Gjest Likt for alle Skrevet 11. januar 2012 #21 Skrevet 11. januar 2012 Jeg er helt enig. Fikk også ris, og det fortjente jeg. Vet ikke om jeg kommer til å rise mine egne barn, men kommer definitivt til å ta de etter ørene når de er umulige. Det har eksistert verre former for avstraffelse enn å gi litt ris, og det ble folk av dem også! Det ble folk av meg også, etter maaaange år. Jeg skjønner det kan være vanskelig å ta innover seg at alle ikke er like, at alle ikke reagerer likt. Men det er nå engang et faktum at alle ikke er like og at alle ikke får juling pga sin egen oppførsel men ut fra hva deres foreldre ser som slett oppførsel og det varierer fra foreldre til foreldre. Men jeg antar dere slår andre som ikke oppfører seg som dere vil og derfor har gjort seg fortjent til det? 1
Gjest finurlig Skrevet 11. januar 2012 #22 Skrevet 11. januar 2012 Det ble folk av meg også, etter maaaange år. Jeg skjønner det kan være vanskelig å ta innover seg at alle ikke er like, at alle ikke reagerer likt. Men det er nå engang et faktum at alle ikke er like og at alle ikke får juling pga sin egen oppførsel men ut fra hva deres foreldre ser som slett oppførsel og det varierer fra foreldre til foreldre. Men jeg antar dere slår andre som ikke oppfører seg som dere vil og derfor har gjort seg fortjent til det? Så du mener at siden jeg fikk ris, så MÅ jeg slå alle andre? Kan jeg få en artikkel som refererer til det du sier om at de som har fått ris, også slår andre mennesker? Og det er ikke snakk om å "oppføre seg som jeg vil" heller. Jeg fikk ris fordi jeg gjore noe allmennt idiotisk. 1
Gjest likt for alle Skrevet 11. januar 2012 #23 Skrevet 11. januar 2012 Så du mener at siden jeg fikk ris, så MÅ jeg slå alle andre? Kan jeg få en artikkel som refererer til det du sier om at de som har fått ris, også slår andre mennesker? Og det er ikke snakk om å "oppføre seg som jeg vil" heller. Jeg fikk ris fordi jeg gjore noe allmennt idiotisk. Jeg sier ingenting om at de som fikk ris MÅ slå andre eller kommer til å gjøre det, jeg sier at de som finner det naturlig å slå barn når de ikke oppfører seg også må finne det like naturlig å slå voksne (kolleger, venner, køsnikere) som ikke oppfører seg, for hvordan forklarer man at det er greit å slå barn men ikke voksne? 2
Gjest finurlig Skrevet 11. januar 2012 #24 Skrevet 11. januar 2012 Jeg sier ingenting om at de som fikk ris MÅ slå andre eller kommer til å gjøre det, jeg sier at de som finner det naturlig å slå barn når de ikke oppfører seg også må finne det like naturlig å slå voksne (kolleger, venner, køsnikere) som ikke oppfører seg, for hvordan forklarer man at det er greit å slå barn men ikke voksne? Man oppdrar barn, man oppdrar ikke voksne. 1
addict Skrevet 11. januar 2012 #25 Skrevet 11. januar 2012 Skjønner virkelig ikke at noen kan forsvare det å gi et barn fysisk avstraffelse på noen måte. Hva skal de liksom ha gjort for å fortjene å bli dasket eller slått?
Gjest finurlig Skrevet 11. januar 2012 #26 Skrevet 11. januar 2012 Skjønner virkelig ikke at noen kan forsvare det å gi et barn fysisk avstraffelse på noen måte. Hva skal de liksom ha gjort for å fortjene å bli dasket eller slått? I mitt tilfelle så løy jeg og stjal en gang. Og det gjorde jeg aldri igjen 1
Chiyo Skrevet 11. januar 2012 #27 Skrevet 11. januar 2012 I mitt tilfelle så løy jeg og stjal en gang. Og det gjorde jeg aldri igjen Voksne lyver og stjeler også, men vi straffer ikke dem med ris.
Gjest faktisk mulig Skrevet 11. januar 2012 #28 Skrevet 11. januar 2012 Man oppdrar barn, man oppdrar ikke voksne. Jeg har oppdratt flere barn uten å slå. Sluttet du å stjele og lyve fordi du skjønte at det du gjorde var galt eller sluttet du med det fordi du visste at hvis du fortsatte å stjele og lyve så fikk du juling? 1
Gjest finurlig Skrevet 11. januar 2012 #29 Skrevet 11. januar 2012 Jeg har oppdratt flere barn uten å slå. Sluttet du å stjele og lyve fordi du skjønte at det du gjorde var galt eller sluttet du med det fordi du visste at hvis du fortsatte å stjele og lyve så fikk du juling? Jeg skjønte hvor galt det var da jeg fikk ris. Det var de 2 gangene jeg fikk ris. Så ja, det hjalp Jeg sier ikke at man ikke kan oppdra barn uten å gi ris, men dersom alt annet feilet, men å få ris hjalp, så sier det litt. Og jeg fikk ikke juling, slapp av! :gjeiper: 1
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2012 #30 Skrevet 11. januar 2012 Det verste er at det høres ut som om du mener det du skriver! Mener du virkelig at en liten ørefik bør straffes med fengsel og ikke minst at man skal miste barna sine?! En som har så dårlig kontroll over sinnet sitt at h*n gir barn en ørefik, bør aldri få være sammen med barn uten tilsyn. En som har gjort dette mot egne barn, bør derfor fratas omsorgen for barnet/barna. Hvilket straffenivå som skal velges for hvilket overgrep, kan diskuteres. Dersom det kun dreier seg om en enkelt ørefik kunne 1/2 - 1 års fengsel være tilstrekkelig synes jeg (selv om andre ville foretrukket langt strengere straff for dette).
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #31 Skrevet 11. januar 2012 Jeg skjønte hvor galt det var da jeg fikk ris. Det var de 2 gangene jeg fikk ris. Så ja, det hjalp Jeg sier ikke at man ikke kan oppdra barn uten å gi ris, men dersom alt annet feilet, men å få ris hjalp, så sier det litt. Og jeg fikk ikke juling, slapp av! :gjeiper: Betryggende å se at folk som faktisk har fått ris ikke ser ut til å ta skade av det. Jeg synes også det er greit med et forbud, men man trenger ikke gjøre dette verre enn det er. Dessuten tror jeg ris i kontrollerte former som skjer en sjelden gang er mye bedre enn foreldre som krangler med barna sine om alle mulige småting. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #32 Skrevet 11. januar 2012 http://www.oa.no/nyheter/hadeland/article5876406.ece Saken handler om to foreldre som rett og slett har dasket barna på stumpen. Det er ikke snakk om mange ganger, så slik jeg forstår saken har det rett og slett blitt brukt en gammel og tradisjonsrik fysisk avstraffelse for barnas ugagn. I min oppvekst fikk jeg min del ørefiker og slag på rumpa, det var helt klart velfortjent og har formet meg til å bli den jeg er i dag. Jeg klarer ikke å se noe feil med denne type avstraffelse, hva med dere? Vold mot andre, og spesielt barn er aldri greit. Jeg trodde vi var kommet såpass langt i 2011 at man klarte å se at vold ikke er løsningen på noen problemer. 3
Gjest Koala Skrevet 12. januar 2012 #33 Skrevet 12. januar 2012 Jeg synes det er urimelig at dere kritiserer Finurlig for noe hun ikke har sagt. Ikke skjønner jeg at dere må opptre anonymt heller.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 12. januar 2012 #34 Skrevet 12. januar 2012 http://www.oa.no/nyheter/hadeland/article5876406.ece Saken handler om to foreldre som rett og slett har dasket barna på stumpen. Det er ikke snakk om mange ganger, så slik jeg forstår saken har det rett og slett blitt brukt en gammel og tradisjonsrik fysisk avstraffelse for barnas ugagn. I min oppvekst fikk jeg min del ørefiker og slag på rumpa, det var helt klart velfortjent og har formet meg til å bli den jeg er i dag. Jeg klarer ikke å se noe feil med denne type avstraffelse, hva med dere? Spiller igrunn ingen rolle hva en personlig mener om det så lenge det ikke er lov, men jeg er forøvrig ingen fan av korporal avstraffelse selv om det bare er et lite dask. Det går an å disiplinere et barn ved bruk av ord.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 12. januar 2012 #35 Skrevet 12. januar 2012 Det verste er at det høres ut som om du mener det du skriver! Mener du virkelig at en liten ørefik bør straffes med fengsel og ikke minst at man skal miste barna sine?! Ørefik gjør jo gruelig vondt da.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 12. januar 2012 #36 Skrevet 12. januar 2012 (endret) Så du mener at siden jeg fikk ris, så MÅ jeg slå alle andre? Kan jeg få en artikkel som refererer til det du sier om at de som har fått ris, også slår andre mennesker? Og det er ikke snakk om å "oppføre seg som jeg vil" heller. Jeg fikk ris fordi jeg gjore noe allmennt idiotisk. Ok hvis en annen voksen gjorde noe allmennt idiotisk er det greit å klapse til vedkommende da? Siden det er greit å gjøre det mot barn mener jeg? Endret 12. januar 2012 av BettyBoop28 1
Gjest finurlig Skrevet 12. januar 2012 #37 Skrevet 12. januar 2012 Ok hvis en annen voksen gjorde noe allmennt idiotisk er det greit å klapse til vedkommende da? Siden det er greit å gjøre det mot barn mener jeg? Denne tråden handler ikke om å slå voksne, så jeg ser ingen grunn til å svare på det spørsmålet.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 12. januar 2012 #38 Skrevet 12. januar 2012 Denne tråden handler ikke om å slå voksne, så jeg ser ingen grunn til å svare på det spørsmålet. Nei men det er jo legitimt å diskutere hvorvidt det er greit å slå barn som er svake og små og ikke kan forsvare seg selv kontra det å slå voksne som faktisk kan forsvare seg selv. Er idiotisk å gå å si at korporal avstraffelse er en korrekt barneoppdragelsesmetode, samtidig som man sier at det på generell basis er galt å slå alle andre... 1
Chiyo Skrevet 12. januar 2012 #39 Skrevet 12. januar 2012 Denne tråden handler ikke om å slå voksne, så jeg ser ingen grunn til å svare på det spørsmålet. Men hvis å slå barn skal være greit, bør jo det være greit å slå voksne også når de gjør noe galt. Hvis det er nedverdigende og vondt for en voksen å få ris, er det vel det for barn også. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #40 Skrevet 12. januar 2012 Så du mener at siden jeg fikk ris, så MÅ jeg slå alle andre? Det er ikke sånn psyken fungerer. Man *må* aldri gjøre noe, men opplevelser kan øke eller redusere sjansen for det. Kan jeg få en artikkel som refererer til det du sier om at de som har fått ris, også slår andre mennesker? Her er en haug med lenker til undersøkelser. http://en.wikipedia.org/wiki/Corporal_punishment_in_the_home#Differing_views_about_parental_spanking Hvis du mot formodning kikker på dem regner jeg med at du kommer til å plukke ut dem som passer med det du ønsker å tro og ignorere resten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå