Gå til innhold

Hvor mye effekt har styrketrening?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper noen kan hjelpe meg litt her, trenger litt motivasjon :D

Jeg er: jente, 20 år, vekt 58 kg, høyde 173. Jeg er slank, men har en del magefett og lite muskler. Det jeg vil er å bli sterkere, mer definert og sunnere. Har trent veldig lite hele livet. Har KUN gått turer i rask gange, gjort litt styrkeøvelser hjemme (planken, hehe...)

Har hatt litt angst for treningssenter rett og slett.

Jeg spiser forresten veldig sunt. Får i meg fett, proteiner, karbs :) Kosthold har jeg mye kunnskap om, men det hjelper ikke alene.

Jeg meldte meg inn på senter i november, begynte med spinning. Så begynte jeg å trene styrke på apparater i begynnelsen av desember. Jeg har fått satt opp et program av veileder. Har som mål å trene styrke 3 ganger pr. uke (mandag-onsdag-fredag eller lørdag) og da vil jeg trene både lår, legger, skuldre, armer, rygg osv. (vet ikke hva det kalles på treningsspråk, men dere skjønner vel).Jeg tar 3x10 repetisjoner. Før styrke varmer jeg opp 15-20 min. med kondisjon. Ellers vil jeg prøve å være aktiv de andre dagene i uka.

Jeg er veldig motivert for å få til dette! Og jeg vet at det ikke kommer til å skje over natten. Det er noe jeg skal klare å leve med og fortsette med.

MEN jeg er vant til å trene kondisjon. Når jeg trener en time spinning feks. så kjenner jeg fysisk at jeg blir utrolig sliten og da føler jeg at det har effekt. Deilig følelse! Når jeg trener styrke kjenner jeg jo at det er tøft og jeg må presse meg selv for å få til de to siste løftene f.eks. Men jeg blir ikke SVETT av det. Noen ganger blir jeg støl, andre ganger ikke.

Jeg trenger bare bekreftelse kanskje, på at det har effekt? Fordi det føles jo nesten for enkelt.

Er det nok å trene styrke 3 ganger pr. uke for en nybegynner?

Vil jeg om 6 måneder kunne se fremgang?

HÅPER noen med egne erfaringer kan svare meg:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 ganger i uka er helt supert! :)

Siden du ikke blir svett av styrken må du nok ha tyngre vekter på og ikke ha så mye pause mellom settene. Svetten renner når jeg trener styrke, mennjeg har veldig tunge vekter på og trener ganske intensivt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moccolocco

Hei!

Håper noen kan hjelpe meg litt her, trenger litt motivasjon :D

Jeg er: jente, 20 år, vekt 58 kg, høyde 173. Jeg er slank, men har en del magefett og lite muskler.

Hva er en del magefett? :) Jeg er like høy, men har 12 kg mer å drasse på. Har akkurat satt i gang med et nytt treningsopplegg på nyåret. 2t cardio og 3t styrke i uka. Målet er 65kg innen april kombinert med en sunnere livsstil, såklart.

Jeg tror du vil se fremgang lenge før sommeren. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk fremgang veldig fort når jeg begynte med styrketrening for noen år siden. Gled deg :) Fikk blant annet mye mer markerte magemuskler + smalere midje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du trener med 3x10 trener du ganske tungt, og som nybegynner vil musklene dine bli slitne før du "rekker" å begynne å svette. Hvertfall er det det jeg ser med de fleste som ikke er overvektige som begynner å trene styrke, altså de jeg trener.

Etterhvert lærer du mer hva slags belastning du kan takle, du kutter kanskje litt ned på pausene, musklene lærer seg øvelsene bedre og du kan ta i på en annen måte. Tre ganger i uka er supert, det høres ut som du er på god vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en del magefett? :) Jeg er like høy, men har 12 kg mer å drasse på. Har akkurat satt i gang med et nytt treningsopplegg på nyåret. 2t cardio og 3t styrke i uka. Målet er 65kg innen april kombinert med en sunnere livsstil, såklart.

Jeg tror du vil se fremgang lenge før sommeren. Lykke til! :)

Jeg har ikke mye magefett. Men det er sånn at når jeg sitter får jeg flere mager, hehe.

Vil vel si at magen er det største problemområdet. Også rumpa, som kunne vært strammere. Jeg ser slank ut med klær, men ville ikke brukt en stram topp og tights sammen feks.

Høres ut som du har et bra opplegg på gang:) Takk for svar, og lykke til til deg også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk fremgang veldig fort når jeg begynte med styrketrening for noen år siden. Gled deg :) Fikk blant annet mye mer markerte magemuskler + smalere midje.

Bra!! Det er motiverende å høre det. Da er det bare å kjøre på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Om du ikke ser forskjell før om 6 måneder trener og spiser du dårlig...

Om du har et bra program (for nybegynnere er 3 dager fullkropp perfekt) og et godt kosthold så har du allerede kommet langt. Så husker du på å sove 8-9 timer hver natt. Du trenger forresten ikke å bli svett for å bli sterkere.

Dropp apparater og tren med frivekter.

Anbefalte programmer:

RYP

Strong lifts 5x5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke ser forskjell før om 6 måneder trener og spiser du dårlig...

Om du har et bra program (for nybegynnere er 3 dager fullkropp perfekt) og et godt kosthold så har du allerede kommet langt. Så husker du på å sove 8-9 timer hver natt. Du trenger forresten ikke å bli svett for å bli sterkere.

Dropp apparater og tren med frivekter.

Anbefalte programmer:

RYP

Strong lifts 5x5

Er du nybegynner anbefaler man apparater istede for frivekter i begynnelsen. Det er mye lettere å gjøre feil å skade seg med bruk av frivekter hvis man ikke vet hva man holder på med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Molly

3 ganger i uken er kjempebra. Hadde kanskje økt med tyngde på vektene og kjør ganske intensivt.

Varmt så godt opp at du allerede er litt svett. Kjør så igang med styrke.

Jeg elsker styrketrening. Jeg var i utgangspunktet slank og i grei form (drev med løping).

Ønsket å fastere kropp og mer muskler, og styrketrening ga resultat! Og jeg er en godt voksen dame! Trener styrke 3 dager/noen ganger 4 dager i uken. Samt legger inn en løpetur.

Ting tar tid, så vær tålmodig. Bedre og bruke litt tid og innarbeide gode treningsrutiner. Da holder du også vekten stabil.

Sørg for å få skikkelig veiledning, for du kan skade deg ved å gjøre øvelsene feil.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke før det ideelle? :klo:

Jo :D Men mange trener kondisjon først og så styrke. På Elixia, blant annet, trener man spinning først og så styrke. Men det er jo helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du nybegynner anbefaler man apparater istede for frivekter i begynnelsen. Det er mye lettere å gjøre feil å skade seg med bruk av frivekter hvis man ikke vet hva man holder på med.

TS her:

Dette tror jeg du har rett i. Jeg er veldig ny på styrketrening generelt. Synes apparatene kan være "vanskelige" nok i seg selv å lære seg teknikken på. Da vil jeg heller gå over til frivekter senere når jeg er mer erfaren :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener du styrke før eller etter kondisjon?

Jeg trener kondisjon først, for å varme opp. Har fått anbefalt å gjøre det. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 ganger i uken er kjempebra. Hadde kanskje økt med tyngde på vektene og kjør ganske intensivt.

Varmt så godt opp at du allerede er litt svett. Kjør så igang med styrke.

Jeg elsker styrketrening. Jeg var i utgangspunktet slank og i grei form (drev med løping).

Ønsket å fastere kropp og mer muskler, og styrketrening ga resultat! Og jeg er en godt voksen dame! Trener styrke 3 dager/noen ganger 4 dager i uken. Samt legger inn en løpetur.

Ting tar tid, så vær tålmodig. Bedre og bruke litt tid og innarbeide gode treningsrutiner. Da holder du også vekten stabil.

Sørg for å få skikkelig veiledning, for du kan skade deg ved å gjøre øvelsene feil.

Lykke til!

Hei!

Det høres veldig bra ut :) OG tusen takk!! ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vær veldig forsiktig med å trene for hardt i begynnelsen, kjør gjerne 12-14 reps den første mnd for å venne kroppen og bli helt trygg på øvelsene.. Videre, om du vil bli mer markert burde du kjøre 6 reps og TUNGT, da vil du forme kroppen men samtidig ikke bli større i mål eller vekt men kroppen vil se helt annerledes ut.. Kjører du 8-12 reps er det for å bygge og bli større i mål og vekt :) man kan faktisk dobble muskelstørrelsen sin uten noen form for juks, dette tar tid men det er mulig ved hjelp av riktig trening og masse mat :) Om du vil bli kvitt magefettet hjelper ikke 10000 situps om dagen, du må spise lite karbs (poteter, ris, pasta) og jogge masse :) Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Neeeineinei. Det anbefales ikke apparater. Samme hvor godt trent man er.

Når man starter på et senter er det vanlig å få instruksjoner... APPARATER er maskiner som er bygd... Det vil si at du må løfte slik maskinen vil du skal løfte. Med frivekter løfter du slik kroppen din er satt sammen mtp ledd osv. Og det er aldri meningen å starte tungt. Om du trener knebøy feil med stanga så har det ingenting å si, så lenge du retter det opp før du slenger på vekter.

Å anbefale apparater er bullshit. En gang må være den første med frivekter, så det spiller ingen rolle hvor mye tid du har kastet bort på maskiner for før eller siden må du jo løfte noe frivekter om du vil ha ordentlig progresjon. Du blir ikke bedre på markløft, benkpress, militærpress og knebøy av å trene på apparater.

Just saying... Jeg har trent i noen år så ville ikke slengt anbefalinger i løse luften når det ikke er noe sannhet i det.

EDIT:

Leste noe om kosthold. Om du vil ned i vekt; NEI du trenger ikke å kutte ut karbo... Det er det TOTALE kcal inntaket pr. dag du skal kutte ned på. Du kan nesten spise så mye karbo du vil uten å legge på deg så lenge du er på underskudd. Men om du først skal på "diett" så bør du spise mer sunt fett og spise litt mindre karbo, men spis langsomme karbohydrater. Vann og hvile er også viktig. Ikke glem proteiner... avhengig av aktivitet og mål skal du ligge på mellom 1-2 gram proteiner pr. kg kroppsvekt. Ikke tell med de 10 ekstra kiloene fett om du har det forresten. Det er ikke så nøye for en som bare skal slanke seg med proteiner som det er for en seriøs utøver, men om du skal bygge noe muskler/bevare dem må du ha proteiner, ellers vil du bare bryte dem ned om du ikke gir dem næring.

Du kan forresten trene så mye apparater du vil, men du vil bli like uerfaren med frivekter som hvis du hadde startet med det med en gang. Og ja, du trenger veiledning for å skaffe gode vaner og lære teknikk. Selv har jeg studert teknikk ved å lese og se filmer av det for så å analysere min egen og sammenligne, men det tar litt mer tid...

Endret av Rastl0s
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale frivekter - såframt du har noen som kan hjelpe deg med tanke på riktig teknikk. Apparattrening har den enorme ulempen (i tillegg til annet som allerede er nevnt) at det ikke har spesielt mye effekt på støttemuskulatur. For eksempel vil benkpress bli vanskelig i 'frivektsform', uansett hvor sterk man måtte føle seg etter apparattrening, fordi man ikke har den nødvendige stabiliteten i leddene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet med styrketrening for nesten et år siden og merker veldig stor effekt. Er i utgangspunktet slank og har fått mye kulere overkropp med litt markerte muskler i armer og skuldre. Jeg er snart 42 år og har aldri - ALDRI trent styrke før. Jeg går på gruppetime med vekter en gang i uken, og trener alene en gang i uken. De siste ukene har jeg trent med PT og det er veldig bra. Han har lært meg å ta markløft, noe jeg er VELDIG glad for. Fy f... for en effektiv øvelse. Med markløft får man trent mer eller mindre hele kroppen på EN øvelse.

Jeg mener også at man kan gå rett på frivekter, det er mye bedre for kroppen og mye gøyere. Hvis jeg har dårlig tid en dag men har lyst til å trene litt, gjør jeg følgende:

10 minutter romaskin.

3x8 knebøy

3x8 markløft

3x5 chins/pullups i apparat hvor jeg står på sånn plate, klarer ikke løfte min egen kroppsvekt ennå.

Litt situps hvis jeg gidder..

Du vil definitivt merke fremgang med det opplegget du beskriver tror jeg. Jeg trener bare 2 ganger i uken og har merket stor forskjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...