Gå til innhold

Dritt lei av mora mi

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bare sånn at det er sagt og: Jeg betaler kinobillett og alt det der når jeg er på kino altså.. Men det er jo en selvfølge

-TS

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med TS at moren skal betale for nødvendig utstyr, bl.a. klær og sko. Det skal ikke være slik at du går rundt med våte bein fordi du har kun 1 par sko som i tillegg ikke er egnet for norsk vintervær. 2 bukser er også for lite, så jeg syns at moren din bruker for lite av bidraget for klær.

Ellers syns jeg det er helt kurant at en mor får spare penger selv om hun får bidrag, det er ikke nødvendigvis penger som tilhører barnet. Mat, klær, andelen til boutgifter og lommepenger blir som regel ikke dekket av bidraget, det er dyrt med barn. Nå mener jeg ikke TS da moren ikke betaler det hun skal, men sånn i vanlige tilfeller der barna får det de skal og likevel mener de burde ha mer bare fordi moren har penger til overs.

• Liker 1
Skrevet

Fatter ikke åssen noen av dere her i tråden kan mene at det er greit at mor til ts ikke betaler for klær og sko? Ts skriver at hun har to bukser der den ene er veldig slitt.. er det ok liksom? Ville dere vært fornøyde med det da dere var 15 år? :rasende:

Finnes faktisk egoistiske mødre som driter i ungene sine...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fatter ikke åssen noen av dere her i tråden kan mene at det er greit at mor til ts ikke betaler for klær og sko? Ts skriver at hun har to bukser der den ene er veldig slitt.. er det ok liksom? Ville dere vært fornøyde med det da dere var 15 år? :rasende:

Finnes faktisk egoistiske mødre som driter i ungene sine...

Da jeg var 15 mente jeg også at jeg bare hadde to bukser, det var jo tross alt bare to bukser som var bra nok, resten var skapfyll :sjenert:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Litt på siden: hvordan skal du gjøre det ang. utflytting? Så vidt jeg vet må både mor og far skrive under hvis begge har foreldreansvar? Noen må jo også skrive under på leiekontrakt for hybel. Holder det at far gjør dette alene?

http://www.ung.no/flytte/1706_N%C3%A5r_kan_du_flytte_hjemmefra.html

Men hvis dere er flere som deler på foreldreansvaret for barn under 18 år, må den/de av foreldrene som barnet er registrert bosatt hos folkeregistermessig, signere meldingen. Begge foreldre må også signere når det er avtalt eller rettslig bestemt at barnet skal bo fast hos begge foreldre (barneloven § 36)

http://www.skatteetaten.no/no/Sporsmal-og-svar/?mainchapter=118163

AnonymBruker
Skrevet

Syns du høres litt bortskjemt ut. Du skjønner det nok den dagen du skal drive en husholdning selv.

Mange på din alder skjønner ikke at strøm, lån, internett, telefon og mat koster penger. Det er ikke noe som daler ned fra himmelen.

Skrevet

om du flytter ut søker du selv nav om å få bidraget utbetalt til deg, du søker også bidrag fra din mor.

Skrevet

Syns du høres litt bortskjemt ut. Du skjønner det nok den dagen du skal drive en husholdning selv.

Mange på din alder skjønner ikke at strøm, lån, internett, telefon og mat koster penger. Det er ikke noe som daler ned fra himmelen.

Selvfølgelig daler ikke penger ned fra himmelen, og det tror jeg TS er godt klar over all den tid hun har flere jobber som 15 åring og betaler sine utgifter selv.

Men i dette tilfellet er det ikke snakk om at mor ikke har penger til strøm, mat, telefon etc i og med at hun bruker mye penger på oppussing, som tross alt ikke er nødvendig.

Det er ikke slik at alle ungdommer er bortskjemte drittunger uten begrep om pengers vedi. Noen ungdommer lever faktisk i familieforhold som man vanskelig kan tenke seg. Og hvor den minste nødvendige innkjøp blir gjenstand for lange diskusjoner.

Hvorfor er det så rart om TS er en av disse ungdommene??

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jajaja,hvem tenåring harikkevilethatt bidragspengene selv,rett i lommen?

Det erikke enkelt å ha tobarn alene.En inntekt skal du klare alt på. Selvføølegelig blir det lite nye klær.

Du har ikke krav på å få disse pengene. Det skalvære med til å gå til alt,husleie,strrøm,mat,ja alt det krevesfor at dere skal haen plass å bo.

Om du ikke skjønner dette,så kan det bli konflikter og vonde ord falle.

At hun pusser opp...hhvilken kasse gikk det fra? man haren kasse for alt.

Du er frekk som skriver at dere aldri har fått bidraget,hun har underslått de. Så hva tror du det skyldes at dere har hatt en plass å bo?

vet du hva det koster å forsørge to unger? Hva med mat? Strøm?

Sett deg ned og sett oppet regnestykke.

Du spinner rundt en gal tanke.

Så fantastisk at din mor har klart å spare penger. Tenk på at det arver du en dag.

Bli voksen...sett deg inni ting før du i det hele tatt forsøkeråfå støtte.

Har du sett mellomromtasten før?

men lykke til, til deg TS hvis moren din er like ille som du sier og det ikke er tenårene som overdriver litt :gjeiper: :yvonne:

Skrevet

Når man har råd til å spare penger til oppussing hver måned etter faste utgifter, har man faktisk råd til å kjøpe nødvendigheter hva angår sko og klær til sitt eget barn. Ut i fra alle svarene til TS i denne tråden, får jeg helt klart inntrykk av at hun verken er bortskjemt eller tror at penger daler ned fra himmelen. Hadde mammen til TS hatt så dårlig råd at hun ikke hadde hatt mulighet til å betale for nødvendigheter til sin datter (JA, ordentlige vintersko er fatisk det i norge..) så hadde hun heller ikke hatt råd til å spare til oppussing hver måned, enda mindre starte å pusse opp.

Bare det at du skriver en så talentløs og ubrukelig kommentar vitner om enten mangel på kunnskap eller ren og skjær dumhet. (ja, kommentaren din provoserte meg virkelig)

Skrevet

Hvis du har det så fattigslig hjemme at du ikke får dekket nødvendige ting så får du kontakte barnevernet og si fra da. De vil foreta en granskning, snakke med begge foreldrene dine osv og avgjøre hvorvidt det skal settes inn tiltak.

Skrevet

Du kan ikke forvente at alle skal støtte deg da :)

Jeg syns ikke synd på deg, det er helt klart at din mor skal få barnebidrag og slikt. Det burde du vel skjønne. Så burde du også tenke over barn som har det mye verre enn deg, og som faktisk er takknemlige for det andre de får :) Veldig lett å klage på et par vintersko, og legge til side hele oppveksten din, som din mor har vært aleneforsørger for...

Jeg kjenner at jeg blir mektig irriter på deg. Du må da forstå at ikke alle unge mennesker er storkrevede drittunger som ikke forstår noe og at foreldre ikke alltid er gode og gjennomtenkte?

Jeg er godt voksen nå, men da jeg vokste opp hadde jeg mer eller mindre ansvar for min mors økonomi fra jeg var seks. Jeg visste til enhver tid hva hun hadde på konto, jeg måtte betale på butikk med hennes kort fordi hun ikke husket pin-kode, jeg hadde oversikt over hvor mye et evt. lån til leilighet ville koste henne i en alder av ti. Jeg så måndlige kontoutskrifter. Slik kan det fort være i dysfunksjonelle familier. Flott at du selv ikke har opplevd dette, men det er jo vanvittig ufint av deg å avfeie folk som faktisk har levd med dette. Det er ikke stas, det skal jeg love deg.

Jeg bodde også hos min far en periode og han gav meg ikke klær, ikke skolebøker, ikke penger til fritidsaktiviteter, han krevde penger av meg for telefonbruk på fasttelefon, jeg måtte selv betale busskort for å komme meg på skolen. Dette ville jeg aldri gjort mot mine barn. Det er flott at de ansvaliggjøres gjennom jobb og ansvar, men ikke gjennom at foreldre er uansvarlige.

Trekk hodet ditt opp av jorda, alt er ikke rosenrødt i alle familier.

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var 15 mente jeg også at jeg bare hadde to bukser, det var jo tross alt bare to bukser som var bra nok, resten var skapfyll :sjenert:

Ja ikkesant... jeg var alt annet enn bortskjemt når det gjalt materielle goder da jeg var liten, men hadde alltid nok klær, og klæra den gangen var dyrere enn i dag.....

Skrevet

Ja ikkesant... jeg var alt annet enn bortskjemt når det gjalt materielle goder da jeg var liten, men hadde alltid nok klær, og klæra den gangen var dyrere enn i dag.....

Da jeg var 14 hadde jeg to bukser. Den ene var i rød bredstripete cordfløyel, og den andre var i burgunder smalstripete cordfløyel. På den tiden var det kun jeans og helst 501 som dugde, så det var innmari kjipt å gå rundt i noe som stilmessig tilhørte tiåret før.

Det var først da jeg ble 16 jeg fikk min første jeans, kjøpt for stipendpenger.

Gjest licara
Skrevet

Nå må jeg virkelig si det kommer mange sleipe, forutinntatte og dårlig gjennomtenkte svar fra enkelte her!

Ikke i noen av TS sine innlegg virker hun som en bortskjemt liten tenåring uten forståelse for økonomi eller innsikt. Kan det ikke tenkes at ikke alle tenåringer har det like flott som dere tydeligvis må ha hatt det? Er virkelig alle foreldre "fri for synd", bare fordi de er eneforsørgere? Det finnes eneforsørgere med helt grei økonomi, noe annet kan dere innbille noen som tror dere på det.

I dette tilfellet er TS et barn. Et barn skal ikke trenge flere jobber ved siden av skolen for å forsørge seg selv med nødvendigheter som klær og sko. Når TS sier hun har to bukser, hvorav den ene er helt utslitt, later det ikke til at det er snakk om et barn som har altfor mye. Om dere, eller deres barn hadde for mye, selv om dere/de ønsket mere, kvalifiserer ikke det til å kalle TS en bortskjemmt tenåring. Da er det beskrivelsen på dere selv, ikke på alle andre i samme aldersgruppe.

Det koster mye å holde hus og hjem, det vet vi alle som har det. Men har man penger til å pusse opp våtrom som ikke engang har behov for det, har man virkelig råd til å holde ungene sine med nødvendige klær og fottøy, samt fritidsaktiviteter.

En tenårings skolegang er deres "arbeid". De behøver også tid til andre ting, istedet for å måtte jobbe for eget opphold ved siden av skolen. Har de litt småjobber for å skaffe seg ekstra lommepenger er det en sak. Men da er det noe de kan velge selv, ikke noe de behøver.

Jeg lurer egentlig på hvordan dere selv var som ungdommer, når dere ser ut til å mene at alle ungdommer er egosentriske, bortskjemte drittunger som overdriver og lyver når de sier at de ikke har det så bra..?

Er ikke deres oppvekst og liv verdt mere enn forsømmelse? For det skjer, i veldig mange flere hjem enn jeg tror dere kan tenke dere.

Selvfølgelig er det mange andre her i verden som har helt andre problemer og bekymringer, men det unnskylder da ikke at vi kan godta alt annet her hjemme i Norge, kun fordi vi ikke har det verst?

Skrevet

Synes det virker rart at du må gå i slitte klær, når faren din sender penger for at dere skal få det dere trenger. Greit at pengene "sklir inn" i resten av morens husholdning, men hun skal ikke tøye grensene slik at ungene blir stående "fattig".

Synes TS formulerer seg ganske bra og høflig til å være så ung. Hun sier moren bruker nedlatende ord om både henne og faren, så jeg kan gjerne tro at det er ting her som ikke stemmer om denne moren.

Til TS: Du kan fortelle denne historien til noen som har litt rett på hva som er rett når det kommer til økonomien her. Barnevern, advokat, etc. Rett må få bli rett!

Selv om hun er din mor, så har hun ikke lov å behandle deg urett og egoistisk, om det er det hun gjør. Du må ikke være redd for å gå sak i mot henne, for av og til så er faktisk mødre også litt "gærne", selv om barna deres ikke vil tro det om dem. Om du går til sak, så kan du jo forklare henne at det ikke er vondt ment, men at det er det som er det riktige om hun har behandlet deg urett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...