Romilo Skrevet 3. januar 2012 #1 Skrevet 3. januar 2012 Jeg sitter her og ser igjennom tidligere emner, og stadig vekk dukker det opp noen frekke kommentarer. På helt uskyldige emner, og folk som ikke har gjort noen noe som helst, de får så mye dritt slengt i trynet av anonyme brukere. Hvorfor det? Hva i alle dager har de gjort galt? Hva med å svare på det det er spørsmål om? Dette har sikkert blitt tatt opp før, men det har ikke blitt noen slutt på det. Dette her er et forum, og "alle" er velkomne. Jeg la ut en tråd om hva jeg kunne ha på meg på hore-party, og får plutselig masse dritt slengt i trynet. Hva er det for noe? Jeg er 15 år, og skulle ut og more meg med venner.... Hva gjorde jeg galt? Får plutselig beskjed om at jeg lever opp til det jeg skulle kle meg ut som, og at jeg kunne gå som meg selv... Koselig! Og modent, virkelig modent. Fordi man er anonyme over internett har plutselig en rekke sure, gamle kjerringer rett til og behandle de yngre som dritt, fordi "de kan alt og vet alt?" (Tar ikke alle under en kam, liker mange av dere!) Har ikke folk bedre å finne på enn å slenge dritt? Jeg trodde virkelig dette her var et hyggelig "nettsamfunn" der folk hadde vett oppi topplokket, men jeg tok tydeligvis feil... Siterer @frøkenfryd: "- Iblant er det så lavt nivå på dette nettstedet at jeg kjenner jeg lurer på om hele Norge består av sladrekjerringer og særinger. Kjente at etter å ha lest 5-6 ulike tråder om helt uskyldige tema der folk ber om råd, for så å bli "utskjelt" for dårlig smak o.l. toppet det seg. Ta dere sammen a folkens, det burde være flaut for dere å komme med sånt irrelevant vas HELE tiden." 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #2 Skrevet 3. januar 2012 Om du er 15 år passer kanskje toppforumet bedre for deg. 3
challenger Skrevet 3. januar 2012 #3 Skrevet 3. januar 2012 (endret) Så enig, så enig:) *Til det TS sa altså! Endret 3. januar 2012 av challenger 2
Romilo Skrevet 3. januar 2012 Forfatter #4 Skrevet 3. januar 2012 AB: Der har vi det igjen! Jeg er der også, så jeg vet jo det da 2
Envy Skrevet 3. januar 2012 #5 Skrevet 3. januar 2012 Tåler du ikke frekke kommentarer og svar, bør du ikke poste på kg. Sånn er nettet, folk er beskyttet bak skjermene sine og slenger ut all dritten de ellers ikke tør 1
challenger Skrevet 3. januar 2012 #6 Skrevet 3. januar 2012 Tåler du ikke frekke kommentarer og svar, bør du ikke poste på kg. Sånn er nettet, folk er beskyttet bak skjermene sine og slenger ut all dritten de ellers ikke tør Ja men hvorfor gidder folk å være så frekke bare for "moro" skyld liksom. Får det dem til å føle seg bedre på en sær måte eller noe? Virker jo som om enkelte AB'ere er her KUN for å være spydige.. 5
Havbris Skrevet 3. januar 2012 #7 Skrevet 3. januar 2012 Fordi man er anonyme over internett har plutselig en rekke sure, gamle kjerringer rett til og behandle de yngre som dritt, fordi "de kan alt og vet alt?" (Tar ikke alle under en kam, liker mange av dere!) Jeg er enig i mye av det du skriver, men synes du ikke selv at du også er litt "frekk" når du omtaler noen av brukerne her som "sure, gamle kjerringer"? Om du ønsker en annen tone i innleggene så er det lurt å gå foran med et bedre eksempek selv. Hilsen en av de gamle ikke-sure kjerringene :gjeiper: 7
Romilo Skrevet 3. januar 2012 Forfatter #8 Skrevet 3. januar 2012 Jeg er enig i mye av det du skriver, men synes du ikke selv at du også er litt "frekk" når du omtaler noen av brukerne her som "sure, gamle kjerringer"? Om du ønsker en annen tone i innleggene så er det lurt å gå foran med et bedre eksempek selv. Hilsen en av de gamle ikke-sure kjerringene :gjeiper: Haha, jo! Men da får de jo igjen da...
FoxyFish Skrevet 3. januar 2012 #9 Skrevet 3. januar 2012 På et anonymisert internettforum vil man alltid finne mennesker som ikke tar fem øre for å lire av seg usakligheter og hets. Løsningen er å tillegge seg et filter man tar i bruk når man leser svarene man får - man må selv sortere mellom svada og velmente råd. Forøvrig synes jeg ikke dette forumet er så ille. Det finnes flust av oppegående og velformulerte mennesker her, og jeg koser meg ofte stort både med aktuelle debatter og underholdning. Avslutningsvis tror jeg heller ikke dette forumet har en målgruppe bestående av femtenåringer. 3
Chord Skrevet 3. januar 2012 #10 Skrevet 3. januar 2012 Om du er 15 år passer kanskje toppforumet bedre for deg. Ts, det ser ut som du fikk enda en frekk AB her. :gjeiper: Noe spesielt saklig var det nok ikke. Men det er sånn det er med nettet og forum. Her samles alle mulige slags mennesker, og enkelte har en mindre voksen oppførsel enn andre. At noen velger å "gjemme seg" bak AB-funksjonen gjør meg ingenting, for det er mennesker bak alt - mennesker man ikke vet noe om egentlig. Alle har vel sin grunn til å komme med frekke kommentarer, men du kan selv styre hva du skal gjøre med disse kommentarene. Overse dem eller..
Envy Skrevet 3. januar 2012 #11 Skrevet 3. januar 2012 Ja men hvorfor gidder folk å være så frekke bare for "moro" skyld liksom. Får det dem til å føle seg bedre på en sær måte eller noe? Virker jo som om enkelte AB'ere er her KUN for å være spydige.. Det kan vel ikke jeg vite Selv poster jeg kun som AB om jeg skal skrive noe som kan avsløre hvem jeg er, eller noe som er pinlig. Men faktum er at frekkasene, trollene og alle de andre utøyene er der. Man slipper ikke unna dem. Derfor, om man ikke tåler frekke folk må man bare la være å poste. Risikoen for frekke svar er alltid tilstede. Jeg har selv postet innlegg som jeg i det jeg skrev dem trodde skulle være både politisk korrekte og snille, likevel har folk klart å lire av seg frekke motsvar, gjerne irrelevante sådan. Jeg er enig i mye av det du skriver, men synes du ikke selv at du også er litt "frekk" når du omtaler noen av brukerne her som "sure, gamle kjerringer"? Om du ønsker en annen tone i innleggene så er det lurt å gå foran med et bedre eksempek selv. Hilsen en av de gamle ikke-sure kjerringene :gjeiper: Godt sagt. Som man reder ligger man. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #12 Skrevet 3. januar 2012 Tåler du ikke frekke kommentarer og svar, bør du ikke poste på kg. Sånn er nettet, folk er beskyttet bak skjermene sine og slenger ut all dritten de ellers ikke tør Det må likevel være greit å si ifra, og å diskutere om dette egentlig er greit. Nettet blir en større og større del av hverdagen vår, og jeg synes virkelig litt nettetikette er på sin plass.
Gjest Bustenskjold Skrevet 3. januar 2012 #13 Skrevet 3. januar 2012 Fordi man er anonyme over internett har plutselig en rekke sure, gamle kjerringer rett til og behandle de yngre som dritt, fordi "de kan alt og vet alt?" (Tar ikke alle under en kam, liker mange av dere!) Som mange andre allerede har påpekt, noen finner stor glede i å slenge spydigheter under anonymt brukernavn. Sånn er internett, og det er i grunnen lite å gjøre med det. Mulig en hadde fått redusert problemet ved å gjøre som en del av nettavisene sine diskusjondfora, ved innlogging via Facebook eller under fullt navn. På den annen side tror jeg det er et tiltak som hadde fått sterk motstand her inne. Men du? Jeg tror ikke "sure gamle kjerringer" er blant majoriteten av de som er spydige og ufine. Der har du nok begge kjønn og alle aldersgrupper presentert, og det kan nok hende at det er en del usikkerhet og dårlig selvfølelse som ligger til grunn. Det hakkes på alt fra det du nevnte til uskyldige skrivefeil, så det beste du kan gjøre er i grunnen å overse det. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 3. januar 2012 #14 Skrevet 3. januar 2012 (endret) Selv om jeg har en ganske sterk mening om hore og pimpparty for 15 åringer så synes jeg svar til trådstarter i den tråden var ganske frekke. JA jeg er enig i at man må tåle litt når man er på nett, men jammen må disse her "enlinjers" feigingene også kunne gå i seg selv og tenke over at det kan sitte hvem som helst "bak skjermen". Man må ikke alltid være så veldig skarpskodd. Virkelig ille blir det når en som har alvorlige problemer med sykdom, samliv eller økonomi blir møtt med disse "oneline wonders". De synes sikkert selv de er rasende fantastisk festlige - de er alene om å synes det. Men de kan altså treffe en så rå nerve hos den i den andre enden at følgene kan bli katastrofale. Det er ikke bare trådstarter som skal vise nettvett og nettikette. Det må da sannelig gjelde oss alle. Endret 3. januar 2012 av Blondie65
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #15 Skrevet 3. januar 2012 Det må likevel være greit å si ifra, og å diskutere om dette egentlig er greit. Nettet blir en større og større del av hverdagen vår, og jeg synes virkelig litt nettetikette er på sin plass. Problemet er at man stort sett ikke har sanksjonsmuligheter mot dem som ikke forholder seg til nettetikette, og da er det en hel masse mennesker som tar ut sin dårlige dag på andre, som sier ting her de er for feige til å si i virkeligheten eller som bare har en form for humor som går ut på å latterliggjøre og til dels plage andre. Ingen av tingene er jo noe å være stolt av, men det er dessverre veldig lite man kan gjøre med det. Jeg vil ikke si at man er nødt til å tåle slike ting når man skriver på nett, men jeg tror man må vurdere om man klarer å sile ut slike kommentarer og ikke bry seg om dem. Hvis det tar for mye energi, er det kanskje like greit å droppe det hele, for man må dessverre forvente det.
Gjest Raindrops Skrevet 3. januar 2012 #16 Skrevet 3. januar 2012 Det er ikke bare trådstarter som skal vise nettvett og nettikette. Det må da sannelig gjelde oss alle. Jeg er helt enig med deg, og jeg synes det er greit at dette temaet kommer opp med jevne mellomrom, slik at et par av disse typene kanskje tenker seg litt om. De fleste forstår at man kan få en del stygge kommentarer slengt til seg på nett, men i motsetning til mange andre her så synes jeg ikke at det beste nødvendigvis er å ignorere det, for det blir for meg det samme som å akseptere det, og det er ikke all oppførsel som burde aksepteres, selv om man er anonym og det er internett. 1
Gjest Bustenskjold Skrevet 3. januar 2012 #17 Skrevet 3. januar 2012 ..i motsetning til mange andre her så synes jeg ikke at det beste nødvendigvis er å ignorere det, for det blir for meg det samme som å akseptere det.. Don`t feed the troll? 2
Gjest Raindrops Skrevet 3. januar 2012 #18 Skrevet 3. januar 2012 Don`t feed the troll? Man trenger ikke å komme med motsvar eller å lage en krangel ut av det der og da. Denne tråden er foreksempel en måte å gjøre det på. Jeg synes det blir for dumt å bare tenke "næss, dette er internett det forandrer seg aldri". Ingenting forandrer seg med slike holdninger.
FoxyFish Skrevet 3. januar 2012 #19 Skrevet 3. januar 2012 Jeg er helt enig med deg, og jeg synes det er greit at dette temaet kommer opp med jevne mellomrom, slik at et par av disse typene kanskje tenker seg litt om. De fleste forstår at man kan få en del stygge kommentarer slengt til seg på nett, men i motsetning til mange andre her så synes jeg ikke at det beste nødvendigvis er å ignorere det, for det blir for meg det samme som å akseptere det, og det er ikke all oppførsel som burde aksepteres, selv om man er anonym og det er internett. Vel, der er jeg uenig. Dersom ingen responderer på usakligheter vil debatten ikke skli ut til det ugjenkjennelige - DET er nemlig grusomt irriterende! Det er rett og slett ikke noe særlig rom for små ordkriger med anonyme drittslengere uten å havne i et tap/tap-forhold. Dersom ting går for langt har vi heldigvis moderatorer som skal ta seg av det. Hvorvidt denne funksjonen fungerer optimalt kan imidlertid diskuteres. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 3. januar 2012 #20 Skrevet 3. januar 2012 Vel, der er jeg uenig. Dersom ingen responderer på usakligheter vil debatten ikke skli ut til det ugjenkjennelige - DET er nemlig grusomt irriterende! Det er rett og slett ikke noe særlig rom for små ordkriger med anonyme drittslengere uten å havne i et tap/tap-forhold. Les en gang til hva Raindrops skriver. Dersom ting går for langt har vi heldigvis moderatorer som skal ta seg av det. Hvorvidt denne funksjonen fungerer optimalt kan imidlertid diskuteres. Funksjonen fungerer ganske ok den - men det må jo rapporteres. Man kan ikke forvente at alle moderatorer skal få med seg alt alltid.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå