AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #1 Skrevet 1. januar 2012 Hei! Jeg er en jente på 15 år (snart 16). Er ikke den som skriver fult av fjortiss-tråder her på kvinneguiden, men føler nå at jeg trenger litt råd og støtte, og så er det så mange kloke damer og menn her inne da Mine foreldre har vært skilt helt siden jeg ble født, og min far er gift mens min mor akkurat har fått seg samboer. Jeg bor mest med min mor. Faren min betaler hver måned ganske mye penger til mamma for at jeg og søsteren min skal få mat,klær og tak over hode. Men disse pengene har da aldri gått til oss. Min mor har hele tiden underslått penger og spart dem opp. Nå hadde hun spart opp 130.000 som egentlig jeg og søsteren min skulle fått oppover oppveksten vår, men som hun har brukt på seg selv og samboeren. Penger som egentlig skulle gått til oss. Så jeg har vokst opp med veldig lite klær i klesskapet, og pappa ville ikke kjøpe så mye til oss, for da ble det enda verre fra mor sin side. Da kjøpte hun enda mindre klær. Vel, det er nå den siste uken jeg fikk vite om disse pengene som ble brukt til oppussing av et hus som jeg ikke kommer til å bo i lenger enn til høsten. Men hun vet ikke at jeg vet dette, men så føler jeg at jeg ikke vil si så mye om det helt til jeg har flyttet ut. Også fordi det ikke går an å snakke skikkelig med min mor. Hun er et veldig egoistisk menneske, og bryr seg ikke om foreldre eller slektninger i det hele tatt. Og så har hun ingen venner heller. -Så nå er jeg rett og slett drittlei av moren min og jeg har ikke peiling på om jeg takler dette halvåret som kommer nå, men jeg må vel bare det. Faren min bor et stykke unna, og jeg vil ikke bytte skole nå for å bo der heller. Og det kommer virkelig til å bli vanskelig å få barnebidraget fra pappa til meg når jeg flytter for meg selv. Pappa synes det er greit, men problemet er om mamma vil skrive under på det. Og jeg har jo ikke lyst til å gå til sak mot moren min heller. Så nå prøver jeg så godt jeg kan å ligge lavt i terrenget, men hun skal ALLTID finne noe å kjefte på meg for. Nå for noen minutter siden sa hun at jeg hadde noen venner og at jeg måtte få meg et liv. Men jeg har masse venner, og jeg har ALLTID noe å gjøre, men jeg har bare lyst til å slappe av i noen dager før jeg skal begynne på skolen. Og jeg vil at hun bare skal la meg være i fred, men da skal hun liksom kjefte enda mer da. Jeg svarer ikke frekt eller noe, men er det rart jeg blir irritert? Jeg har faktisk så mye å gjøre dette halvåret at jeg så vidt får en uke fri i sommerferien! Og den uka skal jeg jobbe som frivillig.. -Og så får jeg ikke penger av mamma som sagt, så de må jeg tjene selv for å kunne kjøpe meg klær, og så har jeg sluttet på den ene jobben på grunn av dårlig miljø, og så er det veldig vanskelig å få seg en ny jobb. Jeg er absolutt ikke storforlagenes. Og jeg er veldig snill, men er det for mye å be om en hundrelapp eller to i måneden for å slippe å gå i utslitte klær? Og kanskje litt privatliv i ny og ne uten at hun skal brase inn på rommet mitt uten å banke på engang? Jeg er faktisk den som hjelper til mest i huset i familien, men føler ikke at jeg får noe igjen. Og på toppen av alt kaller hun meg egosentrisk, idiot og dum. Føler egentlig selv at jeg ikke er noen av delene. Og som sagt: det går ikke an å snakke med henne på noen måter! Så det funker ikke Så hva hadde dere gjort om dere var i min situasjon? Bare å spørre om ting, så skal jeg svare så godt jeg kan, men håper at dere lar være å slenge dritt til meg da. Hilsen meg 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #2 Skrevet 1. januar 2012 Det er da ikke DU som skal ha disse pengene. Dette er penger din mor får fordi hun har deg og din søster det meste av tiden. Det er dyrt å ha barn. Hun kan ikke underslå penger som er rettmessig hennes. 9
Gjest gjest Skrevet 1. januar 2012 #3 Skrevet 1. januar 2012 Jeg tror ikke det er så mye du kan gjøre overfor moren din, hun virker som et håpløst tilfelle. Er det noen videregående skoler nær faren din, slik at du kan flytte til ham? Da kan vel ikke moren din griske til seg bidraget... 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #4 Skrevet 1. januar 2012 Har du god innsikt i din mors økonomi? Det tviler jeg faktisk på. Barnebidrag er IKKE ment som lommepenger for deg, men som fars del av mat, klær og boutgifter. 7
Gjest annemor30 Skrevet 1. januar 2012 #5 Skrevet 1. januar 2012 Pengene skal jo brukes til barnas oppfostring;) usikker om jeg kan kalle sparing til eget oppussingsprosjekt til barnas beste;)Men pengene skal da gå til strøm,husleie,mat,klær andre aktiviteter;) 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #6 Skrevet 1. januar 2012 Det er da ikke DU som skal ha disse pengene. Dette er penger din mor får fordi hun har deg og din søster det meste av tiden. Det er dyrt å ha barn. Hun kan ikke underslå penger som er rettmessig hennes. Ja, mesteparten av pengene skal gå til underhold av barna. Det vil si strøm, mat, klær skole og annet som foreldrene må betale når barna bor hjemme. Men jeg skjønner at man blir frustrert når man ikke får nye klær når de gamle er slitte og ødelagte når moren mottar penger i trygd som egentlig er ment for dette. 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #7 Skrevet 1. januar 2012 Det er da ikke DU som skal ha disse pengene. Dette er penger din mor får fordi hun har deg og din søster det meste av tiden. Det er dyrt å ha barn. Hun kan ikke underslå penger som er rettmessig hennes. 800 kroner i måneden på klær er faktisk ikke rettmessig hennes. Ikke de pengene jeg skal ha til fritidsaktiviteter heller. Det må jeg betale for selv. Det er også flere ting (kommer ikke på alt i farten) som vi har krav på å få støtte til, som vi ikke får. Håper dette oppklarer litt Hilsen TS
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #8 Skrevet 1. januar 2012 Jeg tror ikke det er så mye du kan gjøre overfor moren din, hun virker som et håpløst tilfelle. Er det noen videregående skoler nær faren din, slik at du kan flytte til ham? Da kan vel ikke moren din griske til seg bidraget... Nei det er det som er problemet, men skal flytte til en by et stykke unna. Dette er helt greit for min far da selvfølgelig. For da kan jeg fordele pengene på det jeg trenger selv uten at det skal være noe til gode for min mor. -TS
Envy Skrevet 1. januar 2012 #9 Skrevet 1. januar 2012 Kan du ikke bo hos faren din, så slipper du at din mor "lurer" til seg din fars penger? Forøvrig tror jeg kanskje ikke moren din er så ille som du vil ha det til. De aller fleste på 15-16 år er vel egentlig litt "drittlei" sine foresatte. Det var i allefall jeg, nå er jeg 23 og ser ting med litt andre øyne, og foreldrene mine hverken var, eller er fæle mennesker 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #10 Skrevet 1. januar 2012 Har du god innsikt i din mors økonomi? Det tviler jeg faktisk på. Barnebidrag er IKKE ment som lommepenger for deg, men som fars del av mat, klær og boutgifter. Ja det har jeg. Min mor har en veldig god økonomi. Og viss du leser det jeg skrev svar på litt ovenfor dette innlegget om klær og fritidsaktiviteter så forstår du nok. Hilsen TS
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #11 Skrevet 1. januar 2012 Du/dere kan gå til barnevernet og melde det som forsømmelse. 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #12 Skrevet 1. januar 2012 Kan du ikke bo hos faren din, så slipper du at din mor "lurer" til seg din fars penger? Forøvrig tror jeg kanskje ikke moren din er så ille som du vil ha det til. De aller fleste på 15-16 år er vel egentlig litt "drittlei" sine foresatte. Det var i allefall jeg, nå er jeg 23 og ser ting med litt andre øyne, og foreldrene mine hverken var, eller er fæle mennesker Det er et halvt år igjen av 10 klasse, så jeg vil helst ikke flytte til faren min nå. Moren min er verre enn det "jeg vil ha det til". Jeg har ikke fortalt halvparten engang, men vil ikke bli gjenkjent her heller. Og faren min er veldig skuffet over det min mor har gjort. Det er også min stemor og mine stesøsken + min søster. -Jeg er yngst. -TS
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #13 Skrevet 1. januar 2012 Du/dere kan gå til barnevernet og melde det som forsømmelse. Ja, min far har flere ganger tenkt på det, men vil ikke gjøre det på grunn av oss. Har vært flere ganger på familievernkontor også. Men om et halvt år så er det uansett over. -TS 1
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2012 #14 Skrevet 1. januar 2012 Og faren min er veldig skuffet over det min mor har gjort. Har han snakket med moren din om dette?
HvittHus Skrevet 1. januar 2012 #15 Skrevet 1. januar 2012 Jeg har desverre ingen råd å kommme med, men forstår godt at du er frusterert og sender deg en klem . Mine forldre hadde heller aldri råd til så selvfølgelige ting som feks vintersko og skikkelig gymtøy. Dette resulterte at jeg på sjetteklassebildet sitter med gummistøvler på beina, mens alle de andre elevene hadde vintersko. Merkelig nok hadde de alltid penger til tobakk, nye hunder og slike viktige ting. 5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #16 Skrevet 1. januar 2012 Har han snakket med moren din om dette? Ja, selvfølgelig. Hun får et nytt brev om dette nå om noen dager. Han skriver veldig korrekt til henne, uten å kalle henne noe som helst, mens hun svarer "jævla idiot" osv på brev tilbake. Men som jeg sa så er det ikke vits å snakke med moren min om noe som helst. -TS
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #17 Skrevet 1. januar 2012 Jeg har desverre ingen råd å kommme med, men forstår godt at du er frusterert og sender deg en klem . Mine forldre hadde heller aldri råd til så selvfølgelige ting som feks vintersko og skikkelig gymtøy. Dette resulterte at jeg på sjetteklassebildet sitter med gummistøvler på beina, mens alle de andre elevene hadde vintersko. Merkelig nok hadde de alltid penger til tobakk, nye hunder og slike viktige ting. Bra du forstår meg Ja vintersko må jeg kjøpe selv om jeg skal ha det jeg og. Min mor bruker heller penger på oppussing enn tobakk da, men det er uansett samme sak. Tusen takk! Hilsen TS
Gjest gjest_kvinne_23 Skrevet 1. januar 2012 #18 Skrevet 1. januar 2012 Har du god innsikt i din mors økonomi? Det tviler jeg faktisk på. Barnebidrag er IKKE ment som lommepenger for deg, men som fars del av mat, klær og boutgifter. Men så går jo ikke de pengene til noen av barna da, men til mor selv og samboeren hennes. 2
lulle Skrevet 1. januar 2012 #19 Skrevet 1. januar 2012 Hehe, dette er typisk 15-16 åringer. Og hvis dette er det du tar opp med din mor, kan jeg godt forstå at hun kaller deg egosentrisk. Jeg har de siste mnd hatt samme diskusjon med min 16 år gamle datter, et øyeblikk trodde jeg nesten det var hun som var TS. Jeg har prøvd å forklare henne at de pengene jeg får fra far skal dekke mat, hus, strøm osv. Utlegg som jeg har fordi jeg forsørger henne. Jeg prøver videre å forkare henne at bidragspengene jeg får er far sin del av forsørgelsen. Hun forstår ikke dette, og det har nok hendt at jeg har kalt henne egosentrisk. Men om noen år, og når du selv får barn, vil du skjønne mer av moren din:-) 4
HvittHus Skrevet 1. januar 2012 #20 Skrevet 1. januar 2012 Hehe, dette er typisk 15-16 åringer. Og hvis dette er det du tar opp med din mor, kan jeg godt forstå at hun kaller deg egosentrisk. Jeg har de siste mnd hatt samme diskusjon med min 16 år gamle datter, et øyeblikk trodde jeg nesten det var hun som var TS. Jeg har prøvd å forklare henne at de pengene jeg får fra far skal dekke mat, hus, strøm osv. Utlegg som jeg har fordi jeg forsørger henne. Jeg prøver videre å forkare henne at bidragspengene jeg får er far sin del av forsørgelsen. Hun forstår ikke dette, og det har nok hendt at jeg har kalt henne egosentrisk. Men om noen år, og når du selv får barn, vil du skjønne mer av moren din:-) Jeg synes du er litt nedlatende nå. Hvis du leste hva jeg skrev så er det ikke alle ungdommer som faktisk får de det har behov for av nødvendige klær ol. Jeg håper at datteren din slipper å kjøpe nødvendig utstyr som feks vintersko? 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå