Tropic Skrevet 11. januar 2012 #1 Skrevet 11. januar 2012 Hei! Har tenkt å lage sushi selv for første gang, men har en god del spørsmål! For det første: Utstyr! Hvor kjøpe? Har jo sett endel slike pakker på matbutikkene, er disse ok? Andre: Laks! Hvilken laks? Slik? http://tinyurl.com/7zre2ww Og om jeg skal ha annen type fisk, hvilken anbefales og hvilken skal jeg kjøpe? Den må jo være av bra kvalitet da vi ikke skal koke/steke den, så er så usikker på hvilken vi kan bruke... Tredje: Er det noe annet jeg må huske på/passe på? Vil helst ikke tilbringe kvelden med spybøtta
Gjest BettyBoop28 Skrevet 11. januar 2012 #2 Skrevet 11. januar 2012 Hei! Har tenkt å lage sushi selv for første gang, men har en god del spørsmål! For det første: Utstyr! Hvor kjøpe? Har jo sett endel slike pakker på matbutikkene, er disse ok? Andre: Laks! Hvilken laks? Slik? http://tinyurl.com/7zre2ww Og om jeg skal ha annen type fisk, hvilken anbefales og hvilken skal jeg kjøpe? Den må jo være av bra kvalitet da vi ikke skal koke/steke den, så er så usikker på hvilken vi kan bruke... Tredje: Er det noe annet jeg må huske på/passe på? Vil helst ikke tilbringe kvelden med spybøtta Jeg har prøvd en av de pakkene og de er fullt brukbare. Jeg brukte salmalaks. Har hørt at man bør fryse laksen før man bruker den, men tviler på det er parasitter i salmalaksen som du kjøper på butikken.
Fantomina Skrevet 12. januar 2012 #3 Skrevet 12. januar 2012 Hvis dere har fiskebutikk i nærheten vil jeg anbefale deg å oppsøke den og få hjelp med fisken der. Jeg har brukt blant annet laks, tunfisk, taskekrabbe, kveite og scampi. Krabben ble brukt til makiruller, og resten av fisken ble brukt til nigiri (det går fint an å ha fisk og scampi i rullene, men jeg synes det er best med krabbe). Jeg har kjøpt alle "delene" hver for seg fordi det er billigere. I tillegg til de "opplagte" tingene er det greit å ha sesamfrø som kan ristes i panne og strøs over makirullene, og plastfolie til å dekke bambusmattene med. Det jeg synes er morsomst er å variere smakene i makirullene. Du kan putte ganske mye godt inni rullene, og hvis du får til å lage "omvendte" makiruller (med risen på utsiden) smaker disse ofte mye bedre enn de vanlige makirullene. Jeg synes norien smaker litt vel mye fjære og tang når den er utpå. Jeg har brukt å ha avokado, chili-majones, smøreost, mango eller vårløk inni i tillegg til fisk/krabbe.
Tropic Skrevet 12. januar 2012 Forfatter #4 Skrevet 12. januar 2012 Takk for svar! Dette skal testes i helgen! Ok, har et veldig merkelig spm kanskje, og håper sushi-politiet ikke dreper meg: Jeg HATER smaken av soya, men jeg savner noe å dyppe sushien i, noen som har tips? hehe
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #5 Skrevet 12. januar 2012 Takk for svar! Dette skal testes i helgen! Ok, har et veldig merkelig spm kanskje, og håper sushi-politiet ikke dreper meg: Jeg HATER smaken av soya, men jeg savner noe å dyppe sushien i, noen som har tips? hehe Hva med chilimajones? Selv syns jeg faktisk det kan være godt med sweet chilisaus til sushi, brukte det før jeg begynte å like soyasaus, men den overdøver mye av smaken i suhsien da.
Tropic Skrevet 12. januar 2012 Forfatter #6 Skrevet 12. januar 2012 Hva med chilimajones? Selv syns jeg faktisk det kan være godt med sweet chilisaus til sushi, brukte det før jeg begynte å like soyasaus, men den overdøver mye av smaken i suhsien da. Det var lurt! Skal teste sweet chillisaus!
Mononoke Skrevet 12. januar 2012 #7 Skrevet 12. januar 2012 Ponzu? Den er vel ofte soyabasert, men smaker ganske annerledes enn vanlig soyasaus. Den sausen man ofte får servert når man bestiller sashimi.
CCL Skrevet 12. januar 2012 #8 Skrevet 12. januar 2012 En venninne av meg sverger til ketjap manis (søt soyasaus) til sushi, den smaker veldig anderledes fra Kikkomans (som nordmenn vanligvis bruker) Det finnes og mange andre typer som du kanskje burde prøve.
Gabbs Skrevet 12. januar 2012 #9 Skrevet 12. januar 2012 Hvis du lager sushi hjemme for første gang ville jeg ha kjøpt: Salma laks (Garantert sushikvalitet!) og Scampi i tillegg til Avocado og Agurk. Muligens noen fiskeegg og. PS: Det vanskeligste med å lage sushi hjemme er å få risen riktig, den skal smake ganske sterkt av sushieddiken. 1
Brunhilde Skrevet 13. januar 2012 #10 Skrevet 13. januar 2012 Hvis du lager sushi hjemme for første gang ville jeg ha kjøpt: Salma laks (Garantert sushikvalitet!) og Scampi i tillegg til Avocado og Agurk. Muligens noen fiskeegg og. PS: Det vanskeligste med å lage sushi hjemme er å få risen riktig, den skal smake ganske sterkt av sushieddiken. Akkurat det er vel en smakssak, er det ikke?
Gabbs Skrevet 13. januar 2012 #11 Skrevet 13. januar 2012 Akkurat det er vel en smakssak, er det ikke? Ehm, på en måte. Men på en annen måte ikke. Hvis risen ikke er riktig tilberedt så får du ikke til å forme den skikkelig, du må presse den for hardt for at den skal holde i sammen. Eller så klistrer den seg for mye til fingrene og blir vanskelig å jobbe med. Og så er det og det at selv om risen kan virke veldig sterk når du smaker på den alene, så blir det ikke nødvendigvis for mye smak av den når sushien er ferdiglaget med fisk og alt. 1
Brunhilde Skrevet 13. januar 2012 #12 Skrevet 13. januar 2012 (endret) Ehm, på en måte. Men på en annen måte ikke. Hvis risen ikke er riktig tilberedt så får du ikke til å forme den skikkelig, du må presse den for hardt for at den skal holde i sammen. Eller så klistrer den seg for mye til fingrene og blir vanskelig å jobbe med. Og så er det og det at selv om risen kan virke veldig sterk når du smaker på den alene, så blir det ikke nødvendigvis for mye smak av den når sushien er ferdiglaget med fisk og alt. Jeg vet ikke hvem du er, om du er kokk eller om du bare en interessert i mat. Det jeg vet er at smak er subjektivt og at det er arrogant å hevde at du alene har fasiten på hva som er rett. Endret 13. januar 2012 av Bond
Gabbs Skrevet 13. januar 2012 #13 Skrevet 13. januar 2012 (endret) Anbefaler deg å spørre om å få en smaksprøve av risen neste gang du er på en sushiresturant. Så skjønner du kansje hva jeg snakker om Tror du kommer til å få sjokk over hvor mye smak det faktisk er av den Og ja, jeg vet godt at smak er subjektivt. Endret 13. januar 2012 av Bond 1
fink Skrevet 13. januar 2012 #14 Skrevet 13. januar 2012 Jeg pleier å lage sushi med fersk laks, scampi og kamskjell. Liker best ura maki ( maki med risen på utsiden ), så lager stort sett det. Fyller i tillegg rullene med vårløk, avocado, agurk, og av og til kremost. Strør sesamfrø utenpå rullene. Jeg synes sushieddik er en viktig ingrediens i risen, da den i mine øyne blir litt smakløs og tam uten. Hvor mye du bruker er selvsagt opp til deg selv. Her er det bare å eksperimentere Det finnes mange alternativer til soyasaus, selv om jeg selv er soyasausjunkie! På restauranter har jeg blitt servert diverse mango- og chilisauser som var gode. I tillegg har du jo chilimajones som har blitt nevnt. Jeg synes også ingefæren er veldig viktig, og det mye rar ingefær ute og går. Jeg måtte prøve meg fram i innvandrerbutikk. Fant først hard og trælete ingefær på glass, men til slutt fant jeg syltet ingefær i pose (!) som smakte nøyaktig det samme som på restaurant. Prøv deg fram. Det er imidlertid i innvandrerbutikker du burde kjøpe slikt som ris og noriark, spesielt dersom du vil ha valuta for pengene. Lykke til! Sushi er gøy! 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #15 Skrevet 13. januar 2012 Jeg vet at det ikke er helt i tråd med god takt og tone her på matforumet, men jeg tar sjansen på å legge ut link til et blogginnlegg likevel. Kjøkkentjeneste har skrevet en artikkel om sushi, med ganske enkel tilnærming. Om du er interessert, kan du kikke her.
Tropic Skrevet 13. januar 2012 Forfatter #16 Skrevet 13. januar 2012 Ser det har blitt en liten diskusjon ang sushiris, dette må jeg jo ærlig si at jeg aldri har sett før, heter det sushiris? Står det framgangsmåte på risen?
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #17 Skrevet 13. januar 2012 Ser det har blitt en liten diskusjon ang sushiris, dette må jeg jo ærlig si at jeg aldri har sett før, heter det sushiris? Står det framgangsmåte på risen? Ja, det gjør det. Det står også litt om dette i linken lenger opp.
fink Skrevet 13. januar 2012 #18 Skrevet 13. januar 2012 Det finnes ris som markedsfører som "sushiris". Dette er rundkornet ris. Anbefaler nok en gang innvandrerbutikker. Kokeinstruksjoner står på pakken. "Diskusjonen" går stort sett ut på bruken av riseddik, og hvor mye som bør brukes. Riseddik anbefaler jeg også å kjøpe i innvandrerbutikk. Det heller/drypper du over risen når den er ferdigkokt. Metoden jeg bruker var felles for mange oppskrifter jeg fant, og funker fint for meg i alle fall Jeg pleier å spre risen i en stor form/langpanne og deretter helle riseddik over med en spiseskje eller lignende. Er sikkert lettere om du heller eddiken over på en dressingflaske med sånn tut. Bruker en tresleiv til å vende risen forsiktig underveis. Du bør ikke røre uhemmet rundt, da risen fort kan bli litt grøtete. Vend forsiktig slik at den holder seg luftig og fin. Jeg smaker på risen mens jeg holder på, og stopper når jeg syns det er nok eddik. Så skal risen avkjøles, og så er det bare å kjøre på. Det ligger mange slike filmer ute, der du kan se framgangsmåte på ris og annet: 1
Tropic Skrevet 13. januar 2012 Forfatter #19 Skrevet 13. januar 2012 Takk for svar folkens! Da er det bare å prøve!
Gjest Bond Skrevet 13. januar 2012 #20 Skrevet 13. januar 2012 Tråden ryddet for avsporinger Bond, mod
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå