Gå til innhold

Synestesi

Gir du farger/kjønn til tall og bokstaver?  

13 stemmer

1. 1. Gir du farger/kjønn til tall og bokstaver?

• Ja
      14
    • Nei
      21
    • Vet ikke
      3

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har farger på tall og ukedager, og nok til en viss grad på personer også. Ord har også farger. Kjevhendt er jeg dog ikke, men kreativ er jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

beklager at jeg var litt brå i forrige innlegg, men jeg syntes det var så rart å finne en tråd om synestesi på religion&livssyn. Det er ikke noe rart eller mystisk med det i det hele tatt - det er helt naturlig, men ikke så vanlig - noen få prosent har det.

Du kan lære mye mer om synestesi her:

http://www.syn.sussex.ac.uk/

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har ogsaa synestesi..

Hos meg har alle tall, bokstaver, dager og maaneder farger. Jeg forbinder ogsaa farger med personer etter hvilke farger navnet har.

Jeg var vel rundt 14 da jeg fant ut at det var noe som het synestesi, da jeg var liten trodde jeg alle var saann og naar jeg ble eldre trodde jeg bare jeg var rar.. :sjenert:

Jeg er jente, veldig kunstnerisk og kreativ og passer til steriotypen saann sett.

For meg hjelper det til aa huske pinkoder og aarstall etc. Lettere aa huske fargekombinasjonen :idesmil:

Skrevet

Jeg driver også med dette. Som forøvrig er ganske vanskelig å snakke om fordi det er så naturlig. Når man har tenkt sånn hele livet, er det rart å skulle fortelle om en så opplagt og i hverdagen usynlig ting, som hvordan man tenker.

For meg har bokstaver, ord, mennesker, lyder osv. farger. Og veldig mye er organisert i intrikate mønstre. Sånn har det vært siden jeg var barn, og det var rart å oppdage at ikke alle tenker sånn. Så folk ler litt av meg, men det er helt greit. Det er sikkert vanskelig å forstå. Jeg har noen ganger lurt på om noen tror at jeg finner det på, for å framstå som litt mer interessant. :ler: Men jeg tror jeg for det meste bare virker litt rar hvis jeg skulle snakke om dette, så det er egentlig et tema jeg unngår, fordi folk ikke forstår uansett. Men jeg klarer ikke å se for meg en verden hvor tenkningen ikke foregikk uten farger og mønstre.

Jeg har også lest at det er noen få prosent av befolkningen som tenker i farger, men at det er en del flere som tenker i mønstre. De mener vel også at det er flere som har hatt det som barn, men at det har forsvunnet med alderen.

Skrevet (endret)

Har synestesi, men ikke med de samme sansene som trådstarter. Hos meg er det lyder og farger som blandes. Dette er den mest alminnelige formen for synesti. Andre former er mer uvanlige, bortsett fra hos autister. Autister med spesielle evner har gjerne synestesi. F.eks kan man være et geni med tall fordi man ser tallene sveve i luften foran seg.

Endret av Aeryn
Skrevet
Jeg har også lest at det er noen få prosent av befolkningen som tenker i farger, men at det er en del flere som tenker i mønstre. De mener vel også at det er flere som har hatt det som barn, men at det har forsvunnet med alderen.

Aha - da jeg var barn tenkte jeg på tid, uker og dager i farger og mønstre. Forholdsvi enkle mønstre. Dette har forsvunnet etter hvert for min del (dessverre!). Men jeg er keivhendt og jobber med visuelle fag, mulig det er en siste rest :klø:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...