Gå til innhold

Hva sier fellesksapet?


waco

Anbefalte innlegg

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg er aldeles ikke forvirret, jeg har en IQ på langt over gjennomsnittet og høy utdannelse. Del av innlegg slettet. Mod.

Spar dine leksjoner til de som trenger det!

Milla

_________________

she knows she knows she knows

*www.milla-world.com* kommer snart1212[ Dette Innlegg er endret av: Hege den 2002-06-01 23:13 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Milla, du ække sann icon_smile.gif

Vet ikke riktig hva som egentlig var tråden i dette, Taliban eller likestilling eller tvangsabort eller hva...

Men siden alle andre her tar seg friheten til å tolke dette slik de vil, så gjør jeg også det.

Og jeg trooor jeg skjønner litt hva du er ute etter, waco. Likestilling for lovverket rundt dette som har med å barn, eller?

Med det som utgangspunkt, så er det ting på gang. Flere og flere har etterhvert fått opp øynene for at det faktisk IKKE eksisterer en likhet for loven. Det gjelder i første omgang barnefordeling og retten til felles ansvar og felles omsorg for felles barn. Det har nettopp blitt banket en ny bidragslov, som i utgangspunktet skulle sørge for en mer rettferdig vurdering av konsekvensene ved et brudd. En lov som er helt på trynet, egentlig, og som kun tar utgangspunkt i at mor og far er perlevenner og veldig enige i alt og som egentlig bare blir økonomisk rettferdig hvis mor og far tjener likt.

Du har helt rett i at en mor, hvis hun selv kjører hardt på, blir forfordelt ved et brudd. Og at hun hverken behovprøves som skikket, eller på noen som helst måte kan gås i sømmene i forhold til hvordan hun disponerer bidraget. Det kan like gjerne brukes hos frisøren som på ny sykkel til ungen.

Så en kvinne blir tillagt en enorm troverdighet. Og en far kan fort ramle utpå sidelinja, og havne i et økonomisk uføre uten engang å få se barna hvis det ikke passer mor. I såfall må han dras gjennom langtekkelige runder i rettsapparatet.

Og hvis du tror at alle kvinner er sterke tilhengere av dette systemet, så tar du feil. Men det er vel ikke disse som blir fokusert på. Og som sagt, lovverket er i det aller minst litt på gli her, og litt avhengig av fremtidige politiske sammensetninger så har jeg stor tro på at vi ikke er ferdige med denne saken. Men det tar tid, altfor lang tid.

Rollen som et kvinnelig offer ved brudd etc er nok et faktum for mange, og det er disse som har blitt fokusert på i den langdryge sosialdemokratiske politikken som har vært kjørt i Norge i gudene vet hvor mange år. Økonomisk støtte og hjelp til de som ikke takler tilværelsen på egenhånd har vært et politisk utgangspunkt, så til de grader at politikerne selv ikke har hekket å skille mellom hvem som virkelig trenger hjelp, og hvem som faktisk utnytter et system. Dette gjelder ikke bare "alenemødre", men andre grupperinger også.

Når det gjelder dette med å bli "lurt" som mann, så kan jeg til en viss grad forstå hva du mener. Ja, en mann kan bli lurt på den måten at tillit rundt dette med f.eks prevensjon kan glippe. Men som andre sier, så har jo menn et like stort ansvar her også. Hvem har ikke møtt en mann som i det heteste øyeblikket mumler "mmm, jeg synes sex uten regnfrakk er så mye deiligere...". Dere har da et reelt valg. Bruk kondom hvis dere absolutt er livredde for å gjøre jenta gravid. Kondomer fås kjøpt overalt. Lettere tilgjengelig enn sigs er de.

Mange menn er lei av å høre dette med å tenke med riktig hode. Kondombruk er jo et glimrende eksempel på at enkelte menn faktisk ikke greier å tenke rasjonelt når han er opphisset.

En annen ting er at jeg har veldig vanskelig for å ser for meg at det er veldig vanlig blant jenter å ønske seg et barn så hardt at hun er villig til å lure en mann med på dette. Men det får andre svare for. Det er helt fjern tankegang, og høres helt...wacko ut icon_smile.gif

En annen ting, er jo at menn må lære seg til å behandle jenter, fra de er helt små, med litt mer fasthet. Og nå ser jeg rett og slett for meg en rekke eksempler fra hverdagen, ikke noe dokumenterte greier.

Hvor mange fedre lar seg ikke sjarmere i senk når lillejenta vil ha viljen sin, og blunker søtt med de skjønne øynene sine og sender ham sitt mest yndige smil icon_smile.gif Jeg synes å merke endel slike ting, hvor en liten pike fortere får viljen sin ved å opptre søtt og hjelpesløst enn sønnen som ved sin mer brautende oppførsel blir sterkere oppfordret til å gjennomføre ting på egenhånd. Det rører kanskje hardt ved beskyttertrangen i en pappa.

Tror med fordel at menn OG kvinner må bli mer obs på dette, fordi vi blir formet fra vi er helt små. Sier ikke at dette er vanlig overalt, men at det er et fenomen. Jeg kan selv huske hvordan muttern bevisst trumpet meg til å ta konsekvensene av mine egne handlinger, og hvordan pappa litt sånn hjelpesløst stod på sidelinja og hadde mest lyst å ta meg på fanget, trøste meg fordi jeg grein og rydde opp i situasjonen. Men han fikk rett og slett ikke lov av henne, og det er jeg glad for i dag icon_smile.gif

Dette er jo holdninger, og det er vel de, i samkjør med lover og regler, som må endres for å få bukt med all frustrasjonen rundt dette med likhetsprinsippet.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2002-05-31 15:40, waco wrote:

Thea.

Det virker som du bare skriver for å provosere.

icon_lol.gificon_lol.gificon_lol.gif Jepp,and i`m the only one???

Skjønner godt at det kan virke som om jeg bare vil provosere,for det står ikke akkurat i tråd med dine meninger.

SÅ KLART en gutt skal reagere om han blir lurt opp i stry av ei jente,men hvilken gutt kan med håden på hjertet si at prevansjon for hans del er 1. pri???

Jeg tror det er like lett for gutten og si fy f### hu lurte meg når det har gått galt.

Ansvarsfraskrivelse er dere sabla god på!!!!!!!!!!!

Men hovedsaken var at man kan ikke likestille en "jaaaaaa daaaaaaa,jeg bruker pilla jeeeeeg" løgn med en voldtekt.

Jeg vil nok tro at et menneskes liv blir mer ødelagt av en voldtekt enn at man faktisk er nødt til å stå til ansvar for den en gjør.

Surt er det nok,men man bør ikke ha sex før man en klar for å takle konsekvensen av det.

Så da foreslår jeg en sabat periode på ca 10-15 år til deg icon_smile.gificon_smile.gificon_razz.gif 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thea, som jeg har nevnt tidligere....det er ikke uten grunn jeg er tilhenger av facials....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Waco.

Hvordan kan man vite om en jente lyver eller om hun faktisk har spydd opp eller glemt pillen?

Det er jo nærmest umulig, og mange uskyldige kommer til å bli straffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cruella

Waco, du skriver at kvinner er overrepresentert på psykiatrisk. Jeg tror jeg må korrigere deg litt der... Når man ser på antall innleggelser totalt i løpet av et år, er det nok flere kvinner enn menn. Årsaken til det er at kvinner i større grad tar ansvar for å jobbe med sine problemer og gjøre noe konkret med sin egen helbredelse enn menn. Jeg har høyere utdanning innen dette fagfeltet og har jobbet 13 år på psykiatrisk med spiseforstyrrelser og overgrep. Menn tør i mindre grad enn kvinner å oppsøke hjelp, dessverre, så hvis alle som hadde trengt det hadde blitt lagt inn, hadde nok kjønnsfordelingen vært 50/50.

Når man ser på akuttavdelinger, lukkede avdelinger eller langtids, er tallet på menn høyere enn for kvinner. Her er det i hovedsak snakk om tvangsinnleggelser.

Lisa-Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...