Gå til innhold

Hva bør jeg vite om rotter som kjæledyr?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har veldig lyst å gå til anskaffelse av en rotte, er det noe spesielt jeg bør vite?

Jeg har hørt at de er veldig sosiale og lett å trene, er det noen som har erfaring med rotter her? Hvordan er de i forhold til barn?

Tar i mot alle gode råd/tips/historier ol. med stor takknemlighet!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Aldri bruke sagflis i buret dere, men helst noen dager gammelt avispapir. Rotter får lett lungebetennelse, og den er ikke lett å kurere om de har fått den. Har hatt to rotter som jeg har måtte avlive på grunn av lungebetennelse, og det var etter jeg hadde gitt de en kur. Min anbefaling er å avlive rotten med en gang den får lungebetennelse, for det skal utrolig mye til for at den blir frisk igjen. Men forstår godt at det ikke er enkelt, for jeg har prøvd kurer på begge to før jeg gikk til det skrittet og avlivde de.

Du bør ha to stykker da de er veldig sosiale dyr, selv om du koser mye med den/de. De liker å ha noen å bygge bo med, rengjøre og leke med.

Mine barn koste mye med rottene, men en bør passe på små barn, for det er levende vesener. Noe jeg tror du vet :wink:

Stort og godt bur med en del leker i bør de ha, for de liker godt utfordringer. Bruker du mye tid med de kan du få de til å gjøre mye rart. Mine fikk jeg til å klatre i hyller, og hoppe over små hinder.

De elsker å krype bak i nakken på deg, og ligge der og kose.

Du kan jo søke på rotter på nettet, for der kan du finne mye informasjon om dem.

Hadde min kjære latt meg få ha rotter hadde jeg skaffet flere, men han nektet, og da skaffet vi undulater og en liten søt kanin i stedet. :wink: Men en gang når jeg får mitt eget lille rom, da kommer rottene tilbake. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn bør aldri være alene med små dyr, de er brå i bevegelsene og høylydte. Sånt skremmer selv den tammeste gnager :-?

Når det gjelder rotter, så er det lurt å vite at de ikke er vegetarianere. De trenger et allsidig kosthold med både kjøtt og fisk. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri kjøp bare en rotte. Rotter er flokkdyr og må være minst to (Vi hadde fem på det meste, til slutt døde alle av alderdom 3,5 år gamle)

Som sagt over, ikke legg sagflis i buret.

Sørg for et stort bur med masse klatre muligheter. Rotter elsker å holde seg i aktivitet!!!!

Sørg for mye kos.

IKKE gi rottene blomkål. Ingen av mine rotter tålte det (rotter med diare lukter VONDT).

Sørg for at de har friskt,rent vann til enhver tid!!

Ikke minst: Rotter er kjempekos!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunnrotter er generelt mye mer aktive og har i grunnen ikke tid til å kose. Hannrotter er mer sedate og blir gjerne sofaputer. :sjarmor:

Jeg har to hunnrotter selv, de er veldig tamme, nysgjerrige og aktive og er aldri i ro når vi har de ute. Vi har de i et stort parakittbur. Vanlige rottebur blir som regel for smått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. strø: I tillegg til at rottene lett reagerer på sagflis (det er omtrent det enese du får tak i på vanlige dyreforretninger - de har som regel "miljøstrø" også men det bråker utrolig hvis rottene skal bo i et rom tilstøtende soverommet deres :sjarmor: ) - så reagerer vi mennesker også utrolig lett på sagflis. Strøallergi blant både rotter og mennesker e dessverre veldig vanlig.

Jeg kan på det varmeste anbefale Yesterday's news som strømateriale. Det er pellets laget av aviser. Noen dyrleger fører det i tillegg til at de selger det på smådyrsklinikken på Veterinærhøgskolen i Oslo. Ca. 140,- for 13 kg hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en fin side:

http://www.tamrotter.com

Rotter er artige ja. Har hatt ganske mange selv, de formere seg lett..hehe. Men rotteunger er veldige søte og morsomme når de leker sammen.

Jeg begynte med hanner, men likte etterhvert hunner bedre. Hannene blir større og er roligere, kan og være kosete, men de tisser litt overalt. Kan bli litt lei av det..

Hunnene er mindre og ekstremt aktive og nysgjerrige. Ikke mye tid til kos nei! Men de skvetter ikke overalt heller. Og så blir de veldig fort tamme. Mine rotter kom springende når jeg lagde smattelyder..praktisk :)

Nå har jeg gitt bort rottene og gått over til ilder heller. Men jeg savner rottene mine litt noen ganger.. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde rotte utløste det en utrolig allergibølge som gjorde at jeg ikke fikk puste. Den dag i dag er jeg veldig plaget av allergi mot en hel del ting. Vet ikke om dette er vanlig, men det er verdt å tenke på hvis du er disponert for allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale rotter som kjæledyr på det varmeste. Selv har jeg både hunnrotter og hannrotter, og ville ikke byttet dem bort mot en annen type dyr.

Når det gjelder valg av kjønn, har begge deler sine fordeler og ulemper, og hva man liker best selv, er ganske individuelt. En hunnrotte har normalvekt på 250-350 gram, mens enn hannrotte som regel er 450-600 gram i voksen alder.

Kjøp aldri kun 1 rotte. Mange gjør dette fordi de vil at rotta skal ha et mer personlig forhold til eieren sin, men et menneske kan aldri erstatte en rottevenn. Ha 2-3 rotter av samme kjønn i samme bur. Det er lett å bli bitt av basillen når man først har skaffet seg et par rotter, og heldigvis takler de introduksjonen til nye artsfrender godt. Det går som regel problemfritt å introdusere en ny rotte til gjengen.

Mange hannrotter skvetter litt, men dette varierer veldig fra rotte til rotte. Noen merker man det ikke på i det hele tatt, så man skal ikke skjære alle under én kam!

Rotter går godt sammen med barn, men man bør som sagt være forsiktig med å la små barn drive med rottene alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...