Gå til innhold

Nyere tidsregning


Miss I.W.

Anbefalte innlegg

Vel, jeg kan gi deg de mattipsene jeg fikk fra diabetessykepleieren;

Brød, kun det helt grove, poteter er bedre enn ris og pasta, hvis du skal spise det, så spis fullkornproduktene. Frukt, kun to om dagen, forsiktig med bananer og druer, spis heller eple, appelsin eller pære. Yoghurt; den med 0,0 eller naturell, drop juice (den er veldig mye sukker i).

All hvitost er ok (både myke og harde), brunost er nei :P

Alle grønnsaker, spis til det tyter ut ørene :ler: og alt kjøtt og fisk og egg er supert.

I bunn og grunn; unngå sukker/karbohydrater og fruktsukker så mye som mulig, begrens det.

Husk at melk også inneholder sukker, så bare 2 glass om dagen, og spiser du youghurt, så beregnes det som melk.

Trøst deg med at vi har få uker igjen :)

tørstedrikker; vann, sukkerfri saft, og te (uten sukker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så kjedelig med en slik bekymring i tillegg til ellers laber form! Håper det "går over"! Kan være en ide å endre kosthold, men kjenner til at det er tungt ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kan gi deg de mattipsene jeg fikk fra diabetessykepleieren;

Brød, kun det helt grove, poteter er bedre enn ris og pasta, hvis du skal spise det, så spis fullkornproduktene. Frukt, kun to om dagen, forsiktig med bananer og druer, spis heller eple, appelsin eller pære. Yoghurt; den med 0,0 eller naturell, drop juice (den er veldig mye sukker i).

All hvitost er ok (både myke og harde), brunost er nei :P

Alle grønnsaker, spis til det tyter ut ørene :ler: og alt kjøtt og fisk og egg er supert.

I bunn og grunn; unngå sukker/karbohydrater og fruktsukker så mye som mulig, begrens det.

Husk at melk også inneholder sukker, så bare 2 glass om dagen, og spiser du youghurt, så beregnes det som melk.

Trøst deg med at vi har få uker igjen :)

tørstedrikker; vann, sukkerfri saft, og te (uten sukker).

Tusen takk for tipsene, Nique! :blomst: Det er ikke langt fra et "Grete Roede-kosthold" med lavkarbo egentlig; maks to frukt, to melk, osv. Og når du lister det opp sånn så ser det ikke så ille ut! Dèt kan jeg greie de siste ukene! Det var ikke det at jeg skulle fråtse, men hadde tenkt å kose meg litt med ferie, sommer og mitt (mest sannsynlig) siste svangerskap. Så for meg at det nå ble grovbrød med kokt skinke og lite annet... :fnise: Når en begynner å lese innholdsfortegnelsene er det jo sukker i det meste; kaviar, en god del brød, osv. Det er jo bare å tenke litt anderledes! Sånn som idag ble det masse deilige grønnsaker på grillen istedet for bakte poteter. Var jo kjempegodt! :sikle:

Har helt dilla på røde druer, så å gi opp dem blir værre enn godisen fordi de har liksom vært kveldskosen min. Men det er bare å være flink og så kan jeg kanskje unne meg en is/lite kakestykke hvis det er noe spesielt. (Leste at det var best å spise sånt rett etter (store) måltid og ikke på tom mage.)

Så kjedelig med en slik bekymring i tillegg til ellers laber form! Håper det "går over"! Kan være en ide å endre kosthold, men kjenner til at det er tungt ja!

Det kan jo kanskje forklare hvorfor jeg har vært så trøtt. Har brukt dagen på å tenke at det ikke er noe offer å legge om, men at både jeg og lillebror har bare godt av det! Selv om det krever litt mere planlegging...

Har ikke hørt noe fra legen i dag heller. Synes det er merkelig at jeg som hadde 9 ikke skal gjøre noe, mens Nique med 0,1 mer må følge dét opplegget. Burde ikke være noe forskjell selv om jeg nå bare har 8-9 uker igjen. Men jeg har bestemt meg for å bare prøve å kutte ned sukker/raske karbohydrater likevel. For mitt eget beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde faktisk høre med legen/JM ang oppfølging på sykehuset, for 9 er såpass høyt at det burde følges opp, med tanke på størrelsen til babyen.

Jeg hørte ikke fra legen min før det dumpet ett brev ned i postkassen med prøveresultatet. Så fikk jeg plutselig telefon fra sykehuset om innkalling.

Push på sier jeg bare, for din egen del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, Nique! Jeg klarer ikke å la være å tenke på det og samme hva jeg spiser så får jeg jo ikke sjekket om jeg gjør det riktig og om det hjelper. Det var min tur til å sove lenge idag, men jeg sto opp tidlig fordi jeg bare ble liggenes å tenke på det. Skal ringe både JM og legen idag!

Snuppa var som sagt nesten 5 kg og jeg måtte settes igang pga det, og det var med fine blod- og urinprøver! Lillebror trenger virkelig ikke å bli noe større!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kom det brev fra legen og henvisning til sv.sk.poliklinikken. Hun mener det ikke er noen grunn til bekymring, men at jeg hadde et resultat på glykosebelastingstesten "som tydet litt på evt begynnende svangerskapsdiabetes"...

Ja, ja, ett skritt videre. Lurer litt på hvor lang tid det tar å komme inn der? Neste uke er vi uansett bortreiste.

Uansett, bekymret ble jeg, men det er godt at jeg skal på en ekstra kontroll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra du blir henvist skal det gå kort tid. Jeg fikk telefon med innkallelse mens jeg var på ferie. På Ahus er det en dag i uken, hvor alle blir tatt inn på løpende bånd :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En telefon innen få dager hadde vært fint ja. :Nikke: Heller det enn et brev med kort innkallingstid, mens jeg er borte! De kan vel uansett ikke drøye det for lenge. Blir greit å få hjelp og se om jeg er på rett vei!

Har lest på nett og bladd i gamle kokebøker, og vært å handlet diabetesvennlig mat. Er inspirert til å bake gamle GR-oppskrifter og prøve nye, spennende oppskrifter! :kokk: Må bare bli mere hjemmelaget fra bunnen av framover, og det er godt for hele familien!

Men det er ikke helt det samme med ei fiskekake når sjokoladen frister i skapet! :sjenert: Men det får vel seg sikkert til etter en stund uten sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:strix: for 32 uker forreseten!

Ok form, men innmari plagsom halsbrann om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: når søtsuget tar deg, unn deg et glass med lightbrus. Det hjelper meg ihvertfall. Grattis med 32 uker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha det i bakhodet, Nique! :)

Nå står et bananbrød bakt på kikerter og fibra i ovnen, en groooov pizzadeig står til heving og etterpå skal jeg lage peanuttmuffins, også laget på kikerter, uten sukker og søtstoff (spennende!) som jeg skal ta med meg på tur. :sikle: Neste helg skal vi til den familien jeg kjenner som spiser mest kaker og snop. Gruer litt for det, men har tid til å forberede meg mentalt og har sunne muffins i bagasjen. :tommelsmil: De vet allerede at jeg/vi er mye strengere med snop til snuppa og ikke har samme forbrenningen som dem og ikke kan spise så mye søtt, så kanskje de kan ta litt hensyn selv om vi er gjester hos dem...?

Bekken og rygg er ikke så fornøyd med kjøkkentjenesten, men det får bare være. Kan sitte å kose meg med babyteppet til lillebror og tv resten av kvelden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er til å ha tatt kostholdsgrep på egenhånd :) Jeg hadde definitivt sagt i fra om beg sv.sk diabetes også, slik at de dere skal besøke er ekstra oppmerksom.

32 uker :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, jenter! Må jo bare prøve for lillebror og meg selv! Begynner å komme inn i tankegangen nå.

Er på hyttetur og koser oss nå, selv om kroppen overhode ikke henger med. Var på byvandring i nærmeste by i dag, har aldri vært der før. Bekkenet verket, låret dovet bort og magen var stram bare jeg rørte meg, noe den har gjort de siste dagene. Slitsomt i lengden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det er utrolig slitsomt akkurat nå. :( Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, og med vondere bekken burde jeg kanskje innta rugeposisjon på sofaen jeg også. Jeg har ofte vanlige kynnere som kommer og går, så jeg vet ikke helt hva den harde magen er. Men så fort jeg begynner å gjøre noe, lage mat, henge opp klær m.m. så blir magen steinhard og den blir ikke normal før en stund etter jeg har satt meg ned igjen.

Er hjemom og pakker om og vasker litt klær før vi reiser videre til "familien Snop". Er forberdt nå, og skal ta hensyn til meg selv! Både blodsukker, den harde magen og bekken! De får bare kjøre sitt eget løp, og så kan jeg sitte som ei dronning med strikketøy, krim og grønnsakene mine! ;) For egentlig lurer jeg på om jeg burde ha droppet helgeturen dit, men jeg unner resten av familien det! Snuppa har snakket om det lenge og gleder seg sånn!

Litt over ei uke av ferien igjen og jeg får bare holde ut for snuppa sin del! Synes hun er ekstra klengete og masete for tiden. Vet ikke om det er fordi jeg ikke kan være med på alt eller om det er pga ferien. Men det er mye: "ikke pappa, bare mamma!" om dagen. Kjære prøver å avlaste meg, men det er ikke alltid enkelt for han heller, når hun ikke vil ha hjelpa hans. Prøver å forklare, men synes det er vanskelig at hun allerede må "ofre" seg for lillebror. Snakker også om at når han kommer så må jeg gi han pupp og passe på han, og at jeg da ikke kan gjøre alt hun ønsker. Hun sier hun forstår og skal hjelpe meg :hjerte: , men vi får se hvordan hun reagerer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UL og time til lege i forbindelse med sv.sk.diabetesen i begynnelsen av neste uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaterte meg litt her. Så flink du har vært til å ta grep og endre på kostholdet!! Og så bra du har oppfølging til tidlig neste uke allerede, det er betryggende :)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til å ha funket allerede, Honning, fordi dagens tester var kjempefine! :hoppe:

Idag var den store svangerskapspoliklinikk-dagen. Hadde timer til diabetessykepleier, UL og lege.

Fikk litt opplæring av sykepleier og fikk med meg blodsukkermåler hjem. Skal måle BS før mat og en time etter. Enkelt og greit, men litt overrasket over prisen på nåler og strimler....

UL var underholdende! :fnise: Ikke så mye pga lillebror, fordi han var sjenert som vanlig, men pga av en forvirret, men søt, liten jordmor, som ikke hadde sett på SF-målet mitt og var bombesikker på at hun hadde storbommet på målingene sine. Magen min er stor og lillebror er STOR! Hadde han blitt født denne uka hadde han ligget på snittet til en som er født til termin! :omg: Han er+28,5% nå, og storesøster var +30% når hun ble født, så jeg er ikke veldig overrasket. Men det ble søte jordmoren! :ler2:

Var til lege etterpå og skal følges opp der framover, med UL annen hver uke. Fortsetter lillebror å vokse i denne takten kan jeg bli satt i gang et par uker før termin. KS ble også nevnt, men det vil jeg ikke!!! Fordelen er at jeg har født et stort barn før!

Tenk at det kanskje ikke er mer enn en 5-6 uker igjen! Fikk det plutselig litt travelt her! Er så mye som jeg hadde tenkt å få ferdig før lillebrors ankomst, som f.eks. snuppas babyalbum. :blush:

Ellers er formen ok. Det er tungt og ømt, spesielt til kvelds. Sikkelig halsbrann i dag. :sinna: Æsj! Er en del trøtt, men får ikke tatt duppen min nå når vi har ferie. Kan ikke si jeg gleder meg til at ferien er over, det skal bli godt å få ned tempoet litt. Det er noe å med å ha en 3-åring hjemme.

I kveld er kjære ute og jeg koser meg hjemme alene! Deilig!

Endret av Miss I.W.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...