Gjest ei mor Skrevet 30. desember 2011 #21 Del Skrevet 30. desember 2011 Det er et stort bredt felt mellom ris og "fri oppdragelse"!!!!! Barn som blir slått lærer å slå, barn som blir skreket til lærer å skrike. Barn lærer av det du gjør, ikke det du sier... "nå slår jeg deg fordi du var ulydig"... nei... du slår. Stolt av Norge som har kommet så langt!!! Just presis. Det er jo hele hav mellom ris og fri barneoppdragelse. Jeg har oppdratt tre barn uten bruk av fysisk avstraffelse, og de er velfungerende barn - ikke bortskjemte i hele tatt. Dårlig oppførsel gir konsekvenser men ikke ris. De som tyr til den "enkle" metoden å gi ris har et fattig handlingsmønster. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest erfaring Skrevet 30. desember 2011 #22 Del Skrevet 30. desember 2011 I Norge så kan vi som foreldre snart ikke se to ganger strengt på våre barn før det rettes en pekefinger i retning barnemishandling. Kan ikke kalle det barnemishandling at jeg fikk ris på rumpa 2 ganger når jeg var barn, fordi jeg virkelig hadde gjort noe jeg ikke skulle. Jeg tror ikke det handler om de som fikk ris to ganger i løpet av barndommen men om de som har foreldre som jevnlig bruker ris som et middel i barneoppdragelsen. Jeg fikk ris mer enn to ganger, ikke fordi jeg var et spesielt uoppdragent barn men fordi man skulle ha respekt for sine foreldre. Jeg var lydig, ikke av respekt for min far men av frykt for min far. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karimote Skrevet 30. desember 2011 #23 Del Skrevet 30. desember 2011 Jeg er 100% sikker på at du kan oppdra et barn helt uten å slå, smikke, skrike,rive, slite, knipse osv!!!!!!!! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mousepad Skrevet 30. desember 2011 #24 Del Skrevet 30. desember 2011 Har du fått ris på rompa selv noen gang? Det heter riktignok "fysisk avstraffelse", men det handler ikke om hvor vondt det gjør, den fysiske smerten forsvinner jo. Det er den psykiske effekten som er skummel. Demonstrasjon av makt, som får barnet til å forholde seg til hvem som er sterkest, heller enn å få sunne holdninger til det som er galt. Og så er det ganske ydmykende og vil i de fleste tilfeller skape trass. De liker det å være maktesløs like dårlig som den som gir risen. Hvis poenget ditt er at du syntes ris på rompa er barnemishandling, så er jeg uenig med deg, da jeg forbinder barnemishandling med noe mer alvorlig enn akkurat det. Hvis man skal definere barnemishandling som alt som ikke er det mest optimale for barnet, tror jeg de fleste - inklusive du driver med eller vil drive med dette - og da uthuler man på en måte betydningen av begrepet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #25 Del Skrevet 30. desember 2011 Når du slår et barn(eller gir det ris) husker det bare avstraffelsen, ikke hva som gjorde at de fikk den. Nei, lær heller barnet konsekvensene av det det gjør. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest been there Skrevet 30. desember 2011 #26 Del Skrevet 30. desember 2011 Hvis poenget ditt er at du syntes ris på rompa er barnemishandling, så er jeg uenig med deg, da jeg forbinder barnemishandling med noe mer alvorlig enn akkurat det. Hvis man skal definere barnemishandling som alt som ikke er det mest optimale for barnet, tror jeg de fleste - inklusive du driver med eller vil drive med dette - og da uthuler man på en måte betydningen av begrepet. Ris er vold, man slår. Ris ble jevnlig brukt i mine foreldres form for barneoppdragelse, i tillegg til ørefiker og lugging. Hva er forskjellen på disse tre, hvilken av formene vil du anse som barnemishandling? Eller er summen av alle tre barnemishandling? Jeg hadde nok heler ikke sett på det som veldig alvorlig hvis jeg kun hadde opplevd dette kun to ganger i løpet av barndommen, men så heldig var jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 30. desember 2011 #27 Del Skrevet 30. desember 2011 (endret) I Norge så kan vi som foreldre snart ikke se to ganger strengt på våre barn før det rettes en pekefinger i retning barnemishandling. Kan ikke kalle det barnemishandling at jeg fikk ris på rumpa 2 ganger når jeg var barn, fordi jeg virkelig hadde gjort noe jeg ikke skulle. Men jeg som ble lugget og fikk ris titt og ofte, ble tvunget til å spise ting jeg ikke likte og grovt forskjellsbehandlet i forhold til mine søsken, hva skal jeg kalle det. Jeg VET at jeg ble mishandlet. Jeg VET at det ble tydd til "enkle" løsninger (lik oppdragelse av flere totalt forskjellige søsken - ingen forståelse for individuelle forskjeller) i barneoppdragelsen jeg gikk gjennom. Jeg ble skreket til. Jeg fikk lusing, jeg fikk ris. Jeg husker når forbudet kom. Jeg husker at jeg tenkte "hurra"! Jeg kan ikke huske at jeg tenkte noe spesielt om julingen den gangen, og det var også slik at jeg lærte at "gjør jeg sånn så får jeg juling". Det julingen gjorde var å ødelegge selvbildet og selvtilliten min fullstendig. Endret 30. desember 2011 av Blondie65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inger88 Skrevet 30. desember 2011 #28 Del Skrevet 30. desember 2011 Jeg har aldri blitt slått eller noe sånt, men jeg mener at fysisk avstraffelse, ydmykelse og psykisk vold er det absolutte lavmål. Det er snakk om forsvarsløse barn, og hva lærer de av å bli utsatt for det? Foreldre som gjør dette er feige! Tidligere i tråden var det ei som skrev et dikt om at viss en gir barnet det og det så lærer det det og det. Jeg har stor tro på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mousepad Skrevet 30. desember 2011 #29 Del Skrevet 30. desember 2011 Ris er vold, man slår. Ris ble jevnlig brukt i mine foreldres form for barneoppdragelse, i tillegg til ørefiker og lugging. Hva er forskjellen på disse tre, hvilken av formene vil du anse som barnemishandling? Eller er summen av alle tre barnemishandling? Jeg hadde nok heler ikke sett på det som veldig alvorlig hvis jeg kun hadde opplevd dette kun to ganger i løpet av barndommen, men så heldig var jeg ikke. Ja, hvor går egentlig den grensen, syntes du selv? Jeg syntes iallefall at den ikke går ved ris alene(litt avhengig av hyppighet og omstendighetene rundt) , som er det som tråden handler om . Jeg syntes imidlertid ikke det er noe heldig element i "oppdragelsen" av barn, men det er tydeligvis straffbarnt: http://www.dagbladet.no/2010/09/13/nyheter/barnevern/innenriks/13382987/ og hvis det eneste som var feil i denne familien var at faren ved 2-3 anledninger hadde gitt sønnen noen klaps på baken, og det førte til at barnevernet ble blandet inn og politianmeldelse og rettssak, så stiller jeg egentlig litt spørsmål rundt ressursbruken i samfunnet, tatt i betraktning av alle de kanskje mer alvorlige utfordringene blant annet både barnevern og ordensmaktene forøvrig har. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #30 Del Skrevet 30. desember 2011 Da er vi enige da om at alle de menneskene i alle de landene hvor dette er lov tar feil. En knøttliten minoritet her på berget derimot, de har rett.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 30. desember 2011 #31 Del Skrevet 30. desember 2011 Grunnen til at ris/vold mot barn er forbudt ved lov er ikke at noen gir sitt barn klaps på baken 3 ganger i løpet av 20 år. Grunnen er at der noen synes en klaps er vold synes andre at en omgang med beltereimen 3 ganger i uken er normalt. De som lett tyr til fysisk avstraffelse klarer ofte ikke begrense seg selv til alvorlige hendelser eller kraften de bruker i avstraffelsen. Forøvrig kan jeg ikke se for meg et eneste tilfelle der klaps på baken skal være nødvendig. Jeg kan se for meg at å fjerne et barn brått fra en situasjon kan medføre hardhendthet - f.eks. at en røsker et barn bort fra en trafikkfarlig situasjon eller bort fra komfyren der barnet holder på å brenne seg. Jeg kan også se for meg at man kan ta et barn i armen litt hardt for å få oppmerksomheten deres - men DER går også grensen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 30. desember 2011 #32 Del Skrevet 30. desember 2011 Ja, hvor går egentlig den grensen, syntes du selv? Jeg syntes iallefall at den ikke går ved ris alene(litt avhengig av hyppighet og omstendighetene rundt) , som er det som tråden handler om . Jeg syntes imidlertid ikke det er noe heldig element i "oppdragelsen" av barn, men det er tydeligvis straffbarnt: http://www.dagbladet.no/2010/09/13/nyheter/barnevern/innenriks/13382987/ og hvis det eneste som var feil i denne familien var at faren ved 2-3 anledninger hadde gitt sønnen noen klaps på baken, og det førte til at barnevernet ble blandet inn og politianmeldelse og rettssak, så stiller jeg egentlig litt spørsmål rundt ressursbruken i samfunnet, tatt i betraktning av alle de kanskje mer alvorlige utfordringene blant annet både barnevern og ordensmaktene forøvrig har. Det heter nulltoleranse og har en preventiv virkning som reduserer behovet for ressurser kraftig. Sjekk f.eks. hva som skjedde da Guiliani innførte samme prinsipp innen kriminalitet i New York. Annet tema, samme effekt. http://en.wikipedia.org/wiki/Rudy_Giuliani#Law_enforcement 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 30. desember 2011 #33 Del Skrevet 30. desember 2011 Grunnen til at ris/vold mot barn er forbudt ved lov er ikke at noen gir sitt barn klaps på baken 3 ganger i løpet av 20 år. Grunnen er at der noen synes en klaps er vold synes andre at en omgang med beltereimen 3 ganger i uken er normalt. De som lett tyr til fysisk avstraffelse klarer ofte ikke begrense seg selv til alvorlige hendelser eller kraften de bruker i avstraffelsen. Forøvrig kan jeg ikke se for meg et eneste tilfelle der klaps på baken skal være nødvendig. Jeg kan se for meg at å fjerne et barn brått fra en situasjon kan medføre hardhendthet - f.eks. at en røsker et barn bort fra en trafikkfarlig situasjon eller bort fra komfyren der barnet holder på å brenne seg. Jeg kan også se for meg at man kan ta et barn i armen litt hardt for å få oppmerksomheten deres - men DER går også grensen. Spesielt i kristne miljø. Der tukter en som kjent dem man elsker og ber om tilgivelse etter på. Fiffig løsning... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #34 Del Skrevet 30. desember 2011 Ja, helt enig med deg TS. Det å slå barn er veldig lurt, de lærer så godt av sånt. Selv bruker jeg balltre for jeg vil at de skal bli ekstra smarte. Trodde vi hadde kommet litt lenger i 2011, snart 2012. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mousepad Skrevet 30. desember 2011 #35 Del Skrevet 30. desember 2011 Det heter nulltoleranse og har en preventiv virkning som reduserer behovet for ressurser kraftig. Sjekk f.eks. hva som skjedde da Guiliani innførte samme prinsipp innen kriminalitet i New York. Annet tema, samme effekt. http://en.wikipedia.org/wiki/Rudy_Giuliani#Law_enforcement Nå er vi jo veldig langt ifra temaet på denne tråden, men mekanismene i Zero tolerance er blant annet høy kontroll, de hadde feks veldig mye synlig politi ute i gatene og skulle man overført dette direkte til foreldre og barn så hadde det innebært at foreldre og barn skulle kontrolleres hyppigere på en eller annen måte. Zero tolerance ble vel også innført for å prøve å få bukt med New yorks høye mordrate. Zero tolerance var basert på ideen om kognitiv dissonanse og hvordan dette vil få subjektet til å endre sine egne holdninger og det involverte blant annet høy kontroll, men med små konsekvenser for uønsket adferd kontra store konsekvenser. ( Altså motsatt av saken i Dagbladet, litt alt ettersom man syntes politianmeldelse med tilhørende rettsak er en stor eller liten konsekvens for å ha gitt barnet klaps på baken) Så summa summara: Zero tolerance var hverken om det samme temaet eller samme mekanismene som det i Dagbladet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 30. desember 2011 #36 Del Skrevet 30. desember 2011 Da er vi enige da om at alle de menneskene i alle de landene hvor dette er lov tar feil. En knøttliten minoritet her på berget derimot, de har rett.... Ja. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #37 Del Skrevet 30. desember 2011 Kan jeg foreslå at dere søker på Hillary Adams på youtube? Ja, å slå barn er kjempe lurt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #38 Del Skrevet 30. desember 2011 Tråden handler egentlig bare om ris på baken. Ikke "slå barn" i enhver form. Og resten av verden gjør altså det... Norge har omtrent verdens dårligste skole full av bortskjemte unger som gjør som de vil. Bortsett fra å lære noe da. Vi kan være glad vi har oljen for ellers ville vi vært fattigere og mer tilbakestående enn de fleste nasjonene i afrika. Men selvsagt er det vi som har skjønt det, bare vi! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #39 Del Skrevet 30. desember 2011 Tråden handler egentlig bare om ris på baken. Ikke "slå barn" i enhver form. Og resten av verden gjør altså det... Norge har omtrent verdens dårligste skole full av bortskjemte unger som gjør som de vil. Bortsett fra å lære noe da. Vi kan være glad vi har oljen for ellers ville vi vært fattigere og mer tilbakestående enn de fleste nasjonene i afrika. Men selvsagt er det vi som har skjønt det, bare vi! Kan du være så snill å komme med eksempel på hvorfor norske barn er dårligere enn andre? Etter mine erfaringer stemmer ikke dette i det hele tatt. Og jeg har masse faktisk erfaringer med andre land. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viljaa Skrevet 30. desember 2011 #40 Del Skrevet 30. desember 2011 Tråden handler egentlig bare om ris på baken. Ikke "slå barn" i enhver form. Og resten av verden gjør altså det... Norge har omtrent verdens dårligste skole full av bortskjemte unger som gjør som de vil. Bortsett fra å lære noe da. Vi kan være glad vi har oljen for ellers ville vi vært fattigere og mer tilbakestående enn de fleste nasjonene i afrika. Men selvsagt er det vi som har skjønt det, bare vi! Skjønner ikke hvorfor du prøver å argumentere mot de som skriver i denne tråden når du ikke oppfatter poengene i det hele tatt. 1. Norge er langt i fra det eneste landet som har ikkevold mot barn som praksis. 2. Dersom du skal argumentere for at ris på baken er det eneste som hjelper mot bortskjemte barn og at avstand til vold øker andelen av dårlig oppdragelse og dårlig fungerende mennesker, må du nesten vise til litt forskning her, du. 3. Man trenger ikke å synes at Norge har rett i alt bar fordi man mener at vold mot barn er rett. 4. Norge hadd vært verre enn de fleste landene i afrika uten oljen? Det er bare å finne frem historieboka og slå opp på Norge før 1970. Tror ikke du finner så mye afrikatilstander der, men... Og ps. Selv om litt ris på baken kanskje ikke er den groveste fomen for fysisk vold, er det i tillegg ganske ydmykende psykisk. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå