Gå til innhold

Hva gjør DU med kalkunen?

chimp

Anbefalte innlegg

Eneste stuffingen jeg har brukt som ikke tørket kalkunen helt ut var en blanding av bacon, mais og rømme.

Men selv da ble brystet veldig tørt.

Min kokkemann anbefaler heller ikke å stuffe kalkunen.

Så nå sverger jeg til appelsinjuice, og å snu kalkunen med brystet ned når det er en halv time igjen av steketiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Familien min bruker å fylle kalkunen med eplebiter og svisker. DEt blir veldig godt! Lurer på om litt ris brukes og.. Hm :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal fylle med eplebiter. Ikke noe mer.

Lårene og vingene skal bindes fast på kalkunen, ellers kan de sprike ut.

Skal stekes i stekepose. Bruker stekepinne for å sjekke om den er ferdig. Saften som renner ut skal være blank, ikke rød.

Kalkunen stekes 1/2 time per kilo + 1/2 time til + litt hviletid før oppskjæring.

Tilbehør: Fløtesaus, mandelpoteter eller fløtegratinerte poteter, surkål/rødkål/rosenkål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på om jeg skulle putte inni litt epler og løk....Sto i oppskriften som fulgte med at det ville gi god smak til kjøttet og kraften! Er jeg nødt til å sy den igjen el bruke kjøttnåler isåfall???? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten slutt m sånt innebygget steketermometer som fulgte med før i tiden??? Var et sånt med forrige gang jeg stekte kalkun, men det er noen år siden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva bruker dere forresten til å binde opp kalkunen med. Før i tiden hadde jeg noe krympet, ufarget bomullsgarn, men har ikke mer igjen. Må da være noe annet som er gangbart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bruker dere forresten til å binde opp kalkunen med. Før i tiden hadde jeg noe krympet' date=' ufarget bomullsgarn, men har ikke mer igjen. Må da være noe annet som er gangbart![/quote']

Tror jeg har brukt vanlig hyssing med stort hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forundrer meg stadig over alle de forskjellige måtene å steke kalkun på. Kanskje det har noe å si, jeg har aldri merket det, har heller aldri opplevd jå få en tørr kalkun.

om du vil ha fyll eller ikke tror jeg ikke har så mye å si. Jeg har glemt å kjøpe fyll til kalkunen, og ingen har merket noe forskjell. vanligvis fyller jeg den likevel med epler og svisker - skikkelig kjedelig jeg.

Steker kalkunen en halv time pr kilo - på ca 170 grader eller hva det er - det som står i pakken :) Det som er cluet er å la den steke en del ekstra etterpå. Skru ned varmen og la den gjerne stå to timer ekstra. Smør den hele tiden med smør. En gang i timen minst, gjerne hver halvtime. da blir den skikkelig god, ikke tørr, og det er faktisk ikke verre enn det.

Jeg pleier ofte sette i kalkunen tidlig - eller tidlig for meg er vel når jeg står opp litt utpå formiddagen da :) La den steke noen timer og skru ned mens du lager resten av middagen. Det blir kjempeperfekt hver eneste gang. Den største tabben du kan gjøre er vel egentlig å glemme tine den skikkelig først - går bra det og da, men trenger en del lengre steketid. Det er ikke lurt å skru opp for å tine, da tror jeg den blir ødelagt.

Før steking tørker og skyller (litt kresen) jeg bort alt blod inni - smører den godt inn med salt, pepper og smør. Har også salt og pepper i smøret jeg bruker å pensle med under steking.,

egentlig pleier jeg har litt vann i langpannen - men det glemte jeg visst denne gangen og merket ikke noe til det før jeg kom på det når jeg leste denne tråden her. Så det gikk tydeligvis helt fint :)

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting er forresten viktig. Å binde kalkunen :) husk å binde beina og vingene. Jeg kjenner ei som ikke gjorde det og hun kastet hele kalkunen i bosset for den lå å spriket og så så vanvittig motbydelig ut da den var ferdig. :) bare sånn - kan være lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å bruke stekepose,har ikke brukt det før,men da kan jeg jo ikke pensle den etterhvert...?! Er det nok med en gang da?

Har tenkt å lage stuffingen som står i oppskriftsheftet,den med baconbiter,chamignon og rømme. Men så vet jeg at noen har lyst på svisker og epler,det blir vel litt feil å blande dette?! Kan jeg dele av to ulike stuffinger med litt folie? Kan jeg legge sviskene og eplene utenfor kalkunen? Da blir det ikke så lett og bruke stekepose...Arg! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Skjønner ikke det der med at hvis du stuffer kalkunen så blir den tørr. Min blir alltid mer saftig når den er stuffet... smører med smeltet smør, salt og pepper på innsiden og utsiden, og fyller med helt vanlig farse. Knallgodt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å bruke stekepose,har ikke brukt det før,men da kan jeg jo ikke pensle den etterhvert...?! Er det nok med en gang da?

Har tenkt å lage stuffingen som står i oppskriftsheftet,den med baconbiter,chamignon og rømme. Men så vet jeg at noen har lyst på svisker og epler,det blir vel litt feil å blande dette?! Kan jeg dele av to ulike stuffinger med litt folie? Kan jeg legge sviskene og eplene utenfor kalkunen? Da blir det ikke så lett og bruke stekepose...Arg! :roll:

Stekepose er faktisk noe jeg aldri har brukt, så jeg skal ikke si helt sikkert. Men jeg innbilder meg at stekepose blandt annet skal ha som funksjon å holde fuktigheten i kjøttet :) derfor trenger du nok ikke smøre like mye. Der er mange som bare smører en gang. Når jeg roper om smøring er det frodi jeg innbilder meg at det er grunnen til at jeg aldri har hatt tørr kalkun - kanskje det gjør skinnet tettere på en måte, og holder fuktigheten inni kjøttet - på samme måte som en stekepose nok vil gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det fulgte med et oppskriftshefte. Vi har tenkt å lage med rosiner og epler. Det virker litt friskere enn all denne ekstra kjøttmaten, synes jeg. Men etter hva jeg forstår, så lager vi sånn ting etter smak og behag, og det man liker, kan vel ikke bli feil?

Forresten har jeg gelmt å kjøpe stekefolie, er jeg føkked da? Jeg ser at noen bruker smøring i stedenfor, jeg har juice og smør og er vodsomt sterk i troen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da står vår kalkun også i ovnen:

det ble stuffing med epler, kvernet kalkunkjøtt, rødløk, timian og persille. Skulle vært svisker også, men rema var utsolgt.

Ellers blir det potetbåter og portvinssaus til.

Nå mangler jeg bare noe å ha på meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...