Gå til innhold

Kan jeg spise...


pratesyk

Anbefalte innlegg

Jeg holder meg iallefall unna rå fisk og følger det generelle kostholdsrådet om å gjennomsteke eller koke all mat.

Men de generelle kostholdsrådene sier at man kan spise røkt laks så lenge den har god dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og jeg er så gæren at jeg bruker sunn fornuft.

Spiser både laks og oster hjemme.

Salami og sushi "hæles" jeg ikke for tiden, så ikke aktuell problemstilling.

(ikke på restaurant for da vet jeg ikke hvor gammel den er, eller hvordan det er oppbevart)

Til TS: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor

Les selv, ikke hør på andre. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt matportalen, råd til gravide:

Vær spesielt oppmerksom på:

Gravet eller røkt fisk bør spises godt innenfor holdbarhetsdato (bakterier).

Gravide kan spise sushi laget av rå, fersk marin fisk, men bør unngå produktene på listen over. Dersom du skal lage sushi eller påleggsild selv, se Riktig behandling av fisk til sushi fra Mattilsynet(bakterier).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som du vil, jeg bare prøver å balansere informasjonen for alle dem som leser. Jeg holder meg iallefall unna rå fisk og følger det generelle kostholdsrådet om å gjennomsteke eller koke all mat. Synes det er litt rart at du er så på barrikadene for å spise mat som potensielt utgjør en risiko.

Mattilsynet jobber for at ingen egg skal ha salmonella i Norge, men lykkes de 100% ? Hvis salmonella er farlig for mor er det nødvendigvis farlig for foster da det er avhengig av mor. Det er også et poeng at mor holder seg frisk under svangerskapet så man ikke trenger bruke medisiner.

Når matportalen sier at man fint kan spise røkt eller gravet laks så synes jeg ikke du skal beskylde meg for å fronte potensielt farlig mat.

Gravide er ekstra utsatt for infeksjoner, men det er da ingen som holder seg unna store folkemengder om vinteren for å unngå NORO eller influensa?

Salmonella behandles sjelden med antibiotika eller andre medisiner. Salmonella er sjeldent farlig for andre enn spesielt utsatte grupper som f.eks eldre. Man kan bli dehydrert, men det kan enkelt korrigeres med væske intravenøst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig greit å forholde seg til Matportalens råd.

Selv spiser jeg gjerne sushi, men ligger unna tunfisken og kamskjellene. I og med at sushi er en av de mest sårbare matrettene vi har, tenker jeg at reglene de som lager sushien må forholde seg til er ekstra strenge.

Jeg spiser dog ikke butikkjøpt sushi, kun den som er tilberedt på stedet og servert med en gang.

Hmf. Nå fikk jeg lyst på sushi.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de generelle kostholdsrådene sier at man kan spise røkt laks så lenge den har god dato.

Nei. Det generelle kostholdsådet sier at kjøtt og fisk bør være gjennomkokt eller stekt. Så er det videre detaljert for unntak fra den generelle regelen, hvis man ikke ønsker å følge denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var ikke klar over at jeg ikke kunne spise salami, men har sluttet med det nå (selvom jeg har kjempe lyst på).

Bløtkokte egg har jeg ikke lest noe om noen steder, så det har jeg også spist ganske ofte. Blir forvirret av alt dette jeg. Kan jo snart ikke spise noe som helst :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke klar over at jeg ikke kunne spise salami, men har sluttet med det nå (selvom jeg har kjempe lyst på).

Bløtkokte egg har jeg ikke lest noe om noen steder, så det har jeg også spist ganske ofte. Blir forvirret av alt dette jeg. Kan jo snart ikke spise noe som helst :/

Det er jo ikke særlig vanskelig - følg de nasjonale rådene, info finner du her;

Matportalen for gravide

Gravide som ikke "klarer" holde seg unna påegg og mat som ikke er anbefalt provoserer meg sterkt -- som forelder er man nødt til å sette barnet foran seg selv - som i dette tilfellet innebærer bla. å holde seg unna salam som pålegg i 9 måneder. Så godt er det vel ikke, at man tar sjansen på å potensielt skade den lille i magen?!! :riste:

Det er ikke så mange år siden det var noen som mistet et foster i Danmark pga listeria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene...

Hysteriet lenge leve!

Så lenge man lar være å spise jord, bedervet mat og har normal mat- og håndhygiene, og selvfølgelig holder seg langt unna alkohol og rusmidler forøvrig så mener jeg at man bør forsøke å leve mest mulig normalt!

Jordmødre og leger sier at man fint kan spise både spekemat (så lenge den er frosset) og mye av det andre som nevnes her.

Bruker man sunn fornuft så kommer man langt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det generelle kostholdsådet sier at kjøtt og fisk bør være gjennomkokt eller stekt. Så er det videre detaljert for unntak fra den generelle regelen, hvis man ikke ønsker å følge denne.

Men når de lister opp godkjente unntak, skal det jo ikke være noe problem å spise disse. Jeg har selv lest ansatte i Helsedirektoratet si at de har valgt å gå bredt ut når de gir kostholdsråd til gravide, så om man forholder seg til deres lister, er man nok trygg. Jeg ser absolutt ingen grunn til å være enda strengere enn dem.

I Norge skal det være trygt å spise rå egg og rå fisk, så lenge man holder seg unna rå tunfisk og noen andre arter, samt rakfisk. Jeg spiser røkelaks så lenge pakken er nyåpnet. Gravlaks har jeg holdt meg unna, men det er fordi jeg trodde Helsedirektoratet frarådet det, men der husket jeg tydeligvis feil. Jeg føler ikke akkurat at jeg lever veldig farlig av den grunn. Hvis man skal følge din logikk, burde man vel strengt tatt holde seg hjemme i 9 mnd, fordi man kan bli smittet av influensa eller andre ting som kan være ugunstig for fosteret. For ikke å snakke om bilkjøring. Det blir rart å nærmest beskylde andre gravide for å være uansvarlig på ett område, for så å selv gjøre masse andre aktiviteter som statistisk sett utgjør like stor (eller større) risiko. Et sted må samtidig grensa gå, og da syns jeg offentlige anbefalinger er greie å forholde seg til.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når de lister opp godkjente unntak, skal det jo ikke være noe problem å spise disse. Jeg har selv lest ansatte i Helsedirektoratet si at de har valgt å gå bredt ut når de gir kostholdsråd til gravide, så om man forholder seg til deres lister, er man nok trygg. Jeg ser absolutt ingen grunn til å være enda strengere enn dem.

I Norge skal det være trygt å spise rå egg og rå fisk, så lenge man holder seg unna rå tunfisk og noen andre arter, samt rakfisk. Jeg spiser røkelaks så lenge pakken er nyåpnet. Gravlaks har jeg holdt meg unna, men det er fordi jeg trodde Helsedirektoratet frarådet det, men der husket jeg tydeligvis feil. Jeg føler ikke akkurat at jeg lever veldig farlig av den grunn. Hvis man skal følge din logikk, burde man vel strengt tatt holde seg hjemme i 9 mnd, fordi man kan bli smittet av influensa eller andre ting som kan være ugunstig for fosteret. For ikke å snakke om bilkjøring. Det blir rart å nærmest beskylde andre gravide for å være uansvarlig på ett område, for så å selv gjøre masse andre aktiviteter som statistisk sett utgjør like stor (eller større) risiko. Et sted må samtidig grensa gå, og da syns jeg offentlige anbefalinger er greie å forholde seg til.

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det generelle kostholdsådet sier at kjøtt og fisk bør være gjennomkokt eller stekt. Så er det videre detaljert for unntak fra den generelle regelen, hvis man ikke ønsker å følge denne.

De spesifikke rådene sier at man kan spise røkelaks og gravlaks så lenge datoen er god, og at sushi er trygt å spise så lenge den ikke består av rå tunfisk. Jeg regner med at de offentlige rådene er gått gjennom av helsepersonell, så hvorfor skal du da begynne å legge til massevis av tulleråd i tillegg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en avisartikkel forrige gangen jeg var gravid. Da var det oppslag om en kvinne høygravid som ble lagt inn på norsk sykehus. Hun spiste sykehusmaten hun ble servert, og antok den var tilpasset hennes situasjon. Hun fikk servert mykost, som i ettertid viste seg å inneholde listeria. Hun mistet.

Dette sier jeg ikke for å skremme eller krisemaksimere, men for å vise at man til syvende og sist har ansvaret selv, man kan ikke stole på at andre systemer ordner opp alltid. Det er derfor jeg reagerer på at det her kommer så mye ja til salami og ja til rå fisk. Ja, man bør forsøke å leve normalt, og man kan ikke fjerne all risiko. Men jeg personlig ser ikke hvorfor man i disse få ukene absolutt må spise salami og røkelaks. Man har jo et helt liv etterpå å velte seg i det. Jeg medgir at jeg nok er på den konservative siden mtp mat som gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker en avisartikkel forrige gangen jeg var gravid. Da var det oppslag om en kvinne høygravid som ble lagt inn på norsk sykehus. Hun spiste sykehusmaten hun ble servert, og antok den var tilpasset hennes situasjon. Hun fikk servert mykost, som i ettertid viste seg å inneholde listeria. Hun mistet.

Dette sier jeg ikke for å skremme eller krisemaksimere, men for å vise at man til syvende og sist har ansvaret selv, man kan ikke stole på at andre systemer ordner opp alltid. Det er derfor jeg reagerer på at det her kommer så mye ja til salami og ja til rå fisk. Ja, man bør forsøke å leve normalt, og man kan ikke fjerne all risiko. Men jeg personlig ser ikke hvorfor man i disse få ukene absolutt må spise salami og røkelaks. Man har jo et helt liv etterpå å velte seg i det. Jeg medgir at jeg nok er på den konservative siden mtp mat som gravid.

Men eksempelet du nevner er jo ikke sammenlignbart med gravide som faktisk forholder seg til Helsedirektoratets råd. I eksempelet over ble det jo gjort en feil fra sykehusets side. De burde ha skjønt at de ikke skulle servere henne nei-mat, men der mener jeg faktisk hun hadde et ansvar selv også.

Vi kan heller ikke være helt sikre på at offentlige myndigheter sitter med alle svarene, da det kan komme ny kunnskap om noen år. Men jeg mener nå at når det er snakk om så mange potensielle farer man kan utsette seg for som gravid (og da snakker jeg ikke bare om mat), er det viktig å sette grensa et sted slik at det i det hele tatt skal bli levelig å være gravid. At du ikke spiser rå fisk er jo din sak, men jeg syns det er ufint hvis man begynner å legge seg borti hva andre gjør, som faktisk følger offentlige råd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Det var sånn at bløte pasteuriserte oster ble ansett som trygt tidligere, men så viste det seg likevel at en camenbert laget av pasteurisert melk fra et lite gårdsmeieri likevel inneholdt listeria. Dermed ble pasteuriserte mykoster satt over på "fy-listen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en avisartikkel forrige gangen jeg var gravid. Da var det oppslag om en kvinne høygravid som ble lagt inn på norsk sykehus. Hun spiste sykehusmaten hun ble servert, og antok den var tilpasset hennes situasjon. Hun fikk servert mykost, som i ettertid viste seg å inneholde listeria. Hun mistet.

Dette sier jeg ikke for å skremme eller krisemaksimere, men for å vise at man til syvende og sist har ansvaret selv, man kan ikke stole på at andre systemer ordner opp alltid. Det er derfor jeg reagerer på at det her kommer så mye ja til salami og ja til rå fisk. Ja, man bør forsøke å leve normalt, og man kan ikke fjerne all risiko. Men jeg personlig ser ikke hvorfor man i disse få ukene absolutt må spise salami og røkelaks. Man har jo et helt liv etterpå å velte seg i det. Jeg medgir at jeg nok er på den konservative siden mtp mat som gravid.

Hva er det du egentlig vil frem til? At du vet bedre enn helsemyndinghetene som faktisk kommer med disse rådene?

Så vidt jeg kan huske så er det ingen i tråden som har sagt at man kan spise salami som ikke har vært varmebehandlet, og dette er i tråd med anbefalingene. Røkelaks sier derimot alle andre enn du ja til, og det er også i tråd med myndighetenes anbefaling.

Og det er forskjell på å være konservativ og å mangle sunn fornuft, noe det høres ut som om du gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en venninne som er gravid hun også, hun spyr og spyr, klarer ikke noe mat bortsett fra muggen ost. Huk var hos fastlegen her om dagen, og da sa legen hennes at hun skulle spise d, siden d var d eneste hun klarte å

Få i seg uten å spy. Hva sier dette da? Han hadde vel ikke sagt at hun skulle spise d om d hadde vært farlig for babyen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som er gravid hun også, hun spyr og spyr, klarer ikke noe mat bortsett fra muggen ost. Huk var hos fastlegen her om dagen, og da sa legen hennes at hun skulle spise d, siden d var d eneste hun klarte å

Få i seg uten å spy. Hva sier dette da? Han hadde vel ikke sagt at hun skulle spise d om d hadde vært farlig for babyen???

I noen tilfeller må man veie ting opp mot hverandre, og dette er nok et slikt tilfelle. Selv om myke oster kan utgjøre en viss fare for fosteret så er det definitivt ikke bra for mor og foster at mor ikke klarer å få i seg mat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...