Gå til innhold

90000 i måneden


Pauline

Anbefalte innlegg

Dere har også veldig bra økonomi da.

Jeg har og reagert på en del av disse "familieøkonomiene" det taes frem her. Selv om disse inntektene er alle inntekter, eventuell barnetrygd...osv.

Men, jeg liker egentlig ikke konseptet når det gjelder disse overklassefamiliene.

Men det ligger vel kanskje litt i konseptet også? Hvor mange familier med inntekt/utgifter som går akkurat opp-i-opp er det som har råd til å gamble en månedsinntekt på tenåringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men det ligger vel kanskje litt i konseptet også? Hvor mange familier med inntekt/utgifter som går akkurat opp-i-opp er det som har råd til å gamble en månedsinntekt på tenåringen?

Og det er kanskje i disse familiene at ungdommene har mest å lære, ettersom de er vant til å få så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er dette ikke inntekt jeg kjenner meg igjen i i det hele tatt. Jeg er oppvokst med venner og familie hvor man til sammen i en familie kanskje har tjent 5-600.000 kr i året, 90000 kr etter skatt i mnd er for meg helt vilt og fremmed.

For meg gjør det forøvrig ingenting at man har med de som tjener mer enn hva jeg er vant til i tv-programmet, men jeg føler det er en skjevfordeling hvor man får inntrykk av at det å tjene 800000 i året pr voksen er helt normalt. I min verden er det ikke det, og jeg savner mer nøkterne inntekter som jeg kan kjenne meg igjen i. Og jeg har forøvrig aldri følt at jeg har manglet noe, min familie har jo alltid vært glade i å reise, men jeg har fått en liten aha-opplevelse fordi jeg synes barna i disse episodene får sinnsykt mye. Det er ikke av misunnelse jeg sier det, for meg er det helt fjærnt og veldig rart.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er kanskje i disse familiene at ungdommene har mest å lære, ettersom de er vant til å få så mye.

Nå lærte vel den sleipe sønnen her bare hvordan han kunne drite i alle andre for å grafse til seg en moped. Stakkars søsteren hans, men foreldrene har vel fortjent den uspiselige kladden de har oppdratt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt ikke normalinntekten i Norge, men det er da ingen tvil om at det er en haug av folk som tjener så mye, og mer. Det er da ikke vanskelig å forstå. Min far er en helt vanlig selvstendig næringsdrivende revisor uten andre ansatte, og han tjener litt over dette alene, kombinert med min mors ordinære inntekt blir det over millionen. Han har jobbet en god stund og oppbygget seg gode forhold. Dette er altså ikke noen unik arving eller noen med superutdannelse eller toppjobb, men en vanlig slitende revisor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå lærte vel den sleipe sønnen her bare hvordan han kunne drite i alle andre for å grafse til seg en moped. Stakkars søsteren hans, men foreldrene har vel fortjent den uspiselige kladden de har oppdratt.

Jeg synes det er hårreisende at programlederen fra NRK ikke veilleder bedre.

At alle ungdommene som har vært med mener at alt overskytende skal tilfalle seg selv er også en holdning det burde blitt slått ned på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp.

Jeg liker ikke konseptet, nettopp på grunn av dette.

Få mer vanlig familieøkonomi.

Disse er ikke "hvermansen"

Hvermansen tjener også grovt, selv om man ikke tjener så grovt som de to i dagens episode. Snittlønna i Norge er 460 000 kr. Da sitter man igjen med drøyt 55 000 etter skatt dersom man er to med full jobb.

Familiene så langt har vært i denne situasjonen.

Episode 1: Mor og far med 80 000 etter skatt. (Over snitt)

Episode 2: Alenemor med 28 200 etter skatt. (Rundt snitt)

Episode 3: Mor og far med 47 000 etter skatt. (Under snitt)

Episode 4: Mor og stefar med 73 000 etter skatt. (Over snitt)

Episode 5: Alenemor med 22 200 etter skatt. (under snitt)

Episode 6: Mor og stefar med 90 000 etter skatt. (Over snitt)

Og som du ser så dekker man jo her hele spekteret fra enslige forsørgere med lav inntekt til familier hvor begge to innehar toppjobber. Syns i grunn det er bra jeg. Selv om jeg vel også føler at denne serien har bekreftet myten om at barn med rike foreldre gjerne blir litt mere bortskjemte og egoistiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvermansen tjener også grovt, selv om man ikke tjener så grovt som de to i dagens episode. Snittlønna i Norge er 460 000 kr. Da sitter man igjen med drøyt 55 000 etter skatt dersom man er to med full jobb.

Familiene så langt har vært i denne situasjonen.

Episode 1: Mor og far med 80 000 etter skatt. (Over snitt)

Episode 2: Alenemor med 28 200 etter skatt. (Rundt snitt)

Episode 3: Mor og far med 47 000 etter skatt. (Under snitt)

Episode 4: Mor og stefar med 73 000 etter skatt. (Over snitt)

Episode 5: Alenemor med 22 200 etter skatt. (under snitt)

Episode 6: Mor og stefar med 90 000 etter skatt. (Over snitt)

Og som du ser så dekker man jo her hele spekteret fra enslige forsørgere med lav inntekt til familier hvor begge to innehar toppjobber. Syns i grunn det er bra jeg. Selv om jeg vel også føler at denne serien har bekreftet myten om at barn med rike foreldre gjerne blir litt mere bortskjemte og egoistiske.

Dette er rett og slett tullprat.

Kom ned på jorda.

Endret av Østlandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på episoden nå.

Ler så jeg griner :skratte:.

Spesielt morsomt da han skal velge hotell og hotellrom og han velger 2 rom for famile med 2 foreldre, voksen storesøster og han og tvillingbroren og han svarer: " tar vel atte vi to er på et tomannsrom og Anett, clemet og mamma på tremannsrommet" :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er rett og slett tullprat.

Kom ned på jorda.

Hva med å være litt mer seriøs?

Fortell hva som er tullprat med innlegget. Det er fakta og opplest at snittlønnen i Norge i 2010 var rundt 460.000 kroner. Basert på dette ser regnestykkene ut til å stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å være litt mer seriøs?

Fortell hva som er tullprat med innlegget. Det er fakta og opplest at snittlønnen i Norge i 2010 var rundt 460.000 kroner. Basert på dette ser regnestykkene ut til å stemme.

Såvidt jeg husker stemmer vel det som snittlønn - men det er vel snittet blant fulltidsarbeidende, evt regnet on til fulltidslønn? Det vil si at reell snittinntekt er langt lavere - med forbehold om at jeg husker dette rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Såvidt jeg husker stemmer vel det som snittlønn - men det er vel snittet blant fulltidsarbeidende, evt regnet on til fulltidslønn? Det vil si at reell snittinntekt er langt lavere - med forbehold om at jeg husker dette rett.

Ja, enig i det med at det er fulltidsekvivalenter, men ssb har en annen inntektsoversikt hvor medianinntekten ( dvs netto etter skatt inkl alle inntekter som feks barnetrygd ol) stemmer ganske bra med hva som var over og under snitt i innlegget litt lenger oppe.

Tror netto medianinntekt for par med små barn ligger på ca 50 000 i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke en inntekt på rundt 45 lakser er så hinsides? Med litt lån, blir skatten til å leve med.

Tja...

"Lakser"

Kanskje det er her noen av mine tidligere innlegg får sin rett.

Jeg blir ganske så kvalm.

Uff!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva lærerer egentlig tenåringene i de mer velstående familiene av dette, en dag skal de ut i verden å leve på studielån, det blir temmelig tøft da.

Selv så lever vi her på såvidt over 20 000, 1 voksen og 2 barn. Skulle likt og sett noen prøve å få vårt budsjett til å strekke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hva lærerer egentlig tenåringene i de mer velstående familiene av dette, en dag skal de ut i verden å leve på studielån, det blir temmelig tøft da.

Selv så lever vi her på såvidt over 20 000, 1 voksen og 2 barn. Skulle likt og sett noen prøve å få vårt budsjett til å strekke til.

Nettopp. er det jeg sier da.....

En dag skal de ut i den virkelige (for de fleste av oss) verden...

Det hadde vært et annet "budsjett" å få til å gå opp.

Endret av Østlandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å ser på nrk, der familiens åring skal dispnere økonomien 1 mnd. Poden får familiens inntekt til disp, 90.000 kr pr mnd. (Etter skatt) Hvem i alle dager er det som har slike inntekter, og hva jobber de i såfall med? Trodde vi hadde bra økonomi her i familien, men vi sitter med ca 60.000 netto pr mnd. Jeg bare undres?

Det er da relativt vanlig, blant selvstendig næringsdrivende, privat sektor eller personer i lederstillinger...?

Men nei, man blir ikke rik av å jobbe med mennesker.

( med mindre du er lege/ psykolog )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien har en egen bil som de bruker når de kjører til bryllup og konfirmasjon osv... Og snørrungen setter av 50 kroner til eventuell veldedighet....

Hva faen!!??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nok med at familien sulter (som de selv sier) for at han skal kjøpe moped...

Men drittungen får en ferie av foreldrene sine (delvis betalt før han ble økonomisjef), og så er han så egoistisk at han ikke unner dem eget rom eller solsenger de to dagene han skal disponere pengene!? Jeg hadde blitt fly forbanna på ungen min om det viste seg at han var så jævelig frekk. Hadde virkelig gått inn i meg selv også, for noe har gått galt i oppdragelsen hans.

Jeg håper de foreldrene ser hva slags unge de har oppdratt, og gjør noen grep for å endre tankemønstret hans.

Lett for meg å si, men dette er virkelig ille...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...