Gå til innhold

Hvor nøyaktig er pulsklokke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor nøyaktig er pulsklokke med belte? Har lagt inn vekt og høyde, og jeg forbrenner visstnok mye mer med denne enn det apparatene viser..Hvor nøyaktig er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er sånn passe nøyaktige. En omtrent riktig forklaring er slik:

Det er vanskelig å måle kaloriforbruk direkte. Da må man måle oksygenforbruket. En bestemt mengde oksygen forbrukt er en kalori forbrent. Dette måles best gjennom pusten, derfor løper utvøere med maske i tester.

Klokka har ikke noen maske koblet til, så den bruker pulsen i stedet. Ett pulsslag er en bestemt mengde blod pumpet ut, og en mengde blod inneholder en bestemt mengde oksygen. Problemet er at begge varierer fra person til person.

Klokka gjør derfor noen gjetninger for å finne oksygenforbruket. Produsentene har formler som tar høyde, vekt, alder, kjønn og generell kondis og beregner hvor mye oksygen de tror hjertet pumper på ett slag. Formlene er hemmelige og antageligvis ikke så hakke gærne, for folk flest.

Etter hva jeg leste her http://www.ehow.com/how-does_5700177_heart-monitors-calculate-calories-burned.html er formlene riktigst fra litt anstrengende og oppover. Er pulsen lav er feilmarginene større. Pulsen varierer også med andre faktorer, stress, manglende søvn, formkurve, alkohol og annet. Man brenner ikke ekstra mye energi med hjerteflimmer.

Egentlig var det en skikkelig irriterende nettside. Den sier på en bedre måte det jeg har prøvd å forklare. Grrr. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor nøyaktig er pulsklokke med belte? Har lagt inn vekt og høyde, og jeg forbrenner visstnok mye mer med denne enn det apparatene viser..Hvor nøyaktig er det?

En pulsklokke viser pulsen med veldig god nøyaktighet. Forbrenningen som den viser ville jeg imidlertid ikke brydd meg om, den kan være mange titalls prosent feil den ene eller den andre veien.

Problemet er at den baserer seg på en cirkaformel for et gjennomsnittsmenneske. Forestill deg for eksempel to personer som er like høye og veier like mye, men den ene er i veldig god form, den andre er ganske moderat trent. Den som er i god form har kanskje hvilepuls på 40, den andre har hvilepuls på 75. Så setter begge seg til å tråkke 130 watt på ergometersykkel. For den som er i god form er det lekende lett, og han cruiser i vei med 110-120 i puls. Hos den andre kommer derimot pulsen opp i 150-160. Siden pulsklokka regner ut forbrenningen basert på pulsen så har den som er i dårlig form forbrent langt mer enn den som er i god form. Det er selvsagt fysisk umulig, siden begge har tråkket like mange watt har de gjort like mye arbeid.

Det er flere faktorer som gjør at pulsklokke aldri viser særlig nøyaktig forbrenning, f. eks. så har fordelingen av muskelmasse versus fett mye å si for hvor mye som forbrennes, og den er individuell.

Uansett, hvorfor må du absolutt vite hvor mye du forbrenner? Hva skal du med dette tallet? Du forbrenner jo resten av døgnet også, og det avhenger av hva du gjør da.

Du har uansett fasitsvaret på en baderomsvekt. Hvis vekten din er stabil over tid (den varierer litt fra dag til dag), så forbrenner du like mye som du spiser. Hvis den går ned så forbrenner du mer enn du spiser, og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pulsklokke viser pulsen med veldig god nøyaktighet. Forbrenningen som den viser ville jeg imidlertid ikke brydd meg om, den kan være mange titalls prosent feil den ene eller den andre veien.

Problemet er at den baserer seg på en cirkaformel for et gjennomsnittsmenneske. Forestill deg for eksempel to personer som er like høye og veier like mye, men den ene er i veldig god form, den andre er ganske moderat trent. Den som er i god form har kanskje hvilepuls på 40, den andre har hvilepuls på 75. Så setter begge seg til å tråkke 130 watt på ergometersykkel. For den som er i god form er det lekende lett, og han cruiser i vei med 110-120 i puls. Hos den andre kommer derimot pulsen opp i 150-160. Siden pulsklokka regner ut forbrenningen basert på pulsen så har den som er i dårlig form forbrent langt mer enn den som er i god form. Det er selvsagt fysisk umulig, siden begge har tråkket like mange watt har de gjort like mye arbeid.

Det er flere faktorer som gjør at pulsklokke aldri viser særlig nøyaktig forbrenning, f. eks. så har fordelingen av muskelmasse versus fett mye å si for hvor mye som forbrennes, og den er individuell.

Uansett, hvorfor må du absolutt vite hvor mye du forbrenner? Hva skal du med dette tallet? Du forbrenner jo resten av døgnet også, og det avhenger av hva du gjør da.

Du har uansett fasitsvaret på en baderomsvekt. Hvis vekten din er stabil over tid (den varierer litt fra dag til dag), så forbrenner du like mye som du spiser. Hvis den går ned så forbrenner du mer enn du spiser, og omvendt.

Takk for svar.

Jeg vil vite det fordi jeg er på slank og vil vite hvor mange kalorier jeg kan trekke fra matinntaket. Så enkelt er det! :)

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forestill deg for eksempel to personer som er like høye og veier like mye, men den ene er i veldig god form, den andre er ganske moderat trent.

Det er nok derfor min pulsklokke ber meg legge inn VO2max eller anslår dette om jeg ikke vet det. Hvilepulsen det samme.

Det er ikke slik at det MÅ være helt unøyaktig som du sier her. De fleste av oss er normale og reagerer ganske likt på trening.

En gjeng på NTNU har laget en VO2max-kalkulator. Den er overraskende nøyaktig for pinlig mange av oss. http://www.ntnu.no/cerg/vo2max Det betyr ikke at midjemålet avgjør oksygenopptaket, men at det finnes statistiske sammenhenger mellom blant annet midjemål og O2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En pulsklokke viser pulsen med veldig god nøyaktighet. Forbrenningen som den viser ville jeg imidlertid ikke brydd meg om, den kan være mange titalls prosent feil den ene eller den andre veien.

Problemet er at den baserer seg på en cirkaformel for et gjennomsnittsmenneske. Forestill deg for eksempel to personer som er like høye og veier like mye, men den ene er i veldig god form, den andre er ganske moderat trent. Den som er i god form har kanskje hvilepuls på 40, den andre har hvilepuls på 75. Så setter begge seg til å tråkke 130 watt på ergometersykkel. For den som er i god form er det lekende lett, og han cruiser i vei med 110-120 i puls. Hos den andre kommer derimot pulsen opp i 150-160. Siden pulsklokka regner ut forbrenningen basert på pulsen så har den som er i dårlig form forbrent langt mer enn den som er i god form. Det er selvsagt fysisk umulig, siden begge har tråkket like mange watt har de gjort like mye arbeid.

Det er flere faktorer som gjør at pulsklokke aldri viser særlig nøyaktig forbrenning, f. eks. så har fordelingen av muskelmasse versus fett mye å si for hvor mye som forbrennes, og den er individuell.

Uansett, hvorfor må du absolutt vite hvor mye du forbrenner? Hva skal du med dette tallet? Du forbrenner jo resten av døgnet også, og det avhenger av hva du gjør da.

Du har uansett fasitsvaret på en baderomsvekt. Hvis vekten din er stabil over tid (den varierer litt fra dag til dag), så forbrenner du like mye som du spiser. Hvis den går ned så forbrenner du mer enn du spiser, og omvendt.

Ikke at jeg argumenterer mot selve poenget ditt, men noen pulsklokker kan vel sies å være i det minste litt mer nøyaktige enn det du beskriver. Selvfølgelig regner den jo ut kaloriforbruk ut i fra gitte former og ikke måler direkte fra min kropp, men på feks min klokke kan jeg gjevnlig oppdatere brukerinformasjonen min, bla kan jeg taste inn vekt, og den måler også hvilepulsen min og bruker den som utgangspunkt for maxpuls.

Jeg vet jo at det ikke gir så mye nytte i realiteten, men jeg synes nå likevel det er litt finurlig å få et "kaloriresultat" etter endt økt. Ja, den gir meg jo maxpuls og gj. puls over den gitte tiden, men synes også at kaloriestimatet er en grei pekepinn om enn bare for kuriositetens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg vil vite det fordi jeg er på slank og vil vite hvor mange kalorier jeg kan trekke fra matinntaket. Så enkelt er det! :)

ts

Men du forbrenner jo hele døgnet, hvordan tar du hensyn til det? De kalkulatorene som regner ut døgnforbruk er enda mindre til å stole på. Fasiten på om du forbrenner mer enn du spiser har du uansett, som sagt, uansett i baderomsvekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg vil vite det fordi jeg er på slank og vil vite hvor mange kalorier jeg kan trekke fra matinntaket. Så enkelt er det! :)

ts

Jeg tror ikke det er lurt. For total energiforbruk per dag er uansett regnet i fra en formel som ikke er veldig nøyaktig. Samtidig som det svinger. Hvis du da velger å trekke fra treningen fra denne totalen og så begynne å hvor mye du skal spise har du allerede regnet med en avrunding som kan være for grov.

Da er det mye bedre at du gjør som Lance foreslår å bruker vekt som indikator. Går du ned i vekt spiser du mindre enn du forbruker. Og vice versa.

Du kan også bruke cm rundt midjen eller fettprosent målt på en slik maskin. Husk alltid å la måletidspunkt, forberedelse og utførelse være likt for å sammenligne resultater.

Et annet obs er at dersom du bruker vekt som indikator så kan du risikere at den målte forskjellen er vann, glykogen eller muskler. De tre tingene er også det som forsvinner først, spesielt om du spiser altfor lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pulsklokke viser pulsen med veldig god nøyaktighet. Forbrenningen som den viser ville jeg imidlertid ikke brydd meg om, den kan være mange titalls prosent feil den ene eller den andre veien.

Problemet er at den baserer seg på en cirkaformel for et gjennomsnittsmenneske. Forestill deg for eksempel to personer som er like høye og veier like mye, men den ene er i veldig god form, den andre er ganske moderat trent. Den som er i god form har kanskje hvilepuls på 40, den andre har hvilepuls på 75. Så setter begge seg til å tråkke 130 watt på ergometersykkel. For den som er i god form er det lekende lett, og han cruiser i vei med 110-120 i puls. Hos den andre kommer derimot pulsen opp i 150-160. Siden pulsklokka regner ut forbrenningen basert på pulsen så har den som er i dårlig form forbrent langt mer enn den som er i god form. Det er selvsagt fysisk umulig, siden begge har tråkket like mange watt har de gjort like mye arbeid.

Det er flere faktorer som gjør at pulsklokke aldri viser særlig nøyaktig forbrenning, f. eks. så har fordelingen av muskelmasse versus fett mye å si for hvor mye som forbrennes, og den er individuell.

Uansett, hvorfor må du absolutt vite hvor mye du forbrenner? Hva skal du med dette tallet? Du forbrenner jo resten av døgnet også, og det avhenger av hva du gjør da.

Du har uansett fasitsvaret på en baderomsvekt. Hvis vekten din er stabil over tid (den varierer litt fra dag til dag), så forbrenner du like mye som du spiser. Hvis den går ned så forbrenner du mer enn du spiser, og omvendt.

Jeg vet ikke hva slags pulsklokke du har, men dette er definitivt ikke tilfelle for bedre pulsklokker. De bedre klokkene tar hensyn til fysisk form når de estimerer energiforbruket. I scenariet du skisserer vil personen som har en hvilepuls på 40 BPM ha en betydelig bedre VO2max enn den som har hvilepuls på 75 BPM. Dermed vil det ikke være gitt at klokken vil vise at sistnevnte forbrenner signifikant mer enn førstnevnte, selv om han skulle ha høyere puls under øvelsen. Se forørvrig svar i denne tråden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=555877&view=findpost&p=9168773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn: Energimåling har kun en effekt hvis du vet hva du putter inn i kroppen (på grammet). Dessuten er det som mange sier her altfor store feilmarginer på pulsklokkemåling (for få faktorer). Energiforbruk har sammenheng med slagvolum (antall slag * volum per slag). Pulsklokka kan ikke vite hvor mye blod som pumpes ut pr slag når den kun måler antall slag. Skal man estimere riktig kan man blåse i maskin (maske) eller kalibrere i forhold mot mekanisk energifrigjøring og effektivitet, og selv dette vil gi dagsvariasjoner (og øvelsesvariasjoner) samt formvariasjoner. Bruker man GPS-klokke blir det mer nøyaktig fordi man har høydemeter, distanse over tid osv.

Pulsklokke har en effekt: at den norske befolkningen skal ha "lov" til å stappe i seg potetgull og cola. Skal man ned i vekt er det en ting som funker; gå på vekta hver dag. Hvis munnen er større enn rasshølet går du opp, men hvis rasshølet er større enn munnen går du ned. Put in, shit out. Simple as that.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, stol ikke på kaloritelleren til pulsklokken!

Jeg hadde en Polar for nesten 10 år siden (som jeg brukte i flere år til den døde). I fjor kjøpte jeg meg endelig en ny fordi jeg ønsket å teste ut intervalltrening for å forbedre kondisen. Jeg har trent lenge, men moderat ca. tre ganger pr uke, og gjerne styrke i kombinasjon med en aerobic-time el.l. -hvis det passer seg slik.

Jeg har målt "own index" (skal måle din VOmax -formen, og får oppgitt at jeg er på "elite"-nivå, selv om jeg som som "gamling", sammenligner meg med de yngste. Det er tull. Nå skal det riktignok sies at jeg har fått en veldig lav hvilepuls etterhvert, 43-47 slag / sek. og kanskje er det derfor klokken mener jeg er på elitenivå.

Men til poenget, med denne nye klokken får omtrent et dobbelt så høyt kaloriforbruk som med den gamle klokken. På en god aerobictime kan jeg oppnå 700-800 kcal som er helt urealistisk.

Så bruk klokken til å sjekke arbeidspulsen og sammenlign innsatsen mellom forskjellige treningsøkter, men ikke ta kaloriforbruket bokstavlig.

Jeg tror heller ikke du kan tro at du kan beregne kaloriene du tar inn gjennom maten heller veldig nøyaktig. Ta det bare som retningsgivende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...