Gå til innhold

Jogging


Aramee

Anbefalte innlegg

Jeg har et tilbakevennende problem når det kommer til jogging og rask gange - jeg reiser på treningssenteret med et mål om 30 minutter, 45 minutter eller 60 minutter cardio, og ender opp med å "kjede meg" såpass underveis at jeg gir opp etter 20-25 minutter. Ikke klarer jeg å jogge hele tiden heller, men det er jo et annet problem ;)

Hvordan kan jeg holde motivasjonen oppe når jeg når 20 minutter og presse meg selv til å faktisk gjennomføre den planlagte tiden? Det er ikke noe problem når det kommer til styrketreningen, men jeg syns cardio er så fordømrande kjedelig. Jeg hører på god og inspirerende musikk, ser på tv, tenker at jeg skal gjennomføre og presser meg så godt jeg kan, men allikevel gir jeg opp hver gang! Noen tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ha bilde av en sprettrumpe foran deg når du løper. Motivasjon i massevis:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får vel strengt tatt ikke sprettrumpe av å jogge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med spinning istedenfor? Eller som variasjon.

Selv så jogger jeg ikke på mølla, men går. Og kan fint gå 50 min. Jogger ikke da jeg får vondt i knærne. Men jogger gjerne ute, men grunnet kulde astma så får jeg ikke gjort det på vinteren.

Men på vinteren så blir det mer spinning, for der er det lettere å holde ut en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Varier treningsformen. Romaskin og spinning er to fine ting. Ikke press deg for hardt. Kjøp en god pulsklokke og hold deg i riktig sone. Mange presser seg for hardt og ødelegger dermed motivasjonen og får unødig lang restitusjonstid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest scorpius

Ja, veldig viktig med variasjon! Også hjelper det meg å ikke se på tiden eller

kcal på maskinen, for da blir jeg så utålmodig, noe som fører til at klokka går enda

saktere... God musikk er også veldig viktig for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På treningsenteret mitt er det TVer, og hvis jeg kobler ørepropper inn i tredemølla kan jeg se på TV mens jeg løper. På giddalause dager timer jeg treningen, så jeg kommer i tide til mitt favorittprogram. Da kan jeg løpe og se samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser hvor langt jeg jogger på mølla, og jeg presset meg hele tiden til runde tall. Og vips så har det godt 30-45 min så lenge jeg holder øynene vekk fra klokka. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør intervaller, 30 sekunder høy intensitet og 15 sekunder sakte passer meg veldig fint. Du forbrenner uansett ikke spesielt mange kalorier når du jogger så ingen grunn til å overdrive det. Bedre å løfte litt vekter, mer muskler = høyere kaloriforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du løpe på mølle inne? Jeg tok meg en økt i skauen i går med ekstra vekt på overkroppen og gikk/løp med snø til knærne. Tungt nok det. Men det er så klart ikke alle steder i Norge det er like mye snø som der jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Jeg bare presser meg jeg. Teller 5 minutter om ganga, så 5 nye, og 5 nye. Bra musikk, og så tenker jeg på helt andre ting enn trening av og til :)

Det går på ren viljestyrke for min del, trives mye bedre med å jogge ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bli med på en cardio gruppetime? Da motiveres du underveis av gruppetreneren, og du føler du ikke bare kan avbryte midt i timen. Du kan jo også prøve å trene intervall, så får du litt variasjon underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les boken "born to run".

Du får garantert lyst å løpe langt av å lese den boken.

I tillegg anbefaler jeg deg å lære deg god løpeteknikk som "POSE" eller tilsvarende "barfotløping". Det gjør trimmen mye artigere når du vet du lærer noe nyttig samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Maja*

Jeg har et tilbakevennende problem når det kommer til jogging og rask gange - jeg reiser på treningssenteret med et mål om 30 minutter, 45 minutter eller 60 minutter cardio, og ender opp med å "kjede meg" såpass underveis at jeg gir opp etter 20-25 minutter. Ikke klarer jeg å jogge hele tiden heller, men det er jo et annet problem ;)

Hvordan kan jeg holde motivasjonen oppe når jeg når 20 minutter og presse meg selv til å faktisk gjennomføre den planlagte tiden? Det er ikke noe problem når det kommer til styrketreningen, men jeg syns cardio er så fordømrande kjedelig. Jeg hører på god og inspirerende musikk, ser på tv, tenker at jeg skal gjennomføre og presser meg så godt jeg kan, men allikevel gir jeg opp hver gang! Noen tips? :)

Om du ikke er i fysisk sterk nok form til å løpe mer enn 20 minutter(som jeg tipper er ca. 3 km) så er det ikke rart at du mister motivasjon når du har ambisjoner om å løpe 7-10 km!

Hvis jeg var deg vil jeg heller satt meg delmål. For min del så hjalp det å tenke kilometer fremfor minutter, og så øke 1/2-1 km for hver gang jeg nådde et nytt mål. 3km-3,5km-4km osv. Før jeg visste ordet av det så løp jeg min første mil :)

Skal love deg at joggingen blir mye mer motiverende når du når nye mål! I tillegg så er det jo en ekstra bonus å vite at jogging er det aller beste alternativet for å brenne fettet raskest mulig :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jeg har akkurat begynt å jogge - er rimelig utrent for å si det mildt. Klarer kun å løpe 2 x 10 min nå - og jeg har derfor ikke satt meg et mål om å løpe 45 min når jeg kommer på treningssenteret.

Jeg tar utgangspunkt i min situasjon og har som mål å klare et par minutter mer hver gang jeg er der! Da er det kjempegøy å klare det, og jeg gleder meg allerede til neste gang for å se om jeg klarer å presse meg til noen minutter ekstra!

Hører på morsomme radioprogram på podcast for å prøve å få tankene litt vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Jeg er dørstokkmildronninga, så jeg må lure meg selv.

Jeg kan IKKE si "ja, i dag SKAL jeg ha 50 minutter kardio!", for da begynner jeg også å kikke på klokka og tenke "fy faen, trettifire og et halvt minutt IGJEN? Nei, jeg gidder ikke mer!"

Min løsning er å si "I dag vil jeg bare gå en kjapp tur på mølla, bli litt varm, da kan jeg ha god samvittighet, da har jeg værtfall prøvd", men når jeg blir varm, tenker jeg "nå kan jeg jo like greit svette litt, får se hvor mange minutter jeg orker å løpe i dag, men jeg skal værtfall klare ti. Alt over ti minutter i strekk er bare en bonus!"

Hvis du blir bitt av rastløsheten, anbefaler jeg deg å øke/senke tempoet med ett "trykk" per minutt. Hvis jeg har løpt ti minutter, og er sliten av det, pusher jeg meg selv litt ved at jeg kun får lov å senke tempoet med ett desimaltall per minutt. Så da tar det plutselig ti minutterå k omme fra hastighet 7,5 til 6,5, og jeg har jogget i 20 minutter i stedet for ti ;)

Eller kjør i gang en låt, og si "jeg får ikke lov å sette ned tempoet før denne låta er ferdig!"

Små konkurranser med seg selv fungerer gjerne bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har et tilbakevennende problem når det kommer til jogging og rask gange - jeg reiser på treningssenteret med et mål om 30 minutter, 45 minutter eller 60 minutter cardio, og ender opp med å "kjede meg" såpass underveis at jeg gir opp etter 20-25 minutter. Ikke klarer jeg å jogge hele tiden heller, men det er jo et annet problem ;)

Hvordan kan jeg holde motivasjonen oppe når jeg når 20 minutter og presse meg selv til å faktisk gjennomføre den planlagte tiden? Det er ikke noe problem når det kommer til styrketreningen, men jeg syns cardio er så fordømrande kjedelig. Jeg hører på god og inspirerende musikk, ser på tv, tenker at jeg skal gjennomføre og presser meg så godt jeg kan, men allikevel gir jeg opp hver gang! Noen tips? :)

Åååh, jeg tenkte å skrive en lik post i går!

For min del er det ikke det at jeg blir så alt for sliten, det er bare det at jeg ikke ORKER å holde ut. Skulle virkelig ønske vi hadde TV-skjermer der jeg trener nå... Husker en gang da jeg trente på 3T, så trente jeg i over to timer, fordi jeg ikke ville gå glipp av slutten på et program!

Jeg bare presser meg selv, prøver å være en slags motivator og personlig trener for meg selv. Mot slutten så presser jeg meg opp til et rundt tall km eller kalorier før jeg får lov til å gi meg. Så tar jeg en nedtrapping på ca 5 minutter, som gir 5 minutter "bonus". I går klarte jeg faktisk 58 minutter! Men DA ga jeg opp på den planlagte timen! :fnise:

Nå tror jeg at jeg skal prøve som Maja foreslår over her; tenke km i stedetfor tid. Da merker man kanskje bedre framgangen også, slik at det blir litt mer motiverende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...