Gå til innhold

J**** inkasso


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger virkelig litt hjelp her!

Gjerne av noen som har litt greie på disse såkalte inkasso firmaene. Jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan, men det er ikke lett.

Min samboer har tidligere slitet med økonomien og derfor mottatt inkasso for noen år tilbake. Disse er da nedbetalt og ordnet for en god stund siden, han ringte også rundt til alle inkasso firmaene og oppga navn fødselsdato osv for å sikre seg om at det ikke stod noe igjen. Han fikk beskjed av alle sammen at det var i orden, men nå. En god stund etter all dette, så pøser det på inkasso brev fra ulike firmaer, det står ikke hva det gjelder på noen. Kun en faktura med hovedstol.

Det er alt fra 1000-8000kr i hver faktura, han har ringt rundt å holdt på men vi forstår forsatt lite. Dette skal da være utelatte regninger fra 2-5år tilbake. Han har IKKE motatt noe faktura på dette tidligere, som har gitt oss mulighet til å betale HOVEDSUMMEN(uten inkasso). De mener har sendt til en tidligere adresse, etter han flyttet. Begynner å lure på om de driver på med samme inkasso krav som er betalt.

De har også sagt de setter kravene på vent til saken er løst, men de FORSETTER å sende nye fakturaer, med høyere beløp så alt baller seg på.

Spørsmålet mitt er da, er det virkelig lov å sende en feit sum etter DE har sendt alle fakturaene til feil/tidligere adresse ?

De klarte vist til slutt å sende til den riktige, etter ja ikke vet jeg. år måneder ?

Hva er egentlig reglene for inkasso krav?

Hvor går grensene?

Hvem går man til om de ikke slutter ? Har ringt opp til flere ganger men de sender nye hele tiden

hvor mange år tilbake kan de kreve ?

Beklager rotete innlegg, men jeg skjønner ikke så mye av det selv faktisk. Ikke lett å forklare. Men dette setter oss i en dårlig situasjon økonomisk.

noen???? :tristbla: B

blir så stresse av den driten her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres jo merkelig ut at de ikke vet hva de sender inkasso for/hva inkassoen gjelder? Jeg hadde heller ikke betalt 8.000,- for noe jeg ikke har peiling på hva er.

:klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket svar får han når han spør hvor hovedkravet kommer fra?

Jeg har forsåvidt også opplevd det at regninger ikke kommer frem, for så å få store inkassoregninger i posten. Har da bare fått vite at det er mitt eget ansvar, og dermed betalt. Men i mine tilfeller har jeg jo visst hva det gjaldt, og at det bare har vært jeg som har glemt å betale regningene i tide.

Men igjen; hva sier de når han spør hvor kravet kommer fra? Om han ikke føler han kommer noen vei med dem, kan jo en løsning være at du snakker med dem? Så lenge han er til stede og kan bekrefte at han tillater at du prater med dem, så bruker det å gå greit.

Og, en siste ting jeg kom på. Bare vit at dere er aldeles ikke alene om slikt "rot". Det trenger ikke være dere som er rotete i økonomien engang, men andre som tuller. Så selv om det er veldig kjipt når regningene kommer inn, så vit at det ikke nødvendigvis er dere som har null økonomisk sans.

Lykke til, håper det ordner seg og at dere finner ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket svar får han når han spør hvor hovedkravet kommer fra?

Jeg har forsåvidt også opplevd det at regninger ikke kommer frem, for så å få store inkassoregninger i posten. Har da bare fått vite at det er mitt eget ansvar, og dermed betalt. Men i mine tilfeller har jeg jo visst hva det gjaldt, og at det bare har vært jeg som har glemt å betale regningene i tide.

Men igjen; hva sier de når han spør hvor kravet kommer fra? Om han ikke føler han kommer noen vei med dem, kan jo en løsning være at du snakker med dem? Så lenge han er til stede og kan bekrefte at han tillater at du prater med dem, så bruker det å gå greit.

Og, en siste ting jeg kom på. Bare vit at dere er aldeles ikke alene om slikt "rot". Det trenger ikke være dere som er rotete i økonomien engang, men andre som tuller. Så selv om det er veldig kjipt når regningene kommer inn, så vit at det ikke nødvendigvis er dere som har null økonomisk sans.

Lykke til, håper det ordner seg og at dere finner ut av det!

Han får beskjed om at det er telefon regninger er har mange år gamle, som da er sendt til tidligere adresse eller ikke sendt. Det vet vi faktisk ikke, men har ikke mottatt noe tidligere. Har ikke hatt sjanse til å betale startsummen heller. Det er jo helt idiotisk, til sammen så er inkasso kravene på rundt 20 tusen. Det er vel ingen som betaler en slik sum uten videre. Huffff, vi får ringe igjen i morgen! det er vanskelig å holde styr på hva alt det forskjellige er når det kommer fra forskjellige steder.

Takk for svar!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo merkelig ut at de ikke vet hva de sender inkasso for/hva inkassoen gjelder? Jeg hadde heller ikke betalt 8.000,- for noe jeg ikke har peiling på hva er.

:klo:

Nei og det verste av alt er at det bare er den ENE fakturaen som er på 8.000 så tilsammen er det langt mer! Jeg blir så innmari stresset av sånt :trist: De klarer ikke forklare oss spesifikt hva det er, hva er startsummen, hvor kommer det fra osv. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du heeelt sikker på at kjæresten din har ringt rundt og ordna opp for seg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du heeelt sikker på at kjæresten din har ringt rundt og ordna opp for seg?

Det var også min tanke...

Det tar ikke såå lang tid før innkrever går til rettslige skritt (kan gjøres én mnd etter inkasso er sendt), og at de ikke har fått fatt på ham i 2-5 år pga adresseendring virker litt usannsynlig..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var også min tanke...

Det tar ikke såå lang tid før innkrever går til rettslige skritt (kan gjøres én mnd etter inkasso er sendt), og at de ikke har fått fatt på ham i 2-5 år pga adresseendring virker litt usannsynlig..?

Neida, er ikke så himla usannsynlig. Har skjedd samboeren min også. Og i hans tilfelle var det en økonomisk rådgiver inne i bildet, slik at alt skulle gjøres "skikkelig". Likevel kom det et inkassokrav... hmmm... 3-4 år etter at alle inkassobyrå ble ringt opp. Og dette var et krav fra tiden før dette igjen. Mao, det aktuelle inkassobyrået satt på saken allerede da de ble ringt opp i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, er ikke så himla usannsynlig. Har skjedd samboeren min også. Og i hans tilfelle var det en økonomisk rådgiver inne i bildet, slik at alt skulle gjøres "skikkelig". Likevel kom det et inkassokrav... hmmm... 3-4 år etter at alle inkassobyrå ble ringt opp. Og dette var et krav fra tiden før dette igjen. Mao, det aktuelle inkassobyrået satt på saken allerede da de ble ringt opp i utgangspunktet.

Det er flere fakturaer med 1000-8000kr i hver og over 20.000 tilsammen. Da er det minst fire forskjellige som krever sine penger. Jeg synes bare det er litt merkelig at alt kommer nå på samme tid, så mange år etter. Også selvom alle bruker samme inkassobyrå (som òg er usannsynlig). Hvorfor har ikke bare én av de maaange fakturaene som er sendt ila. 2-5år blitt sendt i retur?

Selvfølgelig kan det hele være rot fra inkassobyråets side, men det er mange tilfeldigheter som skal inntreffe samtidig (hvis jeg har tolket startinnlegget riktig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet mitt er da, er det virkelig lov å sende en feit sum etter DE har sendt alle fakturaene til feil/tidligere adresse ?

De klarte vist til slutt å sende til den riktige, etter ja ikke vet jeg. år måneder ?

Det kan skyldes at firmaet som skulle ha pengene har feil/utdatert adresse, men når saken går til inkasso bruker de folkeregistrert adresse. Man er selv pliktig til å oppdatere adresse, dersom man har et gående kundeforhold. Men dere har krav på kopi av dokumentasjonen på kravet, dersom dere kontakter inkassobyrået.

Grunnen til at alt kommer på en gang kan være at det nærmer utløp på foreldelsesfristen, eller at de ser på kreditsjekk at han er blitt mer betalingsdyktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri sett et inkassokrav der det ikke har stått hva hovedstolen gjelder. Det står ALLTID hvem som er kreditor på brevene, så jeg syns hele historien din skurrer.

Jeg er regnskapsførere så jeg har sett noen i løpet av årene..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått inkassokrav hvor det ikke står hva det gjelder. Det var fra kommunen. Og der var faktisk verken regning eller purring sendt, så inkassobyrået frafalt kravet umiddelbart.

Men grunnlaget var riktig, så det betalte jeg selvfølgelig (direkte til kommunen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått inkassokrav hvor det ikke står hva det gjelder. Det var fra kommunen. Og der var faktisk verken regning eller purring sendt, så inkassobyrået frafalt kravet umiddelbart.

Men grunnlaget var riktig, så det betalte jeg selvfølgelig (direkte til kommunen).

Jeg har oså opplevd å få inkassokrav der det omtrent var umulig å tolke ut fra kravet hva inkassokravet gjaldt. Jeg fant etter mye om og men hvem kravet var fra, men det sto ingenting om hva det gjaldt (jeg skjønte hva det var, da det gjaldt en parkeringsbot ilag på arbeidsplass, med merke synlig i ruta, men hadde det vært ang et gammelt krav og forholdsvis ukjent firma hadde jeg ikke hatt en sjanse til å finne ut av det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Apophis

Det kan skyldes at firmaet som skulle ha pengene har feil/utdatert adresse, men når saken går til inkasso bruker de folkeregistrert adresse.

Tja. Eg har fått tilsendt både regninger og inkasso til min gamle adresse, ei god stund etter at eg oppdaterte adressen min. Så det gjør de tydeligvis ikkje alltid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere fakturaer med 1000-8000kr i hver og over 20.000 tilsammen. Da er det minst fire forskjellige som krever sine penger. Jeg synes bare det er litt merkelig at alt kommer nå på samme tid, så mange år etter. Også selvom alle bruker samme inkassobyrå (som òg er usannsynlig). Hvorfor har ikke bare én av de maaange fakturaene som er sendt ila. 2-5år blitt sendt i retur?

Selvfølgelig kan det hele være rot fra inkassobyråets side, men det er mange tilfeldigheter som skal inntreffe samtidig (hvis jeg har tolket startinnlegget riktig).

Var meg du siterte. Mitt poeng var at det ikke er så usannsynlig, selv om flere ting må "klaffe" riktig for at det skjer. Og å oppdatere folkeregistrert adresse har etter min erfaring pent lite å si. Ifølge inkassobyråene jeg har vært borti, synes de å mene at man skal kontakte dem også. Folkeregistrert adresse er noe son fungerer fin-fint i teorien, men ikke i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkeregistrert adresse er noe son fungerer fin-fint i teorien, men ikke i praksis.

Det har jo alt å si så lenge purringen da ikke er gyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo alt å si så lenge purringen da ikke er gyldig.

Jo, selvfølgelig, men det jeg skulle frem til var nettopp det jeg skrev: funker i teorien, ikke i praksis. På generell basis, ikke bare i forbindelse med inkasso.

Nå blingser jeg gjerne litt, men om det er umulig å oppdrive når disse regningene er ifra, hvordan vet man da hvor mange år som har gått? Og hvordan beviser man at man ikke har mottatt regning, purring, inkassovarsel, inkassoregning? Å bare si at man ikke har mottatt holder jo ikke, da ville jo alle sagt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...