Gå til innhold

Søvnen har forsvunnet..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en person med godt sovehjerte som vanligvis sover ekstremt bra og sovner veldig fort. Dette er på grunn av medisinene mine (Melatonin 3mg og Orfiril 300mg), etter at jeg begynte på dem har jeg sovet kjempe godt..

Men nå fungerer det ikke som det skal lenger.. I noen døgn nå har det vært helt idiotisk, jeg har ikke fått sove i det hele tatt. Jeg blir liggende og tenke og tenke og tenke, men det er vanligvis tenkingen som gjør at jeg blir trøtt. I dag prøvde jeg noe nytt, nemlig å gjøre meg klar for sengen allerede i 9 tiden. Så ble klokken 10, da gikk jeg uti sengen og slappet av litt. La meg med boken min i halv 11 tiden og når klokken vippet halv 12 la jeg meg til for og sove. Jeg trodde/tror jeg har sovet, men nei, jeg har faktisk vært våken og bare ligget i sengen og vært døds trøtt i et par timer. Kjenner det på kroppen at jeg har vært halvveis i søvnen, for å si det slik. Sto opp for å ta meg noe drikke og ble lys våken..

Jeg vet at der er mange som sliter med søvnen og at dette sikkert er normalt, men kan dette være fordi jeg savner kjæresten min? (om noen legger merke til noen likheter, ja, jeg er hun som kommer til å være uten kjæresten sin i mange uker fordi han er bortreist på jobb og jeg savner han veldig mye). Er det fordi jeg er vandt med å sove med han, og nå er han plutselig borte og nå greier jeg ikke helt å venne meg til gamle sovevaner?

Blir det for dumt å begynne på sterkere sovemedisin? Jeg vurderer å høre med psykologen min om dette, for jeg er så utrolig avhengig av god søvn om natten. Om jeg ikke får minst 8 timers søvn blir jeg helt idiot i hodet og dagen går rett på trynet. Gruer meg til morgendagen, mange timer med skole, lekser og ting som må gjøres, og jeg har ikke fått sove et minutt engang. Huuuufff. Jeg har forsøkt alt som kan gjøres for å bli trøtt og for å få sove. Jeg har ligget i sengen siden klokken var halv 12 for f.. :sovne: Jeg vil sove, men får det ikke til!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du utvikler toleranse for sovemedisinen din etter at du har brukt den en stund. Du vil stadig få behov for høyere dose for å opprettholde effekten. Det er derfor du bare bør bruke sovemedisin i korte perioder av gangen, og i så små doser som du bare kan.

Det er gjort forsøk med folk & sovemedisiner, som viser at etter en stund forsvinner virkningen, og medisinen fungerer kun som placebo. (Nei, ikke be meg om kilder, det var et program på tv for lenge siden, jeg var interessert pga. sovetrøbbel selv).

Var jeg deg, ville jeg kuttet ut sovemedisinen, og heller satset på god søvnhygiene og mer "naturlige tiltak".

AnonymBruker
Skrevet

Melatonin er ganske naturlig, det inneholder bare naturlige stoffer (det er for eksempel veldig vanskelig å ta overdose og drepe seg på det), så syns egentlig jeg går på en ganske god medisin - men den er dessverre ikke nok for meg lenger. Har prøvd å kutte medisinen, det har fungert, men nå når kjæresten er borte går det virkelig til helvete.

Jeg forstår liksom ikke helt hvorfor søvnen ikke bare kan komme slik som den skal, og jeg er en person som blir lett irritert og når jeg har ligget i sengen i flere timer uten å få sove så blir jo jeg så irritert at jeg står opp på hele greia fordi jeg ikke gidder ligge der og tro at jeg får til å sove, når jeg ganske så tydelig ikke får det til.

TS

Skrevet

Hei.

Jeg sliter selv med søvnen. Jeg bruker melatonin slik som deg men det er ikke nok nå lengre. Det eneste som kan få meg til å sove er en varmepute mot kroppen og å tømme hodet for tanker, altså tenke på ingenting. Fokusere på pusten og kjenne hvordan den strømmer fra munn/nese og nedover mot beina på innpust og tilbake igjen på utpust.

Lykke til ;)

Skrevet

Melatonin er ganske naturlig, det inneholder bare naturlige stoffer (det er for eksempel veldig vanskelig å ta overdose og drepe seg på det), så syns egentlig jeg går på en ganske god medisin - men den er dessverre ikke nok for meg lenger. Har prøvd å kutte medisinen, det har fungert, men nå når kjæresten er borte går det virkelig til helvete.

Jeg forstår liksom ikke helt hvorfor søvnen ikke bare kan komme slik som den skal, og jeg er en person som blir lett irritert og når jeg har ligget i sengen i flere timer uten å få sove så blir jo jeg så irritert at jeg står opp på hele greia fordi jeg ikke gidder ligge der og tro at jeg får til å sove, når jeg ganske så tydelig ikke får det til.

TS

Kan det ha en sammenheng med at du lar deg ligge og irritere over ting? Jeg blir også lett irritert, og kan ligge og gruble på alle mulige rare ting bare fordi det falt meg inn og tenke på det når jeg skulle legge meg. Og vips. Der ble jeg liggende våken. Irriterer/ vurderer/ tenker over/ ser muligheter :)

Det er vel en kjensgjergning at folk som gir litt mer faen sover bedre :sleeping:

Pleier å hjelpe å slite seg ut på en god treningstur på ettermiddagen (ikke kvelden, da virker det motsatt, iallefall på meg)

Skrevet

En annen ting som holder en våken, hvis man bare skulle inn og lese litt fordi man ikke fikk sove: :hallo:

AnonymBruker
Skrevet

Sulosi: Får prøve det, kanskje jeg roer meg helt ned. Takk. :)

Nabokona: Det kan være problemet, men det har liksom aldri vært problemet tidligere. Om jeg ikke får sove på en halvtime er det ok, men når det går flere timer så blir jeg stresset og sint på grunn av at jeg vet jeg trenger søvnen. Nå falt det meg nettopp inn at jeg også har vært vandt til sex hver kveld i 2 måneder, kan dette også være en årsak....? Det reduserer jo stress og gjør at jeg sover bedre.. Herregud.. Jeg er et vanedyr..

Men takk for det med treningstipset, skal teste ut dette. :) Vurderer å prøve og sove igjen, får se hvordan det går etter at jeg har drukket 2 liter med vann. Blir virkelig tørst av den Melatoninen..

TS

AnonymBruker
Skrevet

Nabokona: Det med PC'en vet jeg, hehe. Måtte bare innom her og klage og få noen råd, for jeg ble virkelig fortvilet nå når jeg ikke fikk sove. PC skjermen lukkes nuh!

TS

AnonymBruker
Skrevet

En bivirkning av Orfiril kan være søvnløshet...

AnonymBruker
Skrevet

AB: Åå? Jeg tror ikke det er en bivirkning som "fungerer" på meg, for jeg har gått på Orfirilen i ett år og sovemedisinen noen få måneder.. Hmm.

Bare en liten update, jeg fikk ikke sove i natt og jeg prøvde alt mulig. Men jeg vet ikke hva som har skjedd, for jeg trooor iallefall jeg ikke har sovet? Jeg forstår ingenting, øynene mine er uthvilte, kroppen er uthvilt og alt. Likevel føler jeg at jeg har vært våken hele natten, ligget og vridd meg natten lang og ja.. Nesten som om jeg har vært hallveis i søvne i hele natt. Drømt at jeg har vært våken i min egen seng hele natten eller noe. Forstår veldig lite.. Rart...

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...