Gå til innhold

Straff for Saddam Husein

BK

Hvilken straff bør Saddam få?  

1 stemme

1. 1. Hvilken straff bør Saddam få?

• Dødsstraff
      6
    • Livsvarig fengsel
      31
    • Han bør frifinnes
      3

Anbefalte innlegg

eller betyr det noe annet?

Jeg har god tillit til en domstol bestående av irakere jeg. Men det er viktig i god rettspraksis at det gjennomføres på en forsvarelig måte og at straffene på ingen måte omhandler drap eller tortur. Det er ikke forsvarelig.

Det er det som overrasker meg her.

At det faktisk finnes enkelte som forsvarer tortur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, men det hadde vi vel alle...

men hva har nå Saddam gjort dine kjære? Og hva har dine kjære med dette å gjøre?

Og om nå han, Saddam, hadde gjort mine kjære noe, ville du da, at Smith og vennene hans hadde skullet kjempet for at han skulle lide en lang og grufull død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Jeg syns at straffen skal stå i forhold til forbrytelsen.  

Døm ham til et liv i grusom tortur.

Er det noe bedre enn det han har gjort da? Vil ikke det være det samme som han har gjort? Er du da et bedre menneske enn han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brunhilde

Jeg krysset av på livsvarig fengsel, gjerne med straffearbeid, men IKKE tortur. Tortur kan på ingen måte rettferdiggjøres, like lite som terrorisme kan det.

Hva gjelder manji så leser jeg han innlegg som at vi er ganske så enige, det er Tex, om noen, som insunuerer at irakerne vil dømme til tortur, ikke manji!

Manji: Du svarte nå dette til Tex:  

Sitat:

Er det sånn du mener en dommer eller en jury bør tenke?  

Ville du ha hatt tillit til en sånn domstol?

Det betyr jo at du ikke har tillitt til at irakerne selv skal få dømme Saddam for de grusomheter han har begått mot det irakiske folk - eller var det ikke det du mente?

Det er jo Tex som mener at straffen vil bli mer "rettferdig" hvis irakerne dømmer...

Men nå trekker jeg meg fra diskusjonen, jeg bare gjentar:

Saddam bør stilles for en internasjonal domsstol

Saddam bør ikke frifinnes

Saddam bør ikke tortureres

Og så vil jeg gjerne minne om en ting:

Livet blir ikke lettere for NOEN iraker om tortur og diktatur får fortsette under en annens hånd enn Saddams!

La oss håpe at rettferdigheten skjer fyllest - insh Allah!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Nei Brunhilde, jeg mente at vi har ingen som helst grunn til å protestere mot at irakerne selv skal få dømme Saddam. Synes at SÅÅÅ mange nordmenn (inkl. Manji i innlegget over her) mener at irakerne ikke vil være istand til å dømme ham på en rettferdig måte siden de er så til de grader direkte part i saken. Akkurat den holdningen der er etter mine begreper et hån mot et folk som har lidd ufattelig under hans regime - vi kan ikke engang sette oss inn i hvordan det føles å bli torturert, voldtatt, se familie bli slaktet, leve i den ultimate fattigdom - ofte av den enkle grunn at de hadde andre meninger enn Saddam selv ... Han på sin side veltet seg i luksus, familien hans likedan - mens skylden for landets elendighet blir pålagt Vesten og da i hovedsak USA.

Hvilke "konger" er det vi gjør oss til som mener at disse menneskene ikke vil være istand til å gi mannen en rettferdig dom og besegle hans sjebne?

Det har ikke vært mange reaksjoner og aksjoner mot Irak og Saddam før USA og deres allierte gjorde det nå iår - hvorfor?

Hvorfor skal alltid vi i det høye nord stå fram som overgriperens talsmann og forsvarer?

Trenger ikke gå lenger enn til terrordagen i New York den 11. september, i dagene og ukene etter den tragiske og grusomme hendelsen så får norske sosialister det hele til å framstå som om USA er overgriperen og at de selv er skyld i det som skjedde. Det er etterhvert typisk norsk å sitte på trygg avstand, spille tøff og ta stilling til noe vi overhodet ikke er istand til. Synes faktisk litt ydmykhet snart er på sin plass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at SÅÅÅ mange nordmenn (inkl. Manji i innlegget over her) mener at irakerne ikke vil være istand til å dømme ham på en rettferdig måte siden de er så til de grader direkte part i saken. Akkurat den holdningen der er etter mine begreper et hån mot et folk som har lidd ufattelig under hans regime

Er du stein?

Jeg har aldri sagt at irakerne ikke er i stand til å dømme han selv. Det jeg skrev var som følgende;

Jeg har god tillit til en domstol bestående av irakere jeg.

Hvorfor du hele tiden tar det dit hen at jeg ikke har tillit til en irakisk domstol, tiltross for at jeg allerede har skrevet at jeg har tillit til dem, er forbi meg.

Og er det virkelig et hån mot en nasjon når jeg sier at jeg ikke synes tortur og drap er forsvarelig? Av oss her som diskuterer dette temaet synes jeg det kommer pent og tydelig frem hvem av oss som er en potensiell trussel for samfunnet. Bare syke og/eller irrasjonelle mennesker som forsvarer tortur. Trangsynt og korttenkt er også passende atributter på sånt folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Døm ham til et liv i grusom tortur.

Japp. Enig. Så mye som han har utrettet, så fortjener han et liv i evig tortur. Dødsstraff går for fort, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

manji, litt av en diskusjons-evne du utviser her.

manji skrev:

Er du stein? Jeg har aldri sagt at irakerne ikke er i stand til å dømme han selv.

Jeg viste til ditt svar til Tex:

Tex skrev:

Og forestill deg samtidig at han har tatt livet av hele familien din og halve nabolaget ditt, og at han har sendt flere soldater for å forgripe seg på deg mens han selv røyker sigar og ser på.

Da svarte du følgende, manji:

Er det sånn du mener en dommer eller en jury bør tenke?

Ville du ha hatt tillit til en sånn domstol?

Det tolket jeg som om du ikke hadde hatt tillitt til at irakerne selv skulle få dømme Saddam - men du mente det kanskje annerledes ?

Det skal nemlig godt gjøres å finne irakere som ikke har følt hans vrede på kroppen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Dette har da manji allerede svart på, eller?

Jeg opplever at Nicoline skal ha siste ordet, koste hva det koste vil...

Klart at ikke alle irakere er like fulle av hevnlyst som f.eks. Tex og Thalimetiel, og det skal vi være glad for!

Jeg støttet manji sine synspunkter her - og om nicoline og Tex av den grunn vil dømme meg til et eller annet skummelt politisk utskudd så gjerne det - vil ta det som et kompliment!

La gjerne irakerne dømme Saddam - men sørg for at USA, verdenspolitiet over oss alle - blir holdt utenfor den saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

manji, litt av en diskusjons-evne du utviser her.

manji skrev:

Jeg viste til ditt svar til Tex:

Oh for Pete's sake.

Legg merke til at det du refererer til er 2 spm jeg har stilt.

Ikke uttaleser eller meninger. Men noe drevet av kuriositet.

Er det virkelig sånn du mener en domstol skal tenke, lurte jeg på, når jeg leste Tex sitt innlegg. - Og derfor stilte spørsmålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er saa glad for at rettssystemet vaart ikke er tuftet paa foelelser.

Kunne ikke vært mer enig.

Som sagt så kjente jeg en mann som kjørte over og drepte et barn som kom fykende ut på akebrett i veien. Det ble ikke rettssak pga det var ren og skjær uflaks, ikke for høy fart osv. Moren til barnet ringte ham flere ganger om dagen, skjelde ham ut, skrev brev til barnemorderen osv. Til slutt tok han sitt liv.

Ser ut til at mange her mener hans situasjon var helt ok, i og med at moren ønsket ham død fordi hennes datter er død. Husk på det, neste gang det er dere som uheldigvis kjører på noen. Og om dere kjører over en katt ved et uhell, vennligst lever fra dere deres eget kjæledyr så det kan dø på samme måte. Det er jo rimelig om man skal praktisere øye for øye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp. Enig. Så mye som han har utrettet, så fortjener han et liv i evig tortur. Dødsstraff går for fort, synes jeg.

Dere ønsker mao å torturere ham fordi han har torturert? Jeg går da ut fra at dere mener det er greit at noen fra irak (eks saddams familie) henter den som har torturert saddam, for å torturere denne igjen? Øye for øye...

TORTUR ER FORBUDT !!!!! Det har ALLE land i verden skrevet under på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går da ut fra at dere mener det er greit at noen fra irak (eks saddams familie) henter den som har torturert saddam, for å torturere denne igjen? Øye for øye...

Har jeg ikke noe problem med, nei.

Og sleng gjerne med han Afghanistan-duden,

Osama Bin Laden.

Spør moren til Stine Sofie hva hun har lyst til å gjøre

med han Viggo-fyren.

Det er jo ikke akkurat slik at de ufrivillig har kjørt ned et barn på et akebrett, disse kreaturene har begått grusomme handlinger med viten og vilje. La dem steke i helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er SÅ enig med Tex her.... jeg er faktisk for øye for øye mentaliteten. kanskje det gjør meg til et "mindre vakkert menneske", men jeg er like fullt FOR. gjør man noe grusomt, skal man kjenne på kroppen NØYAKTIG det man har påført andre. tipper man ikke tør å gjøre noe FOR grusomt da kanskje? hev torturforbudet og gi Saddam en real omgang i jern-jomfruen!

hilsen lite voksne Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg ikke noe problem med, nei.

Og sleng gjerne med han Afghanistan-duden,

Osama Bin Laden.

Tror ikke du skjønte hva jeg mente. Hvis S skal tortureres, må noen gjøre den jobben. Noen vil da ønske å hevne seg på denne igjen. Og noen på den som hevnet seg på den som torturerte osv.

Slik var det i vikingtiden, og samfunnet har utviklet seg siden da.

Hvilket signal mener du man sender ved å torturere, når man faktisk har underskrevet en verdensomspennende avtale som sier at det ikke er lov?

Kan man la være å følge internasjonale lover "når det passer seg slik"? Hvilket signal gir det internasjonale terrorister mht hvilke spillerom de har? Da kan jo de forsvare sine angrep på eks USA, ved å vise til at lover kan brytes når man mener det er berettighet.

Og hva som er "berettighet" vil verdens befolkning aldri bli enige om....

Om du ba for en fredlig verden i jula, håper jeg du innser at det ikke vil oppnås med en slik tankegang som du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte på livsvarig fengsel av disse alternativene. Jeg er prinsippielt mot dødsstraff, synes også at det blir for enkelt for Saddam. Han bør leve og sone sin straff, men den bør være i tråd med menneskerettighetene ja.

Er også imot tortur, det blir å synke ned på Saddams nivå. Jeg kan ikke så mye om hva slags straff han kan komme til å få, men håper og tror de vet hva de gjør disse som skal avgjøre straffeutmålingen.

Øye for øye, tann for tann har jeg ingenting til overs for, selvom det Saddam har gjort har vært grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...