Gå til innhold

Drift av stebarn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter å ha sett Teenage Boss lurer jeg på én ting: stebarn blir jo helt vanlige ungdom også med alle sine økonomiske krav. Hvor mye forventes det egentlig skal steforeldre bidrar med? Bidraget som den biologiske foreldre betaler er jo gjerne bare en dråpe i havet.

Jeg kjenner til bare et eksempel personlig, da bor mora med gutten fra tidligere forhold og 2 nye barn fra sin nåværende samboer som tjener ganske bra. Hun jobber redusert pga de små, mens eldstegutten på 17 er dyr i drift. Det er liksom forventet at den nye samboeren betaler mye for sitt stebarn, ikke bare mat, men også klær og flere tusen kroner til hobby og fritid. Er det egentlig vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om guttungen har en usedvanlig dyr hobby bør han kunne klare å betale i hvert fall deler av utgiftene selv. Han er tross alt 17 år.

Da mener jeg stebarnet såvel som de nye barna, om de skulle bli like dyre i drift.

Gjest bellabulla
Skrevet

om hun jobber mindre for å ta vare på de små som er hans(?) så er det bare rettferdig at han skal støtte 17-åringen hennes økonomisk også. Synes jeg da :)

• Liker 1
Skrevet

Ingen kan forvente at en "steforeldre "skal bidra økonomisk , dersom vi snakker om "stebarn " som er barn av et oppslittet forhold. Disse barna har to foreldre som bidrar, og når du sier at bidraget er en dråpe i havet lurer jeg på hvilken planet du lever på.. Her betaler barnefaren 4500 kr i mnd for en 7 åring, hadde bidraget vært lavere hadde detvært for at jeg tener mere eller at far hadde barnet mer ... Så å forvente at samboeren skal bidra økonomisk er helt feil... Det er ikke hans ansvar, hans plikt er å prøve å komme så godt overens med barnet,

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan bare svare for meg selv.

For det første er barnebidrag kun en del av det å forsørge barn. I tillegg kommer ev. barnetrygd, skatteklasse 2 og ikke minst eget bidrag til forsørgelse.

Hos oss med mange tenåringer så står far for kostnader til sine barn og jeg for mine. Jeg bestemmer hva, hvor mye og når jeg vil bruke penger på egne barn. Jeg betaler ingenting for hans. Matutgifter deler vi på etter en prosentdel som vi har blitt enige om. Ingen teller småkroner for hva vi bidrar med når det gjelder den andres barn.

Skrevet

Etter å ha sett Teenage Boss lurer jeg på én ting: stebarn blir jo helt vanlige ungdom også med alle sine økonomiske krav. Hvor mye forventes det egentlig skal steforeldre bidrar med? Bidraget som den biologiske foreldre betaler er jo gjerne bare en dråpe i havet.

Jeg kjenner til bare et eksempel personlig, da bor mora med gutten fra tidligere forhold og 2 nye barn fra sin nåværende samboer som tjener ganske bra. Hun jobber redusert pga de små, mens eldstegutten på 17 er dyr i drift. Det er liksom forventet at den nye samboeren betaler mye for sitt stebarn, ikke bare mat, men også klær og flere tusen kroner til hobby og fritid. Er det egentlig vanlig?

Jeg kjenner flere eksempler.Deriblant meg selv.Ofte så har man kansje ikke tenkt igjennom hva det vil si å flytte sammen med noen som har barn fra før.

Mange som er alene med barn sliter med økonomien,hadde de ikke hatt samboer eller giftet seg på nytt,så\ hadde det kansje utløst hjelp fra det offentlige for økonomien. Tenåringer koster.de skal på skole,være med på ting.

Det er ingen krav til steforeldre,utenom at de deler på faste utgifter. Ser der steforelder har komt inn i fam,så er det en del som har vært veldig voksne,og ikke skiller på egne barn og stebarn. De støtter opp,ikke bare økonomisk men på andre måter. Stilt opp på skolen,fotball osv...

Mange stebarn har ikke biofar-mor som stiller opp.

Jeg ser helt klart at de som stiller opp,er faktisk en mer hel familie.

Jeg har sett andre eksempler også,der steforeldre skiller klart fra egne og stebarn.

Eks.1 Steforelder overlot ansvar for julegavekjøp-utgift til forelder.Til fellesbarn skulle de handle sammen,dele summen. De reiser på sydentur med fellesbarn,ikke stebarn.Da steforelder mener bioforeldre skal ta med barna.Det er bare få eksempler i denne fam,men man merker godt stemningen i dette huset.Stebarna blir behandlet som gjester,og ikke barn av en av foreldrene.

I forelskenes rus,så tenker man kansje ikke på hverdagen hva den betyr med stebarn. Selv om det er stebarn,så har man som steforeldre et stort ansvar. En hel familie skal fungere,ikke bare økonomisk.

• Liker 2
Skrevet

Er veldig enig med bruker over meg (#6). Skaffer du deg samboer med barn fra før, så bør de like mye være en del av din familie, og behandles likt som de andre barna. Har man ikke hjerte for stebarn blir det feil å inngå samboerskap i det hele tatt.

Mener stebarn absolutt ikke skal merke noe til økonomiske forhold og skjevheter, det er noe de voksne får krangle om på siden. Det skal i hvert fall ikke gå utover stebarnet.

Skrevet

Takk for svar. Ja, moren jobber redusert pga de nye små som er fellesbarn. De er riktignok 8 og 10 nå, så hvorfor hun fremdeles jobber mindre aner jeg egentlig ikke.

Eldstegutten har ikke en dyr hobby, men er nokså lat og glad i ting og tang pluss veldig flink å ber mamma om penger, hun klarer sjeldent å avvise ham. Guttens far er uføretrygdet og betaler en skarv tusenlapp i bidrag.

Tror det hele hadde vært enklere å godta hadde eldstegutten vært litt mer imøtekommende, men som regel er han tverr og sur, takker sjeldent for ting han får og er generelt vanskelig.

Skrevet

Takk for svar. Ja, moren jobber redusert pga de nye små som er fellesbarn. De er riktignok 8 og 10 nå, så hvorfor hun fremdeles jobber mindre aner jeg egentlig ikke.

Eldstegutten har ikke en dyr hobby, men er nokså lat og glad i ting og tang pluss veldig flink å ber mamma om penger, hun klarer sjeldent å avvise ham. Guttens far er uføretrygdet og betaler en skarv tusenlapp i bidrag.

Tror det hele hadde vært enklere å godta hadde eldstegutten vært litt mer imøtekommende, men som regel er han tverr og sur, takker sjeldent for ting han får og er generelt vanskelig.

Da bør de i tillegg oppdra ham. Samme regler også, for stebarn og egne. Men mulig han føler seg forbigått i familien, de bør ta en prat med ham og prøve å finne ut hvordan han føler det. Samtidig som de ikke forfordeler de felles barna økonomisk eller på andre måter.

Skrevet

Moren får se til å komme seg ut i full jobb, og så får hun lære guttungen verdien av penger ved å si nei til ham samt kreve at han jobber noen timer i uka for å opprettholde forbruket sitt.

• Liker 1
Skrevet

Hans barn, hennes barn, deres barn.

Gå nå ikke rundt og lag barn med gud og hvermann da, prøv å ha en plan for livet.

Har du tatt til deg en partner med barn fra før må du være forberedt på å bli den nye moren/faren.

Har du barn fra før når du går inn i et forhold så vær forberedt på at forskjellsbehandling kan forekomme.

Finnes vel ingen fasitsvar på dette, man må bare gjøre det beste ut av det :)

(sa den barn- og partnerløse)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er stemor og her har vi felles økonomi, så jeg bidrar like mye som far økonomisk. I hverdagen bidrar jeg også like mye i forhold til omsorg og oppdragelse. De store avgjørelsene tar mor og far.

På denne måten har jeg også medbestemmelsesrett om barna skal få gå på dyre fritidsaktiviteter, pga fellesøkonomien. Og jeg er med på å bestemme om de skal få en billig vinterjakke fra Cubus eller en dyr merkejakke eller noe midt imellom. Hva mor gjør i forhold til kleskjøp og fritidsaktiviteter er hennes sak, men hos far og meg er vi to voksne som tar avgjørelser rundt økonomi og da har jeg like mye å si som ham.

Hilde

• Liker 3
Skrevet

Sånn som det er hos oss så er det slik at vi deler på felles barn, selv om jeg står for det meste av utgifter til klær etc. Det går da opp i opp når han betaler litt mer mat osv. Når hans barn kommer annenhver helg vil han gjerne ha mye mere mat enn vi pleier og ha og kjøper en del unødvendige ting i mine øyne. Det blir gjerne 1-4000,- ekstra pr mnd pga to helger hvor dem er her og det betaler han. Vet ikke om det ga deg svar, men slik er det her :)

Gjest Thessie!
Skrevet

Jeg har ikke stefar da, men vi skal flytte inn med typen til mamma snart. Jeg ville heller latt være å kjøpe noe enn at han skulle betale. Og jeg synes heller ikke at steforeldre skal ha noe økonomisk ansvar for den andres barn. Om steforeldere vil hjelpe til er det flott, men det er ikke noe som skal forventes. Det er faktisk ikke deres barn. Nå er det sånn i Norge at man betaler barnebidrag for å dekke utgifter.

Gjest Mandalas
Skrevet

I vårt hjem er det ingen forskjell på stebarn og ekte barn. Vi er som en familie på alle måter. Men det er nok ulikt fra familie til familie. I vår familie feks har ikke stebarnet noe kontakt med sin biologiske pappa, og da hadde det vært synd om han måtte lide økonomisk pga det, mens søster fikk mye mer. Videre så kom stefaren inn i bildet allerede da barnet var noen mnd gammel, så han er som en hvilken som helst pappa for barnet.

Men uansett, er det for meg, naturlig at stefar bidrar en hel del. Ellers blir det jo fort veldig stor forskjell mellom barna, noe som blir helt feil!

Skrevet

I vårt hjem er det ingen forskjell på stebarn og ekte barn. Vi er som en familie på alle måter. Men det er nok ulikt fra familie til familie. I vår familie feks har ikke stebarnet noe kontakt med sin biologiske pappa, og da hadde det vært synd om han måtte lide økonomisk pga det, mens søster fikk mye mer. Videre så kom stefaren inn i bildet allerede da barnet var noen mnd gammel, så han er som en hvilken som helst pappa for barnet.

Men uansett, er det for meg, naturlig at stefar bidrar en hel del. Ellers blir det jo fort veldig stor forskjell mellom barna, noe som blir helt feil!

Jeg er helt enig med deg, men hva med når en har helt forskjellig syn på økonomi...?

Skrevet

om hun jobber mindre for å ta vare på de små som er hans(?) så er det bare rettferdig at han skal støtte 17-åringen hennes økonomisk også. Synes jeg da :)

Synes ikke jeg. Han har ikke forsørgeransvar for hennes sønn uansett hvor mange barn de har felles.

Skrevet

Jeg forventer faktisk at min nye samboer skal behandle mitt barn, på samme måte som han en gang i fremtiden vil behandle vårt felles barn. Dette gjelder både økonomisk og oppdragelse genrelt. (jeg forstår at man sikkert ikke blir like glad i stebarn som i sine biologiske barn) Dette har vi snakket om noen ganger, og han er helt enig med meg, og klar over hva slags ansvar han påtar seg ved å fytte sammen med meg. Barn som bor under vårt tak skal behandles likt, på alle måter. Men nå ser vi også på pengebeløpet som kommer inn på konto hver mnd som felles..

Viss det kun er mor (tildels bf, bidrag, ekstra penger fra bf) som skal betle for barnet, så kan må jo i bunn og grunn ikke ha felles økonomi heller?!

Jeg har selv vokst opp med en stefar, og han har alltid behandlet meg likt som sine egne, på alle måter.

Skrevet

Jeg ser det ikke som naturlig at man støtter et stebarn med mange tusen kroner hver måned, i hvert fall ikke når man ikke kjenner barnet fra veldig tidlig alder og barnet har begge foreldrene i behold.

• Liker 2
Skrevet

Har en kompis som blir presset fra kona å punge ut for dattera hennes som er reneste luksusdyr. Stakkars jævel får det ubehagelig på hjemmebane når han ikke er villig. :kjefte:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...