Gå til innhold

Salat og bær - grei mat å slanke seg med?


Gjest Tinneaa

Anbefalte innlegg

Gjest Tinneaa

Er det greit å foreksempel spise litt bær i melk til frokost, så en type salat til lunsj og kvelds om man skal slanke seg? (Jeg er en type som trenger å se resultater raskt for å ikke miste motivasjonen, dessverre... ) så lurer på om dette er en "grei" plan? I tillegg til en sunn middag :)

Om det er noen der ute med en ide på frokost man kan spise hver dag og fortsatt "rase" ned i vekt, rop gjerne ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *Maja*

Er det greit å foreksempel spise litt bær i melk til frokost, så en type salat til lunsj og kvelds om man skal slanke seg? (Jeg er en type som trenger å se resultater raskt for å ikke miste motivasjonen, dessverre... ) så lurer på om dette er en "grei" plan? I tillegg til en sunn middag :)

Om det er noen der ute med en ide på frokost man kan spise hver dag og fortsatt "rase" ned i vekt, rop gjerne ut:)

Det eneste du vil oppnå ved å sulte deg selv er en syk kropp på vei mot et sykt sinn(spiseforrstyrrelser) det finnes ingen snarvei til en sunn og sterk kropp. Kroppen er en maskin som skal fungere i mange år. Om du vil den skal holde seg sterk og sunn så må du gi kroppen rett mat og trening.

Endret av *Maja*
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

Nei. Hvordan mener du at kroppen skal kunne arbeide optimalt, både det fysiske i kroppen som feks forbrenning og det mentale, når du bare spiser BÆR til frokost?

Salat er helt grei mat så lenge den inneholder viktige næringsstoffer. Salat med kylling, skinke, reker, grønnsaker, kanskje litt extra virgin olivenolje og krutonger er greit til lunsj/kvelds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tinneaa

Takk for svar! :) salat blir det til lunsj!

Åja, bær er altså for lite... Men hva kan man spise, da?Er så lei av havregrøt og brødskiver til frokost... sikkert uendelig ting man kan velge mellom, men jeg har veldig dårlig fantasi... Haha :) Vil absolutt ikke sulte meg - bare gå ned i vekt raskt, og er veldig usikker på hva jeg skal spise.

Endret av Tinneaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :) salat blir det til lunsj!

Åja, bær er altså for lite... Men hva kan man spise, da?Er så lei av havregrøt og brødskiver til frokost... sikkert uendelig ting man kan velge mellom, men jeg har veldig dårlig fantasi... Haha :) Vil absolutt ikke sulte meg - bare gå ned i vekt raskt, og er veldig usikker på hva jeg skal spise.

Eggerøre er knallgodt til frokost. Eller fruktsalat med banan, pære, appelsin etc. Få i deg kylling, egg, fisk karbonadedeig som proteinkilder. Gode fettkilder fra mandler/valnøtter, solsikkeolje, avokado etc. Få i deg godt med grønnsaker og frukt.

Det er mye godt der ute. Gå inn på matblogger, matprat etc og få inspirasjon :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ned i vekt på en sunn måte, er det viktig å spise fett og proteinrik mat. Kutter du ned på, eller kutt ut, karbohydratene som produkter av sukker og hvetemel, det har kroppen ikke bruk for...vil du gå raskt ned i vekt også.

Spis nøtter, frø, avokado, oljer, fisk, kjøtt ... protein og fettholding og veldig sunt!

Supert å lage en salat eller wok til fisk eller kjøtt med olje, frø, nøtter, avokado i.

Egg er veldig sung og bra. Stek deg egg og bacon med salat til. Lag deg en omelett med skinke og campinong og salat til. Lag deg eggehakk med røkelaks og salat til. Er veldig godt med ruccola til dette. Strø gjerne over sesamfrø eller pinjekjerner, det kan brukes både til salat, wok og egg.

Bær er jo heldig sunt og godt, lag den en smoothie, men da er det viktig å spise nøtter og noe protein og fettrikt ved siden av.

Eller du kan spise hjemmelaged frokostblanding av diverse nøtter, kjerner og frø, og ha masse bær i.

Du må tenke at du skal bli mett på protein og fett!

Mange blir ikke mett, og blodsukkeret svinger veldig når de spiser karbohydrater som hvetmel og sukker, som uansett legger seg på kroppen når vi spiser for mye av dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du raskt ned i vekt kommer du også mest sansynlig til å gå raskt opp igjeb etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bare bær med melk på vil ikke være bra. Joda, du vil nok gå raskt ned i vekt. Så sant du faktisk klarer å ha energi til å bevege deg i det hele tatt utover dagen.

Hvis du vil ha bær eller frukt til frokost, ville jeg hatt det i tillegg til cornflakes, eller havregrøt. Helst havregrøt, for det metter best logisk nok. For eksempel.

Ellers kan du jo lage omelett. Jeg lager omelett med brokkoli og fetaost. NAM! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke å anbefale. Gjort dette selv. Endte opp med full anoreksi, nå frisk men tilbake til start igjen.

Sier ikke at det kommer til å skje med deg, men tanken var bare noen kilo som fort utviklet seg til fler og fler. Vond sirkel å bryte ut av.

Hiver meg på det de andre sier over. Frukt, grønt, fisk og litt kjøtt +++ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PseudonymBruker

Skal du ned i vekt på en sunn måte, er det viktig å spise fett og proteinrik mat. Kutter du ned på, eller kutt ut, karbohydratene som produkter av sukker og hvetemel, det har kroppen ikke bruk for...vil du gå raskt ned i vekt også.

Det er blank LØGN at kroppen ikke har bruk for dette.

Hjernen har i alle tilfeller bruk for det til tankevirksomhet.

Og man legger på seg av for store mengder protein også.

I tillegg til at man belaster nyrene.

Fett vi spiser gjennom munnen legger seg på innsiden av blodbanen, og selv om det ikke nødvendigvis synes utenpå kroppen er det ikke sunt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PseudonymBruker

TS, bytt ut melken med yoghurt naturell og putt bærene i den. Sleng i litt hakkede nøtter, så er du på vei.

Spis et hardkokt egg i tillegg.

Drikk vann.Kutt ut brus, saft og denslags, og drikk hovedsaklig vann.

Legg fra deg kaker, godteri og potetgull. Unngå banan når du velger frukt.

Få i deg frokost, to mellommåltider av grønnsaker, lunsj og middag HVER dag, og TREN.

Små, hyppige måltider og TRENING er det du behøver.

Salat er ikke maten å basere seg på, for da vil du bli underærnært og ekstremt sulten.

Og folkens, poteter inneholder faktisk proteiner.

Endret av PseudonymBruker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blank LØGN at kroppen ikke har bruk for dette.

Hjernen har i alle tilfeller bruk for det til tankevirksomhet.

Den har bruk for karbhohydrater ja, men IKKE hvetemel og sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PseudonymBruker

Den har bruk for karbhohydrater ja, men IKKE hvetemel og sukker.

Hvetemel er en utmerket kilde til næring som har holdt sulten fra livet på folk siden de begynte å dyrke mat.

Det er ikke skadelig, og hvetekornet inneholder blant annet viktige vitaminer som kroppen trenger. Spesielt B og E vitaminer.Samt verdifulle mineraler som jern og sink.

Det er ingen grunn til å kutte det ut av kosten, med mindre man har cøliaki/intoleranse/allergi.

Om noe, kan man innvende at folk bør spise det mindre raffinert.

Hvete inneholder også fett og protein.

Endret av PseudonymBruker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest PseudonymBruker

Den har bruk for karbhohydrater ja, men IKKE hvetemel og sukker.

Raffinert, hvitt sukker kan nok med fordel kuttes, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PseudonymBruker

Ssmme med siktet hvetemel

Mat med siktet hvetemel er ikke særlig mettende, siden det er fattig på kostfiber.

Det passerer også langsomt gjennom tarmen, av samme grunn.

Det gir også rask blodsukkerstigning.

Derfor kan man sikkert med fordel velge noe annet når man ønsker å gå ned i vekt, derom man ønsker å bli behagelig mett.

De andre som bør unngå dette er folk med diabetes.

Andre kan jo spise av det i moderate mengder.

Å kutte det helt ut, når man ikke har vektproblemer, cøliaki/intoleranse eller diabetes, er etter min mening rent hysteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min mening er at det er helt unødvendig å spise det.

Det er også helt unødvendig å spise kjøtt. En er ikke nødt. Det er også helt unødvendig å spise meieriprodukter. En er ikke nødt.

En lever for det om.

:roll:

Min mening er at lavkarbofolk som desperat ønsker å bli respektert bør kutte og prøve å klaske sine teorier og overbevisninger i hodet på folk på en såpass bastant og selvgod måte og heller bare akseptere at det ikke passer for alle, og at det faktisk finnes andre ting som faktisk FUNKER også. Uten at en risikerer langtidseffekter som ingen vet om den dag i dag.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også helt unødvendig å spise kjøtt. En er ikke nødt. Det er også helt unødvendig å spise meieriprodukter. En er ikke nødt.

En lever for det om.

:roll:

Min mening er at lavkarbofolk som desperat ønsker å bli respektert bør kutte og prøve å klaske sine teorier og overbevisninger i hodet på folk på en såpass bastant og selvgod måte og heller bare akseptere at det ikke passer for alle, og at det faktisk finnes andre ting som faktisk FUNKER også. Uten at en risikerer langtidseffekter som ingen vet om den dag i dag.....

Jeg er ikke "lavkarbofolk", spiser karber som ikke er bearbeida. Spiser kun ren mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke "lavkarbofolk", spiser karber som ikke er bearbeida. Spiser kun ren mat

Hvete er ikke så veldig bearbeida det heller hvis du spiser grovt hvetemel. Da er det jo bare knust slik at en faktisk kan lage noe av det. Havre, rug, bygg, osv er også bearbeidet. For å få det spiselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...