Gå til innhold

Tørr jeg prøve pilates?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For noen mnd siden begynte jeg å trene på et ganske stort treningssenter. Jeg sliter med depresjon og sosialangst, og min terapeut foreslo trening på treningssenter som en del av behandlingen. Stor suksess :) veldig vanskelig å gå første gangen (snudde flere ganger og gikk hjem igjen..), men nå er det helt supert! Det jeg har trent til nå er spinning. Ingen speil, dempet belysning... Ahh, helt fantastisk :) og jeg har fått oppleve en mestringsfølelse jeg aldri har opplevd før! Styrketrening er foreløpig uaktuelt pga jeg er engstelig for å gjøre feil og at folk skal legge merke til meg, men terapauten min har forslått pilates som neste "steg". Hun mener det i januar er så mange nye som melder seg inn i treningssenter, at jeg ikke vil være den eneste nybegynneren. Jeg har lest litt om pilates nå, og syns det virker som en veldig fin treningsform for meg. Jeg har så LYST, men samtidig TØRR jeg ikke :-/ jeg eier ikke muskler, ergo kommer jeg ikke til å få til så mye på første timen. Er redd for å få panikk og gjøre noe ukontrollert (gråte?) om noen kommer med kommentarer. Føler at om jeg tenker for lenge, blir alle nyttårsmorsjonistene topptrente i mellomtiden, haha.. :P så hjernen min stresser litt akkurat nå!

Kan noen som har prøvd pilates (eller andre gruppetreninger for den del) komme med noen erfaringer? Sier man i fra om at man er ny? Er det mye utstyr som trengs? Er det ofte folk på timene som er utrente? Hvordan opplevde du din første pilatestime?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo først kjøpe deg en trenings dvd med pilates og prøve det hjemme først?

De fleste er nok så opptatt av hvordan de skal gjøre de forskjellige tingene i pilates, at de ikke legger merke til deg:)

Ps: BRA JOBBA!! :) Om du først har tatt steget til å begynne på treningssenter OG deltatt på spinningstime, så klarer du nok pilates også :)

Lykke til!

Endret av mjaow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snip*

Begynte å trene på onsdag selv, pleide å være i god form tidligere men nå er jeg HELT patetisk. Klarte nesten ikke å bevege venstrearmen dagen etterpå til tross for at jeg kun brukte 10 kilos manualer, fikk ikke strekt den helt ut. Og når jeg skulle ta knebøy på ett ben i dag kom jeg meg jaggu ikke opp igjen selv uten vekter fordi jeg gikk for langt ned. Mens når jeg skulle ta knebøy med vektstang kom jeg meg ikke langt nok ned i det hele tatt xD Pinlig, ikke sant? ;P

Men gi meg 8 uker så løfter jeg fint 18-20 kilos manualer i hantelcurl på venstrearmen og 60 kilo i benkpress. Skal øve meg litt hjemme for å komme meg lengre ned når jeg gjør knebøy og

Der ordner seg ;) Lykke til med pilates, du er LANGT fra den eneste som er pinlig pinglete på treningsstudioet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg pleier å si fra til trenerne om angsten min, det letter trykket å hvis jeg vil at de ikke skal snakke til meg er ikke det noe problem. hvis man er innesluttet og uintresert(som ofte offattes som småfrekk) blir man ikke så ofte snakket til av andre "trimmere"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her igjen :) tusen takk for oppbækking og fine råd! Det er rart hvordan noen fine kommentarer løsner opp negative og teite tanker :) neste pilatestime er på mandag, da skal jeg våge meg bort og prøve så godt jeg kan.. I helgen skal jeg øve meg til YouTube- filmer :) takk igjen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at du er kjempetøff! Jeg sliter med det samme som deg, og ikke f.. om noen får meg inn på et treningssenter! Stå på videre, pilates går sikkert KJEMPEfint :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner meg godt igjen i din situasjon. Har aldri turt å dra på treningssenter alene, må dra med mannen for fritrening eller min venninne på gruppetimer (hun er på samme nivå som meg treningsmessig). Jeg synes enkle arobictimer går veldig fint da har holdt på med dansing før jeg fikk sosial angst. Yoga liker jeg ganske godt (der har de fleste nok med seg selv, og lyset er ofte tonet litt ned). Styrkeøvelser i gruppetimer synes jeg er litt mer vrient. Var på mage-rumpe-lår time og syntes det hele var litt mer "angstfylt", men timen gikk veldig bra og jeg var veldig fornøyd med meg selv da jeg gikk ut derfra, så jeg anbefaler absolutt denne typen time som et steg i retning av å bli kvitt angsten.

Lykke til videre! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg også igjen. Jeg har hatt sosial angst så lenge jeg kan huske, såpass kraftig at jeg pr i dag ikke har noen venner å finne på ting med, og det er bare såvidt jeg klarer å karre meg avgårde på forelesninger på universitetet jeg går på. Men i fjor meldte jeg meg på yoga-kurs, og det var helt supert! :) Første gang var kjempeskummel, for jeg kjente ingen, vi måtte presentere oss selv, og alt var nytt osv, men det ble helt fantastisk. Utbyttet man får av yoga, pilates og annen type "rolig" trening tror jeg er ekstra bra for oss som lett stresser oss opp og får angst og slikt, for man lærer jo rett og slett å slappe av. Nå vet jeg ikke hvor mye fokus det er på pust og energier og den type ting i pilates, men i yoga er det i hvertfall det, og jeg følte enormt utbytte av dette. Etter hver yogatime var jeg fylt av en ubeskrivelig RO i både kropp og sinn. :) Veldig deilig!

Når det gjelder fysisk form, er det som regel slik at nybegynnerkurs er nettopp for nybegynnere. Og da passer det også for de som aldri har trent før. Så den biten trenger du nok neppe å uroe deg for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært på min første pilatestime! :-D

jeg har vært urolig hele helga, i går og i dag klarte jeg nesten ikke spise, jeg grua meg sånn! Lagde meg havregrøt etpar timer før, og konsa skikkelig på det at ingen kommer til å legge merke til meg. Holdt på å kaste opp på vei bort!

Var den første som kom, 10 min før timen. Det lå matter ved døra, så jeg tok en og satte meg på den helt bakerst :P etterhvert kom flere, og de gjorde det samme (takk og lov). Instruktøren tok en runde i rommet og spurte om noen var nye, jeg fikk ikke med meg om det var noen andre som sa ja (selvopptatt :P).

Timen begynte, instruktøren var flink å forklare. Hun kom flere ganger bort til meg og sa jeg var flink! :D timen gikk veldig fort, og det var bare de siste få øvelsene jeg ikke greidde, da var hele kroppen min kake! Var flere andre som også ble liggende og skjelve de siste minuttene :) instruktøren sa flere ganger at vi ikke skulle bry oss med de andre i rommet, kun konsentrere oss om oss selv. Det følte jeg alle gjorde, så da forsvant jeg inni konsentrasjonen selv. Veldig deilig å forsvinne i en hel time, uten å være spesielt selvbevisst (utenom å gjøre øvelsene rett).

Det var helt fylt i salen, av kvinner i alle aldre og med alle mulige kropper! Folk gikk i helt vanlig treningstøy og var HELT normale! Jeg vet ikke hva det er med hodet mitt, men jeg går alltid ut i fra at alle skal være så mye flinkere/veltrente/penere/morsommere/velkledde enn meg over alt, selv om jeg gang på gang opplever meg selv som likeverdig når jeg først våger å presse meg selv inn i nye erfaringer. Alt i alt var dette helt herlig! Jeg håper andre som føler det litt som meg våger seg på trening, det har hjulpet meg veldig mye!

Klem fra TS (som ikke hadde våget å gå på pilates i dag om ikke dere hadde svart med så mange kloke og fine ord i denne tråden!)

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Maja*

Nå har jeg vært på min første pilatestime! :-D

jeg har vært urolig hele helga, i går og i dag klarte jeg nesten ikke spise, jeg grua meg sånn! Lagde meg havregrøt etpar timer før, og konsa skikkelig på det at ingen kommer til å legge merke til meg. Holdt på å kaste opp på vei bort!

Var den første som kom, 10 min før timen. Det lå matter ved døra, så jeg tok en og satte meg på den helt bakerst :P etterhvert kom flere, og de gjorde det samme (takk og lov). Instruktøren tok en runde i rommet og spurte om noen var nye, jeg fikk ikke med meg om det var noen andre som sa ja (selvopptatt :P).

Timen begynte, instruktøren var flink å forklare. Hun kom flere ganger bort til meg og sa jeg var flink! :D timen gikk veldig fort, og det var bare de siste få øvelsene jeg ikke greidde, da var hele kroppen min kake! Var flere andre som også ble liggende og skjelve de siste minuttene :) instruktøren sa flere ganger at vi ikke skulle bry oss med de andre i rommet, kun konsentrere oss om oss selv. Det følte jeg alle gjorde, så da forsvant jeg inni konsentrasjonen selv. Veldig deilig å forsvinne i en hel time, uten å være spesielt selvbevisst (utenom å gjøre øvelsene rett).

Det var helt fylt i salen, av kvinner i alle aldre og med alle mulige kropper! Folk gikk i helt vanlig treningstøy og var HELT normale! Jeg vet ikke hva det er med hodet mitt, men jeg går alltid ut i fra at alle skal være så mye flinkere/veltrente/penere/morsommere/velkledde enn meg over alt, selv om jeg gang på gang opplever meg selv som likeverdig når jeg først våger å presse meg selv inn i nye erfaringer. Alt i alt var dette helt herlig! Jeg håper andre som føler det litt som meg våger seg på trening, det har hjulpet meg veldig mye!

Klem fra TS (som ikke hadde våget å gå på pilates i dag om ikke dere hadde svart med så mange kloke og fine ord i denne tråden!)

Vil bare gi deg kred for at du tok mot til seg og prøvde. Bedre å prøve og feile enn å aldri utfordre seg selv! Og som oftest, som du selv opplevde, så går det bra :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flink du er :D Ble veldig glad over å lese om at det ble så vellykka! Det er så god mestringsfølelse når man klarer å gjennomføre sånt :) Vet veldig godt hvordan du har det. Du er på vei i riktig retning. Fortsett sånn :)

Jeg var med på en Zumba time for en stund siden. Det var speil i hele rommet, veldig lyst og det var kun 5 andre deltakere. To som tydeligvis hadde vært med en god del ganger før, to som var der for føste gang. Så var det meg og venninna mi (som også har sosial angst). Hjalp veldig å ha venninna mi der da :) Men tror nok ikke det blir flere ganger, fordi det gikk ALTFOR fort. Hehe :) Heldigvis kunne jeg le av det etterpå, istedenfor å føle meg dum og misslykka. Fant vel ut at det var en treningsform som ikke passa oss særlig bra.

Men pilates fikk jeg lyst å prøve nå :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også begynt på trenings studio med sosial angst.. Jeg begynte først med yoga og pilates. Jeg passet på at jeg fikk plass bakerst, da kunne ingen se meg.. Dette gikk kjempefint, men selvfølgelig klarte jeg ikke alle øvelsene. Spinning har jeg ikke dratt på enda, det er faktisk den øvelsen jeg kvier meg mest for. Føler at de som virkelig er sporty og godt trent er på spinning , i tillegg til masse veltrente menn.. Føler meg litt dum da..

Yoga og pilates er det stort sett damer, Jeg har også vært på step og zumba. Folk har som regel nok med seg selv der . Du har ingenting å frykte :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Gira97: Du har nok ingenting å frykte for å prøve spinning:) Jeg har vært på to ulike treningssentere på spinning. Likheten på begge var at det var mange forskjellige folk som var med. Et par menn, litt flere damer. Alle i ulike størrelser og fasonger. Begge plassene var det også dempa belysning i rommet + høy musikk, slik at ingen kan se eller høre hvor sliten du er :D Hehe.. Så kjør på!!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:klemmer::jepp::danse::5::biggrin::):klem::kose::danser::smilyblomst::tommelsmil::hoppendeglad::duskedame::trene::hoppe::laugh: :happy:

Heia Ts! Du er TØFF! :) Nå har du kommet langt :) Fortsett sånn! <3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Yes, da har jeg vært på spinning , det gikk så bra !!Satt og smilte hele timen :) Seltilliten min øker sakte men sikkert, nå skal jeg prøve meg på en time i vann :) Jeg sliter mest på zumba og danse timer, jeg klarer ikke kordinere hender og bein, det går altfor fort ! Jeg sliter i tillegg med konsentrasjonen som må bygges opp igjen ! Føler meg litt stolt når jeg går ut av senteret med rak rygg, 3t sekk og 3t kort ,hehe !

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...