Gå til innhold

Forskjell på "far og katten" i julegavestørrelse...

Dolly-Betty

Anbefalte innlegg

Nå er det noen få måneder til sambo og jeg skal gifte oss. Vi forlovet oss i fjor sommer, og har vært sammen siden 2007. Vi flyttet sammen for første gang våren 2011.

Da mine foreldre spurte meg hva vi ønsket til jul, sa jeg at vi kunne få penger. Min sambo ble veldig giret på å kjøpe nye høyttalere til stua, så der gikk de 2000 kr vi fikk i sammen av mine foreldre. Regnet med vi fikk penger av hans foreldre også, og at det kunne brukes til noe også jeg hadde litt mere interesse av en høyttalerne.

Jeg hørte selv da han sa til sine at vi ønsket oss penger. Da jul kom, var det en pakke med mitt navn og en konvolutt med hans navn. Så at han ikke likte dette... Jeg fikk en gave til kr 300 (har sjekket prisen) og han fikk kr 1500 i en konvolutt til seg.

Nå bor vi nå sammen og har vært sammen i snart 5 år, og har gitt beskjed til våre om at vi ønsker pengegave sammen jul 2011. Jeg synes ikke jeg er for kravstor, men synes dette var litt "lumpent" Alle gaver vi kjøpte dette året har vi spytta i like mange penger hver. Dvs at jeg har gitt mye mer til hans "vilsituerte" enn jeg har fått tilbake fra de og det med min lusne inntekt...

Nå skal det vel nevnes at han synes dette ble så dumt, at han insisterte på at vi bruker de 1500 kr til noe sammen... :yvonne:

Endret av Dolly-Betty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regner med at den litt konservative familien hans (i allefall gavemessig) vil endre holdning litt når dere er gift. I allefall er det slik i min familie. Og når en av oss får gaver/forskudd på arv fra familien vår, spytter vi det uansett inn i felleskassa, så det er ikke så nøye akkurat hvordan giveren titulerer gaven.

Selv har jeg også gitt mer enn jeg har fått tilbake av svigerfamilien, men jeg orker ikke å bry meg om det, de bor relativt langt unna, så de etterhvert mange irritasjonsmomentene kommer ikke så ofte, heldigvis.

Synes dere er heldige som fikk pengegaver av begge foreldreparene - og såpass store pengegaver. Nå er dere snart gift, hehe, så får vi håpe at dere får felles bryllupsgave hos svigers, at ikke du får en lysestake, og han får en tykk konvolutt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at den litt konservative familien hans (i allefall gavemessig) vil endre holdning litt når dere er gift. I allefall er det slik i min familie. Og når en av oss får gaver/forskudd på arv fra familien vår, spytter vi det uansett inn i felleskassa, så det er ikke så nøye akkurat hvordan giveren titulerer gaven.

Selv har jeg også gitt mer enn jeg har fått tilbake av svigerfamilien, men jeg orker ikke å bry meg om det, de bor relativt langt unna, så de etterhvert mange irritasjonsmomentene kommer ikke så ofte, heldigvis.

Synes dere er heldige som fikk pengegaver av begge foreldreparene - og såpass store pengegaver. Nå er dere snart gift, hehe, så får vi håpe at dere får felles bryllupsgave hos svigers, at ikke du får en lysestake, og han får en tykk konvolutt... :)

Takk for at du forteller om dine svigersopplevelser :lete:

Mine svigers bor en time unna, ser de litt men ikke så alt for ofte.

Jeg sa akkurat det samme til sambo om gave til bryllupet... Kanskje jeg får en liten pakken og han får en stor pengegave... Skulle nok aldri sagt det, for det endte med at han lå jamrende i søvne en hel natt i romjula pga det. Han hadde mareritt sa han om morgenen :sukk:

Endret av Dolly-Betty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe galt i det jeg?

Jeg får mer av mine foreldre enn samboer gjør, og han får mer av sine foreldre enn det jeg gjør av dem. For oss er dette helt naturlig.

Jeg fikk en bok av hans foreldre i år, og han fikk pengegave til rundt 2500. Av mine foreldre fikk jeg sko og utetøy til rundt 3000 kroner og samboer fikk en genser og nye ullsokker.

Er det virkelig vanlig å gi alt til begge når man er samboere/gift?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kom klart fram at de lurte på hva DERE ønsket dere sammen til jul, og samboeren din sa at DERE ønsket dere penger så er jeg enig i at det er litt rart at de delte opp gaven sånn.

Litt off-topic så skjønner jeg virkelig ikke tittelen på tråden! Katten?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Jeg ser heller ikke egentlig problemet i å gi mindre til svigerbarn enn egne barn, men rene pengegaver (IKKE arv o.l.) synes jeg skal være merket til begge.

I tilfellet til TS synes jeg faktisk at foreldrene hans kunne gitt ham en egen gave til ca 500, og så gitt dere sammen de resterende 1000 kr.

Av mine foreldre får vi som regel litt hver og resten på deling. Av svigers får vi alt sammen.

Det er forøvrig veldig spesielt om dere får hver deres bryllupsgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke noe galt i det jeg?

Jeg får mer av mine foreldre enn samboer gjør, og han får mer av sine foreldre enn det jeg gjør av dem. For oss er dette helt naturlig.

Jeg fikk en bok av hans foreldre i år, og han fikk pengegave til rundt 2500. Av mine foreldre fikk jeg sko og utetøy til rundt 3000 kroner og samboer fikk en genser og nye ullsokker.

Er det virkelig vanlig å gi alt til begge når man er samboere/gift?

Vi får alltid for like mye både fra hans foreldre og fra mine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tyder på at det er veldig forskjellig blant dere andre, men det ble spurte hva vi ønsket oss. Da hørte jeg han sa at vi hadde det meste vi trenger, så vi kunne heller få penger vi kunne bruke på noe sammen (f.eks. bryllupsting som vi er i gang med nå). Da synes jeg at det er merkelig å dedikere pengegave med hans navn, mens jeg får en gave jeg ikke har ønsket meg. Jeg er ikke vant med det slik... Hadde vi vært kjærester i 3 mnd så er det en annen ting.

Mine foreldre gir like stor gave til barnebarn som til barn og svigerbarn. Dvs at jeg fikk kr 1000 og han fikk kr 1000, men at vi kunne bruke det på noe greit sammen, eller hver for oss hvis vi heller ville det sa mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off-topic så skjønner jeg virkelig ikke tittelen på tråden! Katten?

Forskjell på "far og katten" er et ordtak. Kanskje det bare er vanlig her jeg er fra... :lur: Hmm.

Det betyr at noen er verd mer enn andre på en måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det noen få måneder til sambo og jeg skal gifte oss. Vi forlovet oss i fjor sommer, og har vært sammen siden 2007. Vi flyttet sammen for første gang våren 2011.

Da mine foreldre spurte meg hva vi ønsket til jul, sa jeg at vi kunne få penger. Min sambo ble veldig giret på å kjøpe nye høyttalere til stua, så der gikk de 2000 kr vi fikk i sammen av mine foreldre. Regnet med vi fikk penger av hans foreldre også, og at det kunne brukes til noe også jeg hadde litt mere interesse av en høyttalerne.

Jeg hørte selv da han sa til sine at vi ønsket oss penger. Da jul kom, var det en pakke med mitt navn og en konvolutt med hans navn. Så at han ikke likte dette... Jeg fikk en gave til kr 300 (har sjekket prisen) og han fikk kr 1500 i en konvolutt til seg.

Nå bor vi nå sammen og har vært sammen i snart 5 år, og har gitt beskjed til våre om at vi ønsker pengegave sammen jul 2011. Jeg synes ikke jeg er for kravstor, men synes dette var litt "lumpent" Alle gaver vi kjøpte dette året har vi spytta i like mange penger hver. Dvs at jeg har gitt mye mer til hans "vilsituerte" enn jeg har fått tilbake fra de og det med min lusne inntekt...

Nå skal det vel nevnes at han synes dette ble så dumt, at han insisterte på at vi bruker de 1500 kr til noe sammen... :yvonne:

Penger til jul?? Om alle gjorde det slik,så kan vi stille oss opp og bytte penger julaften.

Og du sjekker pris på gaver....stkkars lille deg.

Vi gir litt forskjellig til våre barn,"svigerbarn" Vi vet hva "barnet" trenger av klær osv,ting hun,han ikke har økonomi til ellers. "svigerbarn er støttet ye ellers av foreldre til andre ting.Bla til leilighet som ikke vårt barn får noe ut av ved brudd osv.De gir også mye til jul,til sine barn.Ikke noe til svigerbarn ved bursdag.Kun når de3 er bedt,og andre tilstede.Svigerbarn er sånn selv,gir ikke til svigerforeldre,uten at det betyr noe for oss,vi gir uansett

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke gift eller forlovet, men har vært samboere i flere år. Stort sett får vi mer av foreldrene våre enn av svigerforeldrene, noe jeg synes er helt greit. Vi får også en del fellesgaver, noen ganger penger, andre ganger kjøkkenutstyr o.l, men altså ikke bare. Synes det er helt uproblematisk og ville passet meg for å forvente at det skal være slik eller sånn. (Og en digresjon, men når det gjelder større gaver, forskudd på arv osv, så kan faktisk arvelater reservere seg mot at det skal gå til begge)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gir også mye til jul,til sine barn.Ikke noe til svigerbarn ved bursdag.Kun når de3 er bedt,og andre tilstede.Svigerbarn er sånn selv,gir ikke til svigerforeldre,uten at det betyr noe for oss,vi gir uansett

Hvis man har mange barn og svigerbarn er det en ting, men jeg har gitt gave til bursdag til mine svigers fra første stund vi var sammen. Både til bursdag og jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(Og en digresjon, men når det gjelder større gaver, forskudd på arv osv, så kan faktisk arvelater reservere seg mot at det skal gå til begge)

Forskudd på arv er en annen ting, men det er da ikke noe man gir i en julegave til jul. I høst overførte foreldrene mine kr 5000 til min konto pga vi fikset opp og det var trangt om pengene. I samme tid så fikk min sambo kr 20 000 til sin konto fra sin far, men alt dette måtte han betale tilbake fortalte han senere.

Men julegave i en konvolutt er annerledes... Det skal ikke være forskudd på arv. Etter min tanke...

Jeg synes det handler litt om respekt å forskjellsbehandle barn og svigerbarn så heftig..

Hvis mine foreldre skulle fulgt linja til mine svigers hadde de gitt min sambo kr 200 til jul... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, så hadde dere ønsket dere penger SAMMEN. Men nå fikk dere ikke helt det. Er det egentlig noe å bry seg om?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Javel, så hadde dere ønsket dere penger SAMMEN. Men nå fikk dere ikke helt det. Er det egentlig noe å bry seg om?

Ja, det er det! :sukk:

Min sambo synes ikke dette var noe greit heller. Han får like stor gave som meg av mine, mens jeg får en liten fjert av hans i forhold... Hvor ikke gi alle likt til jul, liksom :lur:

Han får mer enn jeg får til bursdager også. Til og med når jeg var 25 og hadde laget middagsselskap fikk jeg ikke noe særlig til gave...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når foreldrene hans har bursdag, kommer de med store bursdagsønsker som er mye større enn del iallefall jeg får tilbake fra de.... Og de er de eldre med mye penger. Skal vi gi mer til dem enn de gir tilbake? Er det rett da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ønsker deg ting, men du kan ikke kreve til hverken jul eller bursdag. det er heller ingen regel som sier at alle må gjøre slik din familie gjør det. Sigermopr og svigerfar bestemmer selv hva de vil gi i gaver. Jeg synes du sutrer. Og at du har misfortått ordet gave.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...