Gå til innhold

Straff for Saddam Husein

BK

Hvilken straff bør Saddam få?  

1 stemme

1. 1. Hvilken straff bør Saddam få?

• Dødsstraff
      6
    • Livsvarig fengsel
      31
    • Han bør frifinnes
      3

Anbefalte innlegg

hvorfor spør du så tåpelig? selvfølgelig hjelper det offeret å vite at gjerningsmannen har fått en passende straff!!!??!! hadde jeg eller noen av mine, blitt voldtatt, drept eller whatever, så hadde jeg sovet bedre om jeg visste at overgriperen var blitt passelig straffet for det han gjorde. sånn trodde jeg sannelig de fleste tenkte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg jobbar i skulen. Når sjuåringar kranglar og slost så busta fyk, veit du kva eg brukar å gjere? Eg brukar å skilje dei, roe dei ned, og så snakke roleg med kvar av dei. Ut frå desse samtalane finn eg som regel ut kven som gjorde kva, og kva som låg bak det som skjedde. Og då bestemmer eg kva for konsekvensar det skal få - for den eller dei som eg ser på som 'skuldige', evt. for alle dei involverte.

Kvifor kan ikkje berre borna få ordne opp i konflikten sjølve? Fordi dei manglar gangsyn. Dei er sinte, frustrerte og aggressive, og greier ikkje å sjå det heile tydeleg. Difor går eg inn og 'ser tydeleg' FOR dei.

Det er dette som er årsaka til at offer aldri får drive med straffeutmåling for kriminelle, Tex. (Om enn i ein litt annan størrelsesorden). Fordi det ikkje alltid er slik at den som VAR der og OPPLEVDE det heile på kroppen er den mest skikka til å vurdere ei sak OBJEKTIVT. Og det er faktisk målet i vårt rettssystem - rettferd og sakleg objektivitet. IKKJE hevn.

Takk for meg - eg ser denne debatten har gått litt av hengslene...

du kan da ikke sammenligne en skoleklasse og en av verdens største sadister? skal en person sette seg ned å snakke rolig til Saddam, og si han er skuffet over ham? ja DA vil nok Saddam komme på andre tanker og si unnskyld :roll:

han har jo selv sagt at han ikke angrer noenting.

dessuten, når det gjelder øye for øye, tann for tann-mentaliteten, så er det snakk om å foregå i rettsystemet, ikke på gatene. men uansett, så går det ikke an å bli enige om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk er fengsel så ødeleggende for psyken at kvinner flest slipper å sone i fengsler..

TULL!!

Grunnen er at kvinner generelt er mindre kriminelle enn menn, og når de er kriminelle gjør de handlinger med lavere strafferammer. De dømmes derfor sjeldnere til fengsel. Det har ingenting med at kvinner har lavere psyke å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor spør du så tåpelig? selvfølgelig hjelper det offeret å vite at gjerningsmannen har fått en passende straff!!!??!! hadde jeg eller noen av mine, blitt voldtatt, drept eller whatever, så hadde jeg sovet bedre om jeg visste at overgriperen var blitt passelig straffet for det han gjorde. sånn trodde jeg sannelig de fleste tenkte...

Det som hadde hjulpet tror jeg hadde vært hjelp til å bearbeide sorgen etter hendelsen. Få tilbake selvrespekten. Jeg har ikke tro på hevn. Jeg tror vi hadde hatt en bedre verden hvis folk var opptatt av at andre skulle ha det bra, ikke vondt. Det er hevntanken som skaper ondskap i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn trodde jeg sannelig de fleste tenkte...

Jeg tror vi alle begynner å bli klar over at det er slik du tenker. Men heldigvis er ikke det representativt for majoriteten av allmennheten. Sånne som deg er ikke stort bedre enn simple voldtektsmenn (de har i det minste en "unnskyldning").

Dere er en skam for den "sivile" mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nicoline

Far til en av de to småjentene som så brutalt ble drept i England uttalte at det gav dem en fred da morderen fikk dommen sin. Endelig kunne de gå videre med sine liv i visshet om at mannen som hadde fratatt dem det mest dyrebare de hadde - må sitte inne resten av sitt liv ... Ikke slik som her i landet hvor foreldrene til Baneheia-ofrene kan risikere å treffe en av morderne på gaten om ikke så altfor mange år ... Ikke rart at folk ler av straffe-systemet her til lands ...

Uansett hva dere sier så er jeg sikker på at det betyr mye for ofre og ikke minst ofres pårørende (i de tilfeller ofrene selv er drept) at gjerningsmenn får den straffen de fortjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er en fortjent straff i hver enkelt straffesak vil folk alltid ha forskjellige meninger om. Ofrene og deres pårørende er som regel altfor subjektiv i deres forhold til saken at de stiller seg automatisk uegnet til å dømme saklig. Derfor er det alltid objektive dommere og jurymedlemmer som må til for å sette ting på plass.

Men jeg er enig i at strafferammene i dette landet er skeive. Og det er vel noe politikerne burde ha ordnet opp i for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva dere sier så er jeg sikker på at det betyr mye for ofre og ikke minst ofres pårørende (i de tilfeller ofrene selv er drept) at gjerningsmenn får den straffen de fortjener.

Ja selvsagt.

Der kan dere se, Manji, Tristessa, Optimist og dere andre.

Det var fakstisk ikke bare jeg som tenkte slik.

Men klart, går man gjennom livet uten å bli dultet borti er det lett å leke Kardemommeby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Ja selvsagt.

Der kan dere se, Manji, Tristessa, Optimist og dere andre.

Men klart, går man gjennom livet uten å bli dultet borti er det lett å leke Kardemommeby.

Det er vel ingen her som har sagt at gjerningsmennene IKKE skal ha den straffen de fortjener?

Det er din (og enkelte andres) sterke behov for hevn vi har stilt spørsmål ved!

Der er ikke ofrene som skal bestemme HVA som er en rettferdig straff, det er rettssystemet. Det er det jeg syns det virker som om enkelte her har vanskelig for å forstå.

Og jeg spør igjen Tex: Hva VET du om hva andre medlemmer og gjester på dette forumet har i sin bagasje? Og hvorfor har du et så traumatisk forhold til Kardemomme By?

Endret 31.12.03, kl 10.10 - et viktig IKKE hadde falt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen her som har sagt at gjerningsmennene skal ha den straffen de fortjener?

Jeg har vel sagt det ganske grundig, følger du ikke med eller?

Det er din (og enkelte andres) sterke behov for hevn vi har stilt spørsmål ved!

Enkelte andre?

Brunhilde, av og til syns jeg du nærmer deg faretruende en grense for hva som kan regnes for høflig og normal oppførsel.

Der er ikke ofrene som skal bestemme HVA som er en rettferdig straff, det er rettssystemet. Det er det jeg syns det virker som om enkelte her har vanskelig for å forstå.

Ingen her som har sagt de skal bestemme, men flere har vel gitt uttrykk for hva de ville synes var passende. Det er noe helt annet.

Og jeg spør igjen Tex: Hva VET du om hva andre medlemmer og gjester på dette forumet har i sin bagasje? Og hvorfor har du et så traumatisk forhold til Kardemomme By?

Idiotiske spørsmål får idiotiske svar.

Brunhilde, du vet utmerket godt at jeg er synsk og selvsagt kan lese hele folks livshistorie gjennom det de skriver. Jeg har ikke noe forhold til Kardemomme by, what so ever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Jeg har allltid lært at "det finnes ikke idiotiske spørsmål - BARE idiotiske svar"...

I rest my case! No use trying to fight ignorance!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fatter ikke hva for slags spørsmål dere mangler svar på.

Hvis det er de to siste dere sikter til:

Brunhilde skrev:

Du vet like godt som jeg og alle andre at det ikke er noen som vet med hundre prosent sikkerhet hvem eller hva som gjemmer seg bare nickene på KG.

For alt dere vet kan jeg være personen bak både Iset, Pip, Tristessa, Nicoline, og flere til.

Like lite vet jeg hvem dere er.

Jeg sier bare at for å vite hvordan skoen trykker må man faktisk ha hatt den på.

Ingen ting av det du har sagt gir noe som helst inntrykk av at du har hatt større traumer en en kvise på nesa på første date.

Når det gjelder Kardemommeby kan jeg opplyse om at jeg har vært der på ferie flere ganger og hatt det helt ok.

Jeg håper dette ble lagt på et slikt nivå at til og med dere kan innse at spørsmålene nå må være grundig besvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet INGENTING om hva jeg eller noen andre her har opplevd. Jeg skjønner at ofre kan ha lyst på hevn. Det betyr ikke at det er en bra ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
selvom hevn er feil og primitivt forstår jeg godt ofrenes ønske om hevn..

tror nok de fleste her hadde hatt et ønske om hevn

Selvfølgelig!! Har null problemer med å forstå at offre ønsker hevn.

Men det betyr ikke at rettssystemet skal etterleve disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...