Gå til innhold

Jeg trenger litt hjelp til kostholdet mitt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å spise sunnere nå. Ikke for å gå ned i vekt, men fordi jeg er lei av å være så trøtt og sliten hele tiden.

Siste uka har jeg spist havregrøt med bær til frokost. En banan, eple eller gulrot til mellommåltid. Brød til lunsj. Middag med en god blanding av karbos, kjøtt og grønnsaker. Og yoghurt samt noe brød eller knekkebrød på kvelden.

Jeg har begynt å spise Ezekielbrød og Husman knekkebrød. Men jeg syns det er vanskelig. Jeg blir feks mer sulten fær lunsj av å spise havregrøt til frokost enn knekkebrød. Og når jeg spiser salat til lunsj orker jeg nesten ikke tanken på middag... Hvordan kan jeg legge opp dette? Det virker som kroppen min liker best tørr mat på en måte. Middag uten saus, ikke for mye fete ting. Spiser jeg feks egg til frokost blir jeg direkte kvalm. Av pålegg spiser jeg banan, brunost, gulost og iblant smøreost.

Tips takk! :) Hva burde jeg spise? Skal jeg fortsette som før bare uten godteri eller burde jeg legge om og spise generelt sunnere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Unngå halv/hel fabrikata. Jeg ville spist protein og gtønnsaker til måltidene (jeg spiser mye torsk, egg, kylling og grønnsaker) og karbene rett før og etter trening. Spis bare rent - bak brød og knekkebrød (selv om jeg ville kutta de ut...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å spise sunnere nå. Ikke for å gå ned i vekt, men fordi jeg er lei av å være så trøtt og sliten hele tiden.

Siste uka har jeg spist havregrøt med bær til frokost. En banan, eple eller gulrot til mellommåltid. Brød til lunsj. Middag med en god blanding av karbos, kjøtt og grønnsaker. Og yoghurt samt noe brød eller knekkebrød på kvelden.

Jeg har begynt å spise Ezekielbrød og Husman knekkebrød. Men jeg syns det er vanskelig. Jeg blir feks mer sulten fær lunsj av å spise havregrøt til frokost enn knekkebrød. Og når jeg spiser salat til lunsj orker jeg nesten ikke tanken på middag... Hvordan kan jeg legge opp dette? Det virker som kroppen min liker best tørr mat på en måte. Middag uten saus, ikke for mye fete ting. Spiser jeg feks egg til frokost blir jeg direkte kvalm. Av pålegg spiser jeg banan, brunost, gulost og iblant smøreost.

Tips takk! :) Hva burde jeg spise? Skal jeg fortsette som før bare uten godteri eller burde jeg legge om og spise generelt sunnere?

Trener du? Høres ut som om du føler deg slapp, og trening pleier å hjelpe. :)

Få en lege til å ta en blodprøve å sjekke om du mangler noen vitaminer.

Du skal selvsagt spise tørr mat hvis du liker det. Pøs på med kyllingfilet, fisk, osv.

Jeg har ingen tips til å legge opp planen, jeg tror det følger "kroppsrytmen" din. Jeg er B-menneske som selvsagt må stå opp tidlig for å gå på jobb, og jeg orker ikke spise noe før lunsj uansett. Da spiser jeg en god lunsj jeg har pakket selv (gjerne bønner og litt kylling eller noe + frukt). Spiser en god porsjon middag rundt 6-7 og pleier å trene på kvelden. Tar meg gjerne noe lite å spise før leggetid (nøtter, frukt, kanskje litt rester).

Høres ut som om du spiser sunt men allikevel variert. Pass på at du spiser nok proteiner. Hvis du prøver å ta deg en proteinshake daglig kan det hende du piffer opp litt. Jeg sier dette fordi jeg en stund spiste alt for lite protein og var skikkelig daff. Bønner og kjøtt er de klassiske proteinvinnerne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at du burde ta prøver for å sjekke om du kan mangle noe vitaminer/mineraler. Kostholdsendringer tar også tid for kroppen å venne seg til, jeg var hysterisk sulten i begynnelsen da jeg kuttet ut f.eks brød.

Sørg for at måltidene er balanserte, og spis mye grønnsaker daglig. Styr unna bl.a sukker, hvete, aspartam, og halvfabrikat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at du burde ta prøver for å sjekke om du kan mangle noe vitaminer/mineraler. Kostholdsendringer tar også tid for kroppen å venne seg til, jeg var hysterisk sulten i begynnelsen da jeg kuttet ut f.eks brød.

Sørg for at måltidene er balanserte, og spis mye grønnsaker daglig. Styr unna bl.a sukker, hvete, aspartam, og halvfabrikat.

Jeg er helt enig med at hun burde gi kroppen tid til å venne seg til nytt kosthold. :)

Sukker skal du ikke ha for mye av, men kunstige søtningsstoffer er et akseptabelt alternativ. De fleste sukkerfrie brus inneholder ikke aspartam, men acesulfam-K. Selvsagt skal man være moderat, men hvis du skal velge mellom en flaske cola og en sukkerfri cola, hadde jeg valgt den sukkerfrie.

Noen er sensitive mot gluten. Jeg regner med at du føler deg slapp fordi du nettopp har byttet kosthold, men hvis du i tillegg har magebesvær og kvalme etter å ha spist brød, kan du prøve å bytte det bort en periode. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her. Jeg glemte å skrive at jeg faktisk har B12 mangel. Men jeg har vært veldig dårlig på å gjøre noe med det. Skal prøve å huske å ringe legen imorgen ang injeksjoner ;)

Dessuten spiser jeg muligens lite proteiner. Jeg har aldri vært veldig glad i kjøtt.. Sukker har jeg vært ekstremt avhengig av, men klart å redusere siste uka. Cola Zero kuttet jeg ut i tre dager denne uka med resultatet at jeg hadde så sinnsykt vondt i hodet. Jeg drikker ca 0,4 dl hver dag med Cola Zero. Hvetemel ja, det skal jeg også prøve å redusere, takk for tips.

Kanskje jeg skal gi havregrøten etc litt mer tid da, og håpe at det blir bedre. Eller dvs, at jeg finner løsninger som utfyller hverandre ;)

Men hvilke grønnsaker etc kan brukes utenom de helt vanlige åpenbare? Jeg havner alltid i fella med salat, tomat, paprika eller kokte grønnsaker med brokkoli, blomkål og gulrot.. Det blir jo så kjedelig å lengden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HI her. Jeg glemte å skrive at jeg faktisk har B12 mangel. Men jeg har vært veldig dårlig på å gjøre noe med det. Skal prøve å huske å ringe legen imorgen ang injeksjoner ;)

Dessuten spiser jeg muligens lite proteiner. Jeg har aldri vært veldig glad i kjøtt.. Sukker har jeg vært ekstremt avhengig av, men klart å redusere siste uka. Cola Zero kuttet jeg ut i tre dager denne uka med resultatet at jeg hadde så sinnsykt vondt i hodet. Jeg drikker ca 0,4 dl hver dag med Cola Zero. Hvetemel ja, det skal jeg også prøve å redusere, takk for tips.

Kanskje jeg skal gi havregrøten etc litt mer tid da, og håpe at det blir bedre. Eller dvs, at jeg finner løsninger som utfyller hverandre ;)

Men hvilke grønnsaker etc kan brukes utenom de helt vanlige åpenbare? Jeg havner alltid i fella med salat, tomat, paprika eller kokte grønnsaker med brokkoli, blomkål og gulrot.. Det blir jo så kjedelig å lengden!

Det er jo ikke rart du er slapp hvis du mangler B12. Jeg må ta tilskudd av B12 fordi jeg ikke spiser animalsk, glemmer jeg det over lengre tid blir jeg vanvittig sliten og trøtt. Tror vel det er her hovedproblemet ditt er, få fikset det først :)

Det er veldig hypet opp at vi trenger så store mengder proteiner. Du trenger ihvetfall ikke spise kjøtt for å få det i deg. Jeg spiser ingenting animalsk, og får i meg mer enn nok av det jeg trenger gjennom andre kilder. Det som er viktig er at du får i deg de essensielle aminosyrene. Jeg pleier å bruke Hamp, både i form av frø og pulver (blander i salat eller i smoothies) for å være sikker på at jeg får i meg nok. Trenger ikke store mengdene, og Hamp frø smaker utrolig godt i supper og salater.

Sukker og hvete er også helt klart ting i kosten som kan gjøre en slapp, særlig aspartam som finnes i Cola Zero kan gi negativ effekt.

Salaten kan man variere veldig mye. Jeg pleier alltid bruke bladspinat som base, også tilsetter jeg tomat, agurk, purre, spirer, avokado, alt ettersom. Bruker alltid havsalt, litt pepper, og blander inn en god kaldpresset olivenolje.

Men fiks B-12 først, så skal du se det blir fart på kroppen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her. Jeg glemte å skrive at jeg faktisk har B12 mangel. Men jeg har vært veldig dårlig på å gjøre noe med det. Skal prøve å huske å ringe legen imorgen ang injeksjoner ;)

Dessuten spiser jeg muligens lite proteiner. Jeg har aldri vært veldig glad i kjøtt.. Sukker har jeg vært ekstremt avhengig av, men klart å redusere siste uka. Cola Zero kuttet jeg ut i tre dager denne uka med resultatet at jeg hadde så sinnsykt vondt i hodet. Jeg drikker ca 0,4 dl hver dag med Cola Zero. Hvetemel ja, det skal jeg også prøve å redusere, takk for tips.

Kanskje jeg skal gi havregrøten etc litt mer tid da, og håpe at det blir bedre. Eller dvs, at jeg finner løsninger som utfyller hverandre ;)

Men hvilke grønnsaker etc kan brukes utenom de helt vanlige åpenbare? Jeg havner alltid i fella med salat, tomat, paprika eller kokte grønnsaker med brokkoli, blomkål og gulrot.. Det blir jo så kjedelig å lengden!

Ok, B12-mangel er svært viktig å holde styr på. Mangel på B12 kan gi hjerneskade. Jeg kan ikke presisere nok hvor viktig det er at du får injeksjonene dine. Hvis du trenger injeksjoner, har du sannsynligvis svært lavt opptak fra mat i tynntarmen.

Hvis du ikke liker kjøtt, er bønner svært proteinholdige. Ca. 2 kopper bønner er hele dagsbehovet for en gjennomsnittlig person. Mange er ikke så glad i bønner, og derfor foreslo jeg proteinshake. :) Kjøp en boks proteinpulver.

Grønnsaker (tips fra en tidligere flerårig veganer her, hehe):

- gresskar (hvis du har en internasjonal butikk i nærheten, er gresskar ganske billig).

Stek i skiver som potet. Jeg synes gresskar er skikkelig snadder!

- aubergin (stekes, brukes i lasagna, gratenger)

- squash (wok wok wok!)

- chili (sunt!)

- rå purre er snadder, særlig hvis du lager en dip

- blomkål (jeg har fått skikkelig sansen for sånn blomkål "pure". Kok blomkål, putt i blender med litt salt)

- sukkerter og bønnespirer

- asparges (litt dyrt, men spander velkokt asparges til et stykke kjøtt av og til. Dryss med salt etter koking)

- mais

- spinat istedenfor kjedelig salat.

Kokte grønnsaker er kjedelig - prøv å steke dem/wokke! I tillegg kan du steame grønnsaker. Putt dem i en metallsil, og ha kokende vann rett under silen. Putt på lokk og la grønnsakene steame i noen minutter. DET gir en god brokkoli!

I tillegg bevares flere av næringsstoffene i grønnsakene når de ikke kokes "døde".

Når det gjelder havregrøten din: putt noen rosiner og noen nøtter/frø oppi den. Ellers kan kanel eller litt lettsyltetøy piffe den opp. Selv puttet jeg bønner i havregrøten, men jeg er noe sær på matfronten. :)

Selv drikker jeg en del lettbrus i perioder. Hvis du drakk cola zero jevnlig men ikke kaffe, kan du ha fått hodepine av å slutte. Hvis du drikker kaffe til vanlig, er det usansynlig at du reagerte på å slutte med cola zero. I tillegg har du B12-mangel, og den kan alvorlig talt gi alle symptomene du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke rart du er slapp hvis du mangler B12. Jeg må ta tilskudd av B12 fordi jeg ikke spiser animalsk, glemmer jeg det over lengre tid blir jeg vanvittig sliten og trøtt. Tror vel det er her hovedproblemet ditt er, få fikset det først :)

Det er veldig hypet opp at vi trenger så store mengder proteiner. Du trenger ihvetfall ikke spise kjøtt for å få det i deg. Jeg spiser ingenting animalsk, og får i meg mer enn nok av det jeg trenger gjennom andre kilder. Det som er viktig er at du får i deg de essensielle aminosyrene. Jeg pleier å bruke Hamp, både i form av frø og pulver (blander i salat eller i smoothies) for å være sikker på at jeg får i meg nok. Trenger ikke store mengdene, og Hamp frø smaker utrolig godt i supper og salater.

Sukker og hvete er også helt klart ting i kosten som kan gjøre en slapp, særlig aspartam som finnes i Cola Zero kan gi negativ effekt.

Salaten kan man variere veldig mye. Jeg pleier alltid bruke bladspinat som base, også tilsetter jeg tomat, agurk, purre, spirer, avokado, alt ettersom. Bruker alltid havsalt, litt pepper, og blander inn en god kaldpresset olivenolje.

Men fiks B-12 først, så skal du se det blir fart på kroppen :)

Mange i veggis- og vegan-miljøet overdriver effekten til aspartam. Det er gjort svært mange studier på aspartam, og meg kjent er det så langt ingen som viser til "slapphet"? Hvis du har noe å vise til på dette er jeg svært interessert.

Kroppen trenger proteiner, men ikke i de mengdene store kjøttspisere gjør det. Det er veldig lurt å hvertfall passe på at man får minimum.

Selv om du ikke spiser noe animalsk, får du sannsynligvis i deg mer bønner og soya enn TS (som ikke liker kjøtt og ofte unngår egg), er derfor jeg foreslå proteinpulvet.

Du har helt rett i B12-greia. :) Hempfrø er et superforslag, de er megasunne og gode til omtrent alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange i veggis- og vegan-miljøet overdriver effekten til aspartam. Det er gjort svært mange studier på aspartam, og meg kjent er det så langt ingen som viser til "slapphet"? Hvis du har noe å vise til på dette er jeg svært interessert.

Kroppen trenger proteiner, men ikke i de mengdene store kjøttspisere gjør det. Det er veldig lurt å hvertfall passe på at man får minimum.

Selv om du ikke spiser noe animalsk, får du sannsynligvis i deg mer bønner og soya enn TS (som ikke liker kjøtt og ofte unngår egg), er derfor jeg foreslå proteinpulvet.

Du har helt rett i B12-greia. :) Hempfrø er et superforslag, de er megasunne og gode til omtrent alt.

Jeg var nok en hardbarka skeptiker til aspartam før jeg ble veganer gitt. Facebook har f.eks en gruppe som tar for seg litt https://www.facebook.com/group.php?gid=30563471115, ellers så finnes det mye info på nettet om aspartam og negative følger. Det var en gang i tiden at forskning mente at amalgamfyllinger ikke var skadelig for oss heller, og de proppet tennene våre fulle med slike fyllinger. Nå er det forbudt.

Selvsagt trenger kroppen proteiner, det jeg mente var at man trenger ikke store mengder.

jeg spiser sjeldent bønner og stort sett aldri soya. Proteinkildene mine varierer fra dag til dag. Spiser mye avokado, spirer, litt linser, kikerter, quinoa, o.l, også da hamp så jeg får i meg de essensielle aminosyrene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nok en hardbarka skeptiker til aspartam før jeg ble veganer gitt. Facebook har f.eks en gruppe som tar for seg litt https://www.facebook.com/group.php?gid=30563471115, ellers så finnes det mye info på nettet om aspartam og negative følger. Det var en gang i tiden at forskning mente at amalgamfyllinger ikke var skadelig for oss heller, og de proppet tennene våre fulle med slike fyllinger. Nå er det forbudt.

Selvsagt trenger kroppen proteiner, det jeg mente var at man trenger ikke store mengder.

jeg spiser sjeldent bønner og stort sett aldri soya. Proteinkildene mine varierer fra dag til dag. Spiser mye avokado, spirer, litt linser, kikerter, quinoa, o.l, også da hamp så jeg får i meg de essensielle aminosyrene :)

Den FB-siden har ingen forskning å referere til og ber deg google for å finne informasjon. Det er svært lite vitenskapelig. Man kan ikke bare liste opp ting man tenker aspartam gjør med kroppen og si at det er sånn fordi det finnes på google.

Jeg kommer ikke til å ødelegge tråden til TS, men hvis du vil snakke med om dette kan du gjerne melde. :)

Ellers er jeg helt enig i kosttankene dine. TS, prøv quinoa, det er supergodt. Avocado er også en frukt du egentlig kan anse som en supersunn grønnsak med masse essensielt fett!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den FB-siden har ingen forskning å referere til og ber deg google for å finne informasjon. Det er svært lite vitenskapelig. Man kan ikke bare liste opp ting man tenker aspartam gjør med kroppen og si at det er sånn fordi det finnes på google.

Jeg kommer ikke til å ødelegge tråden til TS, men hvis du vil snakke med om dette kan du gjerne melde. :)

Ellers er jeg helt enig i kosttankene dine. TS, prøv quinoa, det er supergodt. Avocado er også en frukt du egentlig kan anse som en supersunn grønnsak med masse essensielt fett!

Nei det er for lite forskning på området enda, men det er ikke uten grunn at det er mye ramaskrik rundt søtningsmiddelet. Men les gjerne alt som står under info på den siden. Uansett, dette blir avsporing :)

Enig, avokado er fantastisk bra, og man jo gjøre så mye godt med det. Lage guakamole, skive det opp i salat, ha i smoothie. Love it :)

Endret av 2shy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aspartam er ikke farlig.

Min lenke

Denne er flere år gammel, det kommer stadig opp tilfeller av mennesker som blir dårlige av aspartam. Det er virkelig ikke forsket godt nok på dette stoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her

Huff, nå føler jeg hjerneskaden komme krypende. Jeg har ikke oppfattet hvor viktig det er med B12, for legene jeg har vært hos har vært så arrogante rundt det. Jeg begynte med injeksjoner, så flyttet jeg til et naboland der de knapt forstod hva jeg mente. Fikk til slutt tabletter der etter mye om og men. Da jeg flyttet tilbake og fikk samme lege her igjen sa jeg at jeg ville helst ha injeksjoner. Eller at han skulle sjekke om jeg har behov for det. Sånn jeg tenkte så trodde jeg kanskje ikke kroppen tok opp B12 i det hele tatt gjennom tarmen.. Men da fikk jeg tabletter siden jeg hadde hatt det noen år. Så pga de erfaringene har det føltes som legene ikke syns det er så viktig. Men jeg skal få ordnet med det idag, uten tvil!!

Og diskusjonen rundt aspartam er intr den altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her

Huff, nå føler jeg hjerneskaden komme krypende. Jeg har ikke oppfattet hvor viktig det er med B12, for legene jeg har vært hos har vært så arrogante rundt det. Jeg begynte med injeksjoner, så flyttet jeg til et naboland der de knapt forstod hva jeg mente. Fikk til slutt tabletter der etter mye om og men. Da jeg flyttet tilbake og fikk samme lege her igjen sa jeg at jeg ville helst ha injeksjoner. Eller at han skulle sjekke om jeg har behov for det. Sånn jeg tenkte så trodde jeg kanskje ikke kroppen tok opp B12 i det hele tatt gjennom tarmen.. Men da fikk jeg tabletter siden jeg hadde hatt det noen år. Så pga de erfaringene har det føltes som legene ikke syns det er så viktig. Men jeg skal få ordnet med det idag, uten tvil!!

Og diskusjonen rundt aspartam er intr den altså :)

Hvis du spiser vanlig og tar tilskudd B12 hver dag i 2 uker og får legen til å ta en blodprøve, kan du lett finne ut om du tar opp godt gjennom tarmen.

Vanligvis har man ganske moderat opptak, og man tar ikke opp i nærheten av det som finnes i pillene. Du finner disse pillene på en helsekostbutikk. :)

Hvis det viser seg at du ikke får godt nok opptak, skal du ta injeksjoner.

Det er viktig å følge litt med, siden opptaket synker med alderen (faktisk er svært lav B12 nå assosiert med demenssymptomer i medisin, og mange lurer på om mye "demens" kunne vært unngått hvis eldre hadde blitt fulgt opp og fått riktig tilskudd av vitaminer).

Jeg ville ikke bekymre deg unødig, men siden B12 bare finnes i dyreprodukter, tenkte jeg det var greit å si ifra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_B12_deficiency

Denne linken er veldig ekstensiv. Hvis du har lavt nivå, kan du potensielt merke ting som depresjon, slitenhet og dårligere hukommelse.

Hvis man går med svært lavt B12-nivå i flere år/tiår, vil man kunne få skader på nervesystemet. Det er det man forsker på kan skje med eldre som aldri har vært klar over dette.

Leger får mange "krasjkurs" i forskjellige deler av medisin, og de har kanskje ett kurs i ernæring. Selvsagt er de fleste svært dyktige og holder seg oppdatert. Men mange løfter litt på skuldrene og antar at alt er ok så lenge du ikke er syk. Det eneste problemet er at mange ting med diett er svært forebyggende mot helseskader, så man må følge med litt selv. :)

(Sist jeg var hos legen måtte jeg vise en side på Wikipedia for å få riktig medisin!)

Ikke bekymre deg unødig, du er sikkert helt ok. :) Håper jeg fikk gitt noen gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den FB-siden har ingen forskning å referere til og ber deg google for å finne informasjon. Det er svært lite vitenskapelig. Man kan ikke bare liste opp ting man tenker aspartam gjør med kroppen og si at det er sånn fordi det finnes på google.

Jeg kommer ikke til å ødelegge tråden til TS, men hvis du vil snakke med om dette kan du gjerne melde. :)

Ellers er jeg helt enig i kosttankene dine. TS, prøv quinoa, det er supergodt. Avocado er også en frukt du egentlig kan anse som en supersunn grønnsak med masse essensielt fett!

Avocado er faktisk et bær. Jeg googlet det en gang, fordi jeg var nysgjerrig på hva det egentlig regnes som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avocado er faktisk et bær. Jeg googlet det en gang, fordi jeg var nysgjerrig på hva det egentlig regnes som.

Avokado er en frukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg ta B12-injeksjoner i fire uker nå for å få opp nivået :D Jeg er både sliten, dårlig hukommelse og til tider nedstemt.

Og tusen takk for tips ang grønnsaker! Det er gull verdt for meg :)

nå trenger jeg bare forslag på snacks.. Det er jammen vanskelig å endre på rutiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få inn woketeknikken og wok grønnsakene. Tilsett en dæsj oystersauce og litt soyasaus til slutt, yuum. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...