Maddebs Skrevet 6. januar 2012 #1 Skrevet 6. januar 2012 Selv har jeg hatt en god del dårlige erfaringer med legevakta i min kommune. Senest for et par dager siden måtte jeg ringe de å be om hjelp til min 9 mnd gamle datter. Jeg fikk (som jeg alltid får beskjed om) å vente til neste dag. Jeg lurer litt på når det er "alvorlig" nok til at de kan ta en titt på deg? Hva er deres erfaringer med legevakta? Hvordan tar de deg i mot? Føler du at du får den hjelpen du trenger?
Casall Skrevet 6. januar 2012 #2 Skrevet 6. januar 2012 Har ikke vært på legevakta siden jeg var 3 år og hadde ørebetennelse, så jeg har egentlig ingen erfaring med de. Heldigvis.
Ananas. Skrevet 6. januar 2012 #3 Skrevet 6. januar 2012 Jeg har bare vært der to ganger som jeg kan huske (vet jeg var der som småbarn). Den ene gangen med blindtarmbetennelse, ringte først og ble sendt rett til legen og så rett i en seng når jeg kom dit. Kjempefornøyd, forholdene tatt i betraktning. Den andre gangen hadde jeg en akutt muskelskade, ble tatt imot av en lege som ikke gjorde noen undersøkelser, bare sendte med meg smertestillende.. Hadde vært kjekt om han hadde undersøkt litt så jeg ble litt mindre redd og hadde fått et navn på det, men ellers bra. Har vært fornøyd de gangene jeg har vært der, men da har jeg jo også lagt merke til hvor mye rart folk kommer dit med og hvorfor de er litt "strenge" og ber folk å vente til faslegen åpner..
Gjest uAnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #4 Skrevet 6. januar 2012 Jeg har aldri hatt noen problemer med legevakten, de er hyggelige og spør om jeg vil komme dit eller om de skal komme til meg. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #5 Skrevet 6. januar 2012 De gangene jeg har vært på legevakta de siste årene har det vært på grunn av selvskading, intox eller at jeg har måttet fått en henvisning til akuttpsykiatrisk innleggelse. Har alle gangene opplevd å bli tatt veldig på alvor, både på telefon (de fleste gangene har jeg heldigvis sluppet å ringe selv), og når jeg har møtt opp.
Gjest Blubberella Skrevet 6. januar 2012 #6 Skrevet 6. januar 2012 (endret) De fleste gangene jeg har vært i kontakt med legevakta, har jeg bare møtt opp uten å ringe først. Man blir kanskje sittende å vente ei stund dersom det er andre de anser som sykere eller mer skadd, men man blir i det minste ikke avvist sånn helt uten videre. Hvis det er mulig å møte opp på legevakta, tror jeg det er mye lurere enn å ringe. Jeg oppfatter det som en mye større sjanse for å bli tatt på alvor. Edit: det skal jo nevnes at de gangene jeg har ringt på forhånd har jeg fått kommet på legevakta uten problemer, og blitt tatt godt imot der. Men jeg har hørt en del tilfeller der folk blir avvist på telefon selv om de absolutt trenger hjelp. Endret 6. januar 2012 av Ylvina
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #7 Skrevet 6. januar 2012 Det kommer jo helt klart an på hvor det er. På mindre steder har de ikke døgnåpen legevakt, men man må ringe og så blir det vurdert først om man får snakke med legen på vakt og så tar legen en vurdering på om det er nødvendig med legetilsyn. Det sier seg selv at det er vil koste for mye penger å ha åpen legevakt i kommuner med et par tusen (eller færre innbyggere).
Anglofil Skrevet 6. januar 2012 #8 Skrevet 6. januar 2012 (endret) Har i grunn ganske dårlig erfaring med legevakta her jeg bor nå. Jeg fikk lungebetennelse og måtte til legen. Jeg hadde nettopp byttet fastlege og den nye fastlegen gjaldt ikke før den første i kommende måned. Og fordi min fastlege den gang var en seks timers kjøretur unna ble jeg nødt til å gå til legevakten. Første legen på legevakten mente dette helt klart var lungebetennelse bare ved å lytte på meg. Han sa at slike tester tok så lang tid, så han skrev ut antibiotika. Med full feber var jeg ikke akkurat helt "bevisst", og det var ikke før jeg var kommet hjem at jeg innså at jeg faktisk trengte sykemelding. Jeg prøvde meg på jobb et par dager, men sjefen måtte sende meg hjem, jeg var så innmari dårlig. Dro til legevakten på nytt, og da hadde antibiotikaen begynt å virke, så da følte jeg mer "grei" i formen. Legen der mente det overhodet ikke var lungebetennelse, da også bare ved å lytte. Han tok en prøve for å være sikker, og bakterienivået i blodet mitt var så lavt. Jeg prøvde å si at jeg faktisk hadde tatt antibiotika i noen dager og det kunne være grunnen. Jeg fikk nå ihvertfall sykemelding, for som kundeansvarlig som snakker i telefonen hver dag så er det ikke noe særlig å gå på jobb når det føles ut som lungene skal hoppe ut av brystet. Jo, han ble også sur fordi jeg hostet så mye "slutt å hoste, jeg får ikke lyttet ordentlig!". Vel, jeg gjorde det ikke med vilje. Takk og lov så kom begynnelsen av måneden. Jeg følte meg mye verre enn jeg hadde vært i utgangspunktet. Da hadde det går et par dager siden siste tablett i antibiotikakuren. Min nye fastlege var klar på at jeg helt klart hadde lungebetennelse, for bakterienivået i blodet mitt var visstnok høyt og jeg fikk en sterkere type antibiotika enn jeg hadde fått tidligere. Og som han sa "selvfølgelig skal du ikke på jobb slik du er nå" og gav meg sykemelding uten at jeg måtte spørre. Mvh Yvonne Endret 6. januar 2012 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #9 Skrevet 6. januar 2012 Har erfaring med legevakta fra tre steder av forskjellig størrelse, og erfaringene er generelt positive.
Maddebs Skrevet 6. januar 2012 Forfatter #10 Skrevet 6. januar 2012 (endret) Så godt å høre at det ikke bare er dårlige opplevelser der ute. Nå skal det sies at det er akkurat den legevakta her i byen som aldri tar inn og gjør meg frustrert.. reiser jeg 20 min ut av byen har de alltid tatt meg i mot, men det er også et mye større sykehus. Endret 6. januar 2012 av Maddebs
Maddebs Skrevet 6. januar 2012 Forfatter #11 Skrevet 6. januar 2012 Har i grunn ganske dårlig erfaring med legevakta her jeg bor nå. Jeg fikk lungebetennelse og måtte til legen. Jeg hadde nettopp byttet fastlege og den nye fastlegen gjaldt ikke før den første i kommende måned. Og fordi min fastlege den gang var en seks timers kjøretur unna ble jeg nødt til å gå til legevakten. Første legen på legevakten mente dette helt klart var lungebetennelse bare ved å lytte på meg. Han sa at slike tester tok så lang tid, så han skrev ut antibiotika. Med full feber var jeg ikke akkurat helt "bevisst", og det var ikke før jeg var kommet hjem at jeg innså at jeg faktisk trengte sykemelding. Jeg prøvde meg på jobb et par dager, men sjefen måtte sende meg hjem, jeg var så innmari dårlig. Dro til legevakten på nytt, og da hadde antibiotikaen begynt å virke, så da følte jeg mer "grei" i formen. Legen der mente det overhodet ikke var lungebetennelse, da også bare ved å lytte. Han tok en prøve for å være sikker, og bakterienivået i blodet mitt var så lavt. Jeg prøvde å si at jeg faktisk hadde tatt antibiotika i noen dager og det kunne være grunnen. Jeg fikk nå ihvertfall sykemelding, for som kundeansvarlig som snakker i telefonen hver dag så er det ikke noe særlig å gå på jobb når det føles ut som lungene skal hoppe ut av brystet. Jo, han ble også sur fordi jeg hostet så mye "slutt å hoste, jeg får ikke lyttet ordentlig!". Vel, jeg gjorde det ikke med vilje. Takk og lov så kom begynnelsen av måneden. Jeg følte meg mye verre enn jeg hadde vært i utgangspunktet. Da hadde det går et par dager siden siste tablett i antibiotikakuren. Min nye fastlege var klar på at jeg helt klart hadde lungebetennelse, for bakterienivået i blodet mitt var visstnok høyt og jeg fikk en sterkere type antibiotika enn jeg hadde fått tidligere. Og som han sa "selvfølgelig skal du ikke på jobb slik du er nå" og gav meg sykemelding uten at jeg måtte spørre. Mvh Yvonne Huff, er ikke godt å stå midt i mellom sånt men bra du fikk tak i legen til slutt og ble frisk :D
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #12 Skrevet 6. januar 2012 Jeg har veldig god erfaring med legevakten her jeg bor, det er et relativt lite sted med rundt 25000 innbyggere. Det er mulig de gennerelt er hyggelige, men jeg er overbevist om at det hjelper veldig det faktum at mamma er sykepleier, så hun vet de "riktige" tingene og si, beskrive og forklare, og ikke minst det at hun kjenner halve sykehuset.. Jeg og mamma er også veldig enig i at hvis jeg flytter til f.eks oslo, er det kun privat lege og legevakt som gjelder. Dette er forsåvidt mest pga. min helsetilstand, men også på grunn av stygge skrekk historier fra bekjente som har oppsøkt offentlig legevakt i storbyen. Det skal veldig mye til, før jeg tar steget å drar til lege og legevakten gennerelt, derfor er dette noe jeg kommer til å prioritere eller få hjelp til å betale hvis jeg ikke har mulighet selv.
Frustrertpike Skrevet 6. januar 2012 #13 Skrevet 6. januar 2012 I fjor ringte de meg to dager etter og konstaterte brudd... Dette var Oslo kegevakt og i fjor var det året det var så bratt... nei glatt.
Maddebs Skrevet 6. januar 2012 Forfatter #14 Skrevet 6. januar 2012 I fjor ringte de meg to dager etter og konstaterte brudd... Dette var Oslo kegevakt og i fjor var det året det var så bratt... nei glatt. Seriøst? er ikke det noe de burde se med engang?
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #15 Skrevet 6. januar 2012 Hva er deres erfaringer med legevakta? ELENDIG!!!!!!!! Hvordan tar de deg i mot? ELENDIG!!!!!!!!! Må sitte i timesvis etter å ha kjørt selv med nyresteinsanfall, migrene og sitter og spyr på oppvisning for de som sitter der fullt sminket i høyhelte sko og koser seg med gratis kakao... Føler du at du får den hjelpen du trenger? Nei. Og flere ganger har sykehuset sendt klagebrev om at jeg skulle vært innlagt første gang jeg har vært hos lege gjerne etter 5. gang osv.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #16 Skrevet 6. januar 2012 Hva er deres erfaringer med legevakta? ELENDIG!!!!!!!! Hvordan tar de deg i mot? ELENDIG!!!!!!!!! Må sitte i timesvis etter å ha kjørt selv med nyresteinsanfall, migrene og sitter og spyr på oppvisning for de som sitter der fullt sminket i høyhelte sko og koser seg med gratis kakao... Føler du at du får den hjelpen du trenger? Nei. Og flere ganger har sykehuset sendt klagebrev om at jeg skulle vært innlagt første gang jeg har vært hos lege gjerne etter 5. gang osv. Mye aggresjon her skjønner jeg. Helt forstålig forsåvidt, men hva med privat lege/legevakt? Koster jo, men hadde jeg vært såpass dårlig, som du uttrykker å ha vært samt hatt en eller flere dårlige erfaringer med legevakten, hadde jeg ikke hatt betenkningstid med å bruke penger på det. Helse er viktig, og det offentlige svikter gang på gang, de trenger jo ikke å jobbe for pengene på samme måten som det private, samtidig som at de ofte er overarbeidet og de rennes ned med alt mulig rart, både viktig og totaalt uviktig. En digresjon som ikke har noe med deg å gjøre, men i mine øyne virker det som at det er utrolig mange i våres samfunn som nærmest missbruker legevakten, mange av tingene folk stikker dit for er jo virkelig ikke akutte, livstruende eller farlig.. og burde gås via fastlege først.
Lilleloet Skrevet 6. januar 2012 #17 Skrevet 6. januar 2012 Kom dit med akutt blindtarmbetennelse, og ble sendt hjem med en graviditetstest og beskjed om at jeg antakeligvis var gravid.
Anglofil Skrevet 6. januar 2012 #18 Skrevet 6. januar 2012 Mye aggresjon her skjønner jeg. Helt forstålig forsåvidt, men hva med privat lege/legevakt? Koster jo, men hadde jeg vært såpass dårlig, som du uttrykker å ha vært samt hatt en eller flere dårlige erfaringer med legevakten, hadde jeg ikke hatt betenkningstid med å bruke penger på det. Helse er viktig, og det offentlige svikter gang på gang, de trenger jo ikke å jobbe for pengene på samme måten som det private, samtidig som at de ofte er overarbeidet og de rennes ned med alt mulig rart, både viktig og totaalt uviktig. En digresjon som ikke har noe med deg å gjøre, men i mine øyne virker det som at det er utrolig mange i våres samfunn som nærmest missbruker legevakten, mange av tingene folk stikker dit for er jo virkelig ikke akutte, livstruende eller farlig.. og burde gås via fastlege først. Ikke alle har råd til privat legevakt eller lege, ikke kunne jeg tenkt meg det heller hvis jeg hadde hatt pengene. Eller, jeg hadde sikkert hatt råd, men jeg mener at det skal være og at det er de offentliges oppgave. Forøvrig har jeg også gode erfaringer med norsk helsevesen, som med mine egne fastleger. Er du ikke fornøyd er det bare å bytte fastlege, hvilket jeg synes er helt genialt og flott. Og jeg kan ikke berømme norsk helsevesen nok som da min far fikk hjerteinfarkt og det tok to time fra hans fastlege forsto at det var hjerteinfarkt til han var ferdigoperert. Den oppfølgingen han fikk er intet mindre enn fantastisk. Da kan man være glad det ikke var private som sto i veien og skulle se på helseforsikringen hans, slik min onkel fikk problemer med da han brakk ryggen i USA (han er amerikaner). Han fikk nemlig ikke være mer enn én dag på sykehuset fordi hans forsikring ikke dekket hele hans skade, og fordi det kostet altfor mye å bli værende. Hele nabolaget han bodde i trådde da til for å betale for hans rehablitering. Ergo: jeg kunne aldri tenkt meg å bruke private, samtidig må det være greit å kritisere det offentlige slik at de faktisk kan gjøre en bedre jobb. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #19 Skrevet 6. januar 2012 Kom dit med akutt blindtarmbetennelse, og ble sendt hjem med en graviditetstest og beskjed om at jeg antakeligvis var gravid. Ett godt eksempel på skrekkhistorier jeg snakket om i mitt innlegg. Hilsen AB #12
Lilleloet Skrevet 6. januar 2012 #20 Skrevet 6. januar 2012 Det var rimelig skrekkelig ja, kom hjem å var så dårlig at jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Da jeg ringte tilbake senere og fortalte at jeg hadde blitt værre fikk jeg komme inn en gang til, jeg holdt på å bli sendt ut derifra nok en gang med antibiotika fordi jeg angivelig hadde nyrebennenbetennelse. Det var ikke før jeg spydde fullt gulvet på legevakten jeg ble tatt seriøst.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå