Gjest Anonymous Skrevet 24. desember 2003 #1 Del Skrevet 24. desember 2003 Så i avisen at de på yrkesretta attføring mister barnetilsynsstønad og reise tilskuddet Men det sto at det gjelder de på sykepenger og ordinær lønn?? vi på attførings penger har vel ikke ordinær lønn??? Ble litt redd nå jeg for da kan jeg ikke fullføre min utdannelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 25. desember 2003 #2 Del Skrevet 25. desember 2003 Så i avisen at de på yrkesretta attføring mister barnetilsynsstønad og reise tilskuddet Men det sto at det gjelder de på sykepenger og ordinær lønn?? vi på attførings penger har vel ikke ordinær lønn??? Ble litt redd nå jeg for da kan jeg ikke fullføre min utdannelse Jeg skal ikke si noe sikkert. Men sjansen er stor for at du får beholde din avtale - men at nye avtaler som inngås blir annerledes. slik var det i hvert fall da de fjernet husholdningstillegget under min attføring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spagetti Skrevet 29. desember 2003 #3 Del Skrevet 29. desember 2003 Noen på attføring kan ha sykepenger/lønn dersom de fortsatt er på sitt første år med sykdom og derfor har krav på sykepenger. Hensikten med den nye regelen er jo å forhindre at folk faktisk får mer enn 100% kompensasjon. (Reiseutgifter mv skal man jo klare på full lønn/sykepenger.) Det er likevel to andre endringer som sannsynligvis er vel så viktige: - Ingen under 26 år skal får dekket utdanning (med enkelte snevre unntak) - Man kan bare får attføring i tre år (enkelte snevre unntak her også). Jeg kjenner ikke til hvordan overgangsreglene blir her, men jeg antar at i hvert fall den siste vil påvirke veldig mange. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 29. desember 2003 #4 Del Skrevet 29. desember 2003 Vet nå ikke helt. Men det er nå i hvert fall slik at det første året går man forstatt sykemeldt - attføringen trer inn etter et år sykemelding. Derfor får man ikke full lønn under attføring - det er vel ca 60% av full lønn om jeg ikke husker helt feil. Regnet som vanlig ut av tre siste år i arbeid eller hva det er. Der er vel noe der at attføring ikke skal vare mer enn 3 år, men jeg må si at de aller fleste jeg kjenner som har gått på attføring - der er noen - har hatt minst 4 år. Og for min del må jeg si at hadde jeg ikke fått de støttene jeg har fått ville jeg mistet leiligheten min og alt. Men det er vel litt forskjell på hvordan folk bor i utgangspunktet. Jeg syns bare det er litt urettferdig at en sykemelding (som jo er grunnen til attføring) skal føre til at man mister hus og hjem. Jeg tror det er konsekvensen for mange i dag, med mindre der er andre ordninger som ikke kommer frem her og nå kanskje. Jeg har selv gått på attføring i 4 år. I disse fire årene har jeg levd på 1500 i måneden etter at husleie og strøm og lån er betalt. Ja - så lite faktisk. Når vi havner på attføring blir ingen hensyn tatt til eventuelle billån eller slikt. Kun boutgifter og reiseutgifter. Der er ganske enkelt ikke penger til å betale disse reiseutgiftene med - og dersom de vil ha folk på skole kan det være nyttig at de har penger til å komme dit - men det er nå min mening. Nå vet jeg at det varierer, og noen får mer på attføring enn andre, det skaper vel og en viss endring ettersom det nå er en prosent av tidligere inntekt - det var det ikke før - og det ville nok gitt meg litt mer penger i hvert fall. Men å tro at det er lukseriøst på attføring, det er bare en tro. Joda, noen unntak er der her og, som i de fleste tilfeller. Men stort sett ikke. Det er jammen ikke lett å komme seg gjennom 4 års skolegang etter ikke å ha gått på skole på 15 - 20 år, når man ikke engang har nok penger til å kjøpe seg en kaffekopp eller et horn i kantina når der er langpause. Virkeligheten er ikke alltid som den ser ut. Ikke penger til nye klær, ikke penger til julepresanger, bursdagspresanger, brylluper. Ikke middag, ikke kino, ikke en tur på byen. Det er virkeligheten for mange folkens. På toppen av alt kan det se ut som om mange i dag faktisk vil miste hjemmene sine i tillegg. Angående det med 26 år, det har jeg ikke peiling på. Men jeg trodde nå dem og fikk attføring dersom de har en utdannelse som ikke kan brukes lenger. Ellers vil det jo være veldig urettferdig at de skal måtte betale og ta studielån for en ny før de er ferdig betalt med den gamle. Du tror ikke det heller har å gjøre med at det er sjelden de blir uføre fra yrket sitt før 26 år? At det er derfor det sjelden skjer? Jeg vet jo ikke da. Atmi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå