Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hører så mye rart om hva jeg ikke skal spise mens jeg er gravid :/ kam noen hjelpe med meg dette?

Kan jeg spise?

- kaviar?

- nøtter? Har hørt at nøtter ikke er bra? D kan vel ikke stemme? :/

- røkt kalkunpÅlegg?

Takker for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jeg spise?

- kaviar? Ja

- nøtter? Har hørt at nøtter ikke er bra? D kan vel ikke stemme? Vet det i andre land er anbefalt å holde seg unna peanøtter, det foreligger ingen advarsler mot dette i Norge.

- røkt kalkunpÅlegg? Ja, men fra nyåpnet pakke

Skrevet

Har ikke hørt noe om at du ikke kan spise nøtter. Pistasj nøtter er kilde til jern og magnesium f.eks. Kanskje det folk har sagt ikke er bra med nøtter er saltet.

Heller ikke hørt at man ikke kan spise røkt kalkun. Men er litt usikker.

Aner ikke om man kan spise kaviar. Regner nesten med at man kan det.

Selv holder jeg meg unna:

Spekemat/salami

Rakfisk

(og seff upastueriserte melkeprod. m.m).

Skrevet

Ok takk :)

Kan jeg ikke spise salami?

Skrevet

Ok takk :)

Kan jeg ikke spise salami?

Nei, salami er spekemat og kan inneholde listeria og toxoplasmose. Du kan varmebehandle den og sånn unngå eventuell smitte.

Skrevet

Nei ikke salami, det går under spekemat. Du bør sjekke statens kostholdsråd for gravide på matportalen.no

Skrevet

Huttetu, vær forsiktig med å spørre om slikt her! Du risikerer å få beskjed om å ikke drikke annet en kroppstemperert, kokt vann og kruskakli.

Se på de offisielle kostholdsrådene som det vises til overfor her;)

• Liker 7
Skrevet

Har spist masse salami jeg :/ det er jo så godt!

Kan jeg ikke spise fårepølse ogsånn heller?

Skrevet

Nei, og ikke fenalår, morrpølse, pepperoni og annen spekemat heller.

Skrevet

jeg spiser salami fra gilde. har vært i kontakt med de, og kjøttet er frosset ved minimum minus 20 over flere dager.

3 leger, 2 jm, og overlege på kk sier også at dette er godkjent.

Skrevet

Du kan ikke spise fisk/ kjøtt som ikke er varmebehandlet. Dvs røyket laks, gravlaks, spekemat, salami osv. Jeg inkluderer i dette bløtkokte egg ( rennende plomme) og biff som er rød/rosa inni.

Kokt oppskåret pålegg i vakumpakke kan du spise når pakken er fersk, dvs nært pakkedato og langt unna utløpsdato. Over tid vil det vokse bakterier i pakken.

Du kan spise nøtter. Siste fra forskningen er at mtp allergi er det bra å eksponeres for lave doser allergener allerede i mors liv. Da vennes babyen på allergenet. Ikke alle land har tatt inn dette i sine anbefalinger. Før skulle ikke små barn spise fisk, peanøtter, jordbær osv for å forebygge allergi. Dette er nå falt bort. Merk! Om MOR er allergisk, eks overfor peanøtter, skal hun selvsagt ikke spise dette i et forsøk på å forebygge allergi hos barnet.

Skrevet (endret)

Du kan ikke spise fisk/ kjøtt som ikke er varmebehandlet. Dvs røyket laks, gravlaks, spekemat, salami osv. Jeg inkluderer i dette bløtkokte egg ( rennende plomme) og biff som er rød/rosa inni.

Du kan fint spise gravlaks og røkelaks. Hvorfor skal man ikke spise bløtkokte egg? Det er garantert ikke toxoplasmose eller listeria i egg!

Edit: Hvis man ikke kan spise bløtkokte egg, så kan man ihvertfall ikke spise is eller majones, for det inneholder rått egg!! :fnise:

Endret av Alabama
  • Liker 1
Skrevet

Du kan fint spise gravlaks og røkelaks. Hvorfor skal man ikke spise bløtkokte egg? Det er garantert ikke toxoplasmose eller listeria i egg!

Edit: Hvis man ikke kan spise bløtkokte egg, så kan man ihvertfall ikke spise is eller majones, for det inneholder rått egg!! :fnise:

Røkelaks og gravlaks er rå fisk. På matportalens side med kostholdsråd for gravide, står det at mat bør være gjennomkokt/-stekt. Og røkelaks listes som eksempel på mulig smittekilde for listeria. Kanskje du burde lese den siden før du gir kostholdsråd til andre gravide?

Egg kan ha salmonella og bør derfor hardkokes. Is fryses og det tror jeg dreper bakterier. Majones er jeg usikker på hvordan behandles når fremstilles industrielt.

Skrevet

Huttetu, vær forsiktig med å spørre om slikt her! Du risikerer å få beskjed om å ikke drikke annet en kroppstemperert, kokt vann og kruskakli.

Se på de offisielle kostholdsrådene som det vises til overfor her;)

Bra svart. Det er håpløst å spørre om mat-råd for gravide (og masse andre ting også.....) på dette forumet og andre. Alle har jo sine svar, noen mener noe, andre mener noe annet. Noen har hørt ditt fra legen, mens jordmor har sagt datt. Det beste er å holde seg til offentlig anbefalt informasjon fra matportalen, synes jeg.

Skrevet (endret)

Røkelaks og gravlaks er rå fisk. På matportalens side med kostholdsråd for gravide, står det at mat bør være gjennomkokt/-stekt. Og røkelaks listes som eksempel på mulig smittekilde for listeria. Kanskje du burde lese den siden før du gir kostholdsråd til andre gravide?

Egg kan ha salmonella og bør derfor hardkokes. Is fryses og det tror jeg dreper bakterier. Majones er jeg usikker på hvordan behandles når fremstilles industrielt.

"Gravet eller røkt fisk bør spises godt innenfor holdbarhetsdato (bakterier)." Sakset direkte fra matportalen.

Frysing dreper ikke salmonella, det må varmebehandles. Majones er ikke varmebehandlet. Egg er fritt for salmonella i Norge, derfor er det ikke farlig å spise hverken is, majones eller bløtkokt egg. Dessuten er ikke salmonella direkte farlig for fosteret, men for mor. På matportalen står det at man ikke skal utelukke egg fra kostholdet, bortsett fra måkeegg som man skal unngå bl.a pga miljøgifter.

Endret av Alabama
  • Liker 3
Skrevet

Men du har åpenbart ikke lest hele pdf-filen. For på side 32 står det "Gravet eller røkt fisk bør du innta ferskest mulig."

I tillegg står det ingenting om at man ikke skal spise bløtkokte egg.

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/article779.ece/BINARY/Lev+sunt+i+svangerskapet+%28PDF%29

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

ViljaH: Helsedirektoratet og Matportalen sier blant annet at en helt fint kan spise Sushi, så all mat må ikke varmebehandles..

Skrevet (endret)

ViljaH: Helsedirektoratet og Matportalen sier blant annet at en helt fint kan spise Sushi, så all mat må ikke varmebehandles..

Det er fordi all fisk som selges som sushi i Norge må fryses i hvis mange døgn for å drepe bakterier.

Du bør være forsiktig med sushi i utlandet som gravid.

Endret av ViljaH
Skrevet

"Gravet eller røkt fisk bør spises godt innenfor holdbarhetsdato (bakterier)." Sakset direkte fra matportalen.

Frysing dreper ikke salmonella, det må varmebehandles. Majones er ikke varmebehandlet. Egg er fritt for salmonella i Norge, derfor er det ikke farlig å spise hverken is, majones eller bløtkokt egg. Dessuten er ikke salmonella direkte farlig for fosteret, men for mor. På matportalen står det at man ikke skal utelukke egg fra kostholdet, bortsett fra måkeegg som man skal unngå bl.a pga miljøgifter.

Gjør som du vil, jeg bare prøver å balansere informasjonen for alle dem som leser. Jeg holder meg iallefall unna rå fisk og følger det generelle kostholdsrådet om å gjennomsteke eller koke all mat. Synes det er litt rart at du er så på barrikadene for å spise mat som potensielt utgjør en risiko.

Mattilsynet jobber for at ingen egg skal ha salmonella i Norge, men lykkes de 100% ? Hvis salmonella er farlig for mor er det nødvendigvis farlig for foster da det er avhengig av mor. Det er også et poeng at mor holder seg frisk under svangerskapet så man ikke trenger bruke medisiner.

Skrevet

Det er fordi all fisk som selges som sushi i Norge må fryses i hvis mange døgn for å drepe bakterier.

Hehe, det må den heller ikke! Salmalaksen garanterer max fire timer fra den er levende til ferdig pakket. Laks kjøpt hos fiskehandler er ikke frosset før dens selges, den slaktes om morgenen. Norsk laks trenger ikke å fryses før man lager sushi av den, men dersom man vil være på den sikre siden, er det nok å fryse den i tre timer før den brukes som sushi.

Hilsen en som VET hvordan fisken behandles før den kommer til forbruker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...