Soon Skrevet 2. november 2012 Forfatter #1941 Del Skrevet 2. november 2012 Lillesnupp er skikkelig forkjøla Surkler i nesa og nyser og hoster, hører hun er hes når hun gråter - stakkars jenta mi - men det er vel ikke til å unngå når resten av oss også går og hoster og harker, og storebror drar vel sikkert med seg diverse fra barnehagen kan jeg tenke meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bentebent Skrevet 2. november 2012 #1942 Del Skrevet 2. november 2012 Hvordan går det med soppen Bentebent? Merker bedring allerede, ikke fult så vondt lengre. Merket bedring etter 24 timer, men er fortsatt litt vondt, spesielt mot slutten av ammingen. Men jeg tror også at noe av smertene her kan være teknikken til lillebror. Han har stramt tungebånd og sliter litt noen ganger med å få skikkelig tak, men da tar jeg han av og legger han til igjen og da blir det stort sett bedre. . Jeg går forsåvidt på antibiotika pr dags dato, så det kan være derfor? Vet ikke om antibiotika skulle gi mens murringer, det er nok mer sannsynlig at livmoren din fortsatt holder på å trekke seg sammen. Blir det værre i forbindelse med ammingen? På den andre siden så kan antibiotika øke risikoen for å utvikle sopp, så kan være årsaken til at du fikk sopp... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illicitus Skrevet 3. november 2012 #1943 Del Skrevet 3. november 2012 Hei jenter! Jeg er her, men.. Kort fortalt har det vært noen tøffe uker siden fødsel. Ble tatt veldig på senga må jeg si! Begynte med infeksjon etter fødsel, som herjet kroppen lenge. Fikk og dobbeltsidig brystbetennelse. Antibiotika ble behandlingen. Og dette gjorde at jeg fikk sopp. Dessverre tok det alt for lang tid til at jeg fikk hjelp og behandling (ingen som trodde på meg) så smertene ble unødvendig vonde. Og fy søren sopp kan bli vondt!! Så har vært under behandling for det til nå, men er fortsatt ikke bra. I tillegg har jeg hatt to brystbetennelser til, så kroppen får kjørt seg. Kjenner nesten nr 4 lugger i høyre pupp. Siden smertene har vært så vonde ved amming har jeg sittet spent og fått skikkelig låsning i ryggen og bryst. Alt går på tverke!! Babyen vokser seg stor da, men rutiner har vi ikke. Mye mat hele tiden og lite søvn. Amminga går altså ikke problemfritt enda og ungen er snart 7 uker. Slik var ikke jeg forberedt på! Mannen måtte jeg ta et oppgjør med her, for jeg var på grensen til å gå. Så lei av å ikke være noe mer enn husmor til han. Han skjønte plutselig alvoret og bedret seg Sex har vi ikke forsøkt etter fødsel. Jeg har lyst, men hver gang jeg tenker å si noe så begynner jeg å blø igjen... Og en ting til, jeg blir utrolig hard i magen (og nesten forstoppet) av amminga. Gruer meg alltid til å gå på do, for jeg blir riftet opp hver gang. Svir og er smertefullt både under og etterpå. Spiser svisker, drikker Biola, mye vann og greit med fiber, men nei... Tips? Evn til hjemmelaget mini klyster så det å gå på do ikke er en revneprosses i seg selv? Så sånn går det. Ingen dag uten smerter enda i en eller annen vei, maks sovet siste ukene er 2 timer i strekk og alt føles utrolig tungt! Det var et langt syteinnlegg fra meg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tr.heimspia83 Skrevet 3. november 2012 #1944 Del Skrevet 3. november 2012 Vet ikke om antibiotika skulle gi mens murringer, det er nok mer sannsynlig at livmoren din fortsatt holder på å trekke seg sammen. Blir det værre i forbindelse med ammingen? På den andre siden så kan antibiotika øke risikoen for å utvikle sopp, så kan være årsaken til at du fikk sopp... Synes at murringene er hele tiden, men gjerne vondest rundt ammingen ja. Fullt mulig det er at den trekker seg sammen, jeg trodde bare at den kanskje var ferdig med det etter 2 uker (?) Anitibiotikaen er garrantert årsaken til sopp her. Det skjer hver bidige gang jeg får antibiotika at jeg får sopp nedentil i hvertfall Er så vondt å amme nå at det blir kun flaske på småen i helga. Prøvde å amme igjen i gårkveld etter en flaskemating for å hvile puppene litt, og jeg endte opp med hysterisk gråt og fryktelig vondt. Og da hadde han riktig sugeteknikk og gjorde "alt riktig" Når jeg endelig føler at jeg behersket ammingen ok så gikk det bare et døgn før det ble så vondt at jeg kvier meg for å amme... Er det ikke det ene så er det det andre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tr.heimspia83 Skrevet 3. november 2012 #1945 Del Skrevet 3. november 2012 Og en ting til, jeg blir utrolig hard i magen (og nesten forstoppet) av amminga. Gruer meg alltid til å gå på do, for jeg blir riftet opp hver gang. Svir og er smertefullt både under og etterpå. Spiser svisker, drikker Biola, mye vann og greit med fiber, men nei... Tips? Evn til hjemmelaget mini klyster så det å gå på do ikke er en revneprosses i seg selv? Så kjedelig at du har slitt såpass mye allerede Har du prøvd Duphalac for magen? Jeg har den stående slik at de dagene jeg får hard mage så vet jeg at den smører opp tarmene til neste "nr 2"-dobesøk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 3. november 2012 Forfatter #1946 Del Skrevet 3. november 2012 Huff, illicitus - høres ut som en tøff start på barseltiden - vil bare gi deg en og håper at det snart blir bedre for deg med alt sammen. Jeg hadde også treg og hard mage en stund, og fikk rifter der bak - jeg smurte med en god dæsj vaselin før dobesøket, slik at det skulle komme letter ut, og så gikk det seg ganske fort til - så det anbefales. Ellers fikk jeg anbefalt litt linfrø i yoghurt etc for det smører bra i tarmen, men det rakk jeg aldri å prøve ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illicitus Skrevet 3. november 2012 #1947 Del Skrevet 3. november 2012 Ja god gammeldags vaselin ja. For det er skikkelig pyton å ha spenntak hver gang man er på do. Blitt bare annenhver dag nå. Har ikke prøvd Duphalac nei? Vil ha noe som gjør prossesen med å få det ut lettere. Ja, synes det er nok nå og barseltid har vært tøff. Merker jeg brygger på noe nå, men vet ikke om det er soppen som blomstre opp eller brystbetennelse. Kjenner det i hele kroppen iallefall. Da gir jeg snart opp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tr.heimspia83 Skrevet 3. november 2012 #1948 Del Skrevet 3. november 2012 Duphalac smører tarmen slik at man får litt lettere avføring Den er ikke lakserende, men smører selve tarmkanalen om jeg husker rett... Fungerer iallefall supert her og er smakfri blandet med f.eks juice Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tr.heimspia83 Skrevet 3. november 2012 #1949 Del Skrevet 3. november 2012 Altså at selve avføringen ikke blir så hard og det "sklir ut" lettere 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Macaron Skrevet 3. november 2012 #1950 Del Skrevet 3. november 2012 Huff, føler skikkelig med deg, Illicitus, høres ut som om du har hatt noen utrolig tøffe uker Men jeg kan også anbefale Duphalac, jeg hadde det akkurat som deg en periode, og det å gå på do og gjøre nr to kjentes faktisk nesten ut som en minifødsel..! Den ene dagen var det så ille at jeg begynte å gråte og måtte sende mannen ut for å hastekjøpe klyster.. Men så begynte jeg med 15 ml Duphalac morgen og kveld, og det hjalp godt. De siste par ukene har det vært forholdsvis normalt igjen (men bruker fortsatt Duphalac for sikkerhets skyld, den er ikke skadelig for tarmen selv om man bruker den over lengre tid). Prøver også å være flink til å drikke MASSE, har lest at flere opplever forstoppelse i forbindelse med amming dersom de ikke drikker nok. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 3. november 2012 #1951 Del Skrevet 3. november 2012 Da er ammingen mer eller mindre over her i huset. Puppene er rett og slett ikke interessante nok for gutten lengre. Noe jeg forsåvidt skjønner for de er ikke akkurat melkesprengte, snakk om dvaske greier. Føles som å ta på en pose halvstivnet gele Og jeg har sinnsyk hodepine i dag. Vi hadde planer om å rusle i byen alle fire i dag, gå på kafe og kose oss. Men siden jeg hadde hodepine skulle jeg prøve å sove en halvtime først. En halvtime ble til halvannen time og da var hodepinen verre enn noensinne. Og med en treåring som reagerer på lillebrors nærvær med å provosere og regelrett gå inn for å være ekkel med meg ble det ikke en hyggelig dag etter at jeg sto opp igjen. Nå har mannen tatt henne med ut en tur, og jeg har stappa innpå med paracet og ibux i et håp om at det kan roe situasjonen litt. IKKE moro med en treåring som tramper, skriker og roper og som benytter et hvert øyeblikk pappaen er opptatt eller i et annet rom til å dytte eller småsparke borti meg. Og ikke særlig lett å reagere sånn jeg bør reagere når hodet dunker og tårene fosser. Jeg vet jo at det er en reaksjon på at jeg har vært lite tilstede de siste månedene og at hun ikke er sånn til vanlig. Men fy søren så sint man kan bli! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikke Skrevet 3. november 2012 #1952 Del Skrevet 3. november 2012 Illicitus: Etter første fødsel fikk jeg parafin på sykehuset, og fulgte opp med å kjøpe en flaske på apoteket etter hjemreise. (Medisinsk parafin, altså!) Det gjør avføringen tynnere så den ikke lager rifter. Man må bare være forsiktig med doseringen, ellers kommer det rennende der bak uten at man får stoppet det God bedring, Kvist! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ablaze Skrevet 4. november 2012 #1953 Del Skrevet 4. november 2012 Jeg slet/sliter også med at jeg blir veldig dehydrert av ammingen. Den første uka med fullamming glemte jeg helt å drikke/spise og det resulterte i nesten full forstoppelse. Fant ut at det var pga for lite drikke og begynte å drikke bare for å drikke. Har nå en 0.8l flaske stående på stuebordet og prøver å drikke 3 slike i løpet av en dag. Har blitt bedre, men kjenner at det skal lite til før det blir værre igjen, så må noen ganger tvinge meg selv til å kjøre nedpå et helt glass vann når anledningen byr seg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illicitus Skrevet 5. november 2012 #1954 Del Skrevet 5. november 2012 Tusen takk alle Fikk noe smøring av tarm på apoteket, samt salve for rifter så er nå bedre.. Håper dert vedvarer! Hvor ofte må dere fore på natt? På dagtid lam det gå noen timer i mellom (maks 4,5, stort sett 3-3,5) men på natt er det maks 2 timer. Trøtt og sliten. Ønsker meg noen ordentlige timer på øyet snart! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 5. november 2012 Forfatter #1955 Del Skrevet 5. november 2012 Her er amming-intervallene veldig varierende; alt fra 2 til 5 timer i mellom, både på natt og dag, men vanligvis ca 3 timer i mellom, og på natta 3-4. Man blir litt sprø av å ikke få nok timer sammenhengende søvn ja - og her har vi attpåtil førstemann som gjerne styrer endel på natta, så det er bare å bli vant med det i noen år fremover Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 5. november 2012 Forfatter #1956 Del Skrevet 5. november 2012 (endret) I går prøvde vi oss forresten på første sexen etter fødselen - ingen høydare med unger som våknet i hytt og gevær og sånne ting men heller ikke vondt og overraskende nok sa mannen at det kjentes ut som før Jeg trodde jeg var så vid som ei 10 liters bøtte jeg.... men jeg kjente jo selv også at det var som normalt - sett bort fra kondomet da... Har ikke ville begynt på minipillene, tror nok det blir spiral om noen uker, så da ble det kondom nå for sikkerhets skyld. Noen som aner hva spiral koster?? Endret 5. november 2012 av Soon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 5. november 2012 #1957 Del Skrevet 5. november 2012 Noen som aner hva spiral koster?? Ingen anelse. Men jeg har bestillt meg time hos gynekologen til sjekk etter fødsel og innsetting av spiral. Dama i telefonen ga meg bare en time, uten noe mer info. Og så leser jeg etterpå om noen som må kjøpe spiralen på apoteket og ta den med til timen. Men hvordan vet jeg hva slags spiral jeg skal ha? Er det ulike størrelser og sånt på dem? Haha, mye man ikke vet om prevensjon etter å ha vært prøver eller gravid i snart syv år Ellers skriver jeg under på at det bare er å nyte sovetimene dere får innimellom matingene dere som fikk første barnet nå. Her våkner gjerne storesøster grytidlig, og selv om babyen sovner etter å ha fått mat så gjør ikke hun det. Når klokka er fem, og jeg sitter med baby ved puppen og en urolig treåring som også har kommet inn i senga hender det jeg misunner mannen sovehjertet hans. Merker ingenting han Heldigvis er han grei å vekke, og skal han ikke på jobb kan det like gjerne være han som står opp for å skifte en bleie hvis det trengs i løpet av natta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
honning Skrevet 5. november 2012 #1958 Del Skrevet 5. november 2012 Jeg skal få satt inn hormonspiral på torsdag, var og henta den på apoteket forrige uke, og den kosta like over 1000-lappen. Mer enn jeg hadde sett for meg... Men hormonspiral er visst dyrere enn kobberspiral. Det jordmor informerte meg om, var at blødningene ofte blir kraftigere med kobberspiral, og mindre med hormonspiral. Noen mister blødningene helt også med hormonspiral. Da blei valget enkelt syns jeg Noen tåler ikke en av typene så bra, men siden jeg ikke har prøvd noen av delene før, så må det jo bare testes Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
honning Skrevet 5. november 2012 #1959 Del Skrevet 5. november 2012 Her er det forresten veldig ofte amming på kvelden (minst annenhver time), men da sover vesla iblant opptil 5-6 timer i strekk på natta. Så fantastiske netter hadde jeg langtifra med storebror, da var det maks 2 timer søvn om gangen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 5. november 2012 Forfatter #1960 Del Skrevet 5. november 2012 Jeg fikk resept på hormonspiral da jeg var på kontroll hos legen. Må hente den selv på apoteket og så bestille meg time og ta med meg spiralen. Koster såpass ja...jaja, det er vel billigere enn p-piller for 5 år... Kjenner jeg gruer meg litt til å få satt den inn, flashback til vakuumet liksom - håper det ikke gjør så innmari vondt. Leste ett sted at det var lurt å ta en paracet eller to en halvtimes tid før timen, så døyver det iallefall litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå