Gå til innhold

Når lager dere egen jul?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter og ha snakket med flere,lest her inne....

Nei,vi feirer annehvert år hos svigers,så mine foreldre.

Det er så deilig å komme til ferdig middag,er et argument.Svigers ønsker det slik,foreldrene mine ønsker det slik.

Snakket med en mor-svvigermor i går. Hun kom fra jobb,og var tydeligvis sliten.Skulle hjem til sine julegjester. Hun hadde alltid noen av barna-barnebarna i julen.

Hun har vasket,bakte,sto for julemat,oppdekning.Julaften var det sønn,kone og barnebarn,1.dag kom datter med mann og barn.2 dag kom hennes egne gamle foreldre og svigerforeldre.

Hvor lenge skal barna holde å tradisjonen med å veklse mellom foreldre.svigerforeldre?

Kansje ikke noe man tenker over,men foreldrene hr mange slike juler bak seg.

Hvorfor inviterer dere ikke selv. Kansje på tide at mor og svigers kan få fri også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det gjelder oss er jeg den eldste i vår søskenflokk. Ingen av søskenene mine har kjæreste/partner/ektefelle you name it, og ingen av dem har barn. Vi bor langt borte fra mine foreldre, og har stående innbydelse hos dem. Da svigers bor på andre kanten av landet har vi til nå hatt juleferien hos enten, eller. Vi har derfor ikke hørt noen klaging fra dem (de har nok vett til at de sier i fra om det blir nok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor inviterer dere ikke selv. Kansje på tide at mor og svigers kan få fri også.

Min mor og svigermor var veldig ivrige på at min mann og jeg skulle lage vår egen jul når vi etablerte oss som par, så vi har feiret jul hjemme hos oss selv siden vi flyttet sammen.

Her er det våre foreldre som bytter på hvor de feirer jul. ;)

I år passet det slik at vi hadde alle foreldrene hos oss.

Det er 3 år siden sist at vi alle var samlet, og det var veldig hyggelig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har rett og slett ikke plass, og det er ekstremt upraktisk. Vi bor på sørlandet i en liten parleilighet gjennom studentskipnaden, våre foreldre har relativt store hus på østlandet, i nærheten av hele familien. Det er enklere for oss å reise 6 timer for å feire jul enn det er for 5-6-7-8 stykker å reise nedover til oss, ikke at vi har særlig plass som sagt.

Den dagen vi får større leilighet/eget hus i nærheten av familien (kommer ikke til å bo på sørlandet resten av livet) og får f.eks egne barn vil det være naturlig å invitere til oss.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Jeg laget egen jul da mitt første barn var 2 år. Første jula han levde, var vi først hos svigers og så hos mine foreldre. Det ble alt for styrete med masse gaver og et barn på slep. Da bestemte jeg meg for at det der orker jeg ikke mer. Ga beskjed til foreldre/svigers at om de vil feire sammen med oss, fikk de komme til oss, og det gjorde de med glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gjester hos oss hele julen hvert år, annethvert år mine foreldre og søsken og svigerfamilien min. Slik har vi hatt det de 5-6 siste årene.

Jeg vil mye heller stelle til jul selv og lage mat til alle enn å være på besøk hos foreldre som klager og syter over hvor mye arbeid det er med julegjester. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte å feire "egen jul" da jeg var 37 og bodde så langt unna mine foreldre at å reise "hjem til jul" ble mer styr enn moro. Dessuten begynte jeg å føle på at jeg ville ha jul i eget hjem før jeg ble gammel nok til gamlehjemmet ;) .

Nå forbereder jeg meg på noen julefeiringer med min mor igjen, for jeg vil jo ikke hun skal sitte alene etter at min far døde i fjor, og hun blånekter å reise vekk vinterstid. (Skjønner jeg for så vidt godt, for det er ekstra strevsomt med forsinkelser og til dels dårlig vær.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det egen julefeiring når vi fikk barn. Synes det er lettest å være hjemme da. Nå må det sies at foreldre alltid ble invitert til oss og de bodde i samme by. Mamma hadde gjerne bakt en julekake og ordnet med medisterkaker mm sånn at vi delte på oppgavene. Har kun feiret jul med hans foreldre en gang på 15 år og det er fordi de bor 200 mil unna oss og da dro vi sørover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eldste jenta ble tre år og jente nr 2 kom til verden bestemte vi oss for at julen skulle feires hjemme. Vi har stor familie, men der det er hjerterom er det husrom:) Vi inviterer altså ikke hans familie eller min familie, dem får komme de som vil. I år var vi 16stk i rekkehuset vårt! Stapp fult overalt og det er kjempekoselig <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter og ha snakket med flere,lest her inne....

Nei,vi feirer annehvert år hos svigers,så mine foreldre.

Det er så deilig å komme til ferdig middag,er et argument.Svigers ønsker det slik,foreldrene mine ønsker det slik.

Snakket med en mor-svvigermor i går. Hun kom fra jobb,og var tydeligvis sliten.Skulle hjem til sine julegjester. Hun hadde alltid noen av barna-barnebarna i julen.

Hun har vasket,bakte,sto for julemat,oppdekning.Julaften var det sønn,kone og barnebarn,1.dag kom datter med mann og barn.2 dag kom hennes egne gamle foreldre og svigerforeldre.

Hvor lenge skal barna holde å tradisjonen med å veklse mellom foreldre.svigerforeldre?

Kansje ikke noe man tenker over,men foreldrene hr mange slike juler bak seg.

Hvorfor inviterer dere ikke selv. Kansje på tide at mor og svigers kan få fri også.

Da får dama (mannen?) si ifra at det blir for mye og ikke spille offerrollen gang på gang.

Skulle helst hatt jul hjemme, men svigermor insisterte og styra verre for å få ha det hos seg. Greit, men da gidder jeg ikke høre syt så snur meg en annen vei når det setter igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...