Maddebs Skrevet 6. januar 2012 Forfatter #21 Skrevet 6. januar 2012 I bunn og grunn så burde det ikke vært behov for det private hvis ting fungerte som det skulle.. Jeg har også kjempe god erfaring i forhold til fastleger og hjelp når du kommer inn på sykehuset. Men det er i den situasjonen hvor du er desperat, redd og er sikker på at noe er alvorlig galt man hadde trengt en imøtekommende legevakt. Er enig i at folk bruker legevakta til surr noen ganger, men hvordan vet de hvor alvorlig situasjonen er? Har et eksempel her; For noen år tilbake våknet jeg midt på natten med ekstremt vondt i halsen. Jeg hadde vært fin hele dagen før og hadde i grunn ikke noe behov for en fastlege. Jeg våknet av at jeg omtrent ikke fikk puste og den vonde følelsen i halsen var en kjempe stor klump. Jeg vekte da samboeren min og ba han hente noe å drikke til meg. Da han kom tilbake klarte jeg ikke lenger å åpne munnen for å svelge. Naturlig nok ble han ganske redd og ringte legevakta for å få hjelp da han hørte at jeg slet med å trekke pusten. Dette fikk han til svar - "Drikk sitron vann" - "Hun klarer ikke drikke eller åpne munnen" - "Så ille er det sikkert ikke, ring fastlegen i morgen" Samboeren min ble rasende etter den samtalen og kastet meg i bilen. Han kjørte ut av vår sykehusregion og med engang vi var inne i neste ringte han den legevakta med en klar beskjed "Vi kommer nå, hun sliter med å puste" De tok meg i mot øyeblikkelig og bare 2 minutter etter var jeg innlagt på sykehuset. Jeg hadde en byll i halsen som vokste raskt (en pussbyll) kaller de det vel og den presset på luftrøret mitt. Den var så stor at legen sa klart i fra om at hadde det ikke vært for at vi kom inn, kunne jeg blitt kvalt. Fra "drikk sitron vann" til "Du kunne blitt kvalt" er en ganske stor forskjell....
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #22 Skrevet 6. januar 2012 Mye aggresjon her skjønner jeg. Helt forstålig forsåvidt, men hva med privat lege/legevakt? Koster jo, men hadde jeg vært såpass dårlig, som du uttrykker å ha vært samt hatt en eller flere dårlige erfaringer med legevakten, hadde jeg ikke hatt betenkningstid med å bruke penger på det. Helse er viktig, og det offentlige svikter gang på gang, de trenger jo ikke å jobbe for pengene på samme måten som det private, samtidig som at de ofte er overarbeidet og de rennes ned med alt mulig rart, både viktig og totaalt uviktig. En digresjon som ikke har noe med deg å gjøre, men i mine øyne virker det som at det er utrolig mange i våres samfunn som nærmest missbruker legevakten, mange av tingene folk stikker dit for er jo virkelig ikke akutte, livstruende eller farlig.. og burde gås via fastlege først. Det er veldig mange som misbruker legevakten ja, jeg har selv vært vitne til utallige slike hendelser. Ettersom jeg feiler mye rart og ofte må ha hjelp akutt så har jeg jo vært på legevakt (og lege, sykehus osv) så mye i mitt liv at det er en egen bildemappe på lik linje med "ferier" osv derfra. Eks: - Dame kommer med unge som har et bittelite lyseblått blåmerke på armen og står dønn fast på at den er brukket - Gammel dame kommer fordi hun er ensom OG innrømmer det - Gammel mann er full og vil legges inn på psykiatrisk pga depresjon - Full fyr har begynt å irritere seg over brekt fortann og vil fikse det akkurat kl 4 på natten - Full fyr har angst for kjønnssykdommer etter nattlig kos etter byn - Tre kamerater har hatt et uhell med analsex og ene fyren hadde måttet bæsje 3 ganger på 3 timer! Akutt krise - Veldig mange foreldre som kommer med snørrete barn uten feber eller andre symptomer, eller blåmerker de mener er brukket og lignende. "Seee min datter har brukket foten!!" "Ja bare se det blåmerket jeg har på kneet *løfter foten og viser den på disken*" Og listen er lang.. Hadde jeg hatt råd hadde jeg gjort det. Jeg er dessverre 19 år og ufør, så pengene strekker ikke til. Den dagen de gjør det kommer jeg helt klart til å ta alt privat... Om den dagen kommer. Hehe.
Frustrertpike Skrevet 6. januar 2012 #23 Skrevet 6. januar 2012 Seriøst? er ikke det noe de burde se med engang? Nei:/ Det var et lite brudd, men likevel smertefullt. Følte meg som som en sytepave. De antok jo at det var en brist. Rutinene er visstnok at de som har ansvar for røngten går over det i ettertid, og ja.. da merket de det. Slapp å betale for ny time da. Plaster på såret... Hah
Sulosi Skrevet 6. januar 2012 #24 Skrevet 6. januar 2012 (endret) Legene på vakt er som oftest veldig greie men de sykepleierne som tar telefonen der....skulle tro de fikk betalt per avviste pasient. Ringte en natt i tolv tiden pga jeg hadde fått sveiseglimt på begge øynene (kjennes som kniver) og sykepleieren skjønte ikke problemet med å vente til neste dag. "Er jo over i morran vettu, bare å sove litt så går det over". Jaha, jeg maste og gråt og så kunne jeg få lov til å komme ned. Jeg sa at legen nok måtte komme hjem til meg siden jeg praktisk talt var blind og at barnet mitt på 9 hadde hjulpet meg med å slå nummeret. Gud hjelpes så sur dama ble. Vel, legen kom og var riktig så fornøyd siden han aldri hadde sett en slik øyneskade før. En annen gang var det jentungen som hadde fått en kraftig øyebetennelse som var vond. Ned på vakta var det turnuslege. Serdeles stresset og hadde jobba 20 timer i strekk hehe,..han var veldig grei men strevde litt med norsken i tilegg til at han var overtrøtt når han skulle gi jenta noen gode råd på veien..."husk å bytte øyne hver dag" Den har vi ledd mye av etter det Endret 6. januar 2012 av Sulosi
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå