Gå til innhold

Straff for Saddam Husein

BK

Hvilken straff bør Saddam få?  

1 stemme

1. 1. Hvilken straff bør Saddam få?

• Dødsstraff
      6
    • Livsvarig fengsel
      31
    • Han bør frifinnes
      3

Anbefalte innlegg

det var da voldsomt.

Hvem kan bestemme at det er lite voksent å ønske seg refferdighet?

Hvis noen rørte mine barn skulle jeg personlig sørge for at vedkommende aldri kunne røre noe som helst mer.

Denne manen har begått grusomheter av en annen dimensjon.

Hør med familiene til alle dem han har mishandlet.

Tenker du finner flere som er enig med meg enn enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker du finner flere som er enig med meg enn enig med deg.

Neppe. Hvis det du sier der hadde vært sant, så hadde det vært en god del flere land med dødsstraffer enn det er per dato. Siden du mener at majoriteten mener som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Flere som er enig med deg (Tex) enn med meg.... ja, det var jo virkelig en voksen uttalelse - det ble nesten som "bare pass deg, min pappa er sterkere enn din pappa, så!" Må nesten bare le av dette, beklager Tex, men klarer ikke å ta deg helt alvorlig her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde
Jeg er saa glad for at rettssystemet vaart ikke er tuftet paa foelelser.

Ja - og Amen til deg mellom. Det er sannelig jeg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig voksent å bruke voksenhet som eneste agument.

Host opp din egen mening da, hva syns du er passende straff for en av Saddams kaliber?

Og forestill deg samtidig at han har tatt livet av hele familien din og halve nabolaget ditt, og at han har sendt flere soldater for å forgripe seg på deg mens han selv røyker sigar og ser på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og forestill deg samtidig at han har tatt livet av hele familien din og halve nabolaget ditt, og at han har sendt flere soldater for å forgripe seg på deg mens han selv røyker sigar og ser på.

Er det sånn du mener en dommer eller en jury bør tenke?

Ville du ha hatt tillit til en sånn domstol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Manji skrev:

Det er vel kanskje like rettferdig som om vi som ikke aner hva dette dreier seg om skulle dømme ham. Vi kan ikke engang forestille oss hvordan det er å leve i et land med et diktator-regime. (Selvom det er veldig pop bl.a. her på Kvinneguiden å sammenligne Bush og USA med nevnte terror-regimer.)

Hvordan kan du, Manji påstå at det ikke er rettferdig at mennesker som har følt hans vrede på kroppen skal få lov til å dømme ham for de forbrytelser han har gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh. Den skumle mamma teknikken. Å bruke navnet til det vedkommende en adresserer for å skape mer tyngde og alvor.

Poenget er at jeg har ikke sagt at irakerne ikke skal få bestemme dette selv. Du tolket det derimot i den retning at jeg insinuerte det, men det var feil.

Videre, Brunhilde og mellom snakket om =vårt= rettsystem

... ikke irakernes. Og vi snakker vel her om hvordan domstoler generelt bør være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde
Skikkelig voksent å bruke voksenhet som eneste agument.

Host opp din egen mening da, hva syns du er passende straff for en av Saddams kaliber?

Jeg synes Saddam Hussein bør stilles for en internasjonal domsstol. Jeg har ingen grunn til å forestille meg noe som helst, du klarer jo fint å fortelle meg hva jeg skal se, ikke sant?

Det jeg vet er at jeg ikke er gitt myndighet til å dømme hverken Saddam eller andre diktatorer, derav mitt ønske om at en internasjonal domsstol tar seg av den biten, nettopp fordi jeg ikke ønsker å leve etter "øye-for-øye, tann-for-tann rettferdighet", men tvert i mot setter stor pris på å leve i et demokrati hvor blandt annet rettsikkerheten har en høy stjerne. Hvis Tex skal får det som hun vil, kan jeg ikke se annet enn at demokratiet trues, og det vil jeg ikke være med til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Manji: Du svarte nå dette til Tex:

Det betyr jo at du ikke har tillitt til at irakerne selv skal få dømme Saddam for de grusomheter han har begått mot det irakiske folk - eller var det ikke det du mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....men tvert i mot setter stor pris på å leve i et demokrati hvor blandt annet rettsikkerheten har en høy stjerne. Hvis Tex skal får det som hun vil, kan jeg ikke se annet enn at demokratiet trues, og det vil jeg ikke være med til!

Du prater om rettssikkerhet. Forutsetter du at han kan frikjennes?

Jeg for min del snakker om straffeutmålingen.

Fyren blir dømt, det hersker det liten tvil om.

Rettssikkerheten er like godt ivaretatt uansett hva straffeutmålingen blir.

Og jeg syns at det kan være en passende straff å få i retur alle de gleder han har unt sitt fattige folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øye for øye, og hva - hårtufs mot hårtufs, eller kan hende baller mot baller? Hevntankegangen din hører hjemme i et annet årtusen, Tex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manji: Du svarte nå dette til Tex:

Det betyr jo at du ikke har tillitt til at irakerne selv skal få dømme Saddam for de grusomheter han har begått mot det irakiske folk - eller var det ikke det du mente?

Les ---- tråden ---- en ---- gang ---- til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øye for øye, og hva -  hårtufs mot hårtufs, eller kan hende baller mot baller? Hevntankegangen din hører hjemme i et annet årtusen, Tex.

Med fare for å senke meg ned på ditt nivå, jeg syns tankegangen din hører hjemme i Kardemommeby.

Hva syns du er en passende straff da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke jeg, en natt eller femten med tante Sofie? Herregeud.

Og du mener at en verden alà deg ville vært å foretrekke,

unnskyld - jeg mener, mer realistisk, hvor vi torturer torturister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det umulig for dere å komme med et realt svar?

Hva er passende straff for Saddam Hussein?

Siden dere så tydelig har meninger om at han ikke skal plages noe særlig må dere jo kunne komme med et forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bør få sin straff utmålt, etter en evt. dom av en internasjonal domstol. Etter min mening bør han straffes på en human (dvs. ikke tortur - ikke død) måte. Altså - i tråd med menneskerettighetene. Jeg kan ikke svare deg Tex, for det er nettopp det systemet er der for (når det virker) å jobbe for en rettferdig straff OG dom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Manji, her er hele innlegget jeg viser til :

Tex skrev:  

Du svarte:

Hva er det jeg må lese en gang til? Det er jo tydelig at du ikke har tillitt til en domstol bestående av irakere - eller betyr det noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...