Gå til innhold

Trening rett etter jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt i ny jobb og ser at jeg må legge noen treningsdager til rett etter jobben. Jeg er litt i tvil hva som er nok og riktig mat i forhold til det.

Jeg spiser havregryn og melk til frokost.

Mellommåltider er valnøtter og/eller banan.

Spiser en god lunsj rundt kl. 12-13 bestående av vanlig brødmat og pålegg. Planen er da å dra jobb og rett til trening som da starter rundt kl. 17. Jeg bør vel få i meg noe mellom lunsj og trening, men hva og hvor mye?

Tar en time fra jeg er ferdig trent til jeg er hjemme. Skal jeg lage middag så tar det fort 30 min. Bør jeg da få i meg noe rett etter trening og at det er ok å vente med å spise middag ca 2-3 timer etter avsluttet trening? Hva bør jeg da få i meg?

Trenger ikke råd til selve middagen for spiser relativt sunt med masse grønnsaker, kylling, tunfisk mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trener etter jobb, og da drikker jeg ofte en drikkeyoghurt fra Yt eller lager meg en hjemmelaget smoothie som jeg inntar 1-2 timer før trening.

Kommer an på om jeg har lang eller kort treningsdag. Noen ganger rekker jeg ikke å spise noe annet enn lunsj før trening, men det anbefales ikke.

Etter trening drikke jeg sjokomelk og slapper litt av før det blir middag cirka en 1-2 timer etter trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en pakke knekkebrød og noe pålegg på jobben og spiser litt i tre-tiden når jeg trener rett etter jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokomelk etter trening også skikkelig middag når du kommer hjem :) Før trening må du nesten prøve deg frem... Pappa tåler ikke melk rett før trening, jeg må ha litt havregryn og melk før trening feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det beste er å ikke spise for mye - men heller ikke for lite.

Du må nesten prøve deg frem med hva som passer best for deg, men for min del må det inntas ca en time før trening, ellers mister jeg helt piffen under trening.

Jeg må ha to brødskiver e.l, kan ikke ha en lett salat eller bare protein.

Rett etterpå spiser jeg en banan(hadde brukt sjokolademelk hvis jeg tålte det) eller litt nøtter, eventuelt proteinpulver basert på egg(siden jeg ikke kan ha melk blir det fort altfor lite protein).

Det med nøttene er egentlig bare for å ikke svime helt av på vei hjem - som sagt, hadde aller helst tatt sjokolademelk da et visstnok skal være veldig bra.

Så går jeg sporenstreks hjem og lager middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal spise før trening bør du tenke litt på når du spiser og hva du spiser. Jo nærmere trening du spiser, jo mer lettfordøyelig mat bør du spise.

Du vil unngå å ha mat i magesekken når du trener. Spesielt om det er mye hopp og sprett.

Selv spiser jeg 2-3 timer før trening. Ca 3-400kcal og dersom jeg føler for det tar jeg meg en liten frukt 1 time før.

Husk å drikke vann jevnlig slik at væskebalansen er bra. Siste timen trenger du ikke drikke mer enn 2-3 dl vann. Du vil jo ikke måtte gå på do midt under trening?

Lettfordøyelig: Yoghurt/smoothie/treningshake/juice/lyst brød/lys pasta

Medium: Frukt med fruktkjøtt

Tungt fordøyelig: havregryn, fettrike produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er sjokomelk bra rett etter trening? Hvorfor? Er ikke en banan og vanlig melk bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bustenskjold

Bør jeg da få i meg noe rett etter trening og at det er ok å vente med å spise middag ca 2-3 timer etter avsluttet trening? Hva bør jeg da få i meg?

Jeg har alltid fått høre at spiser du innen en halv time etter treningen er avsluttet, går det rett i musklene istedetfor å omdannes til fett..

Nå er ikke jeg noen ekspert på området, jeg trener for å holde meg i form og bryr meg nada om kroppsbygging..

Men artig om noen kunne bekreftet/avkreftet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sjokomelk bra rett etter trening? Hvorfor? Er ikke en banan og vanlig melk bedre?

Jo, banan og vanlig melk er mye bedre. Det var en undersøkelse som slo fast at sjokolademelk er bedre enn vann. Noe som langt ifra er det samme som at sjokolademelk er det ultimate etter-trenings-måltidet... Etter trening er det bra å få i seg karbohydrater, proteiner, og om man har svettet mye, noe som inneholder litt salter som hjelper på å rehydrere kroppen. Dette får du ved banan (karbohydrater) og melk (proteiner + salt). Du får det også med sjokolademelk - men der får du mer tilsatt (og usunt) sukker, samt færre andre næringsstoffer. Om man trener for å slanke seg er det bare latterlig å hive innpå sjokolademelk i etterkant.

Om man skal trene hardt/lenge kan det være greit å få i seg ihvertfall en skive med noe sunt pålegg en-to timer før trening, og så litt karbo og proteiner rett etter - da som nevnt gjerne i form av banan og melk, eller en skive med ost/kjøttpålegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener alltid rett etter jobb. Passer på å ha enten en knekkebrød eller ett eple eller noe som jeg tar fr jeg trener. Tar alltid en banan rett etter trening for å døyve den værste sulten slik at jeg begrenser meg til middagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med hjemmelaget knekkebrød, som jeg knasker i meg i 15 tiden, deretter trening i 16-17 tiden, og middag i 20 tiden. YT drikkeyghurt virker også bra før trening, eller bare en banan om jeg skal trene lett. Blir jeg sulten etter trening har jeg banan og epler i treningsbagen. Jeg er ikke så opptatt av dette med å måtte spise rett etter trening, trur det er noe overdrevet hvor viktig dette er, så lenge du ikke er sulten selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid fått høre at spiser du innen en halv time etter treningen er avsluttet, går det rett i musklene istedetfor å omdannes til fett..

Nå er ikke jeg noen ekspert på området, jeg trener for å holde meg i form og bryr meg nada om kroppsbygging..

Men artig om noen kunne bekreftet/avkreftet..

Nå omdannes ikke maten du spiser til fett direkte uansett, men fysisk stress på musklene, ev trening, reduserer lagrene av glykogen i musklene. Det er glykogen som hovedsaklig blir benyttet som lagret energi i musklene. Når depotene eller lagrene tømmes eller tappes så vil kroppen gjerne fylle på dem igjen. Derfor vil mesteparten av det du spiser etter trening bidra til gjenfylling av disse lagrene.

I idrettsverden er det gunstig å fylle dem på så fort som mulig for å kunne trene igjen. Studier har bevist at enkle sukkerarter og litt protein i forhold ca 4:1 fyller opp lagrene raskest. I tillegg trenger kroppen å erstatte tapt væske i tillegg til den væsken som brukes for å binde opp glykogen fra glukose. Flere mikronæringstoffer forsvinner og blir brukt under trening derfor er nok banan og melk en bedre kombinasjon enn bare sjokomelk.

Hvor mye man skal ha i seg avhenger av type trening, nivå og mål. Man vil nok ikke dø av å la være å spise rett etter trening, men man risikerer at man overspiser i neste måltid dersom man skipper det. I tillegg kan det resultere i nedbryting av muskler fremfor fett siden den energien er lettere tilgjengelig. Derfor vil det alltid være gunstig å prioritere et lite måltid rett etter trening selv om man gjerne ønsker å gå ned i fettprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...