CeeCee Skrevet 2. januar 2012 #1 Skrevet 2. januar 2012 Har en haug med ribberester jeg har frosset ned etter julemiddagen. Er lei av brun saus, rødkål og poteter. Har vært på Matprat og kikket, men fant ikke noen spesielle oppskrifter på akkurat det. Har du noen gode på lager? (Tenker kanskje litt i retning noe spearribs-lignende, eller gryteretter)
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #2 Skrevet 2. januar 2012 Nå sto jeg og rensket pinnekjøttet i natt, det og kraften skal brukes i lapskaus. Men Ribbe, vel synes du er inne på noe selv. Vi har også ribbe etter julen i fryseren, den kommer nok til å bli brukt som sommermat på grillen. Elsker spearribs.
Moscato Skrevet 2. januar 2012 #3 Skrevet 2. januar 2012 Det er godt å bruke som pålegg med majones til, og med fiskelefser kan du lage en slags ribbewrap (ribbe/pinnekjøtt+litt pølse+kålrabistappe+potet+litt ribbefett). 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #4 Skrevet 2. januar 2012 Det er godt å bruke som pålegg med majones til, og med fiskelefser kan du lage en slags ribbewrap (ribbe/pinnekjøtt+litt pølse+kålrabistappe+potet+litt ribbefett). Det hørtes usedvanlig motbydelig ut. 2
Moscato Skrevet 2. januar 2012 #5 Skrevet 2. januar 2012 Det hørtes usedvanlig motbydelig ut. Åneeei, noen har funnet på å pakke inn maten i en lefse i stedet for å la den ligge på tallerkenen.... 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #6 Skrevet 2. januar 2012 Det er godt å bruke som pålegg med majones til, og med fiskelefser kan du lage en slags ribbewrap (ribbe/pinnekjøtt+litt pølse+kålrabistappe+potet+litt ribbefett). Hva i all verden er fiskelefser? Fisk, pinnekjøtt og ribbe sammen? 2
pusla Skrevet 2. januar 2012 #7 Skrevet 2. januar 2012 Sist vi hadde ribberester, hadde vi skiver av ribba i rundstykke med sennep. Vi hadde også litt surkål i (altså som pålegg, men vi varma ribba da). Det var kjempegodt, anbefales
Skravla Skrevet 2. januar 2012 #8 Skrevet 2. januar 2012 Her ble det en stor kjele lapskaus med julens rester..... Og nå er det mat i fryseren.
Moscato Skrevet 2. januar 2012 #9 Skrevet 2. januar 2012 Hva i all verden er fiskelefser? Fisk, pinnekjøtt og ribbe sammen? Fiskelefser er den norske varianten av tortillalefsene de bruker i Mexico. Altså en tynn, myk hvetelefse. Har ingenting med fisk å gjøre i seg selv, men har nok tradisjonelt vært mest vanlig som tilbehør til lutefisk, derav navnet. Svigers kaller det også dyppelefse, men da er lefsa rullet sammen til et tynt rør (uten fyll) som skal dyppes i saus eller ribbefett.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #10 Skrevet 2. januar 2012 http://matoppskrift.no/sider/artikkel1475.asp
Malum Skrevet 2. januar 2012 #11 Skrevet 2. januar 2012 Kjempegodt inni lefse med grov sennep, gjerne skånsk.
skrue Skrevet 2. januar 2012 #12 Skrevet 2. januar 2012 Det hørtes usedvanlig motbydelig ut. Den som ikke prøver ut noe nytt (dytter grensene) blir sittende med gul ost resten av livet og tror at det er det eneste rette. 4
Mixelite Skrevet 2. januar 2012 #13 Skrevet 2. januar 2012 Som nevnt:Kald ribbe i hjemmebakte lefser med god sennep er kjempegodt! 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #14 Skrevet 2. januar 2012 Den som ikke prøver ut noe nytt (dytter grensene) blir sittende med gul ost resten av livet og tror at det er det eneste rette. Likevel må det være lov å reagere på kombinasjonen fisk, ribbe og pinnekjøtt. Ja, jeg vet nå at "fiskelefse" ikke har noe med fisk å gjøre, men det var det neppe mange som skjønte... 4
Moscato Skrevet 3. januar 2012 #15 Skrevet 3. januar 2012 Likevel må det være lov å reagere på kombinasjonen fisk, ribbe og pinnekjøtt. Ja, jeg vet nå at "fiskelefse" ikke har noe med fisk å gjøre, men det var det neppe mange som skjønte... Jo, det tror jeg faktisk. Fiskelefse er et gammelt og tradisjonsrikt bakverk som er i bruk over temmelig store deler av landet. Sandkake høres heller ikke spesielt fristende ut, men man kan likevel anta at de fleste nordmenn kjenner til at det er en julekakevariant. PS: Babyolje inneholder ikke babyer. Rart med det, ikke sant? 2
Gjest Survival Skrevet 3. januar 2012 #16 Skrevet 3. januar 2012 Fant denne oppskriften på en matblogg jeg tittet innom for noen minutter siden: Ribbe-wok Har ikke prøvd det, men ser veldig godt ut! 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #17 Skrevet 3. januar 2012 Jo, det tror jeg faktisk. Fiskelefse er et gammelt og tradisjonsrikt bakverk som er i bruk over temmelig store deler av landet. Sandkake høres heller ikke spesielt fristende ut, men man kan likevel anta at de fleste nordmenn kjenner til at det er en julekakevariant. PS: Babyolje inneholder ikke babyer. Rart med det, ikke sant? Det er da ikke nødvendig å være frekk. Fiskelefse er vel stort sett noe vi på Nordvestlandet bruker. Det er ikke sikkert du kjenner til hver eneste lokale spesialitet her i landet du heller? 6
Skravla Skrevet 3. januar 2012 #18 Skrevet 3. januar 2012 Jeg har aldri hørt ordet fiskelefse. Hos oss bruker vi ordet potetlefse........ 5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #19 Skrevet 3. januar 2012 Åneeei, noen har funnet på å pakke inn maten i en lefse i stedet for å la den ligge på tallerkenen.... Jesus, skjerp deg menneske Selv om du synes det er veldig godt kan jo andre få lov å synes noe annet 1
Malum Skrevet 3. januar 2012 #20 Skrevet 3. januar 2012 Jeg har heller aldri hørt om fiskelefse, og gikk, naturlig nok, ut ifra at det var fisk med i bildet. På tross av dette vet jeg, og nok de aller fleste andre oppegående mennesker, altså at sandkaker ikke er laget av sand, og at babyolje er fri for baby. 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå