:-) anna Skrevet 30. desember 2011 #1 Skrevet 30. desember 2011 Dette er et dilemma som har skjedd med noen jeg kjenner. Jeg lurer på hva dere kloke kvinner synes er den "beste løsningen" . Tove og Per har vært kjærester i et par år, de ble samboere i vår, i huset Per bodde i fra før. Begge har barn fra tidligere. Alle barna er i ca barneskolealder og går godt overens med både hverandre og steforeldrene. Både Per og Tove avsluttet sine forhold til den andre foreldrene flere år før de møtte hverandre. Barna bor hos hver av foreldrene annenhver uke, og det ser ut til å fungere relativt greit. Pers eldste datter er 13 og er svært knyttet til sin mor, hun har noen ganger sagt at hun vil bo bare hos mor, men det sies ofte i affekt, og brukes som "trussel" i konflikter. Far ønsker ikke dette, spesielt ettersom hans yngre datter da trolig vil "følge" sin storesøster. Han er villig til å strekke seg langt for at datteren skal fortsette å bo halve tiden hos ham. Årets jul skulle feires for første gang i samme hus og med Per, Tove og alle barna. Dette så alle frem til og Per og Tove gledet seg til å skape familietradisjoner sammen. Men så kommer Pers 13-åring og sier at hun vil feire med mor, fordi mor har sagt at hun vil bli alene på julekvelden og at hun gruer seg. 13-åringens yngre søster vil gjøre som sin eldre søster uansett hva hun gjør. Per tar kontakt med sin eks og inviterer henne til å feire sammen med dem. Per og Tove synes ikke dette er en ideell løsning, men er villig til å strekke seg langt for at både eksen og 13-åringen får en hyggelig kveld. Hun svarer at det vil hun ikke fordi det vil være rart å feire i huset der hun engang har bodd. ( Forholdet ble avsluttet uten mye dramatikk og på hennes initiativ, og for ca 5-6 år siden) hun sier at Per og barna er velkomne til henne på julekvelden. Men da uten Tove og hennes barn. Forrige jul feiret Per og Tove, uten barn, sammen med hans foreldre. Året før feiret han og barna sammen. Da var mor bortreist. Hvordan synes du familien bør feire? - Bør Per og Arna feire hos hans eks, og Tove og barna feire alene. - Bør barna få reise til sin mor, og Per feire sammen med Tove og hennes barn - Bør barna ikke få reise til sin mor, og istedet feire som planlagt?
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #2 Skrevet 30. desember 2011 Når man er 13 skal man bli tatt på alvor. Det er jo synd at mor bruker barnets lojalitet til å "få det som hun ønsker", det er slik jeg tolker det..... Samtidig syns jeg barna bør få bestemme selv når de er så store. 1
Cata Skrevet 30. desember 2011 #3 Skrevet 30. desember 2011 Hvem er Arna? Er det navnet på eldstedatter eller rett og slett trykkfeil for "barna"? Jeg synes barna bør få reise til sin mor, dersom mor også er enig i dette. Så feirer Per med Tove og hennes barn og Pers barn kan evt. komme til Per og Tove på nyttårsaften. Alternativt bør barna ikke få reise til mor, men feire som planlagt, hvis Per aner at det mest er trass som ligger til grunn for at eldstedatter absolutt "må" feire med mor.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #4 Skrevet 30. desember 2011 Dette er et dilemma som har skjedd med noen jeg kjenner. Jeg lurer på hva dere kloke kvinner synes er den "beste løsningen" . Tove og Per har vært kjærester i et par år, de ble samboere i vår, i huset Per bodde i fra før. Begge har barn fra tidligere. Alle barna er i ca barneskolealder og går godt overens med både hverandre og steforeldrene. Både Per og Tove avsluttet sine forhold til den andre foreldrene flere år før de møtte hverandre. Barna bor hos hver av foreldrene annenhver uke, og det ser ut til å fungere relativt greit. Pers eldste datter er 13 og er svært knyttet til sin mor, hun har noen ganger sagt at hun vil bo bare hos mor, men det sies ofte i affekt, og brukes som "trussel" i konflikter. Far ønsker ikke dette, spesielt ettersom hans yngre datter da trolig vil "følge" sin storesøster. Han er villig til å strekke seg langt for at datteren skal fortsette å bo halve tiden hos ham. Årets jul skulle feires for første gang i samme hus og med Per, Tove og alle barna. Dette så alle frem til og Per og Tove gledet seg til å skape familietradisjoner sammen. Men så kommer Pers 13-åring og sier at hun vil feire med mor, fordi mor har sagt at hun vil bli alene på julekvelden og at hun gruer seg. 13-åringens yngre søster vil gjøre som sin eldre søster uansett hva hun gjør. Per tar kontakt med sin eks og inviterer henne til å feire sammen med dem. Per og Tove synes ikke dette er en ideell løsning, men er villig til å strekke seg langt for at både eksen og 13-åringen får en hyggelig kveld. Hun svarer at det vil hun ikke fordi det vil være rart å feire i huset der hun engang har bodd. ( Forholdet ble avsluttet uten mye dramatikk og på hennes initiativ, og for ca 5-6 år siden) hun sier at Per og barna er velkomne til henne på julekvelden. Men da uten Tove og hennes barn. Forrige jul feiret Per og Tove, uten barn, sammen med hans foreldre. Året før feiret han og barna sammen. Da var mor bortreist. Hvordan synes du familien bør feire? - Bør Per og Arna feire hos hans eks, og Tove og barna feire alene. - Bør barna få reise til sin mor, og Per feire sammen med Tove og hennes barn - Bør barna ikke få reise til sin mor, og istedet feire som planlagt? Mor bruker barnet ved å fortelle at hun blir alene.Hun får tilbud om å komme,men avslår.Mor må bare prøve å vre alene i julen,for det vil bli flere slike juler. De andre skal ikke splittes opp pga mor ikke skal være alene.Hva om de får fellesbarn...hva da? Mor kan reise til søsken,foreldre,eller invitere selv.Ikke sitte å synes synd på seg selv,og overføre det på barna. Med det resultat at barna vil sitte med dårlig samvittighet i julen.Hun skulle sagt; det vil bli en kjempehyggelig jul for dere,når dere endelig er samlet.Så spør et barn:enn du da mamma? Å nei skal finne på noe.Jeg skal invitere x ell y,eller så reiser jeg til fam. 7
Gjest David John jr. Skrevet 31. desember 2011 #6 Skrevet 31. desember 2011 Dette er et dilemma som har skjedd med noen jeg kjenner. Jeg lurer på hva dere kloke kvinner synes er den "beste løsningen" . Tove og Per har vært kjærester i et par år, de ble samboere i vår, i huset Per bodde i fra før. Begge har barn fra tidligere. Alle barna er i ca barneskolealder og går godt overens med både hverandre og steforeldrene. Både Per og Tove avsluttet sine forhold til den andre foreldrene flere år før de møtte hverandre. Barna bor hos hver av foreldrene annenhver uke, og det ser ut til å fungere relativt greit. Pers eldste datter er 13 og er svært knyttet til sin mor, hun har noen ganger sagt at hun vil bo bare hos mor, men det sies ofte i affekt, og brukes som "trussel" i konflikter. Far ønsker ikke dette, spesielt ettersom hans yngre datter da trolig vil "følge" sin storesøster. Han er villig til å strekke seg langt for at datteren skal fortsette å bo halve tiden hos ham. Årets jul skulle feires for første gang i samme hus og med Per, Tove og alle barna. Dette så alle frem til og Per og Tove gledet seg til å skape familietradisjoner sammen. Men så kommer Pers 13-åring og sier at hun vil feire med mor, fordi mor har sagt at hun vil bli alene på julekvelden og at hun gruer seg. 13-åringens yngre søster vil gjøre som sin eldre søster uansett hva hun gjør. Per tar kontakt med sin eks og inviterer henne til å feire sammen med dem. Per og Tove synes ikke dette er en ideell løsning, men er villig til å strekke seg langt for at både eksen og 13-åringen får en hyggelig kveld. Hun svarer at det vil hun ikke fordi det vil være rart å feire i huset der hun engang har bodd. ( Forholdet ble avsluttet uten mye dramatikk og på hennes initiativ, og for ca 5-6 år siden) hun sier at Per og barna er velkomne til henne på julekvelden. Men da uten Tove og hennes barn. Forrige jul feiret Per og Tove, uten barn, sammen med hans foreldre. Året før feiret han og barna sammen. Da var mor bortreist. Hvordan synes du familien bør feire? - Bør Per og Arna feire hos hans eks, og Tove og barna feire alene. - Bør barna få reise til sin mor, og Per feire sammen med Tove og hennes barn - Bør barna ikke få reise til sin mor, og istedet feire som planlagt? 1. Bør Per og Arna feire hos hans eks, og Tove og barna feire alene: NEI 2.Bør barna få reise til sin mor, og Per feire sammen med Tove og hennes barn: JA 3.Bør barna ikke få reise til sin mor, og istedet feire som planlagt? I tillegg bør Per sørge for at det blir avholdt et møte så raskt som mulig på nyåret hos familierådgiver hvor hans ex også er tilstede. Forhåpentlige får ex-en da en korreksjon av en kompetent tredjepart på at hennes adferd er uakseptabel og usunn. Om hun tar lærdom av det er ikke sikkert, men terskelen for å forsøke seg igjen bli kanskje høyere. 4
Gjest frøken am Skrevet 31. desember 2011 #8 Skrevet 31. desember 2011 Jeg synes mor skal skjerpe seg betraktelig og ikke bruke datteren som "drittplose" og ikke belaste datteren med sånn info. Mor TÅLER å være alene. Og hun trenger IKKE, SKAL ikke, fortelle datteren at hun gruer seg. Da ligger jo plutselig mors lykke på datteren! Helt feil. Ettersom skaden er gjort er muligens det beste at døtrene til Per gjør som de har lyst til - feire med mor. Tove og hennes barn skal ikke ekskluderes, fordi Pers eks spiller et manipulativt spill. Per får holde seg hjemme med Tove og hennes barn. 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #9 Skrevet 31. desember 2011 Her hadde vi også en mor som sa til barna at hun gruet seg til julaften alene, men barna valgte å feire jul hos far som planlagt likevel (tenåringer). Trist når det blir sånne problemstillinger. Jeg vet ikke hva vi ville gjort om barna ville feiret hos mor. Antakelig hadde de fått lov til det, men det hadde nok resultert i en alvorsprat mellom mor og far etter nyttår om å spille på barnas samvittighet. Vet forresten om en annen slik "nyfamilie" der barna egentlig skulle feire nyttår med far, men så er mor så ensom på nyttårsaften at barna drar dit istedet. Jeg skjønner ikke foreldre som legger slike bekymringer over på barna.
Noldus Skrevet 31. desember 2011 #10 Skrevet 31. desember 2011 å si slikt til barn er utrolig dårlig gjort. Har selv opplevd lignende, og var ikke alltid så snill å grei mot faren min som jeg burde vært. Først som voksen fikk jeg dannet meg et bilde av ham selv, uten inblanding. Idag har vi et supert forhold og jeg er utrolig takknemlig for at han skjønte at mye kom fra mor og ikke meg. 3
Gjest Wolfmoon Skrevet 31. desember 2011 #12 Skrevet 31. desember 2011 Jeg må si jeg er sjokkert over mor jeg, herregud tenk å legge sin egen lykke på sin 13-årige datter 2
Gjest Mamma Skrevet 31. desember 2011 #13 Skrevet 31. desember 2011 Barna bør få velge selv. Man vet forresten ikke om 13-åringen ville ønsket å feire jul med henne uansett, og bruker det påståtte utsagnet fra mor som "dekke".
Holar Skrevet 31. desember 2011 #14 Skrevet 31. desember 2011 Reinspikka idioti fra mor. Dette er ikke hennes jul, barns skal være hos far.
lille-lure Skrevet 31. desember 2011 #15 Skrevet 31. desember 2011 Jeg blir sint når jeg leser om slikt!
:-) anna Skrevet 31. desember 2011 Forfatter #16 Skrevet 31. desember 2011 Løsningen for denne familien ble alternativ, og slett ikke alle følte det var en god løsning. Det var far i familien som valge dette, fordi han følte seg presset mellom barken og veden. Noe Tove Ble veldig såret over. Hun følte hun ble ekskludert fra egen julefeiring, og endte med å feire sammen med sine barn, sin bror og hans familie. Jeg er enig med de fleste og synes ikke mor burde få styre slik og være den som får viljen sin uansett. Jeg hadde nok sagt til barna at de skulle feire hjemme som planlagt, og at mor var hjertelig velkommen til å komme, men at hun ikke ville det. 3
Gjest meg Skrevet 31. desember 2011 #17 Skrevet 31. desember 2011 Løsningen for denne familien ble alternativ 1?
:-) anna Skrevet 1. januar 2012 Forfatter #18 Skrevet 1. januar 2012 hehe. Ja 1. Per og barna og eksen feiret sammen.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #19 Skrevet 1. januar 2012 Er jeg den eeneste som skjønner hvor vanskelig dette er for Pers eks? Å ha valget mellom å feire alene eller med eksen og hans nye må jo være som pest eller kolera!
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #20 Skrevet 1. januar 2012 Er jeg den eeneste som skjønner hvor vanskelig dette er for Pers eks? Å ha valget mellom å feire alene eller med eksen og hans nye må jo være som pest eller kolera! Hvorfor det? Det var jo flere år siden Per og eksen gikk fra hverandre. Og dessuten: Det er veldig vanlig at man feirer med barna annethvert år når foreldrene har gått fra hverandre. Veldig mange fedre og mødre må regne med å tilbringe annenhver jul uten barna sine. Noen feirer med familie, noen med venner og noen alene. Her har altså Pers eks fått tilbud om å feire julen sammen med barna, men så er det så skrekkelig å måtte se Pers nye samboer de timene? Den skjønner jeg ikke. Det hadde vært en annen sak om Pers nye samboer var årsaken til bruddet, og at bruddet var ferskt. Men her er det altså snakk om flere år tilbake i tid og den nye samboeren var ikke inne i bildet før lenge etter bruddet. Jeg synes det er sutrete av moren å gjøre det så vanskelig. Hun blir inkludert av nyfamilien, til gjengjeld velger hun å ekskluderer deler av nyfamilien som hun ikke liker. Det er rett og slett dårlig gjort. Mest av alt syns jeg imidlertid det er dårlig gjort av Per. Han har da en forpliktelse også overfor sin nye familie. Hvorfor skal han la seg presse til å svikte samboeren sin på julaften? Høres ut som han prioriterer litt feil. 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå