Gå til innhold

Skravletråd 2012

Soon

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Å, heldiggris, tinylene...

Jeg har igjen ca 9 av de 17 kg å gå ned, men merker at jeg krymper litt for hver dag ;)

Er jo under en uke siden fødsel, så jeg er godt fornøyd - det kjipe er at jeg jo vil ned ca 7kg til, så det må nok jobbes endel med.

Gleder meg veldig til baken er litt mindre sår, så jeg kan få beveget meg litt - har ikke orket tanken på å ut å trille enda, men det kommer seg.

Syns bare ila dagen at det har blitt litt mindre vondt.

Har også tenkt å prøve grønnsåpebad - har lest utrolig mye bra om det - noen av dere andre som har prøvd det ved første fødsel eller av dere som har fått baby nå??

Barsletårene har også kommet for fullt, og dreier seg utelukkende om storebror.

Heldigvis ser det ut til at han har innfunnet seg med lillesøster, iallefall enn så lenge, men jeg kjenner sånn på at nå har han blitt så stor.

Han som var så liten på onsdag (dagen fødselen startet), har nå blitt en kjempestor gutt - tung å bære, stooore hender og alt sånt - jeg sliter virkelig med å "ha mistet" lillegutten min.

Strigråter når jeg legger han på kvelden, syns dette er veldig tungt egentlig.

Håper det ordner seg snart.

Det er ikke bare bare, og det var akkurat dette jeg fryktet - syns ikke barseltid er så utrolig stas....

Men heldigvis er det også masse kos, både med lillesøster og storebror :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som var så liten på onsdag (dagen fødselen startet), har nå blitt en kjempestor gutt - tung å bære, stooore hender og alt sånt - jeg sliter virkelig med å "ha mistet" lillegutten min.

Ville bare gi deg en klem Soon. :klemmer:

Er nok litt hormonell her også...tårene trillet da jeg leste denne delen av innlegget ditt. Kjenner nok litt på de samme følelsene for storebror her enda lillebror ikke har kommet enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barsletårene har også kommet for fullt, og dreier seg utelukkende om storebror.

Heldigvis ser det ut til at han har innfunnet seg med lillesøster, iallefall enn så lenge, men jeg kjenner sånn på at nå har han blitt så stor.

Det er ikke bare bare, og det var akkurat dette jeg fryktet - syns ikke barseltid er så utrolig stas....

Men heldigvis er det også masse kos, både med lillesøster og storebror :hjerte:

Men du har da ikke mistet lillegutten din - han har jo blitt en stor og tøff storebror som kommer til å passe veldig godt på lillesøsteren sin. Og det kommer garantert tider da han føler for å være litt "liten" igjen han også. :)

Og en ting er sikker, barseltid er ikke det minste stas! Og ekstra ille blir det når kroppen ikke spiller på lag slik at alt blir ekstra tungt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg også igjen allerede før lillebror er født. Kan se på storebror nå og kjenne det verke i hjertet og nesten tenke "stakkars deg som straks skal få en bror!" Det er jo helt feil, for jeg synes han er heldig, men det handler nok mye om vemod og nostalgi - at storebror som har vært min lille baby aldri vil være min lille baby igjen. Men han vil alltid være mammas gutt ;)

Å være forelder betyr for meg å være nostalgisk i presens. Jeg har hele veien tatt meg i å se på sønnen min å tenke at "Å, om en måned kommer du ikke til å ligge oppå brystet mitt slik", "Tenk snart kan jeg ikke lenger bade deg i vasken, "Om noen år er du stor og å sitte i mammas armkrok er kanskje det siste du drømmer om". For å bli filosofisk: Jeg opplever veldig at barn er gjennom en kontinuerlig løsrivelsesprosess fra foreldrene (fra det helt fysiske) helt fra øyeblikket de er født.

Men heldigvis, vi har jo likevel hverandre og elsker hverandre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fått pakket fødebagen i dag, og stellebag med litt klær til vesla, og annet småtteri. Samboeren har fått klar beskjed om at det ikke er alt som ligger oppi ennå, men at det står på en lapp. :)

Endret av Orchideae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødebag ja... det har jeg ikke tenkt på enda... Må kanskje ordne det snart. Må vel ut å kjøpe litt bleier også. For her får man ikke sånt på sykehuset (kun den første de tar på når de er født)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser det ut til at jeg har en del arbeid foran meg mtp vekta.. Men men.. Jeg klør etter å begynne å trene igjen.. Det heter at jeg må vente 6 uker før jeg kan løfte tungt.. Det er jo så gale at jeg ikke kan løfte vesla i bilstolen, så jeg føler meg noe begrenset for øyeblikket..

Men i dag var sykepleier på hjemmebesøk og bestemte at sonden kunne fjernes siden hun spiser så bra ved amming! Hun hadde lagt på seg 130 gram siden mandag :D

Så nå er det amming for alle pengene, mend et blir faktisk litt mindre arbeid, så det blir bra. Da kan jeg også amme i senga på nettene, så da blir det forhåpentligvis litt mer søvn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig å bli kvitt sonden, kan tenke meg det letter nettene litt også ja.

Og så bra vektoppgang da ;) Deilig når man vet de får i seg nok.

Vi har ikke veid vesla enda, men føler at hun legger godt på seg, hun spiser masse og så sovner hun igjen ;)

Hun hadde dessuten bare gått ned 160g ila sykehusoppholdet også, så det var jo veldig lite.

Fikk telefon fra helsestasjonen igår om at helsesøstra mi var borte ut uka, men at hun kommer en tur neste uke, så da drøyer vi med å veie til da - orker ikke ut av huset enda - er ubehagelig å gå og stå lenge av gangen, og tør ikke sette meg i bilen og kjøre enda...

Endret av Soon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra å få fjernet sonden. Amming må jo være det som er mest lettvint så lenge det fungerer. :)

Her har jeg tatt en sjau på verandaen i dag. Fått satt vekk bordet, stoler og fjerna de vise blomstene. :) Får kjøpe et eller annet som tåler frost i morgen. :) For her begynner det å bli kaldt på natten! :tristbla:

Etterpå i dag er det svangerskapskurs, men før det trenger jeg nok en dusj. Bekkenet verker etter jeg holdt på ute.. :/

Endret av Orchideae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser det ut til at jeg har en del arbeid foran meg mtp vekta.. Men men.. Jeg klør etter å begynne å trene igjen.. Det heter at jeg må vente 6 uker før jeg kan løfte tungt.. Det er jo så gale at jeg ikke kan løfte vesla i bilstolen, så jeg føler meg noe begrenset for øyeblikket..

De 14 første dagene var jeg veldig bevisst på hva jeg løftet og ikke løftet, men etter det så fant jeg ut at jeg tok det litt etter hva jeg følte kroppen tålte. Det begrenser seg selv ganske bra de tre første ukene uansett.

På sykehuset fikk jeg jo beskjed om ikke å løfte tyngre enn knerten de første 6 ukene, men når folk kan løfte nyfødte på 5 kg etter et keisersnitt, så så jeg liksom ikke helt grunnen til at jeg ikke kunne gjøre det heller. Etter 14 dager løftet jeg knerten + bilstol, og det merket jeg ikke engang. Hovedgrunnen er jo at man ikke skal løfte på seg brokk, men det skal nok litt mer til enn et prematurt barn + bilstol til for å gjøre det. :)

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes jo at såret/magen føles mye bedre, men kjenner at jeg er litt redd for å ødelegge noe..! Så jeg tar det nok rolig en stund til. Nå skal det sies at jeg var i butikken i dag og endte nok opp med å bære på en litt vel tung handlekurv.. Er vanskelig å begrense seg.. Det vil si det er uvant å begrense seg.. jeg er vant til å trene styrke med vekter, så da er det rart å måtte stille seg helt på sidelinjen bl.a. når vi skal flytte.. Føler meg unyttig.. Men jeg får hjelpe til med å pakke ut av eskene.. Et krystallglass om gangen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld begynte jeg å pakke fødebaggen vår :)

Lista er laaaaang over ting som skal være med, men synes selv jeg er flink til å luke ut unødvendige ting :)

Ser for meg den blir redigert litt under veis de neste ukene. Plutselig husker man noe som burde være med og noe som er unødvendig...

Jeg er tross alt bare 35 uker i dag, men jeg synes det er HELT ok om han kommer ut nå snart altså ;)

Har kontroll over helga til jordmor, og jeg blir overrasket om hun ikke sier at han har festet seg.

Er knakende sikker på at han festet seg fredag/lørdag forrige uke :)

Magen kjennes annerledes ut og han har sluttet med de kraftige sparkene og slagene. Nå er det mere at han vrir seg bittelitt eller stryker armene og bena omkring. Prøver vel å strekke på seg, men det er trangt til han nå :)

Såfremt jeg kjenner bevegelse minst hver 3 time så holder jeg meg rolig til at han har så lite herjing.

Stor forskjell til tidligre når han har herjet konstant hele døgnet og magen har vibrert masse! :smilorange:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, fødebagen! :bond: Visste det var noe jeg hadde glemt (i tillegg til at vi fortsatt mangler sengetøy og vintertøy til babyen, stelleveske og stellebord) ...

Bagen inneholder så langt:

- slippers

:fnise:

Men jeg har lista fra forrige gang, da, så jeg håper det skal gå greit å pakke den. Og så har jeg jo bestemt at babyen ikke skal komme på minst to uker ennå, så jeg har god tid. ;) Det skal sies at jeg var bombesikker på at førstemann skulle komme før tiden, men hun klorte seg fast så godt hun kunne til fødselen ble satt i gang ... Og denne gangen har jordmor sagt at babyen ligger så godt nede i bekkenet at hun godt kan finne på å komme tidlig. Jaja. Hun er velkommen uansett når hun velger å komme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åh, fødebagen! :bond: Visste det var noe jeg hadde glemt (i tillegg til at vi fortsatt mangler sengetøy og vintertøy til babyen, stelleveske og stellebord) ...

Bagen inneholder så langt:

- slippers

:fnise:

Godt at det det ikke bare er meg som ikke har alt klart enda :)

Min bag inneholder så langt... shampoo/balsam og dusjsåpe, og det er kun fordi jeg kjopte det i går... og når jeg sier bagen så mener jeg egentlig bare en plastikkpose fra butikken... Men i kveld må jeg pakke en bag for vi skal reise bort i helgen, og må vel ha med ting i tilfelle han bestemmer seg for å komme tidligere enn planlagt... Skal bli godt å komme seg bort en liten tur da. Svigermor og svigerfar, meg, gubben, 3 åringen og 2 hunder i ei campingvogn fra fredag til mandag... :) Og det jeg nesten gleder meg mest til er å se hvor mange ganger jeg kan forårsake full panikk for svigerfar hver gang jeg har litt kynnere (for de begynner å bli litt ubehaglige/vonde nå :) Han er 72 år og har ingen barn selv, så e rikke så vanskelig å skape panikk :) Muhahahaha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, mannen min har også sagt at jeg må være litt mer spesifikk når jeg sier au. :ler: Og det gjør jeg jo rett som det er pga kynnere eller bekkenvondter eller ribbeinsspark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg skrittlengde på 10-12 cm. Sinnsvakt vondt i bekken og korsrygg.

Fødselen føles det ut som om det er eeeeeevigheter til, etter at jeg fikk vite på kontroll i går at han nå ligger med hodet opp. Dårlig gjort etter å ha ligget med hodet ned siden i juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff Kvist. Det høres ikke noe godt ut. Er evig takknemmelig at jeg ikke har utviklet bekkenløsning i den grad. Har mest bare vondt hvis jeg har gjort veldig mye i løpet av en dag, eller sittet stille alt for lenge. Er ikke ute å går mye turer og slikt, men greier enda å jobbe og gjøre litt husarbeid (i slow motion) Er veldig glad at det er bare en uke igjen til permisjon nå da. 2,5 dag i klinikk neste uke og en dag hjemmekontor. Har ferie dag i morgen og mandag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...