Gå til innhold

Indiske elever best på skolen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/Indiske-elever-best-i-klassen-6739069.html

Har dere lest denne nyheten? Jeg må si jeg er mektig imponert over denne folkegruppen. :) Jeg kjenner et par indere og alle de tar høy utdannelse(bl.a. medisin, odontologi, jus, ingeniører), og dette må vel være en av de mest ressurssterke minoritetsgruppene vi har mener nå jeg.

Vi nordmenn havner på tredje plass, ikke så dårlig det heller egentlig. :gjeiper: Men det er forståelig, asiatere satser ofte veldig hardt på skole, mens det ikke er akkurat slik i vår kultur.

Når jeg leser dette synes jeg den saken i går, at norskfødte med utenlandske navn har vansker med å få jobb er trist. Hva synes dere om det, når grupper som dette gjør det best utdanningsmessig?

Tenkte det var viktig å poste litt hyggelig folk om våre nye landsmenn også, når det her på KG ofte bare er hets. :takke:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/Indiske-elever-best-i-klassen-6739069.html

Har dere lest denne nyheten? Jeg må si jeg er mektig imponert over denne folkegruppen. :) Jeg kjenner et par indere og alle de tar høy utdannelse(bl.a. medisin, odontologi, jus, ingeniører), og dette må vel være en av de mest ressurssterke minoritetsgruppene vi har mener nå jeg.

Vi nordmenn havner på tredje plass, ikke så dårlig det heller egentlig. :gjeiper: Men det er forståelig, asiatere satser ofte veldig hardt på skole, mens det ikke er akkurat slik i vår kultur.

Når jeg leser dette synes jeg den saken i går, at norskfødte med utenlandske navn har vansker med å få jobb er trist. Hva synes dere om det, når grupper som dette gjør det best utdanningsmessig?

Tenkte det var viktig å poste litt hyggelig folk om våre nye landsmenn også, når det her på KG ofte bare er hets. :takke:

Så er de i hovedsak heller ikke muslimer, og i stand til å tenke selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest**meg

Så er de i hovedsak heller ikke muslimer, og i stand til å tenke selv.

Så, din påstand er at muslimer ikke er i stand til å tenke? Merkelig nok havner pakistanerne på fjerde plass(rett etter nordmennene på den lista), så hvordan har de havner der når muslimer er så spesielle at de ikke kan tenke?

Kanskje du burde lufte hjernen din litt, siden den sitter stengt inni en liten boks? :omg:

til TS: Jeg har et par indiske kamerater og alle er racere når det kommer til skole, så den artikkelen der stemmer godt ja! ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkter også ov er 400 stillinger før jeg fikk jobb! Jeg er etnisk norsk og har embetseksamen. Og da jeg fikk jobb hadde det lite relevans med min utdanning. Hva sier dere til det?? Faktisk får jeg spørsmål på jobben om jeg tror jeg er noe fordi jeg har høyere utdanning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er de i hovedsak heller ikke muslimer, og i stand til å tenke selv.

For en latterlig svar, Jeg skjønner ikke at noen kan være sååå utviten, Vet du hvormange muslimmer som bor i India. Dessuten så står det indisk, og da kan det være muslim, sikh, hindu, alle fra india, hadde selv en matte lærer som var indisk og muslim, og mannen var tannlege, pluss at den eldste barnet studerte medisin, og minste var på videregående.

Så artikkelen er ganske sant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkter også ov er 400 stillinger før jeg fikk jobb! Jeg er etnisk norsk og har embetseksamen. Og da jeg fikk jobb hadde det lite relevans med min utdanning. Hva sier dere til det?? Faktisk får jeg spørsmål på jobben om jeg tror jeg er noe fordi jeg har høyere utdanning!

Studiet det siktes til om at det er vanskeligere å få jobb med et utenlandsk navn enn et norsk navn gikk i korthet ut på at 1800 fiktive jobbsøknader ble sendt ut i par hvor kompetanse og alt relevant var helt identisk i parene, men den ene søknaden hadde utenlands navn og den andre hadde et norsk navn.

Etter å ha samlet inn alle resultatene viste det seg at det var 25% mindre sannsynlig å bli innkalt til intervju hvis man hadde et utenlandsk navn kontra et norsk og denne tendensen var enda større i privat sektor, hvor den lå på 35%.

Det er ikke umulig å få jobb med et utenlandsk klingende navn, men det er vanskeligere, og som gruppe må minioritetene derfor være bedre enn majoriteten, for å få de samme jobbene, statistisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært med på mange intervjuer og det er mange utlendinger som har svært dårlig norsk språk. Har aldri opplevd at utlendinger har blitt diskriminert eller ikke innkalt til intervju. Faktisk burde man vel tenkt seg mere om før man satte en med dårlige norskkunnskaper til jobb i skranke e.l. Skjønner at det her er snakk om folk med gode norsk kunnskaper men med kun utenlandske navn, men det kan jo være at arbeidsgivere sitter igjen med noen av de samme erfaringene.

Synes nesten det er mere diskriminering av norske uten lyter eller handikapp. Utlendinger og folk med handikapp blir jo ofte oppfordret om å søke og blir kvotert inn foran funksjonsfriske nordmenn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på mange intervjuer og det er mange utlendinger som har svært dårlig norsk språk. Har aldri opplevd at utlendinger har blitt diskriminert eller ikke innkalt til intervju. Faktisk burde man vel tenkt seg mere om før man satte en med dårlige norskkunnskaper til jobb i skranke e.l. Skjønner at det her er snakk om folk med gode norsk kunnskaper men med kun utenlandske navn, men det kan jo være at arbeidsgivere sitter igjen med noen av de samme erfaringene.

Synes nesten det er mere diskriminering av norske uten lyter eller handikapp. Utlendinger og folk med handikapp blir jo ofte oppfordret om å søke og blir kvotert inn foran funksjonsfriske nordmenn.

Folk med utenlandske navn er jo en ganske stor gruppe i Norge idag og det innbefatter jo også feks de som er født og oppvokst her og som snakker norsk like godt som du og jeg og da er det jo ikke rettferdig at disse ikke en gang får komme på intervju og kan vise at de snakker flytende norsk, bare fordi arbeidsgiver en gang hadde en erfaring med en utlendig som ikke snakket godt norsk, hvis de er minst like godt kvalifiserte som andre søkere, eller hva?

Vet at folk med handicap oppfordres til å søke på et fåtall antall stillinger, men har aldri sett at utlendinger har blitt oppfordret til å søke i noen stillingsannonser før, så det må du gjerne linke til, er jo masse annonser på finn å ta av :).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser massevis av at man søker etter utlendinger i spesielt statlige bedrifter og der har de egne rubrukker under søknadsprosedyren for å krysse av at man er utlending.

Ellers er jo ikke livet rettferdig. Lurer ofte på selv hvorfor ikke jeg med mitt klingende norske navn heller ikke blir innkalt når jeg har akkurat de kvalifikasjonene de søker etter, og har til og med sett at de sender ut samme stillingsannonse en gang til uten at jeg har fått svar engang!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser massevis av at man søker etter utlendinger i spesielt statlige bedrifter og der har de egne rubrukker under søknadsprosedyren for å krysse av at man er utlending.

Ellers er jo ikke livet rettferdig. Lurer ofte på selv hvorfor ikke jeg med mitt klingende norske navn heller ikke blir innkalt når jeg har akkurat de kvalifikasjonene de søker etter, og har til og med sett at de sender ut samme stillingsannonse en gang til uten at jeg har fått svar engang!

så det selv i et knippe stillingsutlysninger, men har aldri søkt på jobb innen det offentlige selv :).

Hvorfor akkurat du ikke blir innkalt til intervju kan jo ha noe med å si hvordan du skriver søknaden din eller at du vurderer dine kvalifikasjoner på en annen måte enn de du søker hos gjør , men når samme søknaden blir behandlet annerledes , avhengig av om det står et norskt navn eller et utenladnsk navn på den, så er det jo et problem og har ingenting å gjøre med at du kanskje var dårligere kvalifisert enn de andre i søknadsbunken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje arbeidsgivere rett og slett ikke liker de med utenlandske navn da? Kanskje de tror de er potensielle terrorister? At de ikke liker at de absolutt må tilkjennegi sin relegion med hijab og egne bønnerom? Kanskje man generelt sett ikke liker muslimer f.eks? Skal man da true arbeidsgivere til å ansette de?

Når det gjelder meg selv så vet jeg at jeg har de faglige kvalifikasjoner de søker etter. Kanskje arbeidsgivere ser etter en mann eller en annen aldersgruppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med arbeidsgivere som ikke er etnisk norske da? Diskriminerer de etter navn?

Synes det er en merkelig holdning der ute. Nordmenn MÅ like utlendinger?

Har som sagt søkt 400 stillinger selv og har ennå ikke fått drømmejobben. Mens utlendinger og andre med utenlandske navn begynner å syte med en gang de ikke får drømmejobben. Og kanskje det ikke er så smart å fremstille seg som sytete og offer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg var også blandt de flinkeste på videregående. Hadde seksere og femmer i flere fag. Fikk til og med 6 + i ett fag. Det har ikke akkurat hjulpet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje arbeidsgivere rett og slett ikke liker de med utenlandske navn da? Kanskje de tror de er potensielle terrorister? At de ikke liker at de absolutt må tilkjennegi sin relegion med hijab og egne bønnerom? Kanskje man generelt sett ikke liker muslimer f.eks? Skal man da true arbeidsgivere til å ansette de?

Når det gjelder meg selv så vet jeg at jeg har de faglige kvalifikasjoner de søker etter. Kanskje arbeidsgivere ser etter en mann eller en annen aldersgruppe?

Jeg ansetter ikke kvinner med hijab...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ikke-vestlige er flinke på skolen har mye med hvilken bakgrunn man har, ikke nødvendigvis religionen. De kommer fra områder som ofte er lutfattige, og griper naturligvis sjansen for å komme seg ut av gropa. Tror dette ble skrevet om i rapporten til Brochmann-utvalget, for en tid siden. Vi "innfødde" har ikke den desperasjonen i oss, så vi tar det naturligvis roligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for i Norge får man jo samma lønn enten man har høyere utdanning eller ikke. Leste nylig en stillingannonse der der man fikk høyere lønn i en sentralbordjobb enn om man hadde embetseksamen. Hadde jeg visst det hadde jeg jaggu ikke karret meg opp av min fattige tilstand her i Norge. Det finnes fattige familier også i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At ikke-vestlige er flinke på skolen har mye med hvilken bakgrunn man har, ikke nødvendigvis religionen. De kommer fra områder som ofte er lutfattige, og griper naturligvis sjansen for å komme seg ut av gropa. Tror dette ble skrevet om i rapporten til Brochmann-utvalget, for en tid siden. Vi "innfødde" har ikke den desperasjonen i oss, så vi tar det naturligvis roligere.

Nettopp. Disse ungdommene vokser opp med den holdningen at det kun er medisin og jus som er ordentlig utdanning, og de lever under et ekstremt press (dette gjelder pakistansk ungdom også). Jeg klarer ikke å se at det er utelukkende positivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studiet det siktes til om at det er vanskeligere å få jobb med et utenlandsk navn enn et norsk navn gikk i korthet ut på at 1800 fiktive jobbsøknader ble sendt ut i par hvor kompetanse og alt relevant var helt identisk i parene, men den ene søknaden hadde utenlands navn og den andre hadde et norsk navn.

Etter å ha samlet inn alle resultatene viste det seg at det var 25% mindre sannsynlig å bli innkalt til intervju hvis man hadde et utenlandsk navn kontra et norsk og denne tendensen var enda større i privat sektor, hvor den lå på 35%.

Det er ikke umulig å få jobb med et utenlandsk klingende navn, men det er vanskeligere, og som gruppe må minioritetene derfor være bedre enn majoriteten, for å få de samme jobbene, statistisk sett.

Du vet ikke om det gjelder personer med andre navn enn pakistanske. "utenlandsk navn" er jo alt mulig, men disse som undersøkte hadde jo bare brukt pakistanske navn. Hvorfor brukte de ikke kinesiske navn også, som jo er en gruppe som er kjent som ekstremt lovlydig, hardtarbeidende og mest voldsomt fokus på utdanning?

Norge har ekstremt høy arbeidsinnvandring (hvor alle naturligvis har utenlandske navn), blant de aller høyeste i vesten, så det kan ikke stå så dårlig til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk med utenlandske navn er jo en ganske stor gruppe i Norge idag og det innbefatter jo også feks de som er født og oppvokst her og som snakker norsk like godt som du og jeg og da er det jo ikke rettferdig at disse ikke en gang får komme på intervju og kan vise at de snakker flytende norsk, bare fordi arbeidsgiver en gang hadde en erfaring med en utlendig som ikke snakket godt norsk, hvis de er minst like godt kvalifiserte som andre søkere, eller hva?

Vet at folk med handicap oppfordres til å søke på et fåtall antall stillinger, men har aldri sett at utlendinger har blitt oppfordret til å søke i noen stillingsannonser før, så det må du gjerne linke til, er jo masse annonser på finn å ta av :).

Denne undersøkelsen er nok først og fremst et forsøk på å ta vekk fokuset på de virkelig store årsakene til manglende yrkesaktivitet blant bestemte, hovedsakelig muslimske innvandrergrupper.

- Dårlig norsk språk

- Ikke norsk utdanning, utdanning fra et land med elendig skolevesen

- Elendig yrkesdeltakelse blant kvinnene

- Dårlig norsk nettverk, spesielt blant kvinnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en sikkelig Dust, som ikke klarer å akseptere fakta. :filer:

mener du at de som ikke er entnisk norske må holdekjeft, og ikke kritisere. Du er en av de som blander Islam og muslimer i alt, uansett hva temaet handler om drar dere muslimer inn i temaet.

Når det gjeld norskspråket mitt så klarer jeg meg bedre enn mine etniske medelever. At du skjønner ikke dette forunder meg ikke, du er jo Vikingætt da må jeg skrive det på Runetekst kanskje :lur:

Denne undersøkelsen tok jo bare hensyn til pakistanske navn, så det blir litt feil å generalisere dette til å gjelde alle verdens folk i Norge. Man skal nok ikke se bortifra at spesielt kravmentalitet er noe som mange arbeidsgivere ikke setter så stor pris på. Mange arbeidsgivere er opptatt av å ansette personer som innretter seg etter arbeidsplassen og ikke personer som mener arbeidsplassen skal innrette seg etter den ansattes krav og holdninger. Slik kan altså krav og rettighetsindustrien gjøre det vanskeliger for muslimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...