Violetsky Skrevet 4. januar 2012 #21 Skrevet 4. januar 2012 Hvis du snakker minst mulig, kommer du aldri til å bli flink. Så enkelt er det. Du er nødt til å bruke alle språkområdene i hjernen din aktivt for å klare å lære deg å snakke et annet språk. Si det fremmede ordet på det fremmede språket og si det etterpå på ditt eget. På den måten lærer hodet ditt seg språket. Si en setning på det fremmede språket og den samme setningen omigjen på ditt eget språk. Poenget er at du er nødt til å bruke stemmen din og snakke høyt, så hodet ditt må bruke alle språkområdene for å forme ordene. Det du lærer mest av er faktisk pinlige feil. Dem gjør du aldri omigjen Sjokket gjør at du ikke glemmer. Skal man lære et nytt språk MÅ man ut av sin egen komfortsone. Det er ingen vei utenom. Å alltid gjøre det minst mulig utfordrende for en selv fører til langsom, dårlig innlæring. Det hjelper ikke å forstå andre, når man ikke kan gjøre seg selv forstått. Jeg er fullstendig klar over at jeg må snakke mest mulig. Jeg snakker med meg selv når jeg er hjemme (prøver å lese høyt) eller med studiekamerater. Men jeg rekker sjeldent opp handa for å svare i forelesningen, med mindre jeg blir snakket til selvfølgelig Jeg føler det er en ond sirkel jeg må komme meg ut av. Jeg snakker ikke mye fordi jeg føler alt blir bare tull, men jeg blir ikke bedre av å ikke snakke i det hele tatt. Jeg har som mål dette semesteret å jobbe enda mer aktivt med språket og "drite meg ut" mest mulig Jeg vil gjerne prøve ut flere av tipsene i denne tråden!
Gjest Glenfarclas Skrevet 4. januar 2012 #22 Skrevet 4. januar 2012 Oj! Her vil jeg også følge med. Jeg studerer et språk, men jeg synes det er vanskelig. Jeg er litt for redd for å snakke feil, derfor snakker jeg minst mulig :gjeiper: Men jeg forstår godt hva andre sier. Ja, det er bare å hive seg på! Kanskje det å lære seg noen "standardmønstre" for setninger (der du bare bytter ut verbet eller substantivet etter behov) kan være bra? Har tenkt litt på det selv, kanskje lære noen typiske fraser også, slik at jeg har et repertoar å ta utgangspunkt i. Kanskje er du litt som meg; absorberer det du leser og hører som en svamp, men det kommer ikke noe ut før man bruker kreftene og vrir
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå