Gå til innhold

Kan ikke å si R, funker logoped alltid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette er det ikke jeg som har skrevet, men en beskrivelse av AKKURAT sånn jeg har det, skulle tro det var skrevet av meg.

"Jeg er ei jente på 17 år. Jeg klarer ikke si bokstaven R. Altså, jeg klarer å si ord som "gardin, klart, fart" osv. Men ikke ord hvor man må uttale r'en så godt, liksom. Sånn som "har, gris, greit, fri" osv. Dette plager meg, og er en tung belastning for meg. Jeg tør ikke vise venner det, så i klassen min har jeg ALDRI sagt ord med sånn R som "høres" .. Sånn som, jeg kan si gardin, men ikke gardinER.. Når vi har fremføring om diverse, lager jeg alltid en HEL fremføring, hvor jeg ikke sier R i det hele tatt. Syntes det er litt leit, for ikke engang vennene mine vet ikke at jeg ikke klarer det. JA, det er min feil, men jeg klarer ikke fortelle de det. Klarer ikke ..

Har også vært hos logoped når jeg var liten, hun sa "jammen dette hører man jo nesten ikke engang .." da jeg leste i boken, og sendte meg hjem igjen.

Er det noen øvelser jeg kan gjøre, for å klare det? Når jeg skal si R, bruker jeg liksom bakdelen av tungen, opp i bakdelen av ganen, hvis du skjønner.. Vet det er feil, men jeg klarer jo ikke noe annet uansett .. håper på svar!"

Er som å beskrive meg selv, fant det på klara-klok, hvor ei jente med samme problemer som meg hadde skrevet.

Jeg har vært hos logoped noenganger, hun sa jeg ikke trengte det mer, men det gjør jeg! R-en klusser seg og høres ikke riktig ut.

Går det an å få den helt perfekt i en alder av 17 år ved hjelp av en logoped?

Får så lav selvtillit :( i tilegg skal jeg bli frisør!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva fikk hun til svar på Klara Klok da?

At hun måtte bli henvist til ny psykolog om det plaget henne så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gitt logoped en ny sjanse. Så sant at det ikke er fysisk umulig, så kan man lære å si r.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg hadde gitt logoped en ny sjanse. Så sant at det ikke er fysisk umulig, så kan man lære å si r.

Enig. :)

Forresten er det mye lettere å uttale r ustemt enn stemt. Så du kan kanskje øve på det først?

Tenk på brrr..., som man sier for å uttrykke at man fryser (dvs. at at leppene vibrerer mot hverandre - det er ingen r her). Det er en stemt lyd. Så forsøker du å si den samme lyden ustemt, dvs. uten at stemmebåndene vibrerer.

Det er dette du kan forsøke å få til, bare at det er tunga som skal vibrere mot det ruglete området bak fortennene i overmunnen, i stedet for at det er leppene som vibrerer mot hverandre. Det hjelper å trekke pusten veldig godt, og altså ikke la stemmebåndene vibrere i første omgang.

Vet ikke om dette ble forståelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke fungert for meg, eller noen i familien min :sjenert: Selv om vi gjør alt det riktige med tunga, så blir det ikke helt riktig.

Heldigvis hører man det ikke så godt med mindre man virkelig hører etter hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JEg var hos logoped da jeg var lita, for jeg sleit med R (jeg stakk tunga ut av munnen hvor hver gang jeg skulle uttale bokstaven. Kunne ikke si gardin, tunga kom ut uansett og det var veldig tydelig) :) Husk at tunga skal bak fortennene, spissen altså. Der det er humpete bak veit du. Fokuser på at det er DER tunga skal ligge.

Øv på lette ord hvor R'en er på forskjellige plasser i ordene, som haR, dRa, fyR osv. Etterhvert når du føler at du mestrer det, prøv med andre ord, som pRøve, bRød, knaR, gRis osv.

Hele tiden hold fokuset på at tunga skal nå opp i "humpeveien", mens du uttaler R'en. Samtidig som du kan øve deg på å vibrere med tunga ved å si Rrrrrrrrrr, mens du holder tunga opp i humpeveien, og se gjerne i et speil hvor du skal legge tunga, mens du øver:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Har dere kort tungebånd? Altså det båndet under tungen.

Enig i at det kan være et poeng. Spesielt når det gjelder å artikulere rulle-r, som jo er det jeg forsøkte å oppmuntre til i det forrige innlegget mitt.

Samtidig (og nå aner jeg jo ikke hva slags r trådstarter har, så mulig det er irrelevant), så er det slik at r sånn som den blir uttalt f.eks. på store deler av Østlandet, i Trøndelag, og i deler av Nord-Norge), faktisk ikke er en rulle-r. Årsaken til at jeg forsøkte å forklare hvordan rulle-r uttales, er ganske enkelt at dersom man klarer det, får man gjerne også automatisk til å uttale østnorsk r. (Rulle-r har man bl.a. i sunnmørsk, og i italiensk. Men altså ikke på Østlandet, i Trøndelag, eller i Nord-Norge.)

Dersom man klarer å artikulere språklyder som [t d s n], bør man også ha de fysiske forutsetningene for å artikulere østnorsk r, ettersom det i disse tilfellene også dreier seg om å kunne plassere tunga (på en eller måte) på det ruglete området bak fortennene. Så dermed tror jeg ikke at et eventuelt kort tungebånd er en en hindring når det gjelder det å skulle artikulere østnorsk r. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, utrolig nok var det jeg som skrev det innlegget hos Klara-klok! Fikk litt sånn "verden er ikke stor" følelse når jeg leste at du hadde lest det! Men ja, godt å vite at vi er fler :) har ikke turt å gå til logoped enda, men nå må noe snart skje, før jeg blir gal..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det kan være et poeng. Spesielt når det gjelder å artikulere rulle-r, som jo er det jeg forsøkte å oppmuntre til i det forrige innlegget mitt.

Samtidig (og nå aner jeg jo ikke hva slags r trådstarter har, så mulig det er irrelevant), så er det slik at r sånn som den blir uttalt f.eks. på store deler av Østlandet, i Trøndelag, og i deler av Nord-Norge), faktisk ikke er en rulle-r. Årsaken til at jeg forsøkte å forklare hvordan rulle-r uttales, er ganske enkelt at dersom man klarer det, får man gjerne også automatisk til å uttale østnorsk r. (Rulle-r har man bl.a. i sunnmørsk, og i italiensk. Men altså ikke på Østlandet, i Trøndelag, eller i Nord-Norge.)

Dersom man klarer å artikulere språklyder som [t d s n], bør man også ha de fysiske forutsetningene for å artikulere østnorsk r, ettersom det i disse tilfellene også dreier seg om å kunne plassere tunga (på en eller måte) på det ruglete området bak fortennene. Så dermed tror jeg ikke at et eventuelt kort tungebånd er en en hindring når det gjelder det å skulle artikulere østnorsk r. :)

Jeg tror du må forklare på nytt igjen altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å svare på spørsmålet ditt, sjekk linken.

hva er det som gjør at man ikke får til den bokstaven egentlig? leste et innlegg over her hvor hele familien slet med det samme.

tungen skal vel ikke helt opp i ganen slik som flere sier de gjør. prøv å skifte dialekt. snakk bergensk selv om du kanskje ikke liker den dialekten. dem skarer jo. så slipper du eller dere å lære den rullingen siden det er så vanskelig.

Endret av *Sinnataggen*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Herr Drue

Uansett, ikke finn på å gjøre folk bevisste på det. Jeg har faktisk hørt folk med dette problemet snakke, og ikke lagt merke til dette før de selv har fortalt det til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan det ikke, har aldri kunnet det. Folk hører det sjelden da, det er kanskje hvis jeg er beruset eller sliten. Men jeg har aldri, aldri fått noen negativ tilbakemelding på det.

Tilfeldigvis snakket jeg med en logoped her før jul, jeg er en voksen dame og hun sa at det løpet er nok kjørt. Eller at det vil kreve en masse jobb å få det til da. Men så spurte jeg mest for moro skyld, siden jeg nå hadde en logoped der. Som sagt høres det nesten ikke, r'en min høres bare litt spesiell ut. Da jeg var 17-18 var det bare morsomt, hvis vi festet og r'ene mine ble litt dårlige. Venninnene syntes det var festlig, og gutter tror jeg knapt har oppfattet det noen gang :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg logopeden tenkte på vanen, det er vanskelig å legge av seg vanen. Men å si r, det mener jeg bestemt alle skal kunne få til.

Sønnen min hadde kort tungebånd, det klipte de bare. Det var mest synlig når han prøvde å geipe. Tungen kom ikke langt ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 år senere...

Bumper denne. Hvordan gikk det med dere som ikke klarte å i r den gangen i 2012? 

Har samme problemet med barnet mitt på snart 12. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensi skrev (5 minutter siden):

Bumper denne. Hvordan gikk det med dere som ikke klarte å i r den gangen i 2012? 

Har samme problemet med barnet mitt på snart 12. 

da går man til logoped. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...