Gå til innhold

Spørsmål om kosthold :)


Ejlis

Anbefalte innlegg

Hei hei

Jeg er begynt å legge om kosten til noe som er bedre for meg. Var ganske syk på slutten av fjoråret, så har funnet ut at jeg skal iallfall gjøre mitt for å gjøre det bedre med å få god næring fra mat, ikke bare spise søppelmat. Trenger også å bli kvitt en 20 kilo som har kommet på. Følger ikke noe lavkarbo, annet enn at jeg selvfølgelig kutter de usunne karbohydratene. Men har da noen spørsmål om mat jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med :-)

- Makrell i tomat, det er jeg veldig glad i, men er det lurt å spise? Det er jo en del kalorier i det, men samtidig sunt fett?

- Hva slags nøtter er det lurt å spise? Jeg er allergisk mot det meste, men kan spise peanøtter, cashew og pistasj. Eller er det noen andre lure alternativ?

- Så et spørsmål om brød, har brukt et brød til meg selv, som er ca som Ingers rugbrød, mye frø og grovt, men 258 kalorier per 100 g. Til barna og mannen bruker jeg et som heter barnehagebrød, det er også bare grovt i det, ikke hvetemel, men sammalt hvete og alt er finmalt. Men så i dag at det bare er 210 kalorier per 100 g i det. Hva tror dere er best?

- Så et spørsmål om trening, har bestilt meg 30 day shred, hva kan være lurt å følge opp med etterpå for å opprettholde dette? Helst i form av video, går tur/jogger ute, men har ikke treningssenter i nærheten så annen trening er greit å ha på dvd.

Tusen takk hvis noen gidder å hjelpe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Makrell i tomat er bra :) Sunne fettsyrer og ikke noe sukker (med mindre jeg tar feil) Man får jo også i seg fisk og Omega-3. Så det kan du trygt spise på skiva hver dag.

Peanøtter bør du styre unna, de er veldig kcalrike. Uansett hvilke nøtter du skal ha, bør du ha usaltede. Mandler er jeg fan av, men tåler du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makrell i tomat er bra :) Sunne fettsyrer og ikke noe sukker (med mindre jeg tar feil) Man får jo også i seg fisk og Omega-3. Så det kan du trygt spise på skiva hver dag.

Peanøtter bør du styre unna, de er veldig kcalrike. Uansett hvilke nøtter du skal ha, bør du ha usaltede. Mandler er jeg fan av, men tåler du det?

Ja, regnet egentlig med at peanøtter var fy. Nei kan ikke spise mandler, valnøtter, hasselnøtter, pekannøtter osv..Altså de som stort sett blir anbefalt :-S

Men bra makrell i tomat går an iallfall :-) Da blir det det til frokost i morgen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei

Jeg er begynt å legge om kosten til noe som er bedre for meg. Var ganske syk på slutten av fjoråret, så har funnet ut at jeg skal iallfall gjøre mitt for å gjøre det bedre med å få god næring fra mat, ikke bare spise søppelmat. Trenger også å bli kvitt en 20 kilo som har kommet på. Følger ikke noe lavkarbo, annet enn at jeg selvfølgelig kutter de usunne karbohydratene. Men har da noen spørsmål om mat jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med :-)

- Makrell i tomat, det er jeg veldig glad i, men er det lurt å spise? Det er jo en del kalorier i det, men samtidig sunt fett?

Det holder med en brødskive eller 2 knekkebrød om dagen med makrell i tomat. Det er sunt, men som sagt kaloririkt, så en skal ikke spise for mye av det. Ellers så er det også godt med egg, masse magert skinkepålegg, toamter, agurk etc.

- Hva slags nøtter er det lurt å spise? Jeg er allergisk mot det meste, men kan spise peanøtter, cashew og pistasj. Eller er det noen andre lure alternativ?

Mandler og valnøtter er det "beste" nøttene, men siden du ikke tåler dem ville jeg spist cashewnøtter(eeeelsker cashew, er alltid kinosnackset mitt). Men husk at uansett hva nøtter en spiser så skal en bare ha en neve om dagen. Altå kanskje 10-12 store cashewnøtter, ubehandlet.

- Så et spørsmål om brød, har brukt et brød til meg selv, som er ca som Ingers rugbrød, mye frø og grovt, men 258 kalorier per 100 g. Til barna og mannen bruker jeg et som heter barnehagebrød, det er også bare grovt i det, ikke hvetemel, men sammalt hvete og alt er finmalt. Men så i dag at det bare er 210 kalorier per 100 g i det. Hva tror dere er best?

Spis det brødet du liker best. Så lenge begge brødene er grove så er det så lite forskjell på kaloriinnholdet at det skal du ikke tenke på.

- Så et spørsmål om trening, har bestilt meg 30 day shred, hva kan være lurt å følge opp med etterpå for å opprettholde dette? Helst i form av video, går tur/jogger ute, men har ikke treningssenter i nærheten så annen trening er greit å ha på dvd.

Skal du få en bedre kondis og effektiv fettforbrenning er jogging definitivt det beste. 30 Days Shred er en fin tilleggstrening, men på de 20 minuttene det tar å hoppe, sprette og gjøre noen lette styrkeøvelser så kan du tilbakelegge over 3 kilometer ute. Jeg har trent mye forskjellig, og jogging har virkelig endret formen og kroppen min på en måte jeg aldri har opplevd før :jepp:

Tusen takk hvis noen gidder å hjelpe :-)

Endret av *Maja*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Peanøtter. I motsetning til hva mange tror så er peanøtten en god slankenøtt. Peanøtter har lav glykemisk indeks og inneholder sunt fett og kan inngå i en variert slankekost. De inneholder også mye protein, niacin og folat, som blant annet er viktig for å sikre veksten hos et foster.

Energi: 582 kcal per 100 g. "

Kilde: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.1315076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Peanøtter. I motsetning til hva mange tror så er peanøtten en god slankenøtt. Peanøtter har lav glykemisk indeks og inneholder sunt fett og kan inngå i en variert slankekost. De inneholder også mye protein, niacin og folat, som blant annet er viktig for å sikre veksten hos et foster.

Energi: 582 kcal per 100 g. "

Kilde: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.1315076

Da regner jeg med de sikter til usaltede og ubehandlede peanøtter.

Peanøtter som er "rene", er nemlig ganske annerledes i smak og utseende en hva de man får ferdig salte og grisete.

Rene peanøtter er godt det, men ikke like lett å få tak i?

(jeg spiste det i Gambia, helt nypellt. :rodmer: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da regner jeg med de sikter til usaltede og ubehandlede peanøtter.

Peanøtter som er "rene", er nemlig ganske annerledes i smak og utseende en hva de man får ferdig salte og grisete.

Rene peanøtter er godt det, men ikke like lett å få tak i?

(jeg spiste det i Gambia, helt nypellt. :rodmer: )

Nå ble jeg usikker, men jeg synes da jeg har sett peanøtter med skall (og dermed både usalta og ustekt) på butikken støtt og stadig. Eller? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg usikker, men jeg synes da jeg har sett peanøtter med skall (og dermed både usalta og ustekt) på butikken støtt og stadig. Eller? :klo:

Stemmer det :) både rimi og spar har det her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 day shred er supereffektivt, men kroppen forfaller ganske drastisk for hver uke som går uten trening. Så ja, du bør ha en plan videre når du går lei av den dvden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg usikker, men jeg synes da jeg har sett peanøtter med skall (og dermed både usalta og ustekt) på butikken støtt og stadig. Eller? :klo:

hmm.... mulig det bare er meg som ikke har kikket etter det altså... :sjenert:

supert om de er lett å få tak i da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...