Gå til innhold

Å si takk for julegaver...

Meadow

Anbefalte innlegg

Hadde ikke tenkt til å la dette irritere meg, men dagene går, og nå er det jo gått en stund siden julaften.

Jeg og mannen ga en fin julegave til et (nært) familiemedlem, som feiret på en annen kant av landet, gaven ble sendt med et annet familiemedlem. Fikk ikke gave tilbake, det er greit forsåvidt, men jeg hadde kanskje forventet en tlf eller sms med "takk"...

Eller er ikke det vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde ikke tenkt til å la dette irritere meg, men dagene går, og nå er det jo gått en stund siden julaften.

Jeg og mannen ga en fin julegave til et (nært) familiemedlem, som feiret på en annen kant av landet, gaven ble sendt med et annet familiemedlem. Fikk ikke gave tilbake, det er greit forsåvidt, men jeg hadde kanskje forventet en tlf eller sms med "takk"...

Hvorfor så travelt? Jeg sender ikke takke-kort/meldinger før ting har roet seg etter nyttår, og jeg har fått tid til å sette meg ned alene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er litt forskjellig egentlig. Jeg er ikke opplært til å si takk for julegaver (sier takk når jeg får gaven, men hvis giveren ikke befinner seg på samme sted når jeg åpner, så har jeg ikke brukt å ringe/sende en takk liksom..). Bortsett fra et par ganger jeg har ringt og takket for gaven fra besteforeldrene mine. Det er selvfølgelig mulig at foreldrene mine har takket for gaven på mine vegne eller noe, når jeg var mindre - det vet jeg ikke. Nå, første julen hjemmefra, så synes jeg imidlertid det ble litt vel uhøflig å ikke takke for gavene. Så jeg ringte rundt/sendt melding til alle (eller de få) jeg fikk gave av, og takket for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis ser jeg de fleste familiemedlemmene i løpet av julen, sørger for å si takk da. Ellers så ringer jeg en gang på nyåret, om det ender slik at vi ikke ser hverandre. SMS blir fort for upersonlig.

Endret av 2046
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er høflig å si takk for gaven. Familien takker jeg der og da siden vi feirer sammen. Men de jeg har fått gave av ellers, sender jeg en SMS til eller ringer senere i romjula/på nyåret.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er litt forskjellig egentlig. Jeg er ikke opplært til å si takk for julegaver (sier takk når jeg får gaven, men hvis giveren ikke befinner seg på samme sted når jeg åpner, så har jeg ikke brukt å ringe/sende en takk liksom..). Bortsett fra et par ganger jeg har ringt og takket for gaven fra besteforeldrene mine. Det er selvfølgelig mulig at foreldrene mine har takket for gaven på mine vegne eller noe, når jeg var mindre - det vet jeg ikke. Nå, første julen hjemmefra, så synes jeg imidlertid det ble litt vel uhøflig å ikke takke for gavene. Så jeg ringte rundt/sendt melding til alle (eller de få) jeg fikk gave av, og takket for den.

Ikke opplært til å si takk??? Himmel. Mulig dine foreldre har takket....Vet du hva.....du bør iallefall innføre litt tajt og tone nå som du har flyttet hjemmefra

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel folk litt opptatt i julen. Jeg takker personlig de jeg møter i julen.Jeg er glad for hver pakke,og tar de personlig i hånden,de som bor her.

Mange har julegjester og middager i romjulen,så jeg venter med å ringe til som ikke bor her til 1 eller 2 nyårsdag. Da får jeg samtidig ønsket godt nyttår. Å sende tekstmld blir for upersonlig,nesten uhøflig.

Ville selv bli skuffet om jeg ikke hørte fra de jeg har sendt til som bor langt unna. Da hadde jeg lurt på om pakken hadde komt frem,borte i posten osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sende sms er verken uhøflig eller upersonlig, det har blitt en helt vanlig kommunikasjonsform. Hvis man skal vente til neste gang man sees kan jo det ta litt tid, i allefall mer noen. Å ikke takke derimot, det er uhøflig og gir signaler om st man er utakknemmelig.

Jeg ringer og sender sms for å takke for gaver julaften eller 1.juledag.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til familie som bor langt unna så takker jeg over tlf senere på kvelden. Svigerfamilien takker jeg neste gang jeg ser de, for det er folk jeg ikke har "telefonkontakt" med:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok dessverre ikke uvanlig. Hele mannens familie sier aldri takk for gaver, med mindre vi var til stede da de fikk dem. Jul etter jul, alle bursdager hvor vi sender både kort og gaver, hører vi aldri et ord fra hverken voksne eller barn. Ikke et pip om gaven falt i smak, eller om den i det hele tatt ble mottatt. Jeg synes dette er uhøflig, ja rett og slett frekt, og føler ikke at de vi gjør blir satt pris på. Jeg takker bestandig for gaver og de jeg ikke treffer jevnlig ringer jeg eller sender sms til slik at jeg får takket.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Takker alltid for gavene. De som ikke er tilstede får takkemelding på sms på julekvelden eller senest på 1ste dagen :)

Vi er en liten familie, men ikke alle har muligheter til å feire jul sammen, så da har sms blitt vår vanlige måte å gjøre det på.

Senere i julen ringes vi gjerne, og da takkes det på nytt :)

Sånn er det hos oss :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok dessverre ikke uvanlig. Hele mannens familie sier aldri takk for gaver, med mindre vi var til stede da de fikk dem. Jul etter jul, alle bursdager hvor vi sender både kort og gaver, hører vi aldri et ord fra hverken voksne eller barn. Ikke et pip om gaven falt i smak, eller om den i det hele tatt ble mottatt. Jeg synes dette er uhøflig, ja rett og slett frekt, og føler ikke at de vi gjør blir satt pris på. Jeg takker bestandig for gaver og de jeg ikke treffer jevnlig ringer jeg eller sender sms til slik at jeg får takket.

Lærer ikke foreldre barna til å takke? Jeg ble opplært (Før pc og mobil) åskrive personlig brev til slekta i romjulen. Kan man ikke takke,så mangler man noe grunnleggende.

Min søskens barn, får ikke bruke tekstmld for å takk, de må ringe,eller vi treffer de i julen.

Ja,det er uhøflig å ikke takke.Man lurer på om pakken kom frem,omdet passet osv. Hadde et fam.medlem,og det var førte i fam som fikk barn. Jeg strikket og sendte før fødsel,til bursdag og jul,men hørte aldri noe. Jeg ble så skuffet. Tenkte at da var det vel det samme da,om jeg sendte noe i det hele tatt.Hørte aldri mere fra de.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør også: hvorfor har alle det så utrolig med hastverk for tiden? Med alle moderne kommunikasjonsmidlene har det blitt forventet at alt aller helst skulle skjedd i går.

Vi følger gammel skikk og bruk der jeg kommer fra, og sender skriftlig takk innen 3 uker etter jul. Da benytter vi også sjansen til å ønske godt nyttår samtidig. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Consensio

En liten avsporing, men hva med bonusbarn? Forventer dere takk der??

Alle burde vel takke for gaver. Om det så er naboen, bonusbarn eller kassadama på Rimi

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle burde vel takke for gaver. Om det så er naboen, bonusbarn eller kassadama på Rimi

Vet ikke. Mine bonusbarn sier ikke takk. Møtte dem senere på kvelden og har ikke hørt noe. Heller ingenting senere i julen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Vet ikke. Mine bonusbarn sier ikke takk. Møtte dem senere på kvelden og har ikke hørt noe. Heller ingenting senere i julen....

Utakknemmelige drittunger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at så mange ikke er opplært til å takke for det man får... Er ikke hauggammel selv (29), men fikk pent ringe (før mobilens tid ;)) og si takk for gaver jeg fikk om vi ikke møtte de vi fikk fra i "nærmeste fremtid". Det er en uting å ikke takke for det man får syns jeg!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...