AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #1 Skrevet 7. januar 2012 Jeg har laget innlegg her før, men velger å lage et nytt for nå har jeg nærmest panikk. :gjeiper: For å gjøre noen ting klart: Jeg går ikke på noen medisiner lenger (har kuttet ut to typer medikamenter for noen uker siden), går på p-piller og er psykisk syk. Sliter ikke med dårlig immunforsvar. Har ikke overvekt eller undervekt i genene, og jeg har ikke lett for å legge på meg og heller ikke lett for å gå ned i vekt. Jeg trener aldri. Rocker i ny og ne med en rockering på gøy, men ellers så trener jeg ikke. Har sex omtrent hver dag og er aktiv i sengen. Nå har jeg ikke hatt sex på et par uker siden min kjære er bortreist (jobb). Går en del i hverdagen, går til og fra skolen. Tar ca. 10 minutter en vei, og det er oppoverbakke nesten hele veien når jeg går hjem. Har gjort dette nå siden august. Kostholdet mitt består for det meste av brus, en del vann, nudler og chips. Faen, så ille det høres ut når jeg skriver det.. Når jeg tenker meg om spiser jeg knapt annet enn nudler og chips. Men jeg spiser mye, føler jeg iallefall. I ny og ne kjøper jeg meg også pizza, kebab og lignende. Spiser med andre ord mye dritt mat, går veldig lite i frukt og grønnsaker her. Det eneste jeg har i kjøleskapet på hybelen min er brus, smør, ketchup og lignende, i skapene har jeg nudler, sauser og supper. Kyllinggryte er også en gjenganger... Er også en jævel på kakao (litt off topic, men har hørt at kakao kan være sunt? hehe) Men slik er det jeg alltid har spist. Har alltid hatt denne typen kosthold. Jeg er 173 cm høy og veide i august 85 kg. I oktober gikk jeg på vekten igjen og veide 76 kg. I julen veide jeg 75, og nå veier jeg plutselig 72 kg. Jeg kunne ikke tro øynene mine i dag når jeg så på vekten, så jeg gikk på den 4-5 ganger til, og joda, 72 kg sto som støpt det. Jeg får kommentarer fra andre om jeg har gått ned i vekt og mamma påstår at rumpa mi har forsvunnet (trist, jeg vil jo ha rumpe). Men jeg selv ser ingenting. En annen ting er at jeg også har blitt mye mer trøtter eg sløvere, men er dette på grunn av kostholdet mitt...? Jeg sliter med en del spiseforstyrrede tanker, og er livredd for å begynne å spise sunt, for da er jeg redd for at jeg skal gå opp i vekt igjen. Er det noen som forstår noe av dette? Overdriver jeg? Jeg vet jeg burde være glad for å gå ned i vekt, men uten kontroll får jeg nærmest panikk! Jeg spiser alltid bare en porsjon med mat, jeg takler ikke spise mer enn det. Når jeg og kjæresten spiser mat, tvinger han nærmest i meg to porsjoner, men da blir jeg fryyyyktelig dårlig i magen.. Kroppen min takler det ikke. Noen forslag til hva som feiler meg og hva jeg kan gjøre? Er litt bekymret selv, jeg.. Jeg spiser bare mindre og mindre, og jeg er klar over det.. Æsj, forstår ingenting! Er forresten 16.. Og sorry for at det ble så langt.
Gjesten Skrevet 7. januar 2012 #2 Skrevet 7. januar 2012 Det føles latterlig åpenbart å si, siden du helt sikkert er klar over det, men du MÅ begynne å spise sunnere. Det er ikke bare snakk om hvordan du ser ut fra utsiden, men det kostholdet du har kan være skikkelig dårlig for helsen din. Hvis du spiser sunt og variert, vil du ikke gå opp i vekt. Tro meg, det er ikke nudlene og chipsen som har hjulpet deg til å gå ned. Du trenger fisk, annet kjøtt og grønnsaker. 1
Wiggins Skrevet 7. januar 2012 #4 Skrevet 7. januar 2012 En ting du i hvertfall risikerer i nær framtid er skjørbuk. Før poteten kom til europa levde sjøfolk stort sett på tørka kjøtt. Etter noen uker og måneder på det fikk mange skjørbuk, som blant annet innebærer at tennene løsner og detter ut. Da poteten kom fikk ikke de som spiste potet skjørbuk. Senere har man funnet ut at det er mangel på vitamin C som gir skjørbuk. Du får i deg veldig lite vitamin C slik du beskriver kostholdet ditt. Kutt ut brus i dag, og begynn med frukt og grønnsaker, samt grove kornprodukter for å få i deg fiber, som regulerer mage- og tarmsystemet. Jeg tipper du vil merke en stor forbedring rimelig raskt hvis du gjør det. 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #5 Skrevet 8. januar 2012 Du bør nok belage deg på få et mer variert kosthold og søke hjelp om du faktisk ikke vet hvordan du skal gjøre dette. Det er ikke bra å leve på chips og nudler (selv om jeg tror du kanskje overdriver litt). En viktig ting her er alderen din. Du er 16, noe som vil si at det er sannsynlig at kroppen din fortsatt er i utvikling. Som barn kan du ikke stå på vekten og se deg i speilet og forvente at du skal forbli nøyaktig slik du er. Tretthet, sløvhet og mangel på energi kan være et tegn på feil-/underernæring og underhydrering (slike symptomer kan også forårsakes av depresjon). Dette er spesielt problematisk i barne-/ungdomsalder da det kan påvirke utviklingen din, og om det virkelig er slik du påstår at dette er slik du alltid har spist (virker tvilsomt) bikker dette over grensen til barnemishandling. 1
Tulling Skrevet 8. januar 2012 #6 Skrevet 8. januar 2012 Ikke sikkert du nødvendigvis har blitt "ekstra syk" Men du har bare godt av å ha ett litt mer ordentlig kosthold. I hvertfall middag med proteiner og grønnsaker! Man får ikke energi av det kostholdet du har nå, så skjerpings.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå