Gå til innhold

Synestesi

Gir du farger/kjønn til tall og bokstaver?  

13 stemmer

1. 1. Gir du farger/kjønn til tall og bokstaver?

• Ja
      14
    • Nei
      21
    • Vet ikke
      3

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har alltid blitt gjort narr av pga måten jeg gir tall og bokstaver farger. Eller kjønn. Det samme med ukedager og måneder. :wink: Men så ringte nettopp den ivrigste "mobberen" og fortalte noe hun hadde lest i et blad om synestesi. Jeg vet ikke om hun husket det riktig, men here goes: Det er en kortslutning i hjernen som gir oss en 7. sans. Noen opplever at sansene blandes (f.eks slik som meg og tall/bokstaver i farger). Forskere holder på å finne ut hvordan dette oppstår i hjernen. Hun nevnte også at det hadde sammenheng med kreativitet og utvikling av språket.

Noen som vet mer om dette?

Og; er det flere skap-synestesier her? :sjarmor:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vist bare noen prosent av befolkningen som har dette. Forøvrig synes jeg det er meget positivt at folk blir kjent med dette fenomenet. :wink:

Skrevet
]Jeg har alltid blitt gjort narr av pga måten jeg gir tall og bokstaver farger. Eller kjønn. Det samme med ukedager og måneder. :wink: Men så ringte nettopp den ivrigste "mobberen" og fortalte noe hun hadde lest i et blad om synestesi. Jeg vet ikke om hun husket det riktig, men here goes: Det er en kortslutning i hjernen som gir oss en 7. sans. Noen opplever at sansene blandes (f.eks slik som meg og tall/bokstaver i farger). Forskere holder på å finne ut hvordan dette oppstår i hjernen. Hun nevnte også at det hadde sammenheng med kreativitet og utvikling av språket.

det sto i illustrert vitenskap..

jeg gir også tall og bokstaver farger..

Skrevet

Kanskje du kan benytte sjansen til å si noe mer om dette fenomenet. Jeg har lest om det og synes det er interessant hvordan enkelte mennesker assosierer eller tenker. Kanskje du kan legge inn en artikkel. :blunke:

Skrevet

Har aldri hørt om dette men det høres spennende ut, ja....

Flere opplysninger?

Skrevet

Måtte grave litt dypere i dette, det er ikke så enkelt å forklare :wink: Jeg har ikke grunnlag for å forklare hvordan dette fungerer, så jeg tok kontakt med en tidligere lærer som hadde følgende å fortelle (pr mail):

"Forestill dere en verden der sansene smelter sammen. Der man kan se lyd og der lukter har farger, der man kan kjenne lukten av et tall og der en farge har smak. Det er synestesiens verden. Det nevrologiske begrepet synestesi kan besksrives som en fusjon av sansene. En synestetiker får helt enkelt flere sanseinntrykk samtidig.

For eksempel så ser personen ikke bare fargen rød, mens en annen person opplever smerte som en lukt.

I de fleste ordbøker betegnes synestesi som sanseanalogi. I vårt daglige språk finnes det mange språklige eksempler på dette. Man snakker for eksempel om skrikende farger, eller at musikk er hard. Men det er snarere metaforer enn virkelig synestesi. For de fleste av oss hører faktisk ikke skrik når vi ser fargen eller kjenner ikke noe hardt når vi hører musikken. En synestet derimot kan virkelig høre lyden eller kjenne en følelse. Selv om det er vanlig med metaforer som er sanseanalogier så er fenomenet synestesi veldig uvanlig.

Nevrologen Richard Cytowic i Washington, som studerte emnet og skrev boken "the man who tasted shapes", mener at det bare er en av 25000 som er synestetiker. Men den britiske forskeren Simon Baron-Cohen ved University of Cambridge, påstår at det er så mange som en av tusen. Felles for statestikkene er at det er flere kvinner og venstrehendte som er det, og en påfallende stor andel kunstneriske mennesker.

Opplevelsene om hvordan det er å være synestetiker varierer fra person til person. En del ser på det som et krydder i tilværelsen, mens andre kan se på det som et handikap. Man har til og med påvist at det er en arvelig egenskap. Man har kjent til fenomenet i over 300 år og det har vært mange teorier og forsket mye for å forstå det. Men man har fremdeles ikke kommet frem til noe sikkert svar.

Når man begynte å forstå hvordan hjernen fungerte, trodde man helt enkelt at det handlet om feilkoblinger av nervesignaler. I dag mener man at det har med hjernebarken og den delen av storhjernen som påvirker følelsene å gjøre. Det finnes teorier som mener at det er normaltilstanden i hjernen for spedbarn. Den teorien styrkes av studier som peker på at spedbarn opp til fire måneder viser tegn på synestesi. Spedbarnet gjør ingen forskjell på innkommende informasjon, men tolker for eksempel innkommende lyd både som en visuell og taktil opplevelse. Denne tilstanden forsvinner i takt med barnets kognitive utvikling.

På samme måte kan vi i menneskehetens aller tidligste historie alle ha vært synesteter. Det dreier seg ikke om en sykdom, men mer om en egenskap. I stedet for å skille på de fem sansene som de fleste gjør, så ser synestetikerne de fem sansene under ett.

Det er ikke bare vitenskapen som interesserer seg for synestesi, men også kunsten. I kunsthistorien har det blitt uttrykket et ønske om en kunstform som taler til flere sanser. Og som sagt så antas det at det finnes en større andel kunstneriske mennesker enn andre som er synesteter. For å få innblikk i fenomenet anbefales Walt Disneys animerte film Fantasia, der man forsøker å visualisere musikk."

Skrevet

Har hørt om fenomentet, ja- men den lille prosenten er ikke rammet meg.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Har litt sånn - smaker har for meg forskjellige farger. Og smerte lukter. Tall har forskjellig farge og størrelse, ser dem for meg på en rekke når jeg teller innatt. Lyder har også smak av og til.

Kanskje legge til at jeg alltid har vært veldig kreativ og god på språk?

Gjest Zalomine
Skrevet

Jeg har aldri tenkt over dette, jeg er nok ingen sånn synestiker.

Jeg kan meget godt forestille meg at orange smaker apelsin, og grønn smaker eple, at rødt føles varmt og slike "normale oppfattelser", men for meg har ikke tallet 5 en farge eller en smak (det måtte da vært rødt, og smakt metall og skåret meg på tunga er følelen jeg får nå....)

Men nei, jeg er nok ikke en av denne minimale prosentandelen av oss. Men spennende å lese om :)

Skrevet

1 er hvitt, 2 er gult, 3 er grønt, 4 er blått, 5 er brunt, 6 er rosa, 7 er lilla, 8 er rødt, 9 er oransjeaktig, 10 er gjennomsiktig, og feks 61133500 er et kirsebærtre. :D Og jeg er jente og kjeivhendt....

(men alle jeg har sagt det til tidligere har bare ledd av meg)

Gjest Hulderjenta
Skrevet

Er ikke synestetiker, men det er et spennende fenomen!! Leste om det i Det Nye en eller annen gang i 2003, det var første gang jeg hørte om det. Finnes også en tråd her på KG om det, husker jeg skrev i den..

Skrevet
Ikke jeg' date=' har jeg aldri hørt om.[/quote']

Ikke jeg heller..

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror nok ikke jeg er noen sann synestetiker, selv om jeg er både jente og kjevhendt.. men jeg knytter noen ganger farger, ord o.l. til "kjønn" ?! Ikke i noe regelbundet mønster heller...Ingen logikk.

Skrevet

Venninna mi og hennes mor har det sånn. Ukedager, måneder, år, tall og bokstaver har farger. F.eks er tirsdag gul, bokstavene k og a røde (og derfor navnet Kari rødt). Snakket om det i går, hun hadde da akkurat funnet ut at det kalles synestesi.

• 4 år senere...
Gjest Gjest_Kris_*
Skrevet

Jeg forbinder farger og mennesker. Noen mennesker forbinder jeg også med geometriske former (uavhegig av personens egentlige form). Når jeg lukker øynene og tenker på den personen så ser jeg fargen (og iblant en geometrisk form). Og jeg føler den (vanskelig å forklare) når jeg er sammen med personen. Har hørt om folk som også faktisk fysisk ser farger rundt personer.

Her er noen av fargene mine:

Pappa: Knallblå, han er også en firkant

Kjæresten min: Grønn, litt mørk. Trekant.

(Alle trekanter er for meg grønne og alle firkanter er blå, så det går ikke ann å være både gul og trekant. Det finnes kun et unntak, man kan kanskje være en oransj trekant.)

Ei vennine er veldig gul, og jeg har også to åkergule.

Stemora mi er mørkerød.

Mamma er knallrød.

Visste egentlig ikke at dette var så spesielt før i forigårs da jeg prøvde å forklare venninna mi hvordan en person var og brukte ordet blå. Hun skjønte ingenting og nevnte synestesi. Men vet jo ikke helt om det er det er. Men jeg tok en telefon til pappa og han har det visst også sånn, det skal visst gå i arv.

Noen ganger har jeg også farger på dagsformer, her en dag var f.eks mamma veldig blå og hun er egentlig rød.

Gjest rabagast i.i.
Skrevet
Jeg har alltid blitt gjort narr av pga måten jeg gir tall og bokstaver <span style='color:green'>farger</span>. Eller kjønn. Det samme med ukedager og måneder. :wink: Men så ringte nettopp den ivrigste "mobberen" og fortalte noe hun hadde lest i et blad om synestesi. Jeg vet ikke om hun husket det riktig, men here goes: Det er en kortslutning i hjernen som gir oss en 7. sans. Noen opplever at sansene blandes (f.eks slik som meg og tall/bokstaver i farger). Forskere holder på å finne ut hvordan dette oppstår i hjernen. Hun nevnte også at det hadde sammenheng med kreativitet og utvikling av språket.

Synestesi har da ikke noe med religion og livssyn å gjøre! Det er jo et nevrologisk fenomen, og har heller ikke noe med noen 7. sans å gjøre. Dette temaet hører heller inne på Generell debatt eller Kropp og helse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...