Gå til innhold

Straff for Saddam Husein

BK

Hvilken straff bør Saddam få?  

1 stemme

1. 1. Hvilken straff bør Saddam få?

• Dødsstraff
      6
    • Livsvarig fengsel
      31
    • Han bør frifinnes
      3

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Patetisk kan du værra sjæl.

Du skal ikke være så himla kjepphøy, sitte der og uttale deg om straff for en sadist, når du aldri har kjent på kroppen hvordan det oppleves å bli mishandlet. Du er rett og slett hovmodig og arrogant, og jeg syns du burde holde deg for god til å prate om at man skal behandle en mishandler så pent, når du aldri har kjent på kroppen hvordan det oppleves å bli mishandlet.

Hadde voldtektsofre skulle bestemt straffen for egen overgriper, hadde hadde moren til Therese Johannesen eller Ingrid Marie Skotte skulle bestemt straffen for deres døtres morder, hadde de titusenvis av voldtatte irakiske jenter skulle bestemme straffen for Saddam, ja da hadde det nok ikke blitt søte fire år bak murene på et norsk hotellfengsel.

Men klart, det er lett å be folk gå i trange sko man aldri har gått i selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døm ham til et liv i grusom tortur.

Enig!

Dødsstraff er for gavmildt. Han bør man tyne livet ut av, sakte men sikket på en ekkel og uanstendig måte. Torturer jævelen!

Da er den øye for øye og tann for tann tanken som jeg klynger meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tex, du unngår fremdeles spørsmålet, og folk begynner å tro at du ikke har noe svar. Kom igjen, spytt ut, eller innrøm at du selv ikke vet.

"På hvilken måte hjelper det offeret hvis voldtektsmannen blir torturert? På hvilken måte bli hverdagen lettere for offeret?"

Det er et ærlig spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brunhilde

Men kjære deg, det er jo derfor du er patetisk. Du har tydeligvis ikke forstått at "prisen" du betaler for å leve i et demokrati er rettssikkerhet, et system UTEN lynsjing og blodhevn... Ville du virkelig byttet?

Håper du ser konsekvensen av tankegangen din... Ditt barn på 6 år slår naboungen og fetteren til naboungen slår ditt barn helseløst hvorpå mannen din denger naboens kone som til gjengjeld river av deg håret, noe du tar hevn for ved å gi hennes barn en blåveis som igjen fører til....

Var det trange sko du sa? Hva vet du om det? Hva vet du om andre menneskers evne til å tilgi og gå videre? Og ikke minst - hva gir DEG eksklusiv rett på å eie sannheten?!?

Takk for meg i denne debatten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skal forsøke å legge meg ned på et nivå som du kan fatte.

Like for like, rettferdighet i verden, du skal lide like mye som meg.

Hvorfor tror du unger slår igjen når de blir slått?

Det gir meg en vanvittig god følelse å helle øl på stolen til dama som har smisket seg innpå mannen min og gjort ham utro mot meg, særlig når jeg tenker at hun visste om meg hele tiden. Det er godt å få ta igjen, få være like jævlig tilbake, det fryder meg å skrape opp bilen til naboen når han har virkelig skremt vannet av ungene mine fordi de lekte med ball på lekeplassen.

Don`t get mad -get even.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tex

Så hevnlyst er svaret ditt? Hevnlyst!?

Din oppførsel hører hjem i barnehagen, og jeg håper virkelig at du, i det virkelige liv, er mer sofistikert enn det du viser her. Voksne mennesker holder seg for gode til hevnlyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hevn har aldri ført til noe bra, Tex. Selvfølgelig kan man ha lyst til å slå tilbake, men det hjelper ingen. Hvis du blir slått får du ikke mindre vondt av å slå igjen.

Det er hevntanken som gjør at det er så mye krig og elendighet i verden.

tror du 11. september var noe som skjedde for moroskyld? Nei, det var en hevntanke bak. Og da måtte jo USa ta hevn igjen, krig i Afghanistan. Kan sikkert fprtelle mange andre kesempler på at det er hevn som får folk til å drepe, stjele og gjøre mye annet dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tristessa

Nei, dette var rett og slett ikke lett å få noe konstruktivt ut av. Er bare glad at det ikke er Tex' prinsipper rettstaten er bygd opp av. Å bruke sin egen offersituasjon som utgangspunkt for hvordan andre skal straffes synes jeg ikke passer helt. Saddams tilfelle er vanskelig, nettopp fordi det er så mange følelser innblandet. Hva er straff nok, og etter hvilke prinsipper skal en straffe? Selv mener jeg at det å bruke tortur som straff for Saddam er feil, fordi en da senker seg til samme nivå som diktatoren. Målet for Irak er å kunne gå videre, og lage et rettferdig demokrati. Derfor synes jeg det ville vært galt å bruke de gamle metodene for å begynne noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg jobbar i skulen. Når sjuåringar kranglar og slost så busta fyk, veit du kva eg brukar å gjere? Eg brukar å skilje dei, roe dei ned, og så snakke roleg med kvar av dei. Ut frå desse samtalane finn eg som regel ut kven som gjorde kva, og kva som låg bak det som skjedde. Og då bestemmer eg kva for konsekvensar det skal få - for den eller dei som eg ser på som 'skuldige', evt. for alle dei involverte.

Kvifor kan ikkje berre borna få ordne opp i konflikten sjølve? Fordi dei manglar gangsyn. Dei er sinte, frustrerte og aggressive, og greier ikkje å sjå det heile tydeleg. Difor går eg inn og 'ser tydeleg' FOR dei.

Det er dette som er årsaka til at offer aldri får drive med straffeutmåling for kriminelle, Tex. (Om enn i ein litt annan størrelsesorden). Fordi det ikkje alltid er slik at den som VAR der og OPPLEVDE det heile på kroppen er den mest skikka til å vurdere ei sak OBJEKTIVT. Og det er faktisk målet i vårt rettssystem - rettferd og sakleg objektivitet. IKKJE hevn.

Takk for meg - eg ser denne debatten har gått litt av hengslene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa
Du skal ikke være så himla kjepphøy' date=' sitte der og uttale deg om straff for en sadist, når du aldri har kjent på kroppen hvordan det oppleves å bli mishandlet. [/quote']

Si meg, er du en iraker? Eller kanskje kurder? Har du bodd i Irak under Saddam? Slik jeg har fått det med meg, er du nordmann i likhet med meg. Og hvis du i tillegg har bodd i Norge (eller et annet Saddam-fritt land for den saks skyld), har du vel heller ikke blitt utsatt for kjemiske våpen eller grove brudd på rettssikkerheten. Just a wild guess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg kan godt forstå det irakiske folks ønske om hevn jeg..

selvom hevn er primitivt og sjelden fører noe godt med seg..

men når man skal dømme i en sak må det dømmes av en objektiv part i henhold til gjeldene lover og regler.

om alle skulle hevnet som de ville hadde vi fått et anarkistisk "samfunn"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si meg svært enig med Tristessa, Pip, optimist og lurven m. fl. Dere har satt ord på det jeg tenkte, men ikke fikk formulert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si meg svært enig med Tristessa, Pip, optimist og lurven m. fl.

:enig:

Jeg hverken kan eller vil uttale meg om straffen til Sadam. Det vil i tillegg til en jurist-utdannelse kreve en nøye gjenomgang av sak for sak, og bevis for bevis. Hva har Sadam gitt ordre til, og hva har han "lakeier" gjort uten egentlige ordre. Dette kan virke uvesentlig, men det er jo de rene BEVISER som skal ligge til grunnlag for straffeutmålingen for enhver sak, og dermed også denne.

Derfor mener jeg at hans sak skal kjøres for en menneskeretighetsdomstol, hvor han og hans advokater også får fremlegge sin side av saken, og hvor han dømmes utfra beviser og ikke følese, hat og øye-for-øye tankegangen.

Ellers må jeg si at denne debatten skremmer meg. Jeg vet ikke hvor dette hatet noen av dere gir uttrykk for kommer fra. En ting er empati med det irakiske folk, men dette altoppslukende hatet mot den person man ikke engang kjenner? Jeg håper og tror at irakerne vil finne det i seg og tilgi og komme videre. Det har jo lyktes for f.eks. de fleste jøder. Det hatet som noen her beskriver her må være vel så ødeleggende for ens liv, som det å ha opplevd vold, tortur og frihetsberøvelse.

Acslutningsvis vil jeg, som mange andre her, si meg takknemlig for det demokrati vil lever i, og den sikkerhet den gir ALLE!

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere jenter som forherliger fengsler burde skamme dere! Faktisk er fengsel så ødeleggende for psyken at kvinner flest slipper å sone i fengsler.. Faktisk satt det bare 167 kvinner inne til soning ved begynnelsen av 2002.... og dere er 2.3 millioner kvinner i dette land...

det er ikke det jeg har hørt av de jeg kjenner som har satt inne. dessuten er det vel noe de bør tenke på FØR de gjør noe kriminelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...