Gjest Wolfmoon Skrevet 31. desember 2011 #21 Skrevet 31. desember 2011 Hvor langt jeg selv regner som mulig å gå er en helt annen ting enn hva jeg mener når jeg sier gangavstand til andre Jeg kan fint gå en time til jobb hvis jeg starter seint og har god tid, men jeg vil allikevel ikke si at det er gangavstand til jobb hvis jeg starter klokka 7 Det samme gjelder en god del andre ting også for meg, det avhenger av tid om jeg går eller tar kollektivt
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #22 Skrevet 31. desember 2011 Jeg har oppdaget at folk med bil har et helt annet syn på avstander enn oss fotgjengere. En kollega som kjører til døra hver dag mente at jeg fint kunne gå til og fra jobb. Noe som ville tatt meg ca 1,5 time hver vei i sterk trafikk, med fortau som måkes vekk om vinteren etc. Opplevde også noe irriterende her om dagen. Jeg var på vei til et arrangement, og noen venner som skulle samme plass med bil tutet og vinket til meg der jeg gikk opp bakken. De tenkte ikke på å stoppe og plukke meg opp, for de var jo nesten fremme. Men jeg brukte 20 minutt opp bakken og kom frem dyvåt. Bilister har i det hele tatt ofte helt urealistisk syn på hvor lang tid det tar å gå en strekning. En venn sa at han brukte 5 min med bil på en strekning, og mente da at det burde ta meg 15-20 min å gå. Ja, for jeg går jo lett 20 km i timen. 7
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #23 Skrevet 31. desember 2011 Rundt en halvtime Men det kommer jo litt an på hvor, hva, hvorfor... har gått hjem fra byen da jeg var yngre, det tok sikkert en time og vel så det, og vi har bodd såpass landlig at det tok 40 minutter å gå fra nattbuss eller venner. Samtidig ville jeg ikke "skrytt av" at det var gangavstand om jeg inviterte venner i høyhælte sko og tynne festklær på mørkeste, kaldeste natta og de måtte gå en halvtime. 1
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 31. desember 2011 #24 Skrevet 31. desember 2011 Pluss minus en halvtime Så langt jeg kan gå uten å se på det som en overdreven treningsøkt, med andre ord. 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #25 Skrevet 31. desember 2011 Det kommer an på hvor og hva. Vanligvis rundt 30 minutter, men hvis jeg er på ferie og har gangavstand til stranden skal den pokker meg ikke ligge 4 kilometer unna. Hvis jeg skal på fest skal det være 10 minutter unna. 2
Ego Skrevet 31. desember 2011 #26 Skrevet 31. desember 2011 Generell regel for meg; det er gangavstand om tur-retur tar max en time. Ellers enig i det som ble skrevet tidligere i denne tråden, at definisjonen av gangavstand avhenger litt av hvilken destinasjon man snakker om, og hvor mye man eventuelt har å bære på. 1
Gjest MorAase Skrevet 31. desember 2011 #27 Skrevet 31. desember 2011 Så langt som helst. Det er tiden en har til rådighet som bestemmer. 1
Zakuro Skrevet 31. desember 2011 #28 Skrevet 31. desember 2011 Jeg har lagt merke til at folk har høyst ulik oppfatning av begrepet "gangavstand". Har opplevd at folk sier ikke gangavstand, og det viser seg at det tar 20 min å gå. Mens andre kaller det gangavstand selv om det kan ta en time. Hvor går grensen for deg? Må man gå, så er nå det meste gangavstand:P Når bil, sykkel eller buss ikke er alternativer så er det utrolig hva som kan bli gang avstand! Jeg gikk rundt en mil for å komme til vgs. siste året, og samme dritten tilbake igjen, i oppoverbakker! Men jeg vil nok dra grensen til 30-40 minutter i dag, avhengig av været. Og det kommer jo an på hva man er vant med. Er man vant med å ha kort avstand til skole, jobb, butikk etc. eller man er vant med å ha bil, så blir det jo noe annet en dem som ikke er vant med det. Så kommer det jo an på helsa da. 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #29 Skrevet 31. desember 2011 10-15 minutter. Ut over det er i mine øyne ikke gangavstand, selv om det så klart er mulig å gå. Da tar man heller bussen, trikken eller t-banen. Det skal sies at jeg er svært bortskjemt med kollektivtransport. Nærmeste busstopp er 100 meter hjemmefra, til trikken er det 300 meter, t-banen 5-600 meter og toget det samme. Det legger litt føringer for hvor langt man både behøver og gidder å gå.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #30 Skrevet 1. januar 2012 5 minutter, maks! Tar det mer tid enn det tar jeg heller bilen.
Gjest O___o Skrevet 1. januar 2012 #31 Skrevet 1. januar 2012 Jeg har lagt merke til at folk har høyst ulik oppfatning av begrepet "gangavstand". Har opplevd at folk sier ikke gangavstand, og det viser seg at det tar 20 min å gå. Mens andre kaller det gangavstand selv om det kan ta en time. Hvor går grensen for deg? alt innen 1/2 mil
Gjest Valiumsjunkie Skrevet 1. januar 2012 #32 Skrevet 1. januar 2012 Skole 5-10 min, matbutikk 5 min.
Gjest Rivera Skrevet 1. januar 2012 #34 Skrevet 1. januar 2012 (endret) Maks 10-15 minutter Jeg bor, og har vokst opp, i sentrum av en storby, så det å skulle gå særlig mye lengre blir liksom ikke naturlig for meg... Litt vanskelig å skulle forklare,hehe, men når jeg synes det er langt til matvarebutikken som ligger 2 minutter fra hvor jeg bor, så blir det lett slikt Endret 1. januar 2012 av Rivera
Anglofil Skrevet 1. januar 2012 #35 Skrevet 1. januar 2012 Jeg har oppdaget at folk med bil har et helt annet syn på avstander enn oss fotgjengere. En kollega som kjører til døra hver dag mente at jeg fint kunne gå til og fra jobb. Noe som ville tatt meg ca 1,5 time hver vei i sterk trafikk, med fortau som måkes vekk om vinteren etc. Opplevde også noe irriterende her om dagen. Jeg var på vei til et arrangement, og noen venner som skulle samme plass med bil tutet og vinket til meg der jeg gikk opp bakken. De tenkte ikke på å stoppe og plukke meg opp, for de var jo nesten fremme. Men jeg brukte 20 minutt opp bakken og kom frem dyvåt. Bilister har i det hele tatt ofte helt urealistisk syn på hvor lang tid det tar å gå en strekning. En venn sa at han brukte 5 min med bil på en strekning, og mente da at det burde ta meg 15-20 min å gå. Ja, for jeg går jo lett 20 km i timen. Veldig enig i denne, har merket det selv i diskusjoner her på KG. F.eks var det en diskusjon angående barn som ble kjørt til skolen, tror jeg, og noen argumenterte med at hvis det tar 5-10 minutter med bil så burde man kunne gå. Vel, det er jo overhodet ikke det samme som å gå. Da mine foreldre flyttet ut på landet ble jeg avhengig av å bli kjørt eller ta buss til toget. Det tar maks 10 minutter å kjøre, men skal jeg gå samme strekka bruker jeg faktisk over en time. Grunnen til det er fordi et ikke er gangvei, og jeg må da gå en lang omvei gjennom diverse boligfelt. For meg kommer gangavstand an på hvorvidt det er bratte bakke eller ikke, hvordan det ellers er lagt opp ift gående. I byen her jeg bor vil jeg si at 20 min er gangavstand, bruker jeg mer enn det tar jeg buss. Mvh Yvonne
Audrina Skrevet 1. januar 2012 #36 Skrevet 1. januar 2012 30 min er som regel maksimum, for det jeg omtaler som gangavstand, selvom jeg selv mer enn gjerne gaar mye lenger enn det, saa lenge det ikke er til jobb eller annet jeg har "hastverk til" 1
Gjest imli Skrevet 1. januar 2012 #37 Skrevet 1. januar 2012 15-20 min. Ikkje fordi det er så vanskeleg å gå lengre, men fordi poenget med gangavstand er at det skal ta kort tid å kome seg til ein plass. Vil ein gå ein tur, blir det jo noko heilt anna. 1
Noteknekk Skrevet 1. januar 2012 #38 Skrevet 1. januar 2012 Jeg setter grensa på 30 minutter, litt pluss/minus avhengig av situasjonen. Det tar meg 1-2 min til nærmeste buss-stopp, 15 min å gå til jobb og 30 min å gå til skole. Jeg ville kategorisert alle som gangavstand.
Reven Rasker Skrevet 1. januar 2012 #39 Skrevet 1. januar 2012 Til daglig, maks et par-tre dagsmasjer. Når man er på streif, gjerne et halvt år :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå