Gå til innhold

Får ikke sove

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Enkelte dager er jeg dødstrøtt når jeg skal legge meg. Hvis jeg er dødstrøtt klokka to på natta, så legger jeg meg da. Men selv om jeg er kjempetrøtt, så får jeg jo fa*n ikke sove!!! Kan ligge å se i taket til klokka er 05.00 eller 06.00 før jeg sovner, selv om jeg er så trøtt at jeg nesten svimer av.

Andre dager føler jeg nesten ikke søvnbehov i det hele tatt. Nå er klokka tolv på natta, men er jeg trøtt? Nei, ikke i det hele tatt. Det føles absurd å legge seg når jeg ikke er trøtt.

Søvnmønsteret mitt er helt ødelagt. Jeg tror ikke det har noe med døynrytme å gjøre. Jeg legger meg når jeg er trøtt, men jeg får fremdeles ikke sove.

Jeg hater dette her. Jeg vil gjerne legge meg nå, for jeg vil ikke ødelegge døynrytmen, men jeg fins ikke trøtt. Jeg er ikke trøtt før i tretiden kanskje, og når jeg legger meg da får jeg ikke sove. Kan ligge i flere timer. Også sover jeg til langt på dag.

Hva søren skal jeg gjøre?

Av og til får jeg lyst til å hive i meg paracet slik at jeg får sove. (ikke at det hjelper, men jeg innbiller meg det)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Forsinket søvnfasesyndrom? Jeg kjenner igjen noen av tegnene. Men er ikke faglært, så jeg skal ikke sette noen diagnose :P

Melatonin er et stoff som kroppen din produserer. Man kan ta det i pilleform for å få hjelp til å sovne. Men de er ikke sovetabletter.

Jeg ville nok tatt en tur til legen og hørt om han/hun har noen råd :)

*skriveleif

Endret av Fanteria
Skrevet

Hvor lenge har du hatt det slik? Tenker du på noe spesielt når du ikke får sove? Hvordan fungerer du om dagen?

Det kan være lurt å legge seg til faste tider, ikke drikke alkohol eller koffeinholdige drikker etter klokken 20, trene, ikke bruke data eller tv om kvelden, men gjøre ting som roer deg ned, ha frisk luft på rommet (men ikke fryse), være passelig mett, evt bruke beroligende musikk. Det er altså mye som kan gjøres.

Hvis du har lagt deg og ikke får sove innen 15-20 minutter, er det lurt å stå opp og være våken 15 minutters tid og så legge seg igjen. Ikke opphold deg på soverommet i denne perioden. Ikke gjør aktiviteter som setter deg igang igjen.

Å ikke få sove forringer livskvaliteten og får konsekvenser for mye, så jeg håper du snart får orden på dette. Ikke vær redd for å snakke med legen om det.

Skrevet

Et forslag er å stå opp til normal tid (mellom kl 07-08 er normalt for meg) uansett om du bare har sovet 1-2 timer. Kanskje du den kvelden da blir trøtt i 23-24-tia. Om du ikke får sove den natta heller, bare 2-3-timer, stå opp alikavel. Slik fortsetter du, da tror jeg du etterhvert kommer inn i en fornuftig døgnrytme.

Om du har en svært ansvarsfull jobb er det ikke lurt å gå på jobb før du kommer inn en normal døgnrytme, i den perioden kan du sykemelde deg.

Kan ikke se noe bedre måte å gjøre det på.

AnonymBruker
Skrevet

Et forslag er å stå opp til normal tid (mellom kl 07-08 er normalt for meg) uansett om du bare har sovet 1-2 timer. Kanskje du den kvelden da blir trøtt i 23-24-tia. Om du ikke får sove den natta heller, bare 2-3-timer, stå opp alikavel. Slik fortsetter du, da tror jeg du etterhvert kommer inn i en fornuftig døgnrytme.

Om du har en svært ansvarsfull jobb er det ikke lurt å gå på jobb før du kommer inn en normal døgnrytme, i den perioden kan du sykemelde deg.

Kan ikke se noe bedre måte å gjøre det på.

Jeg kan prøve det. Men jeg er så dårlig til å stå opp når jeg er trøtt. Skrur bare av vekkeklokka... Det er så vanskelig å stå opp når man endelig har fått sove.

Skrevet

Du sier at det er vanskelig å stå opp når du er trøtt og netopp har sovnet.

Det er da du må presse deg til å stå opp. Jeg vet det er tungt. Men som sagt, du er nødt til å presse deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forsøk å opprett en fast døgnrytme. Legg deg til samme tid og stå opp til samme tid hver dag - uansett om det er uke eller helg, og uansett hvor mye eller lite du har sovet. Unngå å sove på dagtid.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...