TheSecret Skrevet 6. januar 2012 #21 Skrevet 6. januar 2012 hun må jo gjøre det hvis hun er så redd for å bli snakka dritt til hver dag? henger du ikke med muslimer så slipper du det der.... eventuelt flytt hvis du blir så mobba.... virker som om det er mange muslimer i TS' hverdag... Er det noe du prøver å si AB? ... Hun må ingenting. Ettersom hva hun har skrevet ser det ikke ut til at de sier det til henne, Men at hun har lest på forskjellige nettsider at muslimer ser på dem slik. Og det står heller ikke noen steder at hun henger med muslimer. Dessuten er det ikke alle som tenker slik TS. Noen som er VELDIG opptatt av religionen sin kan tenke slik- kanskje ikke så ekstremt, men i den duren- uansett så burde ikke det være grunnen for at du skal begynne å bruke hijab.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #22 Skrevet 6. januar 2012 Jeg LEKER ikke from, jeg ER from. Men jeg er ikke muslim eller troende i det hele tatt på noe gudevesen over oss,jeg takler ikke psykisk å bli sett på som et løst ludder. Så om å dekke til håret kan få folk til å slutte å anta jeg er et ludder, er det meget verdt det for meg. Skal titte på hijab på grønland i dag. Gleder meg. At DU har psykiske problemer med å ikke takle det du inbiller deg er andres holdninger, betyr ikke at muslimer ser på norske kvinner som løse luddere. Slutt å leke offer for å få fram hat mot muslimer hos andre. Du er et troll, og et diskriminerende sådant. 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #23 Skrevet 6. januar 2012 Jeg håper de river hijaben av henne når de oppdager hvilke holdninger hun EGENTLIG har til muslimer og islam. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #24 Skrevet 6. januar 2012 Hvor får man kjøpt hijab i Oslo? Jeg er ikke muslim, men vil begynne bruke hijab i Oslo fordi det er så mange muslimer her, og jeg har lest på opplystemuslimer.no og islam.no osv at de ser meg som en norsk jente i vestlige klær og blondt hår som en hore og et ludder, en infidel som skal brenne i helvete og de tror jeg ligger med alle, og Satan er blant oss og fører til at guttene synder. Jeg syns det er så utrolig ubehagelig å tenke på at så mange mennesker i gata vil se på meg som en infidel hore som ligger med alle på grunn av seksuell trakkasering jeg har opplevd i mitt liv, jeg takler det ikke psykisk. Men jeg er også livredd for å begynne med hijab, jeg er jo redd man vil bli trakkasert og det ser jo bare dumt ut på en lys person som meg. Du vet at man ikke automatisk må være MØRK for å være troende muslim. Rasist. 1
kaffira Skrevet 6. januar 2012 Forfatter #25 Skrevet 6. januar 2012 jeg synes du skal være YTTERST forsiktig med å henvise til kilder som ikke stemmer i overens med dine absurde meninger, vær også forsiktig med å hevde at andre generaliserer en gruppe (alle norske jenter) ut ifra noen enkeltes meninger om deg ( om det du skriver i det hele tatt stemmer!) når du selv generaliserer en gruppe (alle muslimer), du er dobbelmoralsk og egentlig veldig ustabil, så istedenfor å skrive her bare fordi det for deg er noe tastetrykk, hva med å oppsøke en psykolog! troll! Hæ? åssen greide du koble ting så vilt? Jeg generaliserer ikke ALLE muslimer. Men det er fakta at det fins mennesker her i landet som ser på oss uten hijab etc som vantro horer det bare er å klå på ,og det er for meg en psykisk belastning. Ja kanskje jeg skulle oppsøke psykolog, evt spandere på meg selv en hijab og sjekke om jeg greier komme over det ved å bruke det et par ganger. For meg er det en krenkelse å vite at det fins mennesker som stempler meg som en vantro hore, sånn er det bare, og det er ikke noe jeg greier komme over på en to tre. Men jeg stempler ikke ALLE muslimer. Kun de som skriver og tenker nettopp dette. Jeg har det jo ikke fra løse luften vet du.
kaffira Skrevet 6. januar 2012 Forfatter #26 Skrevet 6. januar 2012 At DU har psykiske problemer med å ikke takle det du inbiller deg er andres holdninger, betyr ikke at muslimer ser på norske kvinner som løse luddere. Slutt å leke offer for å få fram hat mot muslimer hos andre. Du er et troll, og et diskriminerende sådant. Jeg er ikke interessert i å få frem hat mot noen som helst. Om det er så skrekkelig at det fins mennesker som faktisk blir krenket av å lese hvor løse vantro horer vi liksom blir sett på når vi går i vestlige klær, så får avisene slutte å opplyse om hvordan vi faktisk blir sett på av enkelte troende. http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/Voldtektsoffer-grovt-sjikanert-p-Facebook-6735045.html?fb_ref=.TwYv8YHAfsg.like&fb_source=profile_oneline Når hun blir hetset av moralpolitiet på grønland, så tenker de vel det samme om oss som er norske også. 1
kaffira Skrevet 6. januar 2012 Forfatter #27 Skrevet 6. januar 2012 Du vet at man ikke automatisk må være MØRK for å være troende muslim. Rasist. Jeg fins ikke rasist. Jeg syns personlig det ser en smule dumt ut med blonde norske folk i hijab, de kler det ikke i det hele tatt, mens jeg syns pakistanske, arabiske og persiske jenter kan være utrolig vakre i hijab og det ser mer naturlig ut for dem. Jeg blir jo en av de som blir seende dum ut i hijab dessverre, men heller det enn å bli sett på som en vantro hore. Jeg er vel ikke rasist fordi om jeg syns hijab er penest på folk med midtøstenutseende. Selvsagt kan man være troende muslim fordi om man er blond.
kaffira Skrevet 6. januar 2012 Forfatter #28 Skrevet 6. januar 2012 Jeg håper de river hijaben av henne når de oppdager hvilke holdninger hun EGENTLIG har til muslimer og islam. Hvilke holdninger er det jeg EGENTLIG har til muslimer og islam? Dessuten har det strengt tatt ikke noe med muslimer i seg selv å gjøre, men sterkt religiøse mennesker. Det er samme greia i Israel, der ultraortodoxe jøder trakkaserer jenter som går vestlig kledd og kaller de shiksa og slut og spytter på deg. Det er ikke MINE holdninger som er greia her, greia er holdningene jeg leser og hører ANDRE har om MEG, og de krenker meg! Jeg trodde et vilt fremmed menneske på gata bare var et medmenneske, det at jeg visstnok er erklært infidel hore, løs, og det bare er å klå på meg fordi jeg ikke går i burka, er en ekstremt krenkende opplevelse. Og derfor vil jeg ha hijab.
Bana Skrevet 6. januar 2012 #29 Skrevet 6. januar 2012 jeg synes du skal være YTTERST forsiktig med å henvise til kilder som ikke stemmer i overens med dine absurde meninger, vær også forsiktig med å hevde at andre generaliserer en gruppe (alle norske jenter) ut ifra noen enkeltes meninger om deg ( om det du skriver i det hele tatt stemmer!) når du selv generaliserer en gruppe (alle muslimer), du er dobbelmoralsk og egentlig veldig ustabil, så istedenfor å skrive her bare fordi det for deg er noe tastetrykk, hva med å oppsøke en psykolog! troll! Hæ? åssen greide du koble ting så vilt? Jeg generaliserer ikke ALLE muslimer. . jeg koblet det så "vilt" i forbindelse med dette du skrev i dit første innlegg "Jeg er ikke muslim, men vil begynne bruke hijab i Oslo fordi det er så mange muslimer her, og jeg har lest på opplystemuslimer.no og islam.no osv at de ser meg som en norsk jente i vestlige klær og blondt hår som en hore og et ludder, en infidel som skal brenne i helvete og de tror jeg ligger med alle, og Satan er blant oss og fører til at guttene synder. Jeg syns det er så utrolig ubehagelig å tenke på at så mange mennesker i gata vil se på meg som en infidel hore som ligger med alle på grunn av seksuell trakkasering jeg har opplevd i mitt liv" les det du skrev om igjen så ser du hva jeg mener med generaliseringen, og videre en ting til..om du har opplevd seksuell trakkasering så antar jeg det er fordi du er i et miljø med mange ikke - norske? hvis det er tilfellet så er det i slike miljøer alltid en regel du må huske, å ikke gjøre noe som gir deg et stygt rykte! behold selvrespekten så blir du respektert! noen har kalt deg for et løst ludder pga handlinger du har gjort..for som du sier har de det heller ikke fra løse luften (og nei jeg sier ikke at det er riktig å kalle deg noe så stygt) og du tar det tungt, fordi du er usikker på deg selv, tenker du: "er jeg virkelig en slik løs ludder eller er jeg ikke?", de som kalte deg dette vet ikke hva islam er, de ber ikke 5 ganger om dagen, de faster ikke en hel måned i ramadan, de kan såvidt noen suraer fra koranen, det de vet er drikking, jenter osv.. og når det passer dem stempler de deg som en hore.. men jeg stusser over at du synes dette bare gjelder i muslimske miljøer? har uttalige ganger hørt norske gutter kalle den ene og andre norske jenta billig og løs.. ikke at det de gjør er riktig, men dette er ikke noe spesielt kun for muslimer, så istedenfor å vurdere hijab, burde du helt ærlig oppsøke en psykolog og jobbe med deg selv, få opp selvtilliten! og få med deg prinsippet om dynamikk..vær dynamisk, forstå at verden ikke er svart og hvit men som en regnbue, got it? 2
kaffira Skrevet 6. januar 2012 Forfatter #30 Skrevet 6. januar 2012 jeg synes du skal være YTTERST forsiktig med å henvise til kilder som ikke stemmer i overens med dine absurde meninger, vær også forsiktig med å hevde at andre generaliserer en gruppe (alle norske jenter) ut ifra noen enkeltes meninger om deg ( om det du skriver i det hele tatt stemmer!) når du selv generaliserer en gruppe (alle muslimer), du er dobbelmoralsk og egentlig veldig ustabil, så istedenfor å skrive her bare fordi det for deg er noe tastetrykk, hva med å oppsøke en psykolog! troll! Hæ? åssen greide du koble ting så vilt? Jeg generaliserer ikke ALLE muslimer. . jeg koblet det så "vilt" i forbindelse med dette du skrev i dit første innlegg "Jeg er ikke muslim, men vil begynne bruke hijab i Oslo fordi det er så mange muslimer her, og jeg har lest på opplystemuslimer.no og islam.no osv at de ser meg som en norsk jente i vestlige klær og blondt hår som en hore og et ludder, en infidel som skal brenne i helvete og de tror jeg ligger med alle, og Satan er blant oss og fører til at guttene synder. Jeg syns det er så utrolig ubehagelig å tenke på at så mange mennesker i gata vil se på meg som en infidel hore som ligger med alle på grunn av seksuell trakkasering jeg har opplevd i mitt liv" les det du skrev om igjen så ser du hva jeg mener med generaliseringen, og videre en ting til..om du har opplevd seksuell trakkasering så antar jeg det er fordi du er i et miljø med mange ikke - norske? hvis det er tilfellet så er det i slike miljøer alltid en regel du må huske, å ikke gjøre noe som gir deg et stygt rykte! behold selvrespekten så blir du respektert! noen har kalt deg for et løst ludder pga handlinger du har gjort..for som du sier har de det heller ikke fra løse luften (og nei jeg sier ikke at det er riktig å kalle deg noe så stygt) og du tar det tungt, fordi du er usikker på deg selv, tenker du: "er jeg virkelig en slik løs ludder eller er jeg ikke?", de som kalte deg dette vet ikke hva islam er, de ber ikke 5 ganger om dagen, de faster ikke en hel måned i ramadan, de kan såvidt noen suraer fra koranen, det de vet er drikking, jenter osv.. og når det passer dem stempler de deg som en hore.. men jeg stusser over at du synes dette bare gjelder i muslimske miljøer? har uttalige ganger hørt norske gutter kalle den ene og andre norske jenta billig og løs.. ikke at det de gjør er riktig, men dette er ikke noe spesielt kun for muslimer, så istedenfor å vurdere hijab, burde du helt ærlig oppsøke en psykolog og jobbe med deg selv, få opp selvtilliten! og få med deg prinsippet om dynamikk..vær dynamisk, forstå at verden ikke er svart og hvit men som en regnbue, got it? Jeg er da fullstendig klar over at verden ikke er svart/hvit, mer enn de fleste. Og jeg vet at ikke ALLE på gata tenker sånn om meg. Men når jeg leser på opplystemuslimer.no, islam.no, koranen.no, aftenposten, facebook, generelt media ang "voldtektsbølgen" etc, så ser jeg jo at det fins mange mennesker som mener at "vestlige" jenter er vantro personer som ligger med alle. Det er ingen som har kalt meg det til trynet mitt nei. Men jeg ser jo gjennom media at det eksisterer slike holdninger og jeg har gjentatte ganger blitt klådd på av fremmede midt på gata, det samme har venninner. Jeg må ha like stor rett til å kle meg en HIJAB som en muslimsk jente. Vi er alle like mye verd. Og jeg har rett til å ikke føle meg krenket av religiøse mennesker. Men det gjør jeg når jeg vet at bare de ser meg vil de tenke jeg er en hore. 1
Missi89 Skrevet 7. januar 2012 #31 Skrevet 7. januar 2012 Du skal ville bruke hijab fordi du er muslim og troende og det føles riktig. Les deg opp på hva hijab betyr. Har mange muslimske venner som går med det. Men de har alle begynt av rett grunn. Ikke disse grunnene du lister opp. Det her ble bare for idiotisk. Du er ikke muslim engang. Mine venner hadde nok følt at jeg spyttet på deres bruk av hijab hvis jg plutselig begynner for slike grunner. Lær deg heller prate for deg når folk kaller deg hore. Hvem er de til å dømme deg?
Missi89 Skrevet 7. januar 2012 #32 Skrevet 7. januar 2012 Og newsflash. Alle religiøse mennesker tenker ikke hore når de ser deg. Du skjønner ingen andre enn Gud skal dømme deg heter det i islam. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #33 Skrevet 7. januar 2012 Burde ikke denne tråden flyttes til religionsforumet?
Cuckold Skrevet 7. januar 2012 #34 Skrevet 7. januar 2012 (endret) Jeg er da fullstendig klar over at verden ikke er svart/hvit, mer enn de fleste. Og jeg vet at ikke ALLE på gata tenker sånn om meg. Men når jeg leser på opplystemuslimer.no, islam.no, koranen.no, aftenposten, facebook, generelt media ang "voldtektsbølgen" etc, så ser jeg jo at det fins mange mennesker som mener at "vestlige" jenter er vantro personer som ligger med alle. Det er ingen som har kalt meg det til trynet mitt nei. Men jeg ser jo gjennom media at det eksisterer slike holdninger og jeg har gjentatte ganger blitt klådd på av fremmede midt på gata, det samme har venninner. Jeg må ha like stor rett til å kle meg en HIJAB som en muslimsk jente. Vi er alle like mye verd. Og jeg har rett til å ikke føle meg krenket av religiøse mennesker. Men det gjør jeg når jeg vet at bare de ser meg vil de tenke jeg er en hore. Du skal selvsagt ikke finne deg i å bli klådd på av fremmede på gata, skjer det bør du rope ut og gjerne be andre i nærheten om hjelp. Slik oppførsel er totalt uakseptabel. Men at andre mennesker ser på deg og misliker måten du kler deg på eller det du står for kan du aldri gardere deg mot. Du kan jo selvsagt velge å kle deg i hijab, men da vil det jo bare være andre som ser på deg og misliker det de ser. I et fritt samfunn har vi friheten til å tenke og mene hva vi vil om andre, det vi ikke har lov til er å trakassere dem på gaten. Vi bestemmer selv hvordan vi skal kle oss og hvilke liv vi vil leve, men vi kan ikke kreve at alle andre skal like valgene vi tar. Hvis du ikke er i stand til å bevege deg på gata i et samfunn der noen ser på deg og misliker stilen din har du et problem, for det er slik det nødvendigvis må være i et fritt samfunn. Vi kan ikke gjøre alle til lags. Det vil du heller ikke gjøre om du underkaster deg press fra religiøst hold og kler deg slik de oppfatter som "anstendig". Du er sikkert klar over at mange oppfatter hijab som et negativt og provoserende signalplagg, så klesvalget ditt vil nok ikke være populært i alle leire om du ikler deg hijab heller. Kle deg i tråd med din egen overbevisning du, ikke for å tekkes andre! Endret 7. januar 2012 av Cuckold 1
Bana Skrevet 7. januar 2012 #35 Skrevet 7. januar 2012 vel det er trist at du tenker sånn.. jeg har ikke funnet noe på de lenkene om at vantro jenter er horer, så jeg ber deg igjen om å være forsiktig med å bruke lenker som koranen.no og islam.no og opplystemuslimer.no, du svartmaler dem.. og dessuten! vantro er en person med en "feil" religiøs tro ifølge en person med en annen religiøs oppfatning, en kristen vil mene jeg er vantro, en muslim vil mene en ateist er vantro (merk jeg bruker eksempelet med ateist, for ifølge islam er ikke jøder og kristne ateister, vi stammer alle fra abraham), og en ateist vil i grunn mene at en med religiøs tro om en gud er vantro, så jeg skjønner ikke hvorfor du ser negativt på dette ordet, hva så om du er "vantro" og ligger med hvem du vil? er det ikke slik samfunnet vi lever i er idag? om du ikke er en muslim og ligger med hvem du vil, så hvorfor plager det deg? er det fordi noen muslimer ikke kan akseptere det? jeg har også blitt klådd på både her og i mitt hjemlnd, jeg har også blitt kalt hore fordi jeg var sammen med hvem jeg ville, jeg vet også om voldtekt, jeg vet også at ikke alle disse voldtektsmennene er muslimer, vi har både nordmenn og folk ellers fra europa og afrika som driver med dette, jeg vet også at du vet dette selv om du ikke bruker det i samme perspektiv som meg fordi du har et annet formål med det du skriver.. det du må forstå er at i Islam er sex utenfor ekteskap ikke tillat, hijaben er et tegn på underkastelse til Gud den allmektige (ta nonnene som eksempel), og alkohol og slikt er utelukket for en muslim, når man knytter verdier som verdighet, respekt osv til eksempelvis hijab, så er det desverre slik at NOEN FÅ anser da kvinner som ikke utfører dette, som noe uverdig, hvorfor? fordi de tenker at en slik kvinne vil ha oppmerksomhet, vil vise frem sin skjønnhet, vil ha et forhold til det motsatte kjønn osv. og da kan du jo tenke deg hva de konkluderer med, og det er jo logisk med tanke på det parallelle mellom verdi og eksempelvis hijaben, det motsatte av dette anses som negativt for dem, nå snakker vi objektivt her. husk også at vi har muslimske jenter med hijab som oppfører seg langt "verre" enn ei t.o.m norsk jente fra et muslimsk perspektiv! majoriteten dog vil ikke anse deg som en hore, majoriteten anser deg som en norsk jente med norske verdier og et annet syn på verdighet, selvrespekt og kjærlighet som de aksepterer, og jeg vet også at du vet dette, det du må gjøre er å holde fokuset på denne gruppen og ikke hva enkeltmennesker gjør eller sier til deg, og neste gang noen klår på deg se ham i øynene og si skam deg! og gå med stolt hode! og ja jeg antar at det er det du gjør vil du bruke hijab for å forhindre at andre KANSKJE tenker stygt om deg? jeg må si tanken er søt, men naivt, det er ikke sånn det fungerer, desverre..og PS: du trenger ikke å kjøpe hijab, bruk et stort skjerf du har hjemme og se på deg i speilet, se om det er noe for deg.. jeg føler at dette er litt mer enn kun hva noen tenker om deg eller andre norske jenter..nysgjerrig på hvordan det er å gå med hijab? prøv da vel (= OG gå inn på islam.no, siden forum, still dem spørsmål om hva de mener om norske jenter så får du flere synspunkter på saken
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #36 Skrevet 7. januar 2012 Er det noe du prøver å si AB? ... Hun må ingenting. Ettersom hva hun har skrevet ser det ikke ut til at de sier det til henne, Men at hun har lest på forskjellige nettsider at muslimer ser på dem slik. Og det står heller ikke noen steder at hun henger med muslimer. Dessuten er det ikke alle som tenker slik TS. Noen som er VELDIG opptatt av religionen sin kan tenke slik- kanskje ikke så ekstremt, men i den duren- uansett så burde ikke det være grunnen for at du skal begynne å bruke hijab. enten så er TS dum. Hun gir seg selv et ikke-eksisterende problem bare fordi hun leste om det på nettet. Jeg leser da på nettet at folk blir voldtatt i Oslo. Det betyr ikke at det er like stor sjangse for at sånt vil skje i den knøttlille byen jeg bor i. Tenk litt realistisk. Hvis TS ikke er dum, så har hun mange muslimer i sin omganskrekt som truer henne. Syntes hun det er ubehagelig, så trenger hun ikke å være med sånne mennesker. 1
TheSecret Skrevet 8. januar 2012 #37 Skrevet 8. januar 2012 Tror hun nok bare er synspunkt 1. Hun har selv sagt: "Det er ingen som har kalt meg det til trynet mitt nei. " som du kan finne på S.1 Og det er ingen som har truet henne. Hun har lest ting over nettet og tatt det alvorlig hvor hun nå tror at de muslimene rundt henne sikkert tenker det samme. hvis det var mange muslimer i hennes omgangskrets så overdriver hun nå veldig. De ikke har sagt det rett til henne, og heller ikke gitt henne noe til blikk. Inkludert at hvis TS dropper venner/bekjente , w/e, pga dette blir det bare for dumt.
palle Skrevet 8. januar 2012 #38 Skrevet 8. januar 2012 en del av dere skriver at det er respektløst å bruke hijab om man ikke er personlig troende og villig å underkaste seg allah.. men hvorfor bruker små barn burka da? og hvorfor blir alle bedt om å ta på nettopp burka mange muslimske steder? 1
Djungelvrål Skrevet 8. januar 2012 #39 Skrevet 8. januar 2012 Du vet at det er en hån mot Gud om du tar på deg hijab og hykler om å være en from troende muslim? Så dermed vil du være verre i muslimers øyne om du lyver til Gud om å være from i hijaben din, uten å ha konvertert til islam. Det er ikke en hijab som avgjør om du er en hore eller ikke, men hva du innerst inne tror på og lever etter som kvinne. Man blir ikke automatisk dydig av å ta på hijab. Det er hva man gjør i resten av livet sitt som teller. Ikke at man dekker til hodet. Man kan leve svært dydig og fromt uten hijab. Mange jenter gjør det. Også de som ikke er muslimer. I islam tror man på at alle mennesker kan finne veien fram til islam og at de av fri vilje kan konvertere, selv om de ikke er muslimer per i dag. Derfor skal man være svært forsiktig med å dømme dem som ikke er muslimer, siden Gud kjenner alle og kaller på dem. Alle kan konvertere hvis Gud vil det.Det handler om deres ønske om å underkaste seg Guds vilje for dem. Har du ikke oppdaget noe ønske om å underkaste deg Gud i ditt hjerte fordi du har funnet ut at islam er det du tror på og holdet for sant, så skal du heller ikke ta på hijab og leke from. Ingen muslim kommer til å respektere deg for noe sånt. Tvert imot. Er hijab et religiøst hodeplagg?
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #40 Skrevet 8. januar 2012 Tror hun nok bare er synspunkt 1. Hun har selv sagt: "Det er ingen som har kalt meg det til trynet mitt nei. " som du kan finne på S.1 Og det er ingen som har truet henne. Hun har lest ting over nettet og tatt det alvorlig hvor hun nå tror at de muslimene rundt henne sikkert tenker det samme. hvis det var mange muslimer i hennes omgangskrets så overdriver hun nå veldig. De ikke har sagt det rett til henne, og heller ikke gitt henne noe til blikk. Inkludert at hvis TS dropper venner/bekjente , w/e, pga dette blir det bare for dumt. Det var litt ironisk. Hvis YS skal være dum, så skal jeg spille dum og. Hun har virkelig lagd seg et problem som ikke eksiterer. Dra til psykolog hvis det sliter deg ut psykisk. Du har virkelig et problem hvis du lager din hverdag utifra hva noen mennesker har sagt på nettet, som du aldri kommer til å møte... lol xD 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå