AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #1 Skrevet 8. januar 2012 Hei! Som overskriften antyder, så lurer jeg rett og slett på hva som er den juridiske/økonimiske/praktiske forskjellen på samboerskap (med eventuelle kontrakter/papirer) og ekteskap. Jeg venter barn med samboeren min, og lurer på om det vil være gunstigere å "stikke innom tinghuset" allerede nå, i stedet for å vente noen år. Hvis ikke, hvilke papirer må vi skaffe oss som samboere? Jeg har forsøkt å finne fram i jungelen av offentlig informasjon på nett, men går meg bare vill. Har skjønt at det kan være noen skattefordeler ved ekteskap i alle fall, men er usikker på detaljene. Han er heller ikke norsk (fra et EU-land), har det noe å si for hvordan vi kommer ut av det ved å framskynde vielsen? (Jeg er også fullt klar over at dette høres lite romantisk ut, men vi er ikke spesielt tradisjonelle av oss uansett.)
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2012 #2 Skrevet 8. januar 2012 er dere registrerte samboere regnes dere som skatteklasse 1. ektefeller lignes i skatteklasse 2 HVIS dere kun har en intekt. har dere to inntekter kan dere også regnes i skatteklasse 2 om inntektene er lave.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2012 #3 Skrevet 8. januar 2012 praktisk sett er det ingen i det daglige. men er du gift kan du ikke bare flytte fra din mann og til enn annen evt. du må da vere separert i 1 år først. videre er det mulighet for å sitte i uskiftet bo ved død.denne muligheten har du også til en viss grad som samboer med felles barn,men det er da litt mere restrektivt hvor lenge dere har bodd sammen etc. vis noen av dere har barn fra før må det deles ved død uansett. er du gift og blir gravid med en annen blir din mann automatisk far til barnet om det ikke skrives noe. gjeld han skaffer seg bliir din om dere er gift...etc.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #4 Skrevet 8. januar 2012 videre er det mulighet for å sitte i uskiftet bo ved død.denne muligheten har du også til en viss grad som samboer med felles barn,men det er da litt mere restrektivt hvor lenge dere har bodd sammen etc. Takk for svar! Vil dette kunne avtales (f.eks i et testamente) som samboere også? Vi ønsker jo å sikre hverandre (og selvfølgelig barnet) på best mulig vis.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2012 #5 Skrevet 8. januar 2012 testamente kan du skrive uansett men arverett er i utgangspungtet fordelt slik: barn arver 2/3 deler, samboer arver 1/3 del. dere kan ha sær eie om dere er gift f.eks ene har særeie på huset,da arver kun barnet det. vis dere har felles lån er det vanlig å tegne gjeldsforsikring. dvs at den gjenlevende part er gjeldfri om den ene faller bort. det er også forsikringer for barn som evt mister sine foreldre som anbefales for å sikre barnas fremtid. vis den ene dør har den gjenlevende kunn krav på minimal med støtte fra det off. og da kunn til fyllte 16 år. det er samme om man er gift eller ei.
melly666 Skrevet 8. januar 2012 #6 Skrevet 8. januar 2012 Ved lovendring for noen år siden (2009? 2010? husker ikke helt) fikk samboere med felles barn nye og forbedrede rettigheter. Før ved samboerskap arvet første livsarving (barn) alt, slik at samboer kunne sitte igjen med ingenting. Samme gjelder fortsatt for samboere uten felles barn - hvis ene samboeren dør, og ikke har et testament får barna/foreldrene alt. I ekteskap blir alle eiendelene som ikke er særlig unntatt delt i to, slik at hver av ektefellene får en lik del. I tillegg arver ektefellen av den avdøde ektefellen, og kan sitte i uskiftet bo overfor felles barn. Det vil si at barna ikke får arven sin før den andre ektefellen også dør. I samboerskap hadde man ikke slike rettigheter før - man tok hvert sitt, og den etterlevende satt igjen med ingenting av den avdødes del. Her får du en grei oversikt over rettighetene ved arv som samboere: http://jareld.no/default.asp?pageid=8157 Det som er viktig å notere seg er at man arver mindre ved samboerskap enn ved ekteskap. Her er det også fravikelig - som vil si at den ene samboeren kan gå bak ryggen til den andre og sørge for at h*n ikke arver noe - det kan man ikke gjøre som ektefeller. Når det kommer til vanlig brudd er det enklere å sikre seg som ektefeller. Som samboere går man bare hvert til sitt - tiltross for at den ene kanskje har betalt ned lån eller lignende. Slike ting blir tatt hensyn til i familieloven når det kommer til ektefeller. Lovene beskytter også ekteskapet mye mer. Blant annet må ektefeller med barn under 16 møtes til megling før de kan separeres/skilles. Hvis dere ønsker å fortsette å være samboere anbefaler jeg virkelig at dere tar dere en tur til advokat og får sammen en samboerkontrakt. Det sikrer dere både ved eventuelt brudd og død
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #7 Skrevet 8. januar 2012 Takk for utfyllende svar - linken var super!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå