Gå til innhold

Indiske elever best på skolen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Denne undersøkelsen tok jo bare hensyn til pakistanske navn, så det blir litt feil å generalisere dette til å gjelde alle verdens folk i Norge. Man skal nok ikke se bortifra at spesielt kravmentalitet er noe som mange arbeidsgivere ikke setter så stor pris på. Mange arbeidsgivere er opptatt av å ansette personer som innretter seg etter arbeidsplassen og ikke personer som mener arbeidsplassen skal innrette seg etter den ansattes krav og holdninger. Slik kan altså krav og rettighetsindustrien gjøre det vanskeliger for muslimer.

Indere burde ha nøyaktig like store problemer med å få seg jobb, om det er navnet som "sperrer". Det er nok svært få arbeidsgivere som klarer å se særlig forskjell på ett indisk og ett pakistansk navn. En inder kan vel også utmerket godt være muslim? Mange muslimer som bor i India også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Indere burde ha nøyaktig like store problemer med å få seg jobb, om det er navnet som "sperrer". Det er nok svært få arbeidsgivere som klarer å se særlig forskjell på ett indisk og ett pakistansk navn. En inder kan vel også utmerket godt være muslim? Mange muslimer som bor i India også.

Vi ser jo i Norge at det er enorm forskjell på yrkesdeltakelse mellom folk. Spesielt kvinnesyn har mye å si her, og de med mest likestilt kvinnesyn, bidrar naturligvis langt mer til samfunnet enn grupper med mer bakstrebersk kvinnesyn.

Pakistanske navn er jo gjennomgående muslimske navn, mens de aller fleste indere er hinduer. Selvom 10-15% av indere er muslimer, så gjør de det dårligere enn hinduer i India (spesielt deres mindre fokus på utdanning og enda mer ekstremt kvinnesyn gjør at de faller bak). Mange unger og kvinner som er hjemme og ikke tjener penger = større utgifter og lavere inntekter = fattigdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/Indiske-elever-best-i-klassen-6739069.html

Har dere lest denne nyheten? Jeg må si jeg er mektig imponert over denne folkegruppen. :) Jeg kjenner et par indere og alle de tar høy utdannelse(bl.a. medisin, odontologi, jus, ingeniører), og dette må vel være en av de mest ressurssterke minoritetsgruppene vi har mener nå jeg.

Vi nordmenn havner på tredje plass, ikke så dårlig det heller egentlig. :gjeiper: Men det er forståelig, asiatere satser ofte veldig hardt på skole, mens det ikke er akkurat slik i vår kultur.

Når jeg leser dette synes jeg den saken i går, at norskfødte med utenlandske navn har vansker med å få jobb er trist. Hva synes dere om det, når grupper som dette gjør det best utdanningsmessig?

Tenkte det var viktig å poste litt hyggelig folk om våre nye landsmenn også, når det her på KG ofte bare er hets. :takke:

Nå bør vi skille mellom hets av mennesker og kritikk av negative sider ved en stor imperialistisk verdensreligion eller argumenter mot masseinnvandring med påfølgende enklavedannelse.

Når det er sagt er det ikke overraskende at indere gjør det godt på skolen. India er en gammel kulturnasjon og et område som har hatt høykultur i årtusener. Det er også et område som har en bedre kultur enn vår norske på å frembringe gode matematikere, noe som for øvrig også gjelder vår store nabo i øst, Russland. Om dette skyldes at russere og indere har hjerner som allerede ved fødselen skiller seg fra etniske nordmenns hjerner er vel ikke sikkert, uten at jeg vil utelukke at det kan være biologiske forskjeller som gir disposisjon for ferdigheter i matematikk og naturfag.

Det er jo også andre grupper som utmerker seg på forskjellig vis, slike som jøder, armenere, kinesere og koranere/japanere. Men hva som er genetisk og hva som ligger i kulturen de bærer skal ikke jeg ha uttalt meg om. I forhold til utdanning i Norge mistenker jeg at foreldrenes makt over barna og forventninger til en bestemt utdannelse kan spille en ikke ubetydelig rolle. For foreldre av visse etnisiteter kan det virke som det bare er to universitetsutdanningsprofesjoner som gjelder, nemlig medisin og juss, og det er kanskje ikke så rart all den tid dette er de eneste virkelig høye utdannelser som gir høystatusjobber man kan bedrive hvor som helst, altså yrker man kjenner fra sitt nærmiljø på landsbygda i det fattige landet man kommer fra.

I den grad en del av innvandringen faktisk har vært materielt motivert og en jakt på Vestens velstand, selv om vi innførte innvandringsstopp på midten av 70-tallet og det sånn sett offisielt bare skal være politiske flyktninger samt folk som har kommet via familiegjenforenings- og henteekteskapsbrorer som har utgjort innvandringen siden Norge passerte 4 millioner i 1975, kan det jo være at en del av de som har kommet hit likevel nettopp har hatt økonomi som drivkraft og i så fall kan utgjøre en mer enn gjennomsnittlig ambisiøs og ressurssterk gruppering av sitt folk, litt på samme måte som de som i sin tid dro til Amerika hadde en spesiell drive og ønske om å gjøre det bra og helst nå toppen i det nye landet.

Endret av Cuckold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne undersøkelsen er nok først og fremst et forsøk på å ta vekk fokuset på de virkelig store årsakene til manglende yrkesaktivitet blant bestemte, hovedsakelig muslimske innvandrergrupper.

- Dårlig norsk språk

- Ikke norsk utdanning, utdanning fra et land med elendig skolevesen

- Elendig yrkesdeltakelse blant kvinnene

- Dårlig norsk nettverk, spesielt blant kvinnene.

Jeg tror nok ikke det er noen konspirasjonsgreier her om at vi skal ta vekk fokuset fra noe bestemt, tror nok heller studiet har blitt utført for å bekrefte eller avkrefte det mange innvandrere påstår å ha opplevd , nemlig at de har følt at det er vanskeligere å få jobb hvis de har et utenlandsk navn kontra et norskt navn og studien bekreftet dessverre denne mistanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så da?? Skal arbeidsgivere kaste seg over de med utenlandske navn? Hva vil man oppnå? At det er synd på de med utenlandske navn? Tvinge arbeidsgivere til å ansette folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *myself

Gutten de har intervjuet i artikkelen er sikh? Hva er det egentlig?

Ellers er jeg enig i at det ikke er så overraskende at indere gjør det best i klassen. Utdanning prioriteres veldig høyt, noe som selvfølgelig er kjempebra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og så da?? Skal arbeidsgivere kaste seg over de med utenlandske navn? Hva vil man oppnå? At det er synd på de med utenlandske navn? Tvinge arbeidsgivere til å ansette folk?

Merkelig hvordan all fokuset i denne tråden går på dette med om utlendere får jobb eller ikke, når ts har prøvd å skrive om minoritetsgrupper og indere som gjør det bra på skolen. Vær positive for engangsskyld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke det er noen konspirasjonsgreier her om at vi skal ta vekk fokuset fra noe bestemt, tror nok heller studiet har blitt utført for å bekrefte eller avkrefte det mange innvandrere påstår å ha opplevd , nemlig at de har følt at det er vanskeligere å få jobb hvis de har et utenlandsk navn kontra et norskt navn og studien bekreftet dessverre denne mistanken.

Selvsagt vil en arbeidsgiver som har et ekstremt sterkt stillingsvern for ansatte å forholde seg til i større grad føle seg tvunget til å velge det trygge og kjente. Ansetter man feil i privat sektor risikerer man i verste fall konkurs så vanskelig som det er å si opp folk i Norge. Nok et eksempel på at den norske velferdsstaten og arbeiderrettigheter er bygget opp rundt et helt annet samfunn enn det flerkulturelle paradiset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal jeg være glad for at indere gjør det så bra på skolen? Jeg anser de (altså sikher og ikke muslimer) allerede for å være flinke folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Disse ungdommene vokser opp med den holdningen at det kun er medisin og jus som er ordentlig utdanning, og de lever under et ekstremt press (dette gjelder pakistansk ungdom også). Jeg klarer ikke å se at det er utelukkende positivt.

Rart det der. Lagt merke til det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PseudonymBruker

Nettopp. Disse ungdommene vokser opp med den holdningen at det kun er medisin og jus som er ordentlig utdanning, og de lever under et ekstremt press (dette gjelder pakistansk ungdom også). Jeg klarer ikke å se at det er utelukkende positivt.

Signerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også fortelle at jeg kjente muslimer i videregående som hadde meget gode karakterer og i tillegg selv valgte nynorsk. Men de var noe for seg selv tror jeg....

Så jeg blir virkelig ikke særlig overrasket over at utlendinger skulle gjøre det bra. Må jo være ille for de når det virker som man antar at de ikke gjør det bra og man blir såå overrasket når de gjør det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkter også ov er 400 stillinger før jeg fikk jobb! Jeg er etnisk norsk og har embetseksamen. Og da jeg fikk jobb hadde det lite relevans med min utdanning. Hva sier dere til det?? Faktisk får jeg spørsmål på jobben om jeg tror jeg er noe fordi jeg har høyere utdanning!

Hva er det med statistikk vs anekdotiske bevis du ikke forstår?

Innlegget blir også ganske meningsløst når du ikke sier hva slags utdannelse du har. Innefor mange fagfelt utdannes alt for mange, og da kan man ikke regne med relevante jobber etter endt utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da ikke bare innvandrere og utlendinger som har problemer med å få seg jobb. Og jeg antar at de også tar "masseutdanning". Jeg er lei av av innvandrere og utlendinger som syter og klager, som om vi nordmenn alltid får velge fra øverste hylle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...