Gå til innhold

Barn som får barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om "barn" som får barn?

Jeg tenker da på veldig unge mennesker som bestemmer seg å få barn like etter videregående skole for.eks?

Går det på modenhent, eller går det på alder?

Jeg kjenner et par som nå skal få barn. Deres første innskudd var at de skulle flytte hjem til far og mor og bo på jenterommet. Foreldrene til dette barnet som nå kommer til verden er 19 år begge to og har bare bodd hjemmenfra noen få måneder hvor de har klart å stryke på studiet og gi det opp, ikke annen jobb enn deltidsjobb har de heller. Helst skal visst mor slutte å jobbe nå som hun er gravid sier hun. Barnet er visst også planlagt og venninnen min er ikke blant de som liker å arbeide eller gå på skolen så jeg frykter at hun nå skal være mor på heltid.

Besteforeldrene som nå får barnebarn om bare noen få uker har vært oppbrakte i mange måneder allerede og nå som det nærmer seg og de er på vei inn til jenterommet igjen så er de redd for at det er de som må bringe opp barnet og ikke de unge foreldrene som antagelig blir raskt lei og overlater det hele til dem.

Jeg forstår bare ikke hvordan det er mulig, og det verste er at mange av venninne mine nå i 19-20 års alderen driver og planlegger å få barn! Er dette normalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at termen "barn som får barn" begrenser seg til dem som får barn før de er juridisk voksne, dvs. under 18 år gamle. Dèt er selvsagt langt ifra ideelt, men jeg har sett flere eksempler på at det kan gå bra, i det minste dersom de får tilstrekkelig med støtte og hjelp fra omverdenen.

20 - åringer som får barn hører ikke hjemme under betegnelsen "barn som får barn" i det hele tatt; de er ikke engang tenåringsmødre. Å planlegge å bli gravid i så ung alder, er dog heller ikke veldig vanlig, nei; å bli gravid ved et uhell, og bestemme seg for å beholde barnet, er derimot en god del vanligere.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at termen "barn som får barn" begrenser seg til dem som får barn før de er juridisk voksne, dvs. under 18 år gamle. Dèt er selvsagt langt ifra ideelt, men jeg har sett flere eksempler på at det kan gå bra, i det minste dersom de får tilstrekkelig med støtte og hjelp fra omverdenen.

20 - åringer som får barn hører ikke hjemme under betegnelsen "barn som får barn" i det hele tatt; de er ikke engang tenåringsmødre. Å planlegge å bli gravid i så ung alder, er dog heller ikke veldig vanlig, nei; å bli gravid ved et uhell, og bestemme seg for å beholde barnet, er derimot en god del vanligere.

Jeg vil kanskje påstå at å få barn når en går på VGS da er en barn med barn. Min venninne er forøvrig også et barn når det kommer til modenhet (noe som også var poenget mitt). Hun forventer at foreldrene skal ordne opp alt for henne, får ikke deltidsjobb selv, ikke bolig ingenting gjør hun selv. Foreldrene ordner alt og det er ganske klart at hun forventer at det er de som skal ta hovedansvaret for dette barnet også...

Sint er hun også fordi foreldrene ble sinte når hun fortalte om barnet og var så glad fordi hun og kjæresten i hemmelighet hadde planlagt dette.

Når en ikke kan ta vare på seg selv like etter VGS så er en vel egentlig et slags stort barn?

• Liker 3
Gjest Michelle82
Skrevet

Hvis en fortsatt bor på pikerommet så er man barn mentalt sett uansett juridisk alder.

• Liker 4
Skrevet

Syns det blir helt feil å få barn når en fortsatt bor hjemme hos foreldrene, uansett alder.

• Liker 4
Skrevet

Hvis en fortsatt bor på pikerommet så er man barn mentalt sett uansett juridisk alder.

Enig. Det er jo noe spesielt å skulle bo hos mor og far med sitt nyfødte barn og forvente at de skal stille opp på alle måter. Jeg tror ikke hun kommer til å ta en eneste bæsjebleie.

• Liker 2
Skrevet

Hvis man er voksen nok til å få barn burde man være voksen nok til å skaffe seg egen bolig også. Må bare innrømme at jeg synes det er tragisk med de som ikke klarer å skaffe seg et minimum av utdannelse før de får barn.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Å bli gravid ved et uhell, og bestemme seg for å beholde barnet, er derimot en god del vanligere.

"Uhell"

Kjenner flere som har blitt det ved et "uhell". Grunnen til at de sier det er fordi de er redde for å fortelle at det var planlagt pga reaksjoner. Ingen som kan si noe om det er et "uhell"....

• Liker 1
Skrevet

slikt er da veldig individuelt.

Vet om mødre på 16 som yter bedre omsorg og er mer ansvarlige enn enkelte mødre på 35.

Omsorgsevne kan ikke vurderes ut i fra en generell aldersgruppe.

• Liker 1
Skrevet

"Uhell"

Kjenner flere som har blitt det ved et "uhell". Grunnen til at de sier det er fordi de er redde for å fortelle at det var planlagt pga reaksjoner. Ingen som kan si noe om det er et "uhell"....

Er også mange som kaller det uhell selv om de ikke bruker sikre prevensjonsmidler. Det er ikke et uhell, det er dumskap.

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde et "uhell". Jeg har aldri tålt prevensjonsmiddel. Og etter to år som samboere valgte vi å ta sjansen uten noe. Og jeg ble gravid. Men det skal sies at vi hadde et sterkt ønske om å få barn og vi allerede var forlovet. Vi viste at det var dumt å bli gravid mens jeg ennå studerte og det var grunnen til at vi ikke gikk inn for det. Jeg var ferdig med studiene rett før baby ble født, og tross en inntekt kjøpte vi oss hus. Da baby var seks mnd begynte jeg å jobbe. Å nå har vi god inntekt. Vi ble begge 22 like etter vi fikk barn.

Gjest finurlig
Skrevet

Er også mange som kaller det uhell selv om de ikke bruker sikre prevensjonsmidler. Det er ikke et uhell, det er dumskap.

Signerer!

Hvor jeg kommer fra, har det dessverre utviklet seg en trend hvor det er populært å være ung mor. Jentene får barn i 15-16-års alderen, og står høygravide foran presten på konfimasjonsdagen. Ikke alle, heldigvis, men er 2-3 hvert år.

Jeg synes det er trist, overfladisk og lite hensynsmessig å gjøre slikt, særlig fordi det har så store konsekvenser. Foreldrene må ta permisjon, barna dropper ut av skolen, etc.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Been there, done that. Jeg var 20 år da jeg ble mamma, nettopp ferdig med vgs og bodde hos foreldrene mine. Jeg ble gravid uten at det var planlagt og var alene frem til barnet var 5 mnd gammel. Det var langt fra kult. For det første følte jeg meg veldig ung, dum og utenfor de fleste grupperinger. På skolen var jeg utenfor siden jeg var på vei inn i den største hendelsen i livet mitt, mens de andre fortsatt bekymret seg for fester, kjærlighet og småting. På barselgruppe var jeg definitivt utenfor! Jeg kunne da ikke be barselgruppa hjem til foreldrene mine? Nei, jeg skal ærlig innrømme at det var den tøffeste tida i mitt liv. Jeg flyttet hjemmefra da sønnen var 5 mnd gammel. Og selvom det var veldig deilig så er jeg også veldig takknemlig for all den støtte jeg fikk av foreldrene mine den første tiden.

Den gang syntes jeg at jeg var så moden og voksen. I ettertid har jeg sett at jeg var veldig naiv, umoden, uten selvinnsikt og jeg visste ingenting om livet og hvordan ting henger sammen. Nå er det ni år siden jeg ble gravid og jeg har virkelig endret meg. Nå begynner jeg å føle meg voksen, og jeg merker at jeg har mye mer å tilby barna mine på de fleste måter. Jeg har fortsatt ingen utdanning utover vgs, men de siste årene har jeg vært veldig heldig og fått jobb der det vanligvis kreves utdannelse.

Anyway.. Jeg anbefaler INGEN å få barn så unge. Det er vanligvis ugjennomtenkt og jeg tror de aller fleste virkelig er klare for barn på den alderen. Selvom man selvsagt er overbevist selv om at man er veldig moden og klar ;)

• Liker 1
Gjest Lotusblomsen
Skrevet

Jeg var 19 når jeg fikk sønnen min og ser ikke på meg selv som et barn.. Jeg hadde mitt eget hjem og har det fortsatt, snart gift og utdanning er jeg snart ferdig med. For meg er det normalt å få barn når man er 18 og oppover.

Selv om man må inn på pikerommet en stund så er det overhode ikke hyggelig å bli stemplet som et barn, og at andre ikke tror at man klarer å ta vare på sitt eget barn. Det sårer!

Tenk litt lengre og vent å se hva som skjer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere om "barn" som får barn?

Jeg tenker da på veldig unge mennesker som bestemmer seg å få barn like etter videregående skole for.eks?

Går det på modenhent, eller går det på alder?

Jeg kjenner et par som nå skal få barn. Deres første innskudd var at de skulle flytte hjem til far og mor og bo på jenterommet. Foreldrene til dette barnet som nå kommer til verden er 19 år begge to og har bare bodd hjemmenfra noen få måneder hvor de har klart å stryke på studiet og gi det opp, ikke annen jobb enn deltidsjobb har de heller. Helst skal visst mor slutte å jobbe nå som hun er gravid sier hun. Barnet er visst også planlagt og venninnen min er ikke blant de som liker å arbeide eller gå på skolen så jeg frykter at hun nå skal være mor på heltid.

Besteforeldrene som nå får barnebarn om bare noen få uker har vært oppbrakte i mange måneder allerede og nå som det nærmer seg og de er på vei inn til jenterommet igjen så er de redd for at det er de som må bringe opp barnet og ikke de unge foreldrene som antagelig blir raskt lei og overlater det hele til dem.

Jeg forstår bare ikke hvordan det er mulig, og det verste er at mange av venninne mine nå i 19-20 års alderen driver og planlegger å få barn! Er dette normalt?

Når du satser på å bli gravid,for så å\ flytte hem på pikerommet...da er du ikke moden nok til å få barn.

Når besteforeldre ikke er happy for dette,så presser en 19 åring sine foreldre.

Da får de vordene foreldre leie seg en leilighet,søke hjelp til husleie om de ikke jobber.

Selvsagt vil hun være hjemme den første tiden,men da må han jobbe. Slik må de læres inn i voksenverden. ikke skyve det over på foreldrene.

Foreldrene gjør henne en bjørnetjeneste ved å bo hjemme

Gjest "gjest"
Skrevet

En venninnes datter ble mor som 18 åring, det har seriøst bare vært trist og observere det der pga hun er den der typiske blonde arbeiderklassehora med restylan og silikonpupper.

AnonymBruker
Skrevet

En venninnes datter ble mor som 18 åring, det har seriøst bare vært trist og observere det der pga hun er den der typiske blonde arbeiderklassehora med restylan og silikonpupper.

hvor bruker man restylan hen,når man er 18???

Gjest "gjest"
Skrevet

hvor bruker man restylan hen,når man er 18???

Overleppa.

Betalt av våre skattepenger via overgangsstønaden.

Gjest finurlig
Skrevet

Overleppa.

Betalt av våre skattepenger via overgangsstønaden.

Velferdsstaten er så herlig....

Skrevet (endret)

Jeg for min del skjønner ikke hvorfor foreldrene til denne jenta ikke har satt foten ned og bedt de skaffe seg et annet sted å bo...

Endret av SmallTalk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...